Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Dubbelspoor nodig voor sneltrein
NIJMEGEN - Reizigers op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond kunnen in de toekomst sneller reizen. Maar dan is er op het spoor tussen de beide steden wel 28,9 kilometer aan nieuw dubbelspoor nodig op de voornamelijk uit enkelspoor bestaande Maaslijn. Hiervan ligt 11,3 kilometer in het gebied tussen Mook en Vierlingsbeek.
Dit blijkt uit een onderzoek van advies- en ingenieursbureau Arcadis. Met meer passeerstroken op het enkelbaans spoor moeten tegemoetkomende treinen minder vaak en lang op elkaar wachten. Dat moet reizigers enkele minuten in reistijd schelen.
Lees verder
NIJMEGEN - Reizigers op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond kunnen in de toekomst sneller reizen. Maar dan is er op het spoor tussen de beide steden wel 28,9 kilometer aan nieuw dubbelspoor nodig op de voornamelijk uit enkelspoor bestaande Maaslijn. Hiervan ligt 11,3 kilometer in het gebied tussen Mook en Vierlingsbeek.
Dit blijkt uit een onderzoek van advies- en ingenieursbureau Arcadis. Met meer passeerstroken op het enkelbaans spoor moeten tegemoetkomende treinen minder vaak en lang op elkaar wachten. Dat moet reizigers enkele minuten in reistijd schelen.
Lees verder
3 0 7 9
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
28,9 km :? Wat zijn ze allemaal van plan daar?
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Nou ik ben groot voorstander. Ik reis het traject wel eens tot Cuijk, niet dat ik daarbij er een voordeel aan heb. Maar als ik verder ga is toch wel heel erg handig als het een stuk sneller zou kunnen.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Altijd fijn zulke adviesjes van onderzoeksbureau's. Doorgaans wordt het daarna op de plank gelegd en blijft het jaren verstoffen. Kijk maar naar het A27-spoortrace.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Goed de conclusies van dit onderzoek had natuurlijk elke baby kunnen verzinnen. Staat er nog iets in van een kostenraming? En een eventuele terugverdientijd? Want dat laatste bepaalt of de investering (ooit) rendabel te krijgen is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Ik vind het een raar iets.
Een sneltrein van Njmegen naar Roermond. Rijdt er dan 2x een sneltrein en 2x een stoptrein? Of beide 1x?
Denk ook dat er niet genoeg reizigers zijn voor de hele dag 4 treinen.....
En is niet de eerste keer dat onze 'goede' Gelderland halve artikelen heeft.
Maar vond dat het toch wel gepost kon worden :)
Een sneltrein van Njmegen naar Roermond. Rijdt er dan 2x een sneltrein en 2x een stoptrein? Of beide 1x?
Denk ook dat er niet genoeg reizigers zijn voor de hele dag 4 treinen.....
En is niet de eerste keer dat onze 'goede' Gelderland halve artikelen heeft.
Maar vond dat het toch wel gepost kon worden :)
3 0 7 9
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Dat is aan de vervoerder. Het artikel ging om een infrastructuur-uitbreiding om een wenselijke dienstregeling te kunnen rijden. :)Rijdt er dan 2x een sneltrein en 2x een stoptrein? Of beide 1x?
Denk ook dat er niet genoeg reizigers zijn voor de hele dag 4 treinen.....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Hoe je infrastructuur er uit moet zien is afhankelijk van je dienstregeling. Als Veolia zegt dat ze alle stoptreinen op gaan heffen en alleen maar 1x per uur een sneltrein gaan rijden denk ik dat je weinig extra infra nodig hebt. Willen ze daarentegen 4x per uur een stoptrein rijden en 4x per uur een sneltrein dan ontkom je niet aan complete dubbelsporigheid met inhaalmogelijkheden.
Je wenselijke dienstregeling is dus wel degelijk van belang voor je infra.
Je wenselijke dienstregeling is dus wel degelijk van belang voor je infra.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
En dat hangt weer grotendeels van de concessie-eisen af.
Ik zie zelf het meest in het zonetreinmodel: de stoptrein Nijmegen - Roermond kan tot Venray wat stations overslaan, die bediend worden door de twee keer per uur rijdende trein Nijmegen - Venray ;)
Ik zie zelf het meest in het zonetreinmodel: de stoptrein Nijmegen - Roermond kan tot Venray wat stations overslaan, die bediend worden door de twee keer per uur rijdende trein Nijmegen - Venray ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Helaas is de realiteit in de meeste gevallen omgedraaid: De dienstregeling is afhankelijk van de beschikbare infra.Wubbo schreef:Hoe je infrastructuur er uit moet zien is afhankelijk van je dienstregeling.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Nou ja, ook van in het verleden gemaakte keuzes. Zo begrijp ik niet waarom er tussen Amsterdam en Amersfoort maar twee keer per uur een IC-trein rijdt. Het eindbeeld dat de NS wel eens heeft neergepend in een nota: namelijk eens per 10 minuten een IC Schiphol - Amsterdam Centraal - Amersfoort zou naar mijn mening een veel aantrekkelijker treinproduct opleveren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Ik wel. Het past niet. In Naarden-Bussum passeren in een half uur richting hilversum:Vinny schreef:Nou ja, ook van in het verleden gemaakte keuzes. Zo begrijp ik niet waarom er tussen Amsterdam en Amersfoort maar twee keer per uur een IC-trein rijdt.
s4900 - s1500 - s700/s1600/s140 - s5700 - s5800. Daar moeten dan ook nog wat goederentreinen tussendoor. Mag jij zeggen waar je de extra intercities tussen wil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
En vergeet vooral de overweg te Ndb niet. ;-)Bee schreef: Ik wel. Het past niet. In Naarden-Bussum passeren in een half uur richting hilversum:
s4900 - s1500 - s700/s1600/s140 - s5700 - s5800. Daar moeten dan ook nog wat goederentreinen tussendoor. Mag jij zeggen waar je de extra intercities tussen wil.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Dat weet Vinny heus ook wel.Bee schreef:Het past niet.
De vraag is hier dan ook niet waarom het niet past, maar waarom er nooit voor is gezorgd dat het wél past. Zolang men niet van plan is hier meer snelle treinen te laten rijden is er ook geen aanleiding de capaciteit uit te breiden - want wat men wil past immers toch?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Is in dat geval 'Lelystad - Zwolle' dan niet het antwoord? Immers, daardoor wordt Amersfoort-Weesp een wat onbenullig lijntje, eigenlijk.reisthijs schreef:Dat weet Vinny heus ook wel.
De vraag is hier dan ook niet waarom het niet past, maar waarom er nooit voor is gezorgd dat het wél past. Zolang men niet van plan is hier meer snelle treinen te laten rijden is er ook geen aanleiding de capaciteit uit te breiden - want wat men wil past immers toch?
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Het past ook al niet zolang SAAL niet klaar is: 6 IC's naar Amersfoort + je treinen naar Utrecht + je stoptreinen krijg je niet weg tussen Riekerpolder en Duivendrecht Aansluiting West (tenminste, niet als je er ook nog rekening mee wil houden dat een trein ook wel eens 1 minuut te laat kan zijn).
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Klopt, maar het eindbeeld gaat dan ook uit van het feit dat SAAL klaar is. Ik verwacht dat tussen 2015 en 2017. Met een beetje mazzel dus voor de indienststelling van de Noord-Zuid lijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Reizigers tussen Amsterdam/Schiphol en Zwolle zullen dan wel niet meer via Amersfoort reizen, dat maakt de verbinding Amsterdam-Amersfoort echt niet meteen tot een onbenullig lijntje.Jurjen schreef:Is in dat geval 'Lelystad - Zwolle' dan niet het antwoord? Immers, daardoor wordt Amersfoort-Weesp een wat onbenullig lijntje, eigenlijk.
Vanuit Amersfoort heb je kwartierdiensten naar Deventer, Barneveld en (als die plannen doorgaan) straks ook Harderwijk, het lijkt toch vrij logisch daar minstens een kwartierdienst tussen de regio Amsterdam en Amersfoort tegenover te stellen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Vinny schreef:Nou ja, ook van in het verleden gemaakte keuzes. Zo begrijp ik niet waarom er tussen Amsterdam en Amersfoort maar twee keer per uur een IC-trein rijdt. Het eindbeeld dat de NS wel eens heeft neergepend in een nota: namelijk eens per 10 minuten een IC Schiphol - Amsterdam Centraal - Amersfoort zou naar mijn mening een veel aantrekkelijker treinproduct opleveren...
Zie hier dan het antwoord op je verbazing.Vinny schreef:Klopt, maar het eindbeeld gaat dan ook uit van het feit dat SAAL klaar is. Ik verwacht dat tussen 2015 en 2017. Met een beetje mazzel dus voor de indienststelling van de Noord-Zuid lijn...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten