Stadstarief op OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door --Stefan-- »

Stadstarief op ov-chip

NIJMEGEN - De Stadsregio werkt aan een apart stadstarief voor de ov-chipkaart. Mogelijk krijgt Nijmegen een of twee chipkaarttarieven waarmee straks op alle lijnen in de stad kan worden gereisd. Er wordt onderzocht wat de consequenties zijn van zo'n stadsreisoptie op de chipkaart. In Lelystad kennen ze al zo'n apart stadstarief.

Het stadstarief moet de problemen met de huidige dure ov-chipkaart ondervangen.

Uit onderzoek is gebleken dat met de chipkaart de buskosten in de stad en regio fors oplopen in vergelijking met reizen met de strippenkaart. De ov-chipkaart in de Stadsregio kent nu een tarief van 11 eurocent per kilometer, naast het instaptarief van 78 cent.

Lees verder
3 0 7 9
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door Joshua »

Nijmegen is opzich wel een grote zone. Waardoor het tarief in Nijmegen natuurlijk stijgt met de OV-chipkaart. Als het stadstarief lager is ben ik dus voor.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door Vinny »

Het zou erg fijn zijn als reisproducten zoals het Eurokaartje gewoon betaald kunnen worden per OV-chip. Ik denk dat er nog heel wat water door de Waal moet stromen wil dit nog eens gebeuren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

Door heel wat meer rivieren zelfs... Arriva meldt op z'n website bij de informatie over de diverse chipkaartvarianten dat ze in het geheel geen wegwerp-chipkaarten gaan verkopen. Blijven dus gewoon papieren kaartjes daar...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door --Stefan-- »

Anders krijg je in principe hetzelfde als wat er nu in Dordrecht is: verschillende tarieven voor stad en streek. Waardoor een ritje van Nijmegen CS naar Brabantse Poort met een streekbus dus een hoger tarief zou kunnen hebben dan dat je met een stadsbus gaat.... beetje vreemd :S
3 0 7 9
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door --Stefan-- »

Joshua schreef:Nijmegen is opzich wel een grote zone. Waardoor het tarief in Nijmegen natuurlijk stijgt met de OV-chipkaart. Als het stadstarief lager is ben ik dus voor.
Nijmegen is geen zone ;). Het bestaat uit verschillende zones.
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door Geert »

Toch vind ik het een beetje gek. Waarom zou je in de stad een lager kilometertarief rekenen dan buiten de stad? Verlaag dan ook het streektarief...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door Joshua »

--Stefan-- schreef:
Joshua schreef:Nijmegen is opzich wel een grote zone. Waardoor het tarief in Nijmegen natuurlijk stijgt met de OV-chipkaart. Als het stadstarief lager is ben ik dus voor.
Nijmegen is geen zone ;). Het bestaat uit verschillende zones.
Ik bedoel er eigenlijk gewoon zone 6000 mee, de zone die toch een groot gedeelte van Nijmegen bedekt.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door --Stefan-- »

Geert schreef:Toch vind ik het een beetje gek. Waarom zou je in de stad een lager kilometertarief rekenen dan buiten de stad? Verlaag dan ook het streektarief...
Ja mee eens ;)

Maar ze hadden de ritten dus berekend... en daar kwam uit dat de stadsritten veel duurder waren geworden omdat de mensen eerst het goedkope KAN-kaartje konden nemen. Het kostte 2,20. Of je nou naar het station ging vanaf dezelfde zone (6000) of vanaf de omliggende zones zoals Dukenburg/Lindenholt/Beuningen.
Dus natuurlijk is het duurder voor deze mensen, want die konden altijd profiteren van het KAN-kaartje, maar dat is gewoon niet op te lossen met een ander tarief denk ik...

@ Joshua: de 6000 bedekt alleen Nijmegen Centrum. De meeste mensen wonen in Lindenholt/Dukenburg, wat wel een andere zone is.
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Alles ten westen van het kanaal is toch echt in 6015, en dat is nog een aardig stuk van Nijmegen. En het toekomstige zeer uitgebreide Nijmegen-Lent is zone 6119. En ik neem aan dat ze met stadslijnen in de regio Nijmegen ook Wijchen en Beuningen meerekenen, weer een aantal zones erbij. Ga zo maar door.

Connexxion schijnt ooit bezig geweest te zijn met een wegwerpkaartje met een bepaald bedrag erop, die je dan bij de buschauffeur kon kopen. Die kaartjes zou je dan kunnen gebruiken voor je reis, maar er waren twee problemen mee:
1. Het moedigt verkoop bij de chauffeur aan
2. Je kan er dus een negatief saldo mee krijgen, wat verlies voor de busmaatschappij betekend.

Het project schijnt dan ook afgeblazen te zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

@--Stefan--: Je zult inderdaad altijd tariefsverschillen houden. In Dordrecht mag dan wel (ondanks het vrij hoge kilometertarief) de prijs van een ritje wijk in zone 5370 - station/centrum in zone 5360 gelijk zijn aan het strippenkaarttarief, maar blijf je met een aanzienlijke prijsstijging (50%) zitten bij reizen 5370 - 5370 via het centrum.
Zou je de prijs van een dergelijke rit gelijk willen houden dan wordt het weer spotgoedkoop op de kortere afstanden. Kortom: het zal nooit voor iedereen gunstig uitpakken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door --Stefan-- »

Kan er niet een 2-ritten kaart gebruikt worden als vervanger voor het KAN kaartje? Daar kan je dan de huidige tarieven van het KAN kaartje voor gebruiken (2,20/3,30/4,40)
GVB gebruikt dat toch ook?
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadstarief op OV-chipkaart

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:Toch vind ik het een beetje gek. Waarom zou je in de stad een lager kilometertarief rekenen dan buiten de stad? Verlaag dan ook het streektarief...
In Dordrecht is het kilometer-tarief op de stadslijnen dan weer hoger dan op de streeklijnen.
Voor ritten binnen Dordrecht kun je dus beter een streeklijn nemen. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten