Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Cookie » Di 08 Apr 2008, 16:08

Eenvoudig, maar goed bereikbaar station aan de Valleilijn
Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift


Voorlopig ontwerp station Hoevelaken deze week gepresenteerd.

HOEVELAKEN
- Hoevelaken krijgt een eenvoudig, maar goed bereikbaar treinstation aan de Valleilijn tussen Amersfoort en Wageningen. Dat blijkt uit het eerste ontwerp dat deze week is gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad van Nijkerk.

De insteek van de gemeente Nijkerk is om het station eind 2009 te openen en er de eerste trein te laten stoppen.

Het ontwerp is in opdracht van de gemeente Nijkerk ontwikkeld door ProRail en ontwerpbureau Movares. De gemeente Nijkerk en de provincie Gelderland zetten zich al jaren in voor de komst van station Hoevelaken om de verkeersdruk in de regio te verminderen en het openbaar vervoer te verbeteren.

Het station wordt ontwikkeld bij de Stoutenburgerlaan in Hoevelaken, op en rondom de kruising van de huidige spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn, rijksweg A1 en de Stoutenburgerlaan.

Bij het ontwerp is rekening gehouden met de bereikbaarheid per fiets, bus en auto. In het voorlopig ontwerp zijn bij de ingang van het station een fietsenstalling, parkeerplaatsen voor gehandicapten en zogenaamde 'kiss and ride'-parkeervoorzieningen opgenomen.

Verder is een park ride-terrein gepland ten noorden van rijksweg A1 aan de zijde van Hoevelaken. Vanaf het parkeerterrein loopt een loopbrug voor voetgangers over de rijksweg A1 naar het station. De bus heeft een halte voor het station en kan keren via een rotonde op de zuidkant van het stationsterrein.

Het NS-station bestaat uit een stationsoverkapping met twee trappen en twee liften naar de perrons en is zo veel mogelijk ingepast in de omgeving om het landschap vanaf Stoutenburg niet te verstoren.

Het voorlopig ontwerp is in nauw overleg met de provincie Gelderland, Rijkswaterstaat en de gemeente Amersfoort tot stand gekomen. Ook de vervoerders Connexxion en Veolia zijn betrokken bij het ontwerp.

De minister van Verkeer en Waterstaat heeft medio 2006 ingestemd met de bouw van het station. Voor de realisatie van het station verzoekt de provincie Gelderland de minister een definitief besluit te nemen.

Provincie Gelderland en Connexxion zetten in op een stop van twee keer per uur met de trein Ede-Wageningen-Amersfoort. Direct na de zomer wordt een start gemaakt met de bestemmingsplanprocedure, waarbij het voorlopig ontwerp ter inzage wordt gelegd.

Bron: De Stentor/Veluws Dagblad (papieren editie), 5-4-08

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Wubbo » Di 08 Apr 2008, 17:47

Provincie Gelderland en Connexxion zetten in op een stop van twee keer per uur met de trein Ede-Wageningen-Amersfoort.
Dus de Barneveld Noord-pendel stopt er niet? Wat is daarvan de logica? :?

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Ruben » Di 08 Apr 2008, 17:48

4x per uur een stop, meer capaciteitsverlies van de vrije baan, kosten-baten?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Wubbo » Di 08 Apr 2008, 18:00

Ze willen een goed bereikbaar treinstation, dat automobilisten uit de auto moet halen. Dan moet je denk ik met wat meer komen dan 2x per uur een treintje naar Amersfoort (dus een overstap in je reis kado).

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Ruben » Di 08 Apr 2008, 18:07

Dat station is Barneveld Noord, daar worden mensen uit de auto gehaald. Dat een 4x per uur bediend station voor Hoevelaken ook een reizigersvriendelijker aanbod is ben ik eens, maar zal wel op grond van het kostenplaatje 2x per uur geworden zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Wubbo » Di 08 Apr 2008, 18:09

Tsja, ze willen ook bij Hoevelaken een P&R, aldus het artikel. Nou ja, we zullen het zien, voorlopig is het station er nog niet :)

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Ruben » Di 08 Apr 2008, 18:12

Driesporigheid Amersfoort - Barneveld Noord dan maar. :lol:
Als die kwartierdienst naar Deventer nog doorgaat, waar het wel naar uitziet, mag Prorail vast het predikaat overbelast op het baanvak gaan plakken, dat krijgt het toch al snel. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Thijs » Di 08 Apr 2008, 18:15

Ik sluit mij geheel aan bij NS-Reiziger :pos:

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de aanpassingen op het baanvak Amersfoort-Utrecht voor aankomend december. Immers, onder druk van CXX en de Provincie schijnt NS haar intercity-tijden in Amersfoort te moeten aanpassen, ondanks verzet. Geen idee wat de details daarvan zijn, iemand al enig idee?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Vinny » Di 08 Apr 2008, 18:17

NS-Reiziger schreef:Driesporigheid Amersfoort - Barneveld Noord dan maar. :lol:
Als die kwartierdienst naar Deventer nog doorgaat, waar het wel naar uitziet, mag Prorail vast het predikaat overbelast op het baanvak gaan plakken, dat krijgt het toch al snel. :)

Dat heeft het al :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Vinny » Di 08 Apr 2008, 18:18

Immers, onder druk van CXX en de Provincie schijnt NS haar intercity-tijden in Amersfoort te moeten aanpassen, ondanks verzet. Geen idee wat de details daarvan zijn, iemand al enig idee?
Uit het geruchtencircuit: De IC Rotterdam - Amersfoort doortrekken naar Deventer, de IC Amsterdam Centraal - Amersfoort inkorten tot Amersfoort Schothorst.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Thijs » Di 08 Apr 2008, 18:25

Vinny schreef:Uit het geruchtencircuit: De IC Rotterdam - Amersfoort doortrekken naar Deventer, de IC Amsterdam Centraal - Amersfoort inkorten tot Amersfoort Schothorst.

Dat zijn de plannen voor de toekomst. Dat gaat aankomende december nog niet spelen, die doortrekking naar Deventer van de 2800 gebeurt als er een kwartierdienst tussen Amersfoort en Deventer komt. Of wordt het naar voren getrokken?
Als dit aankomend december door zou gaan, dan zou het extra perron van Deventer ook minder nuttig zijn, omdat deze juist voor de 1500 werd gebouwd....

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Ruben » Di 08 Apr 2008, 18:37

Men had het altijd over de noodzakelijkheid van dat extra perron om een kwartierdienst in te kunnen voeren. Waarom je dan een extra perron nodig hebt heb ik nooit helemaal begrepen, maar dat terzijde.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor air-bus » Di 08 Apr 2008, 21:23

Vinny schreef:de IC Amsterdam Centraal - Amersfoort inkorten tot Amersfoort Schothorst.


Hoe krijg je dat voor elkaar? :o

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Thijs » Di 08 Apr 2008, 21:29

De verlening naar Deventer inkorten tot Amfs natuurlijk.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Chauf21 » Di 08 Apr 2008, 21:29

Wubbo schreef:Tsja, ze willen ook bij Hoevelaken een P&R, aldus het artikel. Nou ja, we zullen het zien, voorlopig is het station er nog niet :)

P&R is inmiddels ook zo overtrokken als wat volgens mij. Vrijwel ieder station met parkeerplaatsen lijkt wel als P&R gekwalificeerd te worden :( Of zie ik dit verkeerd?

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Ruben » Wo 09 Apr 2008, 00:36

Thijs schreef:De verlening naar Deventer inkorten tot Amfs natuurlijk.
En bij Amersfoort Aansluiting even een wisseltje omleggen natuurlijk. :mrgreen:

Chauf21 schreef:
Wubbo schreef:Tsja, ze willen ook bij Hoevelaken een P&R, aldus het artikel. Nou ja, we zullen het zien, voorlopig is het station er nog niet :)

P&R is inmiddels ook zo overtrokken als wat volgens mij. Vrijwel ieder station met parkeerplaatsen lijkt wel als P&R gekwalificeerd te worden :( Of zie ik dit verkeerd?
Kiss and Ride, nog zo'n term voor iets wat geheel normaal is bij een station: Parkeergelegenheid.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Geert » Wo 09 Apr 2008, 08:20

Kiss & Ride is juist een gelegenheid om iemand af te zetten en geen parkeerplek dus. :P

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor Vinny » Wo 09 Apr 2008, 11:32

Hoe krijg je dat voor elkaar?
Sorry, ik bedoelde: de IC Amsterdam - Amersfoort tijdens daluren verlengen naar Schothorst en tijdens de spitsuren verleggen van Deventer naar eventueel Harderwijk (of gewoon Schothorst)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor air-bus » Wo 09 Apr 2008, 11:56

Duidelijk. :pos:

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Berichtdoor waldo79 » Do 10 Apr 2008, 14:39

Mij lijkt een P & R bij Hoevelaken wat teveel van het goede. 2 keer in 10 km :shock: Moeten mensen met donders geweld dat OV ingejaagd worden...
Mij best :)


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], MSNbot Media en 2 gasten