Pagina 1 van 1

Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 16:08
door Cookie
Eenvoudig, maar goed bereikbaar station aan de Valleilijn
Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift


Voorlopig ontwerp station Hoevelaken deze week gepresenteerd.

HOEVELAKEN
- Hoevelaken krijgt een eenvoudig, maar goed bereikbaar treinstation aan de Valleilijn tussen Amersfoort en Wageningen. Dat blijkt uit het eerste ontwerp dat deze week is gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad van Nijkerk.

De insteek van de gemeente Nijkerk is om het station eind 2009 te openen en er de eerste trein te laten stoppen.

Het ontwerp is in opdracht van de gemeente Nijkerk ontwikkeld door ProRail en ontwerpbureau Movares. De gemeente Nijkerk en de provincie Gelderland zetten zich al jaren in voor de komst van station Hoevelaken om de verkeersdruk in de regio te verminderen en het openbaar vervoer te verbeteren.

Het station wordt ontwikkeld bij de Stoutenburgerlaan in Hoevelaken, op en rondom de kruising van de huidige spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn, rijksweg A1 en de Stoutenburgerlaan.

Bij het ontwerp is rekening gehouden met de bereikbaarheid per fiets, bus en auto. In het voorlopig ontwerp zijn bij de ingang van het station een fietsenstalling, parkeerplaatsen voor gehandicapten en zogenaamde 'kiss and ride'-parkeervoorzieningen opgenomen.

Verder is een park ride-terrein gepland ten noorden van rijksweg A1 aan de zijde van Hoevelaken. Vanaf het parkeerterrein loopt een loopbrug voor voetgangers over de rijksweg A1 naar het station. De bus heeft een halte voor het station en kan keren via een rotonde op de zuidkant van het stationsterrein.

Het NS-station bestaat uit een stationsoverkapping met twee trappen en twee liften naar de perrons en is zo veel mogelijk ingepast in de omgeving om het landschap vanaf Stoutenburg niet te verstoren.

Het voorlopig ontwerp is in nauw overleg met de provincie Gelderland, Rijkswaterstaat en de gemeente Amersfoort tot stand gekomen. Ook de vervoerders Connexxion en Veolia zijn betrokken bij het ontwerp.

De minister van Verkeer en Waterstaat heeft medio 2006 ingestemd met de bouw van het station. Voor de realisatie van het station verzoekt de provincie Gelderland de minister een definitief besluit te nemen.

Provincie Gelderland en Connexxion zetten in op een stop van twee keer per uur met de trein Ede-Wageningen-Amersfoort. Direct na de zomer wordt een start gemaakt met de bestemmingsplanprocedure, waarbij het voorlopig ontwerp ter inzage wordt gelegd.

Bron: De Stentor/Veluws Dagblad (papieren editie), 5-4-08

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 17:47
door Wubbo
Provincie Gelderland en Connexxion zetten in op een stop van twee keer per uur met de trein Ede-Wageningen-Amersfoort.
Dus de Barneveld Noord-pendel stopt er niet? Wat is daarvan de logica? :?

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 17:48
door Ruben
4x per uur een stop, meer capaciteitsverlies van de vrije baan, kosten-baten?

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:00
door Wubbo
Ze willen een goed bereikbaar treinstation, dat automobilisten uit de auto moet halen. Dan moet je denk ik met wat meer komen dan 2x per uur een treintje naar Amersfoort (dus een overstap in je reis kado).

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:07
door Ruben
Dat station is Barneveld Noord, daar worden mensen uit de auto gehaald. Dat een 4x per uur bediend station voor Hoevelaken ook een reizigersvriendelijker aanbod is ben ik eens, maar zal wel op grond van het kostenplaatje 2x per uur geworden zijn.

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:09
door Wubbo
Tsja, ze willen ook bij Hoevelaken een P&R, aldus het artikel. Nou ja, we zullen het zien, voorlopig is het station er nog niet :)

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:12
door Ruben
Driesporigheid Amersfoort - Barneveld Noord dan maar. :lol:
Als die kwartierdienst naar Deventer nog doorgaat, waar het wel naar uitziet, mag Prorail vast het predikaat overbelast op het baanvak gaan plakken, dat krijgt het toch al snel. :)

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:15
door Thijs
Ik sluit mij geheel aan bij NS-Reiziger :pos:

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de aanpassingen op het baanvak Amersfoort-Utrecht voor aankomend december. Immers, onder druk van CXX en de Provincie schijnt NS haar intercity-tijden in Amersfoort te moeten aanpassen, ondanks verzet. Geen idee wat de details daarvan zijn, iemand al enig idee?

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:17
door Vinny
NS-Reiziger schreef:Driesporigheid Amersfoort - Barneveld Noord dan maar. :lol:
Als die kwartierdienst naar Deventer nog doorgaat, waar het wel naar uitziet, mag Prorail vast het predikaat overbelast op het baanvak gaan plakken, dat krijgt het toch al snel. :)
Dat heeft het al :roll:

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:18
door Vinny
Immers, onder druk van CXX en de Provincie schijnt NS haar intercity-tijden in Amersfoort te moeten aanpassen, ondanks verzet. Geen idee wat de details daarvan zijn, iemand al enig idee?
Uit het geruchtencircuit: De IC Rotterdam - Amersfoort doortrekken naar Deventer, de IC Amsterdam Centraal - Amersfoort inkorten tot Amersfoort Schothorst.

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:25
door Thijs
Vinny schreef:Uit het geruchtencircuit: De IC Rotterdam - Amersfoort doortrekken naar Deventer, de IC Amsterdam Centraal - Amersfoort inkorten tot Amersfoort Schothorst.
Dat zijn de plannen voor de toekomst. Dat gaat aankomende december nog niet spelen, die doortrekking naar Deventer van de 2800 gebeurt als er een kwartierdienst tussen Amersfoort en Deventer komt. Of wordt het naar voren getrokken?
Als dit aankomend december door zou gaan, dan zou het extra perron van Deventer ook minder nuttig zijn, omdat deze juist voor de 1500 werd gebouwd....

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:37
door Ruben
Men had het altijd over de noodzakelijkheid van dat extra perron om een kwartierdienst in te kunnen voeren. Waarom je dan een extra perron nodig hebt heb ik nooit helemaal begrepen, maar dat terzijde.

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 21:23
door air-bus
Vinny schreef:de IC Amsterdam Centraal - Amersfoort inkorten tot Amersfoort Schothorst.
Hoe krijg je dat voor elkaar? :o

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 21:29
door Thijs
De verlening naar Deventer inkorten tot Amfs natuurlijk.

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: di 08 apr 2008, 21:29
door Chauf21
Wubbo schreef:Tsja, ze willen ook bij Hoevelaken een P&R, aldus het artikel. Nou ja, we zullen het zien, voorlopig is het station er nog niet :)
P&R is inmiddels ook zo overtrokken als wat volgens mij. Vrijwel ieder station met parkeerplaatsen lijkt wel als P&R gekwalificeerd te worden :( Of zie ik dit verkeerd?

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: wo 09 apr 2008, 00:36
door Ruben
Thijs schreef:De verlening naar Deventer inkorten tot Amfs natuurlijk.
En bij Amersfoort Aansluiting even een wisseltje omleggen natuurlijk. :mrgreen:
Chauf21 schreef:
Wubbo schreef:Tsja, ze willen ook bij Hoevelaken een P&R, aldus het artikel. Nou ja, we zullen het zien, voorlopig is het station er nog niet :)
P&R is inmiddels ook zo overtrokken als wat volgens mij. Vrijwel ieder station met parkeerplaatsen lijkt wel als P&R gekwalificeerd te worden :( Of zie ik dit verkeerd?
Kiss and Ride, nog zo'n term voor iets wat geheel normaal is bij een station: Parkeergelegenheid.

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: wo 09 apr 2008, 08:20
door Geert
Kiss & Ride is juist een gelegenheid om iemand af te zetten en geen parkeerplek dus. :P

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: wo 09 apr 2008, 11:32
door Vinny
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Sorry, ik bedoelde: de IC Amsterdam - Amersfoort tijdens daluren verlengen naar Schothorst en tijdens de spitsuren verleggen van Deventer naar eventueel Harderwijk (of gewoon Schothorst)

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: wo 09 apr 2008, 11:56
door air-bus
Duidelijk. :pos:

Re: Station in Hoevelaken krijgt overkapping met trap en lift

Geplaatst: do 10 apr 2008, 14:39
door waldo79
Mij lijkt een P & R bij Hoevelaken wat teveel van het goede. 2 keer in 10 km :shock: Moeten mensen met donders geweld dat OV ingejaagd worden...