Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Bastiaan »

De lijn wordt wel gewoon geëlektrificeerd. Het type op de fotobewerking is trouwens de Train-Tram van Vossloh.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Meltrain schreef:Maar ik had het idee dat die lijn geëlektrificeerd zou worden. :? Op de foto lijkt het een dieselversie van het type dat in Alicante rijdt.
Het klopt allebei :wink:
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Bastiaan »

Ik zou toch eventjes nalezen wat er dan precies "allebei klopt". Als het allebei zou kloppen, zou Connexxion met dieseltrams hebben ingeschreven terwijl de lijn geëlektrificeerd wordt :wink:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

HAHA :lol: Ja een Electrische tram natuurlijk :wink:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door reisthijs »

Is eigenlijk al bekend of de vervoerder wel zelf de nieuwe trams zal aanschaffen, of dat de provincie daar voor zorgt?
Meltrain schreef: :? Op de foto lijkt het een dieselversie van het type dat in Alicante rijdt.
Je bent blijkbaar niet bekend met het fenomeen "artist's impression"? Die kloppen namelijk nooit :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

De vervoerder is verplicht de tram aan te schaffen/leasen. De vervoerder hierna is verplicht deze trams over te nemen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Karl »

Bee schreef:Maandag of dinsdag wordt de winnaar bekend gemaakt.(...)
Is er al een uitslag of een bericht van uitstel?
Het is een spectrum.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Bastiaan »

Vanmorgen waren ze er in ieder geval nog niet uit. Dinsdag is nog niet voorbij! :wink:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Wacht nog maar een paar weekjes zoals ik een paar posts hiervoor al gezegd heb. Helaas -o-
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Bastiaan »

Oh, sorry. Ik had niet door dat die opmerking serieus bedoeld was! Maar waarom zou het dan een paar weekjes langer duren?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Toen ik het terug las viel het wel op dat het idd wel eens niet zo gemeend kon overkomen. Hoe het precies zit weet ik ook niet. Het lijkt me ook totaal niet de bedoeling ook dat ik dat soort details zou weten. Ik heb het wel gehoord van iemand die zich redelijk insider zou mogen noemen. Het schijnt een hoofdpijndossier te wezen.

Eerlijk gezegd gun ik het beide vervoersbedrijven. Toch is het voor Connexxion misschien wel extra spannend. Bij alle aanbestedingen die ze gewonnen hebben sinds ongeveer een jaar waren ze de enige inschrijver. De rest hebben ze verloren.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Bastiaan »

Misschien overbodige informatie nu, maar ik heb het ook bevestigd gekregen uit een eigen betrouwbare bron. Jammer, dat wordt dus nog even afwachten!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Freek »

Klaasje schreef: Het schijnt een hoofdpijndossier te wezen.
Schijnt toch iets met de tram te maken hebben en dan met name de kosten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Ja die tram kost natuurlijk gigantisch veel. Zeker gezien het feit dat er bepaalde eisen zijn die hoeveelheden materieel voorschrijven. Als een vervoerder denkt dat het met minder kan mag dat nog steeds niet. Kost natuurlijk niet niets. Nog afgezien van het feit dat het eigenlijk een kort lijntje is. Dat betekend dat een goede verhouding materieel vs reservematerieel niet echt positief wordt als je de dienst goed wilt uitvoeren.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Freek »

Dat had ik ook vernomen ja. Maar ik dacht dat Overijssel al in het aantal trams naar beneden was gegaan. Kan het mis hebben hoor. Maar als dat het geval is en het is dan nog steeds een probleem doe je iets niet goed.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Vinny »

Freek schreef:
Klaasje schreef: Het schijnt een hoofdpijndossier te wezen.
Schijnt toch iets met de tram te maken hebben en dan met name de kosten.
De kosten voor het exploiteren van een tram(netwerk) kost "kaal" ongeveer 5 keer zoveel als van een busnetwerk. Dat kan sommige opdrachtgevers wat rauw op hun dak vallen. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Bastiaan »

En in vergelijking met de trein die er nu rijdt in opdracht van de provincie?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Vinny »

Die kost de provincie waarschijnlijk niet veel. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Bastiaan »

Want? Ik stel gewoon een vraag hoor. Wat heb ik nou aan zo'n antwoord?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Freek »

Lijkt me inderdaad een goed idee ja, om op die vraag antwoord te geven. Zeker omdat al is aangeven dat niet direct in de exploitatie ligt, maar meer in de aanschaf van de trams.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

Ik denk dat de provincie geschrokken is van de hoge aanschafkosten van de trams. Ze zijn er niet goed bekend mee, maar echt goed trammaterieel kost toch al snel meer dan een miljoen euro per stuk. Hoe luxer en comfortabeler je het maakt, hoe hoger de aanschafkosten. Daarnaast komen er ook nog de kosten van onderhoud bij, die bij trammaterieel hoger liggen dan bij busmaterieel. Er moet ook nog specifiek personeel voor worden opgeleid. Als de provincie daar weinig zicht op had kan men geschrokken zijn van de offertes.

Je kan natuurlijk ook wat trams van PESA of Skoda nemen, maar dat zijn toch wel de budgetmerken :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Lange_Dre »

Voordeel van een tram is dat er meer reizigers mee kunnen.
En het beter voor het mileu is.
Er kan dus een grotere groei in het ov komen als met een bus. Mits er maar voldoende animo van reizigers is.
De provincie had het best bij de trambedrijven in Nederland kunnen informeren, Bij de HTM had men genoeg informatie kunnen krijgen met oog op de tramlijn van Randstadrail. Maar goed ben benieuwd wie de vervoerder gaat worden. Connexxion heeft het voordeel dat men al ervaring met de sneltram heeft in Utrecht.
Maar ik gun het Syntus meer. Zelf heb ik geen goede ervaringen met connexxion. Al is het in de Provincie Utrecht wel een stukje beter geworden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Mwah.. Ik denk dat de situatie nogal afwijkt van Den-Haag. Wellicht zijn de overeenkomsten met de Valleilijn nog groter ook omdat dat een korte lijn is waarbij relatief weinig materieel nodig is voor de dienstregeling. Ik geloof trouwens ook totaal niet dat er vooraf geen informatie is ingewonnen over kosten e.d.
Hoewel dat in dit geval niet uitmaakt doordat de Concessiehouder niet opbrengstverantwoordelijk is in deze concessie: De tramlijn zal in de toekomst goed gevuld zijn door de invoering van het visgraatmodel. De Bussen uit de Noordoostpolder en het Zwartewaterland richting Zwolle worden afgeknipt in Kampen en sluiten allemaal aan op de tram richting Zwolle.
(Overigens is een tram niet automatisch beter voor het milieu dan een bus maar dat is offtopic)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Meltrain »

Het ligt toch ook in de plannen om de tram in de toekomst door het trekken naar het centrum van Zwolle en en dan door naar de campus (Windesheim of die andere?)?
Als je daarmee een frequente buslijn kunt vervangen, helpt het al wat meer wat betreft het milieu.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door reisthijs »

Nog los van de kosten is die ombouw van spoorlijn naar tramlijn wel een heel ingewikkeld verhaal. In eerste instantie zullen er nog treinen rijden. Dus de nieuwe vervoerder moet dan ook nog eens voor een korte periode treinen huren, en er zal ook een periode komen, waarin de reizigers met bussen moeten worden vervoerd.

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dat in de overgangsfase gaat. De lijn kan ook eigenlijk pas (geheel) omgebouwd worden, als de nieuwe trams al (bijna) geleverd zijn. Weet iemand al wat de planning hiervoor is?
Lange_Dre schreef:Voordeel van een tram is dat er meer reizigers mee kunnen.
Nadeel van een tram is dat er minder reizigers mee kunnen. In vergelijking met een trein bedoel ik dan. Want er gaat hier geen tram rijden in plaats van een bus, maar in plaats van een trein.
Al wordt de lagere capaciteit hier natuurlijk wel gecompenseerd door een hogere frequentie. :wink:
Klaasje schreef:(Overigens is een tram niet automatisch beter voor het milieu dan een bus maar dat is offtopic)
Minder offtopic: een elektrische tram is minder mileuvervuilend dan een dieseltrein.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten