Pagina 5 van 35

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 14:07
door Freek
Een betrokken ambtenaar bevestigde het verhaal op twitter. Dus het zal wel kloppen.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 14:19
door Bastiaan
Link naar de betreffende tweet? De enige tweets die ik kan vinden zijn die van mijzelf en die van een adviseur bij OVnetwerk. Beiden zijn nou niet echt betrokken ambtenaren :wink:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 14:23
door BR628
Ga er toch gewoon eens van uit dat men de waarheid spreekt. Bericht in de media komt vanzelf.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 14:26
door Wubbo
Als ik van elk bericht dat op een forum wordt vermeld moet aannemen dat het waar is hadden we nu een elektrische tram in Renkum gehad, was het allang 2020 en reden de treinen in de meest fantasievolle dienstregelingen. Oftewel: het lijkt mij heel nuttig om niet bij elk bericht er direct van uit te gaan dat het waar is.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 14:28
door Bastiaan
En daarnaast kan vragen naar een bron ook uit interesse zijn!

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 15:11
door Flevolander
Het thema nieuwe concessie stadsbus staat inmiddels volgende week op de agenda bij de gemeenteraad van Lelystad.
http://www.lelystad.nl/smartsite.net?id=34280
Klinkt niet alsof het allemaal succesvol verloopt.

Onduidelijkheid over openbaar vervoer in regio IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 15:49
door flipje
Onduidelijkheid over openbaar vervoer in regio
ZWOLLE/KAMPEN/LELYSTAD - Een nieuwe vervoerder voor de busdiensten in Noordwest-Overijssel en Oostelijk Flevoland is voorlopig van de baan. Wie de nieuwe tramverbinding tussen Zwolle en Kampen gaat exploiteren is evenmin nog bekend.

Bron: de stentor

link: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/zw ... -regio.ece

Bussen Connexxion en Syntus veel te duur

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 16:56
door Flevolander
http://www.overijssel.nl/actueel/nieuws ... jsselmond/

Concessie IJsselmond niet gegund
1 december 2010

Het bus- en toekomstige tramvervoer in Oost-Flevoland en Noordwest-Overijssel krijgt voorlopig nog geen nieuwe vervoerder. Reden hiervoor is dat de gevraagde financiële bijdrage in de offertes van Connexxion en Syntus ver boven het beschikbare budget uitkomen.

De provincies Overijssel en Flevoland en de gemeente Lelystad hebben daarom besloten de opdracht voor het vervoer in de concessie IJsselmond niet te gunnen aan één van beide inschrijvers.

De drie overheden willen nu zo snel mogelijk een nieuwe Europese aanbesteding uitschrijven. In januari 2011 is duidelijk wanneer en op welke wijze de nieuwe aanbesteding van start gaat.

Concessie IJsselmond
Connexxion verzorgt op dit moment het openbaar vervoer in de concessie IJsselmond. Deze opdracht loopt in september 2011 af. De concessie IJsselmond bestaat uit het streekvervoer in het gebied Noordwest-Overijssel (Kampen, Genemuiden en Steenwijk), Oostelijk Flevoland en de Noordoostpolder. In de nieuwe concessie IJsselmond worden hieraan het stadsvervoer in Lelystad en de nieuwe tramverbinding Zwolle-Kampen, welke in 2013 gaat rijden, toegevoegd.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 18:53
door Meltrain
Fraai dit. :roll:
Hadden de provincies niet gelijk (lees: binnen één week) na de inlevering van de offertes kunnen zien dat voor beide vervoerders de kosten boven het budget zouden komen? :?
En zie ik nu dat de provincies met Connexxion alsnog proberen om tot een overeenstemming te komen? Ik mag hopen dat Syntus dit niet zal pikken en gewoon een openbare aanbesteding eist.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 19:05
door webguy
Sowieso neem ik aan dat ze juist het hele plan van beide partijen hebben beoordeeld en niet alleen de financiele bijdrage, en daarom hadden ze alsnog de hele tijd nodig.
Verder staat er in heel veel concessies en contracten met OV clausules over het vervoer overnemen of de concessie verlengen, dat is niet raar maar vrij standaard.
Het is inderdaad een beetje jammer voor Syntus, maar het verandert niet direct iets en ze hebben alsnog een kans op de concessie die later zal beginnen maar dan dezelfde looptijd hebben. Wat is dan voor Syntus het probleem?

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 19:13
door Chauf21
Meltrain schreef:En zie ik nu dat de provincies met Connexxion alsnog proberen om tot een overeenstemming te komen? Ik mag hopen dat Syntus dit niet zal pikken en gewoon een openbare aanbesteding eist.
Er komt een nieuwe openbare aanbesteding. De provincies gaan nu onderhandelen over een tijdelijke verlenging van het bestaande contract tot de datum waarop de nieuwe concessie ingaat.

Re: Concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 19:46
door Snorkel
Voorlopig nog geen overplaatsing dus van Harderwijk naar Lelystad of tramlijn Kampen-Zwolle. :cry:

Groet, Michel

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 20:06
door Klaasje
Alleen IJsselmond kan nog verlengd worden. Omdat Lelystad al een keer verlengt is kan dat niet opnieuw. Hiervoor wordt volgens Omroep Flevoland dus een losse aanbesteding uitgeschreven. Ik ben benieuwd wie op zo'n kleine concessie wil inschrijven.
Omdat IJsselmond nog wel verlengd kan worden komt er hiervoor waarschijnlijk een compleet nieuw en uitgebreid aanbestedingscircus met minder hoge eisen en/of boeteclausules.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 20:54
door Ronald
Flevolander schreef:Reden hiervoor is dat de gevraagde financiële bijdrage in de offertes van Connexxion en Syntus ver boven het beschikbare budget uitkomen.
De provincie wil duidelijk weer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik vraag me af wat zo'n provincie dan eigenlijk verwacht te krijgen, dan hebben ze zich behoorlijk rijk gerekend. Dan kunnen ze beter aan de vervoersbedrijven vragen "we hebben zoveel geld, hoeveel bussen krijgen we daarvoor"? Gevolg is dat de dienstverlening vermoedelijk knap karig zal worden, maar dan is wel direct duidelijk of het budget van de provincie reëel is.

Los van het feit wat een nieuwe aanbesteding weer gaat kosten, en er geen garantie is dat bij de tweede ronde er wel een (voor de provincie) acceptabele aanbieding wordt gedaan.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:07
door flipje
Ronald schreef:
Flevolander schreef:Reden hiervoor is dat de gevraagde financiële bijdrage in de offertes van Connexxion en Syntus ver boven het beschikbare budget uitkomen.
De provincie wil duidelijk weer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik vraag me af wat zo'n provincie dan eigenlijk verwacht te krijgen, dan hebben ze zich behoorlijk rijk gerekend. Dan kunnen ze beter aan de vervoersbedrijven vragen "we hebben zoveel geld, hoeveel bussen krijgen we daarvoor"? Gevolg is dat de dienstverlening vermoedelijk knap karig zal worden, maar dan is wel direct duidelijk of het budget van de provincie reëel is.

Los van het feit wat een nieuwe aanbesteding weer gaat kosten, en er geen garantie is dat bij de tweede ronde er wel een (voor de provincie) acceptabele aanbieding wordt gedaan.
Ik denk niet zozeer dat deze gunning van de concessie is stuk gelopen op het busvervoer (aangezien na de in gebruikname van de Hanzelijn er flink gesneden gaat worden op diverse lijnen.) Ik denk dat het probleem vooral zit in de tram die moet gaan rijden tussen Zwolle/Kampen en vooral wat het moest gaan kosten. (bouw van remise in Kampen, aanschaf trammateriaal etc.) Maar goed het gaat wel weer een tijdje duren voordat deze concessie dus gegunt gaat worden :(.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:48
door Wubbo
Ik zou zeggen: rustig verlengen en aanbesteden vanaf het moment dat de tram moet gaan rijden. Dat scheelt ook een boel in de aanbesteding, en tot die tijd verandert er weinig. Kun je de huidige concessie dus nog wel even voor doorzetten. Voor Lelystad (eventueel in combinatie met de verbussing Zwolle - Kampen ivm de verbouwing daar) schrijf je dan een los concessietje uit voor 2 jaar.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: do 02 dec 2010, 05:48
door Snorkel
Al enkele jaren geleden hadden beide provincies aangegeven om bij ingang Hanzelijn niet zo maar buslijnen en capaciteit/uren/werkgelegenheid te willen en zullen wegbezuinigen. Men wilde op dat moment de overbodige capaciteit verleggen naar andere lijnen. Bestaande hogere frequenties geven en eventueel nieuwe waar op de kaart nog gaten te vullen zijn.

Dit was inderdaad ook de insteek in de nu mislukte aanbesteding, en naar blijkt, samen met de nogal luxe/dure tram wens/eis. Ik vrees dat om budget redenen, die verplaatsing van bus capaciteit nu gaat sneuvelen. Hoera voor de tram, huilen om werkgelegenheid en beter bus aanbod in de rest van het concessie gebied ?!?!?!?!? Weer zo'n speeltje, net als de Rij-Gouwe lijn, tram Groningen, etc ? Leuk voor ons en mij als hobbyisten, maar verder voor het algemene en goed verdeelde nut ?????

Groet, Michel

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: do 02 dec 2010, 11:00
door Klaasje
Nu zet je het wel erg overdreven neer..... Als je goed kijkt in de aanbestedingsdocumenten zie je staan dat het busaanbod op bestaande lijnen bij het minimumniveau nauwelijks hoger wordt. De enige lijnen waarbij het gevraagde busaanbod hoger is zijn verbindingen als Harderwijk-Lelystad. Bij de stadsdienst Lelystad ligt dat allemaal wat anders maar ik het gevraagde busaanbod is daar zoveel groter dat ik me afvraag of ze in Lelystad niet gewoon meer geld beschikbaar hebben gesteld. Als ik het goed bekijk kan de (onverwachte) hoge prijs dus niet echt veel te maken hebben met het busvervoer.
Dan blijven er eigenlijk nog maar drie mogelijkheden over:
  • Prijscompensatie voor een strenge boeteclausule (daar weet ik helaas het fijne niet van.)
  • De tram was te duur.
  • De vervoerders willen graag zelf de reizigersopbrengstverantwoordelijkheid. (dus niet de provincies conform het Overijsselse model.)

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: do 02 dec 2010, 14:16
door midnet
volgens mij is er nog heel gewoon een optie 4: zowel Cxx als ARRiva(na overname DB) als wie dan ook vinden gewoon de huidige winst veels te klein-zelfs dikke kans dat Cxx verlies erop lijdt-dat was een van de hoofdredenen van de binnen-Franse doorverkoop. Hetzelfde zag je in London, toen eenmaal alle wijken uitbesteed waren: enorme prijsverhogingen nadat de koek was verdeeld en er feitelijk alleen nog stuivertje wisselen werd gespeeld.
Ik voorspel-met sombere bijgedachten, dat ditzelfde fenomeen in alle nieuw aan te besteden concessiegebieden zo zal gaan. Misschien is toch dat Zweedse/Belgische model dan goedkoper: de aanbestedende overheid regelt precies de dienstregeling, en per lijn kan je als uitbater inschrijven-zelfs per dagdeel, zodat kleine lokale vervoerders met een heel kleine overhead ook kunnen meedoen. En wat zou daar eigenlijk op tegen zijn? Met slechts heel weinig grote spelers ben je toch aan de heidenen overgeleverd?

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: do 02 dec 2010, 15:33
door Suus
Maarre, Arriva heeft niet geboden.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: do 02 dec 2010, 15:42
door reisthijs
Dat is 't hem nou juist: Arriva zag er blijkbaar helemáál geen brood in. Anders hadden ze wel meegeboden.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: do 02 dec 2010, 17:40
door Meltrain
midnet schreef:Misschien is toch dat Zweedse/Belgische model dan goedkoper: de aanbestedende overheid regelt precies de dienstregeling, en per lijn kan je als uitbater inschrijven-zelfs per dagdeel, zodat kleine lokale vervoerders met een heel kleine overhead ook kunnen meedoen. En wat zou daar eigenlijk op tegen zijn? Met slechts heel weinig grote spelers ben je toch aan de heidenen overgeleverd?
Persoonlijk vind ik dat ook een prima model en ik hoop ook dat de SRR en RET ook zoiets gaan doen als het busvervoer in Rotterdam aanbesteed gaat worden. Dus de RET maakt de dienstregelingen en is overal verantwoordelijk voor en andere vervoerders rijden een aantaal lijnen.
Maar dat is verder off-topic. ;)

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 11 mar 2011, 10:11
door joh50
Logisch dat er maar 2 bieders zijn die bovendien met een erg duur bod komen. Als je dezelfde contractsduur gebruikt voor een tramlijn als voor buslijnen kun je zoiets verwachten. Wanneer je een tramlijn wilt aanbesteden inclusief de bouw van remisie en materieel moet je van een veel langere contractsperiode uitgaan. Zodat bieders hun materieel op een normale manier kunnen financieren en afschrijven. Als na 6 jaar je contract niet verlengd wordt, zit je met hoge kosten. Het leasen van materieel is dan ook veel duurder omdat banken een hogere rente rekenen omdat het risico hoog is.
Ik heb begrepen dat de aanbesteding van de tramlijn nu helemaal opnieuw moet en dat de provincie het materieel gaat leasen en samen met een langere contractsduur zal dat vast wel meer vervoerders over de streep helpen om met een bod te komen. Eigenlijk een beetje dom dat ze dat niet van te voren inzagen. Ik denk dat de tram weer een fikse vertraging oploopt. Bij de regiotram In Groningen is de contractsduur overigens 30 jaar. Een normale termijn gezien de enorme investeringen die vervoerders moeten doen.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 11 mar 2011, 13:15
door Vinny
midnet schreef:volgens mij is er nog heel gewoon een optie 4: zowel Cxx als ARRiva(na overname DB) als wie dan ook vinden gewoon de huidige winst veels te klein-zelfs dikke kans dat Cxx verlies erop lijdt-dat was een van de hoofdredenen van de binnen-Franse doorverkoop. Hetzelfde zag je in London, toen eenmaal alle wijken uitbesteed waren: enorme prijsverhogingen nadat de koek was verdeeld en er feitelijk alleen nog stuivertje wisselen werd gespeeld.
Ik voorspel-met sombere bijgedachten, dat ditzelfde fenomeen in alle nieuw aan te besteden concessiegebieden zo zal gaan. Misschien is toch dat Zweedse/Belgische model dan goedkoper: de aanbestedende overheid regelt precies de dienstregeling, en per lijn kan je als uitbater inschrijven-zelfs per dagdeel, zodat kleine lokale vervoerders met een heel kleine overhead ook kunnen meedoen. En wat zou daar eigenlijk op tegen zijn? Met slechts heel weinig grote spelers ben je toch aan de heidenen overgeleverd?
Tja, in Belgie is de kostendekkingsgraad in sommige "concessiegebiedjes" van de Lijn gedaald tot een dramatische 16%. Het is dus maar net van welk standpunt je de "heidenen" bekijkt, want de belastingbetalers Henk en Ingrid zitten niet te wachten om 84% van de OV kosten op zich te nemen :wink:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: ma 04 apr 2011, 18:54
door Daniel
Berichten over de aanbesteding van de stadsdienst Lelystad zijn afgesplitst naar hier