Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 606
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Statler Rail » Ma 06 Feb 2012, 15:27

Nou, "rendabel"... Omlooptijd van een half uur, dus één rit kost grofweg 45 euro. Voordat je per rit van hooguit een paar kilometer 45 euro verdient moet je behoorlijk wat passagiers vervoeren. Daar moet dus subsidie bij. Maar dat is met de meeste buslijnen zo.

De Provincie Overijssel zegt te willen mede-financieren bij 40 (enkele) reizigers en groeipotentie. Er zijn in totaal 10 ritten, dus da's gemiddeld 4 reizigers per rit. Dat moet te doen zijn. De nieuwe lijn is evenwel NIET opgenomen in het bestek van de nieuwe busconcessie, dus als de proef succesvol is ga ik er vanuit dat de ritten worden ingekocht op basis van meerwerk.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor NintendoC » Ma 06 Feb 2012, 16:07

Even over de kosten. Connexxion betaalt voor 40% (53000) mee, de provincie stopt er 50.000 in, en de gemeente Kampen 20.000. Daarnaast betalen de ondernemers 10.000 euro mee voor de pilot. Met name het laatste klinkt mij als muziek in de oren. Doordat de ondernemers er geld in hebben zitten, hebben ze er ook een belang bij dat hun werknemers gebruik maken van het openbaar vervoer, wat de vraag hopelijk doet stijgen.

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Vr 10 Feb 2012, 17:33

Op aanbestedingskalender: Een nota van inlichtingen voor deze concessie t.b.v. de aanbesteding.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 606
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Statler Rail » Vr 10 Feb 2012, 21:26

In de genoemde Nota van Inlichtingen, vraag 22:
Kunt u nader preciseren wat u met de afwijking van 3 minuten bedoeld?

Antwoord:
3 minuten zijn 180 seconden

:lol:

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Za 11 Feb 2012, 08:28

Waarschijnlijk gaat het om afwijkingen t.o.v. de dienstregeling maar is dat niet helemaal geweldig omschreven, daarna ontstaat er twijfel en bij de nota vi wordt de vraag daarover ook niet helemaal goed begrepen. Tjah... :|

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Vinny » Zo 12 Feb 2012, 10:55

Hij is wel mooi :)
Dit soort pareltjes, daar lees je nota van inlichtingen voor... :lol:
Je moet ook eens inspraaknota's lezen, dan hoef je niet meer naar een cabaretvoorstelling... 8-)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Wo 22 Feb 2012, 13:42

Er is weer een nieuwe nota van inlichtingen met een hele hoop nieuwe vragen.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 788
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor flipje » Ma 27 Feb 2012, 14:21

Provincies en aanbestedingen... :lol:
Ik heb een tijdje geleden enkele mails gestuurd naar politici in de gemeente (Steenwijkerland) en provincie
(Overijssel), waarom lijn 171 (Spitslijn Zwolle - Emmeloord) opgeheven zal gaan worden. Ik maak vaak gebruik van deze lijn dus wou wel graag de reden weten waarom.. Twee weken terug kreeg ik een mailtje terug dat er aan de verantwoordelijk wethouder vragen zouden worden gesteld over het opheffen van deze buslijn. De wethouder wist echter van niks.. De vraag werd daarom doorgestuurd naar de provincie. Vandaag stond er in de krant hierover een artikel + de reactie van de commissaris van koningin (Ank Bijleveld) en je raad het al ze wisten er niks van af en snapten er niets van hoe/waarom dit zo in de aanbesteding staat geschreven.

Ik zeg lekker bezig.. :')

Milco
Berichten: 3582
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Milco » Ma 27 Feb 2012, 15:15

Wat ik me wel afvraag, door welke vervoerder wordt straks lijn 160 (Almere - Nijkerk) gereden?
Lijn 160 behoort tot de concessie IJsselmond, maar doordat de diensten in Almere starten/eindigen, wordt deze buslijn door Connexxion Almere gereden.
Maar stel dat er een andere vervoerder IJsselmond gaat rijden, wordt lijn 160 van i.o.v. IJsselmond door Connexxion gereden, of zal de andere vervoerder 'm vanuit een andere stalling gaan rijden?
Iemand die dit (toevallig) weet? Misschien is dit ooit voorgekomen in andere concessies?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Suus » Ma 27 Feb 2012, 16:44

Er zijn wel meer van dat soort gevallen, dat worden dan vaak lange lege ritten of een overgang op andere lijnen op een van de eindpunten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 788
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor flipje » Ma 27 Feb 2012, 17:57

@Milco
Hierbij de info over lijn 160 uit het bestek van de concessie:

Lijn 160 Almere – Eemhof - Nijkerk
Type: Maatwerk, recreatielijn
Uitgangspunt

• Huidige dienstregeling
Eisen
• Gelijke bedieningsperiode
• Goede aansluiting op treinen Almere en Nijkerk
Wensen
• Zo veel mogelijk de huidige haltes aandoen


Lijn 160 komt onder maatwerk te vallen. De vervoerder is er vrij in om deze lijn door een andere vervoerder te laten rijden.

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor huibf » Ma 27 Feb 2012, 19:31

flipje schreef:
NintendoC schreef:Volgensmij blijft de 143 wel overeind, als reguliere bus, maar op alle tijdstippen 1x per uur (als ik me niet vergis).

Misschien als spitsbus, maar de verbind Dronten-Kampen wordt flink uitgekleed.


Nogal logisch dat er rondom Kampen en Dronten e.e.a. gaat veranderen met de komst van de Hanzelijn.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor NintendoC » Ma 27 Feb 2012, 20:56

Vandaag reed lijn 10 voor het eerst door Kampen heen. Werd gereden door een amba in plaats van een pro-kots-city. Zaten op de terugweg naar station in de middagspits, stuk of 8-9 man in.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor MdJ » Ma 27 Feb 2012, 21:43

Rit van 16:33 reed wel met een Pro-City.
Bij twijfel: gebruik beton.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor NintendoC » Ma 27 Feb 2012, 22:03

Ik zeg hem tegen 6'en. Ik hoorde van een vriend die kennis is van een chauffeur, dat er gewisseld is van procity, naar amba omdat lijn 12 niet op tijd van station kon vertrekken, dat de procity lijn 12 1x heeft gedaan. Dat was tegen 6'en, daarna nam de amba lijn 12 weer over.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor BR628 » Di 28 Feb 2012, 07:05

NintendoC schreef:Vandaag reed lijn 10 voor het eerst door Kampen heen. Werd gereden door een amba in plaats van een pro-kots-city. Zaten op de terugweg naar station in de middagspits, stuk of 8-9 man in.
Dat past makkelijk in die grasmaaier.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor NintendoC » Di 28 Feb 2012, 14:26

Stroef begin voor buslijn 10
Of het nou kwam omdat het vakantie is, of omdat de verbinding simpelweg nog niet bekend genoeg is. Feit was in elk geval de hagelnieuwe buslijn 10 - tussen Station en bedrijventerrein Haatland - op z'n allereerste werkdag nou niet bepaald overliep van het volk.
Sinds gisteren rijdt de pendeldienst tijdens de ochtend- en avondspits van en naar Haatland om forenzen af te leveren en op te halen. Tijdens het rondje die de verslaggever meemaakte, stapte er echter welgeteld een passagier mee aan boord. Bij Ned Air aan de Constructieweg om precies te zijn.

"Heerlijk", zegt de passagier ('zeg maar Abdoel') terwijl hij in een van de lege stoelen neerzijgt. "Ik woon in Stadshagen en moet elke dag om zeven uur op mijn werk zijn. Eerst met de bus naar het station in Zwolle, dan met het Kamperlijntje naar Kampen en ten slotte met de fiets. Ik ben blij dat dat niet meer hoeft. Is toch twintig minuten fietsen en mijn been is niet meer al te best."

Hij glimlacht: "Nu nog die tramverbinding en ik kan een half uur later opstaan." Abdoel hoopt wel dat er snel meer mensen nut en noodzaak van lijn 10 inzien. "Ach, het zal vast nog wel wat aantrekken. Het moet eerst bekendheid krijgen. Lekker rustig ritje in elk geval nu."

De dienstdoende chauffeur van Connexxion is hoe dan ook in zijn nopjes. "Altijd leuk om een nieuwe verbinding te rijden", zegt hij terwijl hij geroutineerd het bedrijventerrein over rijdt. "Ik volg gewoon de pijlen hoor. Die hangen ze altijd op bij nieuwe buslijnen. Bovendien heb ik voordat mijn dienst begon, de route verkend met mijn auto. Ik heb geen zin om verkeerd te rijden in een gedeelte van de stad dat ik niet ken".

Dat rijden is op zich al wennen voor de Zwollenaar, omdat er op lijn 10 voorlopig een 'halve bus' oftewel 'pro-city bus' rijdt. "In Friesland noemen ze ze ook wel een Frysker", weet de chauffeur. "De wielen zitten in tegenstelling tot een normale bus helemaal vooraan. Daar moet je in de bochten even rekening mee houden, anders neem je zo een stoepje mee."

Het ritje werd overigens noodgedwongen gratis aangeboden door Connexxion. De zogenaamde Infox werkte niet, waardoor de scanner van de OV-chipkaart het ook niet doet. De chauffeur haalt vrolijk z'n schouders op: "Ach, alle begin is moeilijk."

De bus van en naar Haatland rijdt op werkdagen tussen 6.30 en 9.00 uur en tussen 16 en 18.30 uur. Wethouder Pieter Treep en gedeputeerde Gerrit Jan Kok nemen de lijn komende maandag officieel in gebruik.

http://www.destentor.nl/regio/kampen/10554283/Stroef-begin-voor-buslijn-10.ece

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Fles » Di 28 Feb 2012, 19:54

Gotjeezus wat weer een onzin. ÉÉN dag gereden en meteen al een jankstuk dat het tegenvalt :')

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 606
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Statler Rail » Di 28 Feb 2012, 21:53

flipje schreef:Ik heb een tijdje geleden enkele mails gestuurd naar politici in de gemeente (Steenwijkerland) en provincie
(Overijssel), waarom lijn 171 (Spitslijn Zwolle - Emmeloord) opgeheven zal gaan worden. Ik maak vaak gebruik van deze lijn dus wou wel graag de reden weten waarom.. Twee weken terug kreeg ik een mailtje terug dat er aan de verantwoordelijk wethouder vragen zouden worden gesteld over het opheffen van deze buslijn. De wethouder wist echter van niks.. De vraag werd daarom doorgestuurd naar de provincie. Vandaag stond er in de krant hierover een artikel + de reactie van de commissaris van koningin (Ank Bijleveld) en je raad het al ze wisten er niks van af en snapten er niets van hoe/waarom dit zo in de aanbesteding staat geschreven.

Ik zeg lekker bezig.. :')
Als ik het bestek van IJsselmond goed begrijp willen ze de facto lijn 171 opheffen tussen Emmeloord en Zwartsluis. Tussen Zwartsluis en Zwolle wordt in de spitsrichting een kwartiersdienst voorgeschreven, dus op dat traject blijft 171 wél rijden, maar dan onder het lijnnummer 71. Het behouden van lijn 171 in de huidige vorm staat ook niet als "wens" geformuleerd, dus een vervoerder zal het niet zo snel uit zichzelf gaan aanbieden.

Hoe is de bezetting op het stuk tussen Emmeloord en Zwartsluis? Die reizigers zullen straks met lijn 71 moeten, en dat slechts één keer per half uur.

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Di 28 Feb 2012, 22:11

Nou.. Als lijn 171 een efficiëntere manier is om de spitsdrukte het hoofd te bieden dan zal die vast wel gaan rijden.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 606
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Statler Rail » Di 28 Feb 2012, 22:47

Vandaar mijn vraag naar de bezetting... :)

Maar ik heb het inmiddels zelf even nagezocht met de telgegevens. In principe moet dat wel passen in lijn 71, alleen rond de tijd van die rit uit Blokzijl wordt het lastig. Maar die rit is dan ook nog steeds voorgeschreven (hoewel het in een andere vorm mag).

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 788
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor flipje » Wo 29 Feb 2012, 14:38

Met alleen de 71 ga je het niet redden vooral 'sochtend tussen half 8 en 8 uur en 's middags tussen half 4 en half 6..

Neem nou ritnummer 1018 (vertrekt om 07:19 uit Emmeloord en komt om 08:38 aan in Zwolle) Deze rit wordt met een Duvedec gereden + een touringcar (welke start vanaf Vollenhove Clarenberglaan) welke voor de vaste bus uitrijdt. De vaste bus is bij aankomst in Zwartsluis zitplaats vol, touringcar voor 3/4. Stel dat de 171 (ritnr. 1016, wordt gereden met Volvo 8700) welke 10 minuten voor de 71 rijdt zou verdwijnen, dan zou je dus een probleem hebben al vervoerder. Dat gaat je niet lukken om die in 2 busjes weg te stoppen :roll:.

Het voordeel van de 171 ten opzichte van de 71 is dat het een ideale aanvulling is waarnodig. Buiten enkele forenzen om die van de (1)71 gebruik maken zijn het vooral scholieren/studenten die naar Zwolle moeten ( VO vooral naar: Carolius Clusius en Greijdanus, MBO: Deltion en Landstede en HBO: Windesheim) De lijn(en) zullen ergens tussen de 70 á 90% bezet zijn door deze scholieren/studenten. Vandaar dat de 171 in vakantieperiode's niet rijdt, maar daar buiten een welkome aanvulling voor de 71.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 606
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Statler Rail » Wo 29 Feb 2012, 14:54

Rit 1016 op lijn 171 is nou net de enige rit die moet blijven rijden, wat waarschijnlijk geen toeval is. :)

Ben het wel met je eens verder, maar het is wel raar dat de Provincie Overijssel het handhaven van lijn 171 niet als wens heeft opgenomen. :|

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 788
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor flipje » Wo 29 Feb 2012, 15:00

Dat is dus ook het rare.. Want niemand van de provinicie heeft dus enig idee waarom de 171 geschrapt is... :')

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Wo 07 Mar 2012, 20:52

NvI deel 5 staat online. Met een o.a. een gewijzigde set lijnfiches.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten