Pagina 2 van 35

Re: Concessie IJsselmond

Geplaatst: za 14 aug 2010, 08:59
door Klaasje
Inmiddels is het een en ander op de website van Aanbestedingkalender geplaatst over de aanbesteding. Nu maar afwachten.

Re: Concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 08 sep 2010, 21:12
door happy
Bastiaan schreef:Het gaat hier niet om de streeklijnen, maar om de stadsdienst Lelystad. Op zich kan ik het me voorstellen dat ze wat kleiner materieel willen op de stadsdienst. De 12 meter Amba's die hier in Zwolle rijden vind ik eigenlijk ook net een slagje te groot voor de bochtige routes door Zwolle-Zuid, maar dat blijft straks met Syntus ook zo.


Waar is het in Zwolle zuid "te bochtig" dan, de bochten daar doe je met de ogen dicht met een 12 mtr.
Zelfs erg goed te doen met een 18 meter (uit ervaring)
*bus* (A) *bus*

Re: Concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 10 sep 2010, 14:51
door Bastiaan
Ja hoor, dat geloof ik best. Anders waren er natuurlijk voortdurend problemen op die lijnen. Ik zeg alleen dat bijvoorbeeld 10 meter wat idealer zou zijn. Dat het met 12 meter kan, dat blijkt, maar je hebt er wel de volle breedte van de weg voor nodig. Maar ik maak er geen probleem van hoor :P

Re: Concessie IJsselmond

Geplaatst: za 11 sep 2010, 13:29
door Meltrain
Klaasje schreef:Inmiddels is het een en ander op de website van Aanbestedingkalender geplaatst over de aanbesteding. Nu maar afwachten.

Ik snap eerlijk gezegd de tijdsduur niet helemaal.
Tot en met 13-10 is de 'termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen' en op 15-09 'worden de inschrijvingen geopend'. :? Er staat dus niks bij wanneer ze verwachten de winnaar bekend te maken en het is dus ook nog niet duidelijk welke bedrijven zich hebben ingeschreven?

Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: do 14 okt 2010, 11:51
door Raymond
Slechts twee bieders tramlijn
door Jelle Boonstra. donderdag 14 oktober 2010 | 09:12 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 14 oktober 2010 | 10:05

ZWOLLE - De provincie Overijssel heeft slechts twee biedingen binnengekregen van vervoerders, die de exploitatie willen overnemen van de treinverbinding Zwolle-Kampen en van de bussen in Noordwest-Overijssel (en deels in Flevoland). Connexxion en Syntus kwamen vlak voor de deadline van de provincie met hun offerte.

Lees verder

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: do 14 okt 2010, 11:54
door Suus
Tja, wat moet je er van zeggen. Had eerlijk gezegd wel meer inschrijvingen verwacht. Zijn er zulke hoge eisen gesteld dan?

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: do 14 okt 2010, 15:50
door reisthijs
Ik vind dit eigenlijk niet zo vreemd, het is een relatief kleine maar wel ingewikkelde concessie. Met een kort spoorlijntje dat tijdens de loop van deze concessie wordt omgebouwd (dus ze hebben eerst een tijdje treinen nodig die later vervangen moeten worden door trams).

Dat juist Connexxion en Syntus inschrijven is ook logisch: voor beiden is het een mooie aanvulling omdat het goed aansluit op een gebied waar ze nu het busvervoer verzorgen.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: do 14 okt 2010, 20:53
door Klaasje
Het is een verschrikkelijk ingewikkelde concessie.
Tot December 2012:
  • Hanzeliner
  • stadsvervoer Lelystad
  • streekvervoer Flevoland (excl. Almere, Q-liner naar Groningen)
  • streekvervoer westelijk Overijssel
  • vervangend vervoer ombouw Zwolle Kampen (dacht ik.. :?: )
Dan vanaf December 2012:
  • Hanzeliner vervalt (ivm. opening Hanzelijn)
  • Tram Zwolle Kampen
  • Q-liner Lelystad-Emmeloord
  • Nieuw lijnennet in steekvervoer Flevoland/Westelijk Overijssel
  • Stadsdienst Lelystad (met vreemde eisen om het zo duur mogelijk te maken.)
Daarbij is dit natuurlijk niet een erg grote concessie. Bijna de hele provincie Flevoland zit erin maar juist het gedeelte waar de meeste reizigers zitten zit niet in deze concessie. Westelijk Overijssel is natuurlijk ook niet het meest interessante gedeelte van Overijssel. Als je daarbij optelt dat een aantal buslijnen qua trein/busaansluitingen redelijk klem zitten in hun dienstregeling, wat het geheel ook niet aantrekkelijker maakt, is het plaatje wel aardig rond denk ik zo.
Het feit dat de specificaties van het spoor Zwolle-Kampen ook redelijk laat bekend zijn geworden (eisen trammaterieel!) is natuurlijk een mooie kers op de taart. Misschien is twee inschrijvers nog best wel aardig.
Ik probeer hier trouwens alleen maar mee te zeggen dat er redelijk wat risico's in deze concessie zitten die lastig in te calculeren zijn. De busvervoerder verdient hier trouwens geen geld aan de reiziger. De overheid huurt eigenlijk alleen bussen en trams (die betaald worden per DRU).
Ik kan me wel voorstellen dat het een domper op de feestvreugde is. Want bij de inlichtingenronde was er zelfs een buitenlandse partij geïnteresseerd.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 13:36
door midnet
ach-nu Veolia, als enorm grote international die net Transdev/Cxx heeft overgenomen (en dus niet tegen dochter op wil bieden) en nu ARRIva net in handen van de Duitse DB is gekomen en mogelijk nu ff wat teveel sores heeft. Van ''ingewikkeld'' kijken ze nou echt niet zo op bij Veolia etc.-ergens in hun grote rijk zijn er vast nog wel meer ingewikkelde gebieden. Gewoon laten blijken dat ze niet achter elke grijpstuiver aanrennen. Provincie zou zich eerder moeten schamen dat ze het zo ingewikkeld maken dat elke welwillende particulier er dan niet aan durft- zo lever je je in feite ook met huid+Haar over aan de grote marktspelers, die je dan vervolgens lekker gaan uitzuigen.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 16:38
door Klaasje
Zo hard gaan die marktpartijen de provincie echt niet uitzuigen hoor... Tenzij ze het risico vergaand hebben gedekt in de offerte. De bonus/malusregeling is voor de nieuwe concessie namelijk verbeterd.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 19 okt 2010, 13:25
door Qliner
Volgens mij speelt een rol dat de NS in zowel Qbuzz als Syntus zit. Die bieden niet tegelijk.
De fusie van Connexxion en Veolia helpt ook niet echt om beide te laten bieden.
Blijft over de vraag waarom Arriva niet ingeschreven heeft. Dat kan goed aan de tram liggen; Arriva schreef ook niet in op de BRU-concessie met de tramlijn Nieuwegein.
Overigens: welke rare kostprijsverhogende eisen zijn er over de stadsdienst Lelystad gesteld? Wel zijn nieuwe buslijnen naar het vliegveld en naar Noord-Holland gevraagd, maar die vind ik niet zo vreemd.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 19 okt 2010, 13:48
door Chauf21
Qliner schreef:Overigens: welke rare kostprijsverhogende eisen zijn er over de stadsdienst Lelystad gesteld

Ik weet niet meer of het bij deze concessie was, maar er was ergens een redelijk onmogelijke eis van 10-meter bussen (met een exact genoemde maximale lengte), volledig lage vloer en een hoog minimum aantal zitplaatsen. Er was geen enkele bus te vinden die aan die eisen voldeed. Ja, de Mercedes Cito, maar die wordt niet meer geleverd.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 19 okt 2010, 13:59
door Qliner
Wat kleinere bussen snap ik in die jaren '70 wijken van Lelystad nog wel. Maar dan moet je inderdaad geen verdere eisen stellen waaraan niet voldaan kan worden. Een kleine bus heeft ook minder zitplaatsen, dat is simpele logica.
Als dit eisen waren, ben ik wel benieuwd met wat voor bussen Connexxion en Syntus dan willen gaan rijden.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 11:21
door Graafschap
''Dit zijn bussen die overgeplakt zijn met de nieuwe huisstijl van ijsselmond ter behoeve van een presentatie.
Het betreft de 3753 (Frysker), de 8717, een onbekende regionet bus van de regio Zaanstreek en een promotie Citea.

Groeten,
De Maduro's''

met veel dank aan de Maduro's

voor meer foto's >> http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 11:54
door Daniel
Syntus heeft voor deze concessie trouwens een Citaro K en een 15m Citaro gepresenteerd las ik elders...

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 14:14
door STF
Raakt de voorste deur het wiel niet als deze in een bocht staat gedraaid?

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 14:17
door Karl
Maar alleen als het wiel naar rechts staat, hoe groot is die kans? In een haltehaven sta je toch sneller naar 'links' gestuurd, zodat je weer kan wegrijden. Naar rechts rij je immers de halte op.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 14:19
door Chauf21
STF schreef:Raakt de voorste deur het wiel niet als deze in een bocht staat gedraaid?

Dat zou kunnen ja. Er zit dan ook een beveiliging op dat je de voordeur niet kan openen als het wiel te ver is gedraaid :)

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 14:21
door Karl
Is dat wel veilig dan? Je zou toch denken dat een deur altijd open moet kunnen, als de bus stilstaat.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 21:06
door Michael
Karl schreef:Is dat wel veilig dan? Je zou toch denken dat een deur altijd open moet kunnen, als de bus stilstaat.


met de noodknop kan je hem natuurlijk wel gewoon openen lijkt mij

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 21:33
door STF
De noodontgrendeling zal ongetwijfeld werken, maar als het wiel ervoor zit, zit het wiel er nou eenmaal voor en kan de deur maar voor de helft open geschoven worden. :wink:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 21:41
door Chauf21
STF schreef:De noodontgrendeling zal ongetwijfeld werken, maar als het wiel ervoor zit, zit het wiel er nou eenmaal voor en kan de deur maar voor de helft open geschoven worden. :wink:

Ja, zoiets wou ik ook gaan posten ;)
Geen idee trouwens hoe ver die deur open kan met de noodontgrendeling. Ik kan het ook niet uitproberen want die schuifdeurbussen zijn zeldzaam (en nu dus weer verdwenen) bij mijn vaste werklocatie ;)

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 12 nov 2010, 20:01
door Suus
Maandag of dinsdag wordt de winnaar bekend gemaakt.

Tot die tijd kunnen we genieten van deze fotomontage van Connexxion

Afbeelding

Een smurfentram *O*

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 12 nov 2010, 20:06
door Klaasje
Ik heb het stevige vermoeden dat het nog een aantal weekjes duurt voordat er bekend gemaakt wordt wie er gewonnen heeft. De spanning zit er Iig bij CXX goed in.. (A)

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: za 13 nov 2010, 13:19
door Meltrain
Ik hoop echt heel erg op Syntus.
Dan houden ze tenminste nog één spoortraject over na eind 2013 (indien ze de concessie Twente niet winnen).

Maar ik had het idee dat die lijn geëlektrificeerd zou worden. :? Op de foto lijkt het een dieselversie van het type dat in Alicante rijdt.