Pagina 11 van 35

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 22:04
door Klaasje
Statler Rail schreef:Als in het Bestek staat dat iets een eis is, dan is dat een eis. Zo simpel is het. Als de concessieverlener iets anders bedoelt moet hij het Bestek aanpassen. Het zijn de voorwaarden van een contract dat je sluit.
Uiteraard is het zo simpel. Als je het zou vergelijken met de huidige dienstregeling dan zie je echter wel dat het gat wel erg groot is. Maar als inschrijvende partij kan je redelijkerwijs zoiets ook niet achterhouden als je een vraag stelt t.b.v. een Nota van inlichtingen.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 22:32
door Statler Rail
Klopt. Sterker nog, je bent zelfs verplicht om alle onvolkomenheden onmiddellijk te melden. In de laatste NvI's zie je diverse vragen die allemaal betrekking hebben op het minimumaantal DRU's. In dit geval zou ook niemand er belang bij hebben om dingen achter te houden, tenzij je de aanbesteding wil laten mislukken natuurlijk.

In dit geval is vergelijken met de huidige dienstregeling sowieso niet zo eenduidig als anders. Door de komst van Hanzelijn en de vertramming van Zwolle-Kampen gaat er sowieso veel veranderen en er worden diverse buslijnen opgeknipt of anders aan elkaar gekoppeld. Bijvoorbeeld de huidige lijn 147 (Harderwijk-Emmeloord) die in 2 á 3 delen wordt geknipt. Ook zullen vervoersstromen vanaf december wellicht gaan veranderen. Of de concessieverlener dat voldoende onderkent weet ik niet. Bij zulke ingrijpende wijzigingen zou ik het liefste gewoon volledig met een blanco vel beginnen en helemaal vanaf de basis te beginnen van welke plaatsen je met buslijnen wil verbinden en onder welke specificaties. Maar ja, dat zou de aanbestedingen minder goed vergelijkbaar maken. Anderzijds heb je dan wel echt iets te kiezen. :)

Hier was het de concessieverlener die méér vroeg dan hij bedoelde, maar andersom kan ook: een concessieverlener die onbedoeld iets niet expliciet verplicht stelt terwijl dat wel zijn bedoeling is. Dat zijn interessante situaties, want dan kunnen inschrijvers er belang bij hebben dat het niet ontdekt wordt. Maar soms kan het voor de vervoerder juist een strategie zijn om te voorkomen dat een andere vervoerder via zo'n gat in het bestek de aanbesteding wint.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 06 apr 2012, 21:48
door ICE105
Statler Rail schreef:En de aanbesteding is -zoals verwacht- verlengd:

Wij hebben de inleverdatum verschoven naar vrijdag 6 april 2012 om 14:00 uur te Lelystad. De laatste vragenronde sluit donderdag 22 maart om 16:00 uur. De laatste Nota van Inlichtingen verschijnt woensdag 28 maart 2012.
Ondertussen is de inleverdatum alweer verschoven, naar donderdag 19 april dit keer.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 06 apr 2012, 21:56
door Bartjk
ICE105 schreef:
Statler Rail schreef:En de aanbesteding is -zoals verwacht- verlengd:

Wij hebben de inleverdatum verschoven naar vrijdag 6 april 2012 om 14:00 uur te Lelystad. De laatste vragenronde sluit donderdag 22 maart om 16:00 uur. De laatste Nota van Inlichtingen verschijnt woensdag 28 maart 2012.
Ondertussen is de inleverdatum alweer verschoven, naar donderdag 19 april dit keer.
vanwege goede vrijdag ja. het blijven ambtenaren daaro :P

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: za 07 apr 2012, 10:54
door Meltrain
Het wordt steeds lastiger om de ingangsdatum van 9 december te halen.
Voordat de inschrijvingen beoordeeld zijn en de winnaar bekend is, ben je alweer vier weken verder en zit je halverwege mei. Dan komen nog de bezwaren van minstens één partij die niet gewonnen heeft en ben je weer drie weken verder.
Dan zit je dus in begin juni en heeft de winnaar nog een half jaar om alles te regelen voordat op 9 december de concessie ingaat.
Dit is niet onmogelijk (zie Qbuzz in GD), maar er komt wel een zekere druk te staan op die vervoerder en dat is alles behalve gewenst.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: za 07 apr 2012, 11:02
door gkw1969
Ach het valt nog wel mee. Ook Rijn- en Bollen (omgeving Leiden/Gouda) is de inschrijving nog niet geweest.
Overigens heeft Arriva wel ervaring met het instarten van concessies op korte termijn: DAV-gebied, Brabant.

Maar het getuigt weer van een knap staaltje van ambtenarij, met alle onzekerheden voor het personeel.
Het wordt tijd dat de EU eens optreedt bij onze aanbestedingen. Onze aanbestedingen horen aan Europese regels te voldoen en iedere keer uitstellen lijkt me nou net niet zo'n regel.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: za 07 apr 2012, 11:11
door Klaasje
Als uitstellen binnen het regelement van de aanbesteding past dan kan dat gewoon. Overigens vind ik het OV-personeel niet meer zielig dan het personeel in andere sectoren waar veel aanbesteed wordt. (Bouw, Ingenieursdiensten, Adviesdiensten, Schoonmaak.) Sterker nog, eerder minder zielig omdat er zoiets als een overnameplicht is voor het personeel wat in andere sectoren niet het geval is.

Voor grote vervoerders is het relatief laat bekend zijn van de uitslag niet automatisch een probleem omdat er de eerste paar maanden ook best met oud materieel rondgereden kan worden. Het op tijd invoeren van dienstregelingen, prijzen en het maken van de dienstroosters zal een groter probleem zijn. (Al beginnen de laatste twee meestal ook pas in September)

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: za 07 apr 2012, 11:19
door Suus
gkw1969 schreef:Ach het valt nog wel mee. Ook Rijn- en Bollen (omgeving Leiden/Gouda) is de inschrijving nog niet geweest.
Niet waar. Inschrijving is al gesloten, Arriva en Connexxion hebben ingeschreven en op 17 april horen we de uitslag als het goed is.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 12:28
door Klaasje
Morgen sluit de inschrijving van deze concessie.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: do 19 apr 2012, 20:18
door NintendoC
Ik ben benieuwd wie er hebben ingeschreven.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 16:03
door wwijker
Maar 2 inschrijvers: connexxion en Combinatie Noot Ede/Regiotaxi de Vallei.
Deed de laatste toen ook niet mee om concessie Lelystad?

bron: De Stentor

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 16:36
door NintendoC
Moet een makkie worden voor Connexxion neem ik aan. Wel opvallend dat Arriva en Syntus niet meedoen, Arriva was wel geïnteresseerd in de tram en voor Syntus sluit het mooi aan bij midden overijssel.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 16:48
door flipje
Belangstelling valt me erg tegen.. Had toch wel verwacht dat Arriva of Syntus ook mee zouden doen. Maar aan de andere kant ook wel logisch. Arriva zal de handen wel vol hebben aan Friesland en Zuid-Holland en Syntus zal nog wel met de Veluwe zitten.
.. heeft Connexxion toch nog de kans iets te winnen dit jaar :roll: .

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 17:05
door flipje
wwijker schreef:Combinatie Noot Ede/Regiotaxi de Vallei.
Deed de laatste toen ook niet mee om concessie Lelystad?
Klopt

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 18:53
door Meltrain
Ik ga zo hard lachen als Noot Ede/Regiotaxi de Vallei wint. :D
Maar ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat Syntus mee zou doen, zeker aangezien IJsselmond goed te combineren valt met Midden Overijssel. Edit: wat NintendoC ook al zei.
Zelfs deelname van Qbuzz had ik niet uitgesloten, aangezien Qbuzz vanaf eind dit jaar nog 'slechts' twee concessiegebieden overhoudt.
Voor Arriva had deze concessie ook mooi te combineren geweest met de Stadsdienst Lelystad en met Fryslân.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 19:42
door ICE105
Statler Rail heeft hier genoeg voorbeelden geplaatst waaruit blijkt dat de opdrachtgever van deze concessie niet eenduidig, helder en met een plan voor ogen met deze concessie bezig was.

Het kan dan ook geen verassing zijn dat het aantal inschrijvingen laag uitvalt.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 21:28
door Bartjk
Meltrain schreef:Ik ga zo hard lachen als Noot Ede/Regiotaxi de Vallei wint. :D
Maar ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat Syntus mee zou doen, zeker aangezien IJsselmond goed te combineren valt met Midden Overijssel. Edit: wat NintendoC ook al zei.
Zelfs deelname van Qbuzz had ik niet uitgesloten, aangezien Qbuzz vanaf eind dit jaar nog 'slechts' twee concessiegebieden overhoudt.
Voor Arriva had deze concessie ook mooi te combineren geweest met de Stadsdienst Lelystad en met Fryslân.
Nou laat dat taxi bedrijf maar komen! Is tenminste niet zon mega bedrijf die op winst uit is. Zie taxicentrale renesse. klein bedrijf met prima kwaliteit. connexxion mag van mij weg.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 21:46
door Suus
TCR een klein bedrijf noemen :lol: Heeft in de afgelopen jaren onder de vleugels van Arriva en Connexxion een behoorlijk imperium kunnen uitbouwen hoor :P

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 23:06
door willy84
Wanneer wordt de uitslag bekent gemaakt?

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 23:33
door Statler Rail
Inleverdatum Inschrijvingen (uiterlijk): Donderdag 19 april 2012 (14.00 uur)
Beoordelingstraject: 19 april – 11 mei 2012
Besluitvormingstraject: 11 mei 2012 – 22 mei 2012
Concessieverlening: 22 mei 2012
Bezwaarperiode: 23 mei 2012 – 4 juli 2012
Implementatieperiode: 4 juli – 9 december 2012
Start concessie: 9 december 2012

Op 22 mei wordt dus in principe bekendgemaakt wie de concessie heeft gewonnen.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 23:38
door gkw1969
Ze hebben alleen niet bekend gemaakt wie er hebben ingeschreven.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: vr 20 apr 2012, 23:39
door Suus
wwijker schreef:Maar 2 inschrijvers: connexxion en Combinatie Noot Ede/Regiotaxi de Vallei.
Deed de laatste toen ook niet mee om concessie Lelystad?

bron: De Stentor
:wink:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: za 21 apr 2012, 00:25
door visgraat
Statler Rail schreef:Inleverdatum Inschrijvingen (uiterlijk): Donderdag 19 april 2012 (14.00 uur)
Beoordelingstraject: 19 april – 11 mei 2012
Besluitvormingstraject: 11 mei 2012 – 22 mei 2012
Concessieverlening: 22 mei 2012
Bezwaarperiode: 23 mei 2012 – 4 juli 2012
Implementatieperiode: 4 juli – 9 december 2012
Start concessie: 9 december 2012

Op 22 mei wordt dus in principe bekendgemaakt wie de concessie heeft gewonnen.
Erg kort dag als je het mij vraagt. Op 4 juli weet de inschrijver definitief dat hij 4 maanden later moet gaan rijden. In de tussentijd moet de vervoerder onder andere bussen regelen. In Twente is het maarliefst 2 en een half jaar van te voren gegund. Verschil is wel dat de trein daar ook in het pakket zit, maar toch lijkt het niet onverstandig om er zo vroeg mee te zijn. Ten aanzien van biedingen van vervoerders kan het denk ik alleen maar gunstig zijn zo vroeg mogelijk aan te besteden.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: za 21 apr 2012, 10:55
door Meltrain
5 maanden later. :wink:
Maar ik ben het er mee eens dat dat ook nog redelijk kort is.
Tweeënhalf jaar is mogelijk wat aan de lange tijd (maar begrijpelijk wanneer er ook een treindienst bij zit), maar 6-7 maanden lijkt me toch wel een mooie tijd om alles te regelen, na de definitieve gunning.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Geplaatst: za 21 apr 2012, 11:08
door flipje
De datums zijn behoorlijk wat verschoven.. De oorspronkelijke datum van de gunning zou 17 april zijn.

Verder vraag ik mij af of Noot Ede/Regiotaxi de Vallei zelf mee doen of in opdracht van. Beide bedrijven zijn nou niet echt groot te noemen en ik kan me niet voorstellen dat ze het benodigde kapitaal bij elkaar krijgen om 10tallen nieuwe bussen aan te schaffen.