Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Wo 23 Mei 2012, 09:11

Bussen van Womy.. Zo zijn er nog wel wat mogelijkheden te verzinnen.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 779
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor flipje » Wo 23 Mei 2012, 09:34

Niet echt een verrassing dat er een uitstel is van 2 weken, want er is maar weinig zeker.. oorzaak zou kunnen liggen bij het Kamperlijntje (onzekerheid of de trein nou wel of niet blijft rijden). Dit treintje zeer veel invloed op de concessie!

Over het materieel; op de lijnen die vallen onder 'kernnet' zullen waarschijnlijk geledes of 14,5 gaan rijden zoals nu ook het geval is. & zoals Klaasje en Freek al aangaven er zijn mogelijkheden genoeg voor Noot/Vallei om tijdelijk materiaal te huren/leasen of Connexxion nog enkele maanden te laten door rijden.

ovdriver
Berichten: 19
Lid geworden op: Di 22 Mei 2012, 16:38

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor ovdriver » Wo 23 Mei 2012, 11:43

Zoals het er nu uitziet gaat het kamperlijntje gewoon door de NS gereden worden, nadat in 2013 het spoor opgeknapt gaat worden. Dat zal betekenen, dat er gedurende enige tijd geen trein rijdt. Dit zal met extra bussen opgevangen worden, daar zal dan zeker geleed of 14.5 meter op gezet worden. Voor de andere lijnen die dus niet tijdelijk zijn, en waar uiteindelijk met euro6 bussen gereden moet worden, zal naar het zich laat aanzien voornamelijk met standaardbussen gereden worden.

Er gaan hele vage en onbevestigde geruchten, dat Noot af zou haken voor de concessie. En dat zou de misschien de reden kunnen zijn waarom de uitslag van de concessie twee weken wordt aangehouden.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Statler Rail » Wo 23 Mei 2012, 12:02

Dat laatste gerucht heb ik ook op Twitter gezien en vond het vreemd klinken: de vervoerder verplicht zich namelijk om zijn bieding x maanden na het biedmoment te doen gestandhouden. Het zou ook heel onlogisch zijn om in deze fase terug te trekken. Je kan dus niet zomaar afhaken. Bovendien zijn er twee inschrijvers, dus als één afhaakt zou dan de andere het gewoon kunnen krijgen. Alleen wanneer BEIDE bedrijven niet meer meedoen, hetzij omdat ze niet-bestekconform hebben ingeschreven, hetzij om andere reden, dan heb je een probleem.

Ik gok op een verband met het Kamperlijntje, want het treinvervangende vervoer daarvan zit in de Concessie IJsselmond. Misschien willen ze IJsselmond pas gunnen als ze een besluit hebben genomen over de toekomst van het Kamperlijntje. Zou op zich niet onlogisch klinken...

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Wo 23 Mei 2012, 12:26

Maar als het Kamperlijntje het probleem is dan had men beter meteen na het mislukken van die aanbesteding een aanbesteding voor een concessie van twee jaar kunnen houden voor IJsselmond waar vervoerders met oude meuk mogen rondrijden om daarna een fatsoenlijk opgetuigde concessie aangepast aan de nieuwe omstandigheden aan te besteden. Als het nu fout gaat dan is het immers foute boel.. :X

Maarja.. Achteraf praten is altijd makkelijker :wink:

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Statler Rail » Wo 23 Mei 2012, 18:03

Klaasje schreef:een aanbesteding voor een concessie van twee jaar kunnen houden voor IJsselmond waar vervoerders met oude meuk mogen rondrijden om daarna een fatsoenlijk opgetuigde concessie aangepast aan de nieuwe omstandigheden aan te besteden.

Dat zou mij voor de huidige situatie helemaal geen gek idee lijken... Voordeel is dat je dan met bussen rijdt die al (bijna) afgeschreven zijn, dus veel goedkoper dan normaal het geval is. En een ander voordeel is dat je dan weinig voorbereidingstijd nodig hebt tussen gunning en start van de concessie.

ovdriver
Berichten: 19
Lid geworden op: Di 22 Mei 2012, 16:38

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor ovdriver » Wo 23 Mei 2012, 18:23

Nogmaals: Na aanpassingen van het spoor gaat de NS rijden tussen Zwolle en Kampen.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor NintendoC » Wo 23 Mei 2012, 18:40

Wat voor aanpassingen gaan ze doen dan? Die trein die rijdt daar al een flink aantal jaren.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Statler Rail » Wo 23 Mei 2012, 18:54

ovdriver schreef:Nogmaals: Na aanpassingen van het spoor gaat de NS rijden tussen Zwolle en Kampen.

Op grond waarvan? Er is:
A) Geen geldige aanbesteding geweest terwijl dat verplicht is;
B) De Provincie is nog bezig verschillende oplossingsrichtingen te bekijken;
C) Er heeft geen politieke besluitvorming plaatsgevonden.

Dus hoe kom je daar bij?

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Chauf21 » Wo 23 Mei 2012, 20:01

Het kan natuurlijk zijn dat ovdriver meer weet, maar een wethouder van de gemeente Kampen kan het volgende berichten:
Plan A is doorgaan met de vertramming en de provincie heeft de opdracht aan een extern bureau gegeven om te kijken naar of er nog een goede aanbestedingsprocedure kan worden gevolgd, zodat de vertramming kan doorgaan. Parallel daaraan lopen positieve gesprekken met de NS over of de Kamperlijn in 2013 nog gewoon een Kamperlijn is. Er zijn nog geen handtekeningen gezet, maar hij [wethouder Treep] gaat ervan uit dat de Kamperlijn op 1 januari a.s. niet voor het laatst heeft gereden.

Zie: http://kampen.notudoc.nl/cgi-bin/showdo ... i_2012.pdf.

ovdriver
Berichten: 19
Lid geworden op: Di 22 Mei 2012, 16:38

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor ovdriver » Wo 23 Mei 2012, 20:28

De vertramming heeft zoveel voeten in aarde, -met name door het kostenplaatje-, dat de NS een interimperiode van naar men zegt 2 jaar blijft rijden, nadat eerst de spoorbaan gemoderniseerd gaat worden. Dat is de periode, dat met extra bussen de verbinding Zwolle/Kampen in stand gehouden zal worden.

Ondertussen zoekt de politiek naar oplossingen voor de vertramming. Een mogelijkheid zou kunnen zijn, dat investeringen door de provincie gedaan gaan worden, daar waar die nu van de concessiehouder gevraagd wordt.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Statler Rail » Wo 23 Mei 2012, 20:34

Bron?

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Wo 23 Mei 2012, 21:24

Het verhaal kan niet kloppen omdat in de laatste aanbesteding de tramvervoerder al zo min mogelijk risico's zou lopen doordat de investeringen zoveel mogelijk door de provincie gedaan zouden worden. Denk daarbij aan de aanschaf van de trams door de provincie en de bouw van de remise door de provincie. Ik weet niet wat voor verantwoordelijkheden er nog meer bij een vervoerder weggenomen kunnen worden..?

Verder klopte het verhaal over de nieuwe bussen ook niet helemaal aangezien bussen die nu slecht een paar jaar oud zijn een heel eind in de concessie ingezet kunnen worden. Alleen voor in te stromen materieel na de concessiewisseling zijn hoge milieueisen van toepassing.

ovdriver
Berichten: 19
Lid geworden op: Di 22 Mei 2012, 16:38

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor ovdriver » Wo 23 Mei 2012, 22:34

Tramvervoerder? Welke dan? Arriva heeft als laatste mogelijke tramvervoerder afgehaakt. Er is echt geen belangstelling voor op basis van het pakket zoals dat nu in de huidige aanbesteding voorligt. Ik zal wel eens informeren waarom er geen belangstellenden zijn terwijl alle verantwoordelijkheden volgens zeggen nu weggenomen zijn. De politiek zou anders willen, maar de kans dat de NS nog een paar jaar doorrijdt is oneindig groot.

Aanbesteding regio IJsselmond is vergelijkbaar als in Lelystad, van start met oude bussen en dan op redelijke termijn naar nieuw, in het geval van IJsselmond naar euro 6. Euro 6 is een eis voor alle bussen. Er moet voor ca. 20 miljoen euro aan bussen gekocht of geleased worden.

Het verhaal over bussen van een paar jaar oud die ingezet mogen worden geloof en snap ik dan ook niet. Uit welke bron heb je dat? Welke bussen bedoel je dan? De Setra's van Noot? Die mogen niet als streekbus.Hooguit in de ondersteuning of voor scholieren. De bussen van Connexxion in IJsselmond? Daar zijn de bussen met minder dan 700.000 km op de vingers van een hand te tellen. Daar is qua bussen en chauffeursbestand bewust rekening gehouden met het eind van de concessie en bij gunning van de nieuwe concessie een zo spoedig mogelijke start met de vereiste bussen en minder chauffeurs. Op de Veluwe bij Syntus lag dat anders. die hadden een aantal jonge VDL's uit Doetinchem, met minder dan 200.000 km, die mochten overgespoten worden.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Statler Rail » Wo 23 Mei 2012, 22:44

Als het aan de concessieverlener te wijten is dat de tijd te kort is om nieuwe bussen af te leveren, dan kan de concessieverlener niet anders dan de vervoerder toe te staan tijdelijk met ander materieel te rijden. Zoveel bussen is IJsselmond ook niet. Bovendien is het bestaande materieel van Connexxion wel beschikbaar om nog een paar maanden langer te blijven. Dat is echt geen probleem.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Wo 23 Mei 2012, 23:05

ovdriver schreef:Tramvervoerder? Welke dan? Arriva heeft als laatste mogelijke tramvervoerder afgehaakt. Er is echt geen belangstelling voor op basis van het pakket zoals dat nu in de huidige aanbesteding voorligt. Ik zal wel eens informeren waarom er geen belangstellenden zijn terwijl alle verantwoordelijkheden volgens zeggen nu weggenomen zijn. De politiek zou anders willen, maar de kans dat de NS nog een paar jaar doorrijdt is oneindig groot.

Zoals het op papier geregeld was in de laatste aanbesteding van de tram.

Aanbesteding regio IJsselmond is vergelijkbaar als in Lelystad, van start met oude bussen en dan op redelijke termijn naar nieuw, in het geval van IJsselmond naar euro 6. Euro 6 is een eis voor alle bussen. Er moet voor ca. 20 miljoen euro aan bussen gekocht of geleased worden.

Onjuist. Bussen mogen maximaal 12 jaar oud zijn en de concessie duurt slechts 10 jaar. (Zie het Bestek) 2 jaar is een paar jaar en daarmee kan een vervoerder die toevallig intern kan schuiven met relatief nieuwe bussen dus makkelijk rijden met "gebruikte bussen".

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Geen concessie busvervoer IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Di 29 Mei 2012, 12:51

Geen concessie busvervoer IJsselmond
De provincies Flevoland en Overijssel hebben besloten het streekbusvervoer in de concessie IJsselmond niet te gunnen. De twee ontvangen offertes op de Europese aanbesteding zitten boven het beschikbare budget.
De gedeputeerden Kok en Lodders, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Overijssel en Flevoland willen na de zomer een nieuwe aanbestedingsprocedure in gang zetten. Eerst worden gesprekken gevoerd met verschillende vervoerders om zo de aanbesteding te evalueren en ervan te leren voor een nieuwe procedure. Beide bestuurders realiseren zich dat de markt het zwaar heeft. “We ontvangen minder inschrijvingen en de offertes die binnenkomen, zitten ruim boven het budget. Terwijl we juist bij deze concessie het budget verruimd hebben en het programma van eisen met vervoerders en experts hebben doorgesproken voordat we het op de markt hebben gebracht.”
De aanbesteding voor het streekbusvervoer in het gebied Noordwest-Overijssel, Noordelijk en Oostelijk Flevoland was eind januari uitgezet. De offertes die het niet gehaald hebben, zijn van de combinatie Not Ede/Regiotaxi de Vallei en van Connexxion. De laatste maatschappij verzorgt nu het openbaar vervoer in de concessie IJsselmond.
Bron: Provincie Flevoland

Uufje
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 17 Mei 2012, 23:34
Locatie: Emmeloord

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Uufje » Di 29 Mei 2012, 13:32

Wat een gepruts is het met deze concessie. Erg jammer dat het weer mislukt is. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen met de nieuwe aanbesteding na de zomer.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Freek » Di 29 Mei 2012, 15:37

winnaar is toch sowieso die een jaartje langer mag blijven rijden. ik neem toch aan dat de start van de concessie niet meer aanstaande december zal zijn.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor NintendoC » Di 29 Mei 2012, 16:19

Wat een tragisch dieptepunt weer. Het biedt wel goede kansen. Men kan nu na de start van de hanzelijn eens goed kijken hoe de verschillende vervoerstromen gaan lopen. Connexxion is al jaren in ijsselmond een betrouwbare partner, dus die mogen van mij nog wel een tijdje doorrijden.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Di 29 Mei 2012, 17:03

Zeer waarschijnlijk kan er worden bespaard door vervoer vanuit de Noordoostpolder richting Zwolle zoveel mogelijk via station Dronten te laten verlopen. Door meer van dat soort "hoe maak ik de slagjes zo kort mogelijk"-truc's kan het vast nog wel een stukje goedkoper zonder dat reizigers meteen met langere reistijden geconfronteerd worden.

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Zonnig » Di 29 Mei 2012, 17:18

En XX denkt al .... wij kunnen nu de hoofdprijs vragen voor het jaartje extra, dan kunnen we daarna wel iets lager gaan zitten want we hebben het al gecompenseerd.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 779
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor flipje » Di 29 Mei 2012, 17:29

Helaas.. maar heel verrassend is het niet. Zal het financieel gezien het niet een idee zijn om met Connexxion om de tafel te gaan zitten en het onderhands aan te besteden?

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Klaasje » Di 29 Mei 2012, 17:35

Onderhands is onwettig tenzij er een ontheffing uit Den Haag komt.

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Berichtdoor Bartjk » Di 29 Mei 2012, 17:41

zucht... het gaat hier in flevoland ook nooit echt een keertje goed met het ov. Ik hoop wel dat ze nou eens die ambassadors van 10 jaar oud hier weg flikkeren en vervangen door materieel dat bij andere concessie's is vrijgekomen. Die dingen zijn mij een drama. Maar kan dit trouwens wel aangezien hij al een keer met 1¼ jaar is verlengd???


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast