Pagina 18 van 35

Re: Nieuwe concessie IJsselmond #2

Geplaatst: di 03 jul 2012, 22:49
door Pikobo
Heeft iemand met inside kennis al enig idee wat er met de concessie gebeurt vanaf december?
En is er al nagedacht over de nieuwe dienstregeling in Flevoland? De 330 en 140 verdwijnen, lijn 143 gaat beperkt worden (maar tot hoever?). De aansluitingen op station Dronten, het nieuwe busstation van dat dorp? We zijn er niet met het handhaven van Connexxion of toch een andere vervoerder, er moet zo wie zo veel veranderen rond de Hanzelijn.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond #2

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 09:03
door Dagren
Pikobo schreef:
NintendoC schreef:Vandaag een mooi voorbeeld gezien waarom de stadsdienst Kampen ook in de avonduren moet doorrijden. Trein van 18:29 7 minuten te laat. Bus weg, 40 passagiers zonder vervoer.
Dit is in de eerste plaats een voorbeeld van hoe het niet moet als er aansluitingen tussen verschillende vervoerders zijn. Als NS en Connexxion hierover afspraken hadden gemaakt had dit anders kunnen worden opgelost.
Tsja, de bus laten wachten zorgt ervoor dat de mensen die tijdens de rit opstappen om naar het station te gaan te laat komen.

En voor een extra rit moet je maar net een chauffeur en bus beschikbaar hebben.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond #2

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 10:49
door Pikobo
Dagren schreef:
Pikobo schreef:
NintendoC schreef:Vandaag een mooi voorbeeld gezien waarom de stadsdienst Kampen ook in de avonduren moet doorrijden. Trein van 18:29 7 minuten te laat. Bus weg, 40 passagiers zonder vervoer.
Dit is in de eerste plaats een voorbeeld van hoe het niet moet als er aansluitingen tussen verschillende vervoerders zijn. Als NS en Connexxion hierover afspraken hadden gemaakt had dit anders kunnen worden opgelost.
Tsja, de bus laten wachten zorgt ervoor dat de mensen die tijdens de rit opstappen om naar het station te gaan te laat komen.

En voor een extra rit moet je maar net een chauffeur en bus beschikbaar hebben.
Tsja, De afweging kan ook zijn: we accepteren de vertraging, zorgen dat 40 mensen nog thuis kunnen komen en de 0 tot 3 reizigers die naar het station moeten, als die pech hebben en de vertraging is niet ingelopen dan lopen ze een half uur vertraging op. Als het niet de laatste bus was geweest dan zou ik ook zeggen, accepteer je vertraging maar een half uur later ben je thuis.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond #2

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 11:38
door MdJ
Daarnaast: je zult +- 5 minuten vertraging hebben op je stadsdienst. Die zul je vast en zeker er wel uitrijden op de terugweg naar het station. Vergeet ook niet dat het Kamperlijntje 11 minuten rijtijd + ombouwtijd kent, vertraging zul je hier niet makkelijk wegwerken. Ja, een slag overslaan... De volgende rit zal dus ook enkele minuten vertraagd zijn, waardoor de verstap wijkje_Kampen -> Zwolle vast en zeker haalt :wink:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond #2

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 13:41
door Rudolfph
Vergeet niet dat de stadsdienst Kampen ook nog te maken heeft met de brug over de IJssel. Er geldt een sper, d.w.z. dat de brug niet geopend mag worden voor de scheepvaart, van .28/.29 tot .33 en van .58/.59 tot .03. Deze sper is ingesteld zodat mensen die vanuit Kampen naar het station gaan, niet voor een geopende brug moeten wachten en dan de trein zien wegrijden. Daarna mag de brug wel open voor de scheepvaart en kan de bus gaan staan wachten. Aangezien aan beide zijden van de brug drukke kruispunten liggen, duurt het wel even voordat de bus dan over de brug is, zodat een vertraging van 10-15 minuten dan niet uitzonderlijk is. Omdat een dergelijke vertraging niet meer ingehaald kan worden, wordt de aansluiting op de volgende trein niet gehaald, en bestaat het risico dat de brug na vertrek vanaf het station wéér geopend is, zodat het gedonder weer van voren af aan begint. Het is dus noodzakelijk dat de stadsbussen direct om .03 en .33, het liefst zelfs nog een halve minuut eerder, vertrekken.

Voor de laatste rit geldt dat natuurlijk wat minder, maar de chauffeur wil ook graag naar huis of anders toch minstens betaald worden, en als Connexxion daarvoor geen geld krijgt, gaat dat natuurlijk ook niet gebeuren. Die chauffeur gaat echt niet een kwartier van zijn eigen tijd daarvoor opofferen.

De sper zou natuurlijk verlengd kunnen worden, maar dat is slechts een gedeeltelijke oplossing: de trein kan altijd meer vertraging hebben dan dat de sper verlengd is, zodat het probleem blijft bestaan. Bovendien is het maar de vraag of Rijkswaterstaat er überhaupt mee akkoord gaat. Een praktische afspraak, waarbij de brugwachter de brug net zo lang dichthoudt als nodig is voor de bussen, is ook niet altijd mogelijk: als er een vrachtschip vanuit Zwolle komt (dus stroomafwaarts) en dat schip moet wachten, dan kan dat schip zomaar dwars in de stroom komen te liggen, wat allerlei nare risico's met zich meebrengt.

Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 24 jul 2012, 00:00
door Klaasje
Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond
De provincies Flevoland en Overijssel gaan vanaf september met vervoersbedrijven onderhandelen over een één-jarig contract voor het streekvervoer. Voor een tijdelijk contract is gekozen, nadat onderhandelingen over een lange concessie tot twee keer toe zijn mislukt. Dat komt doordat de vervoerders meer geld vroegen dan de zestien miljoen euro die de provincies beschikbaar hadden. Het tijdelijke contract loopt van december tot december volgend jaar. Dan willen de provincies wel afspraken over een langlopende concessie hebben gemaakt.
Bron: Omroep Flevoland

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 24 jul 2012, 14:52
door Meltrain
Hmm, ik ben benieuwd hoe succesvol dit zal zijn.
Zou er ook maar één bedrijf serieus geïnteresseerd zijn in een contract voor één jaar, op Connexxion na? Alleen Connexxion heeft immers bussen genoeg en kan wel een jaar doorrijden (tegen de hoofdprijs), terwijl andere bedrijven waarschijnlijk niet eens materieel hebben.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 24 jul 2012, 15:14
door Dagren
Dat ze überhaupt nog met andere vervoerders in gesprek willen gaan.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 24 jul 2012, 15:33
door koekje
Dagren schreef:Dat ze überhaupt nog met andere vervoerders in gesprek willen gaan.
Kun je uitleggen wat je met bovenstaande opmerking precies bedoelt?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 24 jul 2012, 15:56
door Dagren
koekje schreef:
Dagren schreef:Dat ze überhaupt nog met andere vervoerders in gesprek willen gaan.
Kun je uitleggen wat je met bovenstaande opmerking precies bedoelt?
Dat het mij zeer onwaarschijnlijk lijkt dat andere vervoerders hier voor een contract van één jaar gaan rijden. Voor de concessie van langere tijd was al nauwelijks interesse.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 24 jul 2012, 16:15
door koekje
Dagren schreef:
koekje schreef:
Dagren schreef:Dat ze überhaupt nog met andere vervoerders in gesprek willen gaan.
Kun je uitleggen wat je met bovenstaande opmerking precies bedoelt?
Dat het mij zeer onwaarschijnlijk lijkt dat andere vervoerders hier voor een contract van één jaar gaan rijden. Voor de concessie van langere tijd was al nauwelijks interesse.
Zolang de opdrachtgever geen onrealistische eisen stelt t.o.v. het beschikbare bedrag wilt bijna elke vervoerder wel rijden. Dat is de reden van de mislukkingen. Ze wilden dat vervoerders onder de kostprijs gingen inschrijven...

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 25 jul 2012, 08:40
door Dafdriver
Tjah Arriva heeft het druk met Friesland en Zuid-Holland Noord en die hebben geen overschot aan bussen. Syntus heeft ook geen bussen overschot, Qbuzz idem dito. Het moet wel heel gek lopen wil het een andere vervoerder dan Connexxion worden die deze klus gaat klaren.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 25 jul 2012, 08:57
door BR628
Dafdriver schreef:Tjah Arriva heeft het druk met Friesland
Nee hoor, is nog niet definitief gegund. Als het goed is wordt er vandaag uitspraak gedaan betreffende bezwaar van Qbuzz tegen de gunning aan Arriva.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 25 jul 2012, 09:50
door MdJ
Dafdriver schreef:. Syntus heeft ook geen bussen overschot,
Syntus heeft nu tenminste 15 Volvo´s (7700) over, dat worden na de zomer nog meer, als de Citea´s instromen in ZHO. Daarna hebben we nog Womy die nog bussen kan verhuren... (de volvo 8700'den van breng, volvo 8700 die tijdelijk op lijn 315/325/335 reden...)

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 25 jul 2012, 16:27
door Roelof88
Cxx kan per december trouwens wel een bende bussen afschrijven. Bijna alle Procity's, hele series Ambassadors, Volvo 8700's, MAN Caetano's, MAN Lion's City's.

Arriva heeft ook nog wel wat bussen in stock, al is het niet veel. Er staan nog circa 30 Dennisjes in Nederland en volgens mij is er ook nog geen bestemming voor de Dordtse en Lelystadse Wrights.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 25 jul 2012, 16:38
door MdJ
Fryskers rijden ook elders (Alkmaar, Hilversum en ook op andere plekken duiken ze op..), MAN Ceatano's zijn al weg.

De grote hoeveelheid CXX-ambassadors die tussen nu en december 2013 vrij komen is enorm trouwens: Friesland, Duin/Bollenstreek, Twente, Arnhem/Nijmegen. Volgens mij zijn dat dan nog alle 8xxx-ambassadors. Alleen Ijsselmond rijden dan nog enkele 86xx'en. En hier en daar een verdwaalde 81xx.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 25 jul 2012, 16:48
door flipje
Er rijden van allerlei amba's rond op dit moment in IJsselmond ook uit de 83xx en 87xx serie. Ook enkele amba's uit Friesland reden tot enkele weken geleden rond, maar ik heb ze de laatste 2 weken niet meer gezien.

Tevens ziet het er naar uit dat volgend jaar de bus concessie en het kamperlijntje weer samen worden aanbesteed.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 26 jul 2012, 01:05
door Klaasje
MdJ schreef:De grote hoeveelheid CXX-ambassadors die tussen nu en december 2013 vrij komen is enorm trouwens: Friesland, Duin/Bollenstreek, Twente, Arnhem/Nijmegen. Volgens mij zijn dat dan nog alle 8xxx-ambassadors. Alleen IJsselmond rijden dan nog enkele 86xx'en. En hier en daar een verdwaalde 81xx.
In Voorne-Putten en Almere rijden nog opgeknapte 8xxx-en.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: vr 27 jul 2012, 10:20
door gkw1969
Het is gewoon heel simpel: Connexxion kan het makkelijkst en snelst met goed materiaal komen. Er rijdt al veel lagevloer materiaal en in december komen ook nog eens de 84/85/8600's van ZHN vrij en het hele arsenaal in Friesland.
De 8700's van Breng zijn gehuurd van Womy en gaan in december weer terug (niet vreemd opkijken als ze toch weer in Friesland of ZHN terug komen omdat niet alle bussen op tijd geleverd kunnen worden.

De wagens in Twente blijven rijden tot december 2013. Wat er daarna mee gaat gebeuren is niet bekend.
Ik verwacht dat er vanaf december 2013 er geen enkele euro 3 standaardbus meer te vinden is bij de grote vervoerders. Geleed nog wel in de vorm van de Citaro G's van Voorne Putten(SRR) en Hermes.

Een andere vervoerder die binnenkort een zooi materiaal over heeft is Veolia aangezien men in Limburg een groot deel van het wagenpark gaat vervangen. Het is niet geheel ondenkbaar dat deze wagens, euro 4 of 5, in IJsselmond terecht komen (Connexxion heeft immers met een deel van deze wagens ingeschreven op ZHN vanwege de gunstige leeftijdseis in dat gebied).

Ik verwacht dat Connexxion het contract voor een jaar nog gegund krijgt. Hopelijk dat ze dan ook de geledes gaan vervangen door 14,5 meters, want de Citaro's zijn niet geschikt voor het vervoer daar.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: vr 27 jul 2012, 11:00
door Meltrain
Klaasje schreef:
MdJ schreef:De grote hoeveelheid CXX-ambassadors die tussen nu en december 2013 vrij komen is enorm trouwens: Friesland, Duin/Bollenstreek, Twente, Arnhem/Nijmegen. Volgens mij zijn dat dan nog alle 8xxx-ambassadors. Alleen IJsselmond rijden dan nog enkele 86xx'en. En hier en daar een verdwaalde 81xx.
In Voorne-Putten en Almere rijden nog opgeknapte 8xxx-en.
In Noord-Holland Noord ook nog, volgens mij.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: vr 27 jul 2012, 12:55
door NG²7²™
gkw1969 schreef:In december komen ook nog eens de 84/85/8600's van ZHN vrij
Kwamen deze wagens niet uit de bestelling van 300 wagens? Op die bestelling had VDL namelijk een terugkoopgarantie afgegeven...

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: vr 07 sep 2012, 09:36
door Pikobo
Vandaag 7 september 2012 is het nog steeds onduidelijk wat er met de concessie IJsselmond gebeurt.
De provincies praten met vervoerders over een 1-jarige concessie.
Nog steeds verkeren reizigers en personeel nog steeds in grote onzekerheid over wat er gaat gebeuren.
Op 21 september zal, naar verluid, het personeel wat meer te horen krijgen.
Door de komst van de Hanzelijn moet er veel veranderen. Hanzeliner 330 verdwijnt zo wie zo, waarschijnlijk ook scholierenlijn 140 en wat er van lijn 143 overblijft is afwachten. Ook lijn 154, Lelystad-Swifterbant, lijkt ter discussie te staan. Een ander vraagpunt: de bus ontsluiting van die wijken in Dronten die ver van het station liggen.
En een belangrijk punt voor het personeel: wie wordt hun werkgever en hoeveel chauffeurs raken hun baan kwijt.

Kortom vragen genoeg nu iets meer dan 3 maanden voordat het moet ingaan.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: vr 07 sep 2012, 11:08
door Michael 1988
gkw1969 schreef:Een andere vervoerder die binnenkort een zooi materiaal over heeft is Veolia aangezien men in Limburg een groot deel van het wagenpark gaat vervangen.
Hoezo wordt het wagenpark van Veolia in Limburg vervangen? Dat wagenpark is al voor een groot deel vernieuwd in 2006 toen de concessie inging. De enige bussen die je zou moeten vervangen zijn de ex-SBM Volvo 7700 bussen.

Overigens heeft Veolia nog enkele Amba's, Volvo's en Citaro's uit de Veluwe nog in opslag staan (al dan niet rijden bij de besloten vervoer), maar dat even terzijde.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: vr 07 sep 2012, 13:02
door Statler Rail
Pikobo schreef:Door de komst van de Hanzelijn moet er veel veranderen. Hanzeliner 330 verdwijnt zo wie zo, waarschijnlijk ook scholierenlijn 140 en wat er van lijn 143 overblijft is afwachten. Ook lijn 154, Lelystad-Swifterband, lijkt ter discussie te staan.
Dat van lijn 154 is nieuw voor mij. Bij de aanbesteding zou deze buslijn ongewijzigd blijven. Lijn 143 zal wel min of meer volledig vervallen tussen Lelystad en Dronten, misschien op een enkele spitsrit na.
Pikobo schreef:Een ander vraagpunt: de bus ontsluiting van die wijken in Dronten die ver van het station liggen.
De bus uit Harderwijk (147 dacht ik) rijdt een mooi rondje door Dronten en heeft als het goed is mooie treinaansluitingen in twee richtingen.

Ik vraag mij eerder af hoe de stadsdienst van Kampen wordt vormgegeven. Daar is een andere lijnvoering nodig nu station Kampen-Zuid geopend wordt.

Één ding weet ik wel. Overijssel en Flevoland mogen flink de portemonnee gaan trekken.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: vr 07 sep 2012, 14:27
door fogeltje
Michael 1988 schreef:
gkw1969 schreef:Een andere vervoerder die binnenkort een zooi materiaal over heeft is Veolia aangezien men in Limburg een groot deel van het wagenpark gaat vervangen.
Hoezo wordt het wagenpark van Veolia in Limburg vervangen? Dat wagenpark is al voor een groot deel vernieuwd in 2006 toen de concessie inging. De enige bussen die je zou moeten vervangen zijn de ex-SBM Volvo 7700 bussen.

Overigens heeft Veolia nog enkele Amba's, Volvo's en Citaro's uit de Veluwe nog in opslag staan (al dan niet rijden bij de besloten vervoer), maar dat even terzijde.
Gezien de geweldige financiële situatie in Limburg lijkt me dit een kapitaalvernietiging van jewelste. De bussen zijn inderdaad pas eind 2006 in dienst gekomen. Of was in het bestek opgenomen dat ze na 6 jaar vervangen moeten worden of de gemiddelde leeftijd van het wagenpark een bepaalde leeftijd moet hebben?