Pagina 3 van 35

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: za 13 nov 2010, 14:18
door Bastiaan
De lijn wordt wel gewoon geëlektrificeerd. Het type op de fotobewerking is trouwens de Train-Tram van Vossloh.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: za 13 nov 2010, 14:42
door Klaasje
Meltrain schreef:Maar ik had het idee dat die lijn geëlektrificeerd zou worden. :? Op de foto lijkt het een dieselversie van het type dat in Alicante rijdt.
Het klopt allebei :wink:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: za 13 nov 2010, 15:21
door Bastiaan
Ik zou toch eventjes nalezen wat er dan precies "allebei klopt". Als het allebei zou kloppen, zou Connexxion met dieseltrams hebben ingeschreven terwijl de lijn geëlektrificeerd wordt :wink:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: za 13 nov 2010, 15:55
door Klaasje
HAHA :lol: Ja een Electrische tram natuurlijk :wink:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: za 13 nov 2010, 16:36
door reisthijs
Is eigenlijk al bekend of de vervoerder wel zelf de nieuwe trams zal aanschaffen, of dat de provincie daar voor zorgt?
Meltrain schreef: :? Op de foto lijkt het een dieselversie van het type dat in Alicante rijdt.
Je bent blijkbaar niet bekend met het fenomeen "artist's impression"? Die kloppen namelijk nooit :wink:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: za 13 nov 2010, 16:54
door Klaasje
De vervoerder is verplicht de tram aan te schaffen/leasen. De vervoerder hierna is verplicht deze trams over te nemen.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 15:23
door Karl
Bee schreef:Maandag of dinsdag wordt de winnaar bekend gemaakt.(...)
Is er al een uitslag of een bericht van uitstel?

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 15:59
door Bastiaan
Vanmorgen waren ze er in ieder geval nog niet uit. Dinsdag is nog niet voorbij! :wink:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 17:03
door Klaasje
Wacht nog maar een paar weekjes zoals ik een paar posts hiervoor al gezegd heb. Helaas -o-

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 17:40
door Bastiaan
Oh, sorry. Ik had niet door dat die opmerking serieus bedoeld was! Maar waarom zou het dan een paar weekjes langer duren?

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 18:02
door Klaasje
Toen ik het terug las viel het wel op dat het idd wel eens niet zo gemeend kon overkomen. Hoe het precies zit weet ik ook niet. Het lijkt me ook totaal niet de bedoeling ook dat ik dat soort details zou weten. Ik heb het wel gehoord van iemand die zich redelijk insider zou mogen noemen. Het schijnt een hoofdpijndossier te wezen.

Eerlijk gezegd gun ik het beide vervoersbedrijven. Toch is het voor Connexxion misschien wel extra spannend. Bij alle aanbestedingen die ze gewonnen hebben sinds ongeveer een jaar waren ze de enige inschrijver. De rest hebben ze verloren.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 19:01
door Bastiaan
Misschien overbodige informatie nu, maar ik heb het ook bevestigd gekregen uit een eigen betrouwbare bron. Jammer, dat wordt dus nog even afwachten!

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 19:35
door Freek
Klaasje schreef: Het schijnt een hoofdpijndossier te wezen.
Schijnt toch iets met de tram te maken hebben en dan met name de kosten.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 20:37
door Klaasje
Ja die tram kost natuurlijk gigantisch veel. Zeker gezien het feit dat er bepaalde eisen zijn die hoeveelheden materieel voorschrijven. Als een vervoerder denkt dat het met minder kan mag dat nog steeds niet. Kost natuurlijk niet niets. Nog afgezien van het feit dat het eigenlijk een kort lijntje is. Dat betekend dat een goede verhouding materieel vs reservematerieel niet echt positief wordt als je de dienst goed wilt uitvoeren.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 20:42
door Freek
Dat had ik ook vernomen ja. Maar ik dacht dat Overijssel al in het aantal trams naar beneden was gegaan. Kan het mis hebben hoor. Maar als dat het geval is en het is dan nog steeds een probleem doe je iets niet goed.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 21:05
door Vinny
Freek schreef:
Klaasje schreef: Het schijnt een hoofdpijndossier te wezen.
Schijnt toch iets met de tram te maken hebben en dan met name de kosten.
De kosten voor het exploiteren van een tram(netwerk) kost "kaal" ongeveer 5 keer zoveel als van een busnetwerk. Dat kan sommige opdrachtgevers wat rauw op hun dak vallen. :idea:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 21:08
door Bastiaan
En in vergelijking met de trein die er nu rijdt in opdracht van de provincie?

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 21:09
door Vinny
Die kost de provincie waarschijnlijk niet veel. :lol:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 21:11
door Bastiaan
Want? Ik stel gewoon een vraag hoor. Wat heb ik nou aan zo'n antwoord?

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 22:14
door Freek
Lijkt me inderdaad een goed idee ja, om op die vraag antwoord te geven. Zeker omdat al is aangeven dat niet direct in de exploitatie ligt, maar meer in de aanschaf van de trams.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: di 16 nov 2010, 23:05
door Suus
Ik denk dat de provincie geschrokken is van de hoge aanschafkosten van de trams. Ze zijn er niet goed bekend mee, maar echt goed trammaterieel kost toch al snel meer dan een miljoen euro per stuk. Hoe luxer en comfortabeler je het maakt, hoe hoger de aanschafkosten. Daarnaast komen er ook nog de kosten van onderhoud bij, die bij trammaterieel hoger liggen dan bij busmaterieel. Er moet ook nog specifiek personeel voor worden opgeleid. Als de provincie daar weinig zicht op had kan men geschrokken zijn van de offertes.

Je kan natuurlijk ook wat trams van PESA of Skoda nemen, maar dat zijn toch wel de budgetmerken :?

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 00:22
door Lange_Dre
Voordeel van een tram is dat er meer reizigers mee kunnen.
En het beter voor het mileu is.
Er kan dus een grotere groei in het ov komen als met een bus. Mits er maar voldoende animo van reizigers is.
De provincie had het best bij de trambedrijven in Nederland kunnen informeren, Bij de HTM had men genoeg informatie kunnen krijgen met oog op de tramlijn van Randstadrail. Maar goed ben benieuwd wie de vervoerder gaat worden. Connexxion heeft het voordeel dat men al ervaring met de sneltram heeft in Utrecht.
Maar ik gun het Syntus meer. Zelf heb ik geen goede ervaringen met connexxion. Al is het in de Provincie Utrecht wel een stukje beter geworden.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 17:26
door Klaasje
Mwah.. Ik denk dat de situatie nogal afwijkt van Den-Haag. Wellicht zijn de overeenkomsten met de Valleilijn nog groter ook omdat dat een korte lijn is waarbij relatief weinig materieel nodig is voor de dienstregeling. Ik geloof trouwens ook totaal niet dat er vooraf geen informatie is ingewonnen over kosten e.d.
Hoewel dat in dit geval niet uitmaakt doordat de Concessiehouder niet opbrengstverantwoordelijk is in deze concessie: De tramlijn zal in de toekomst goed gevuld zijn door de invoering van het visgraatmodel. De Bussen uit de Noordoostpolder en het Zwartewaterland richting Zwolle worden afgeknipt in Kampen en sluiten allemaal aan op de tram richting Zwolle.
(Overigens is een tram niet automatisch beter voor het milieu dan een bus maar dat is offtopic)

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 17:41
door Meltrain
Het ligt toch ook in de plannen om de tram in de toekomst door het trekken naar het centrum van Zwolle en en dan door naar de campus (Windesheim of die andere?)?
Als je daarmee een frequente buslijn kunt vervangen, helpt het al wat meer wat betreft het milieu.

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 18:53
door reisthijs
Nog los van de kosten is die ombouw van spoorlijn naar tramlijn wel een heel ingewikkeld verhaal. In eerste instantie zullen er nog treinen rijden. Dus de nieuwe vervoerder moet dan ook nog eens voor een korte periode treinen huren, en er zal ook een periode komen, waarin de reizigers met bussen moeten worden vervoerd.

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dat in de overgangsfase gaat. De lijn kan ook eigenlijk pas (geheel) omgebouwd worden, als de nieuwe trams al (bijna) geleverd zijn. Weet iemand al wat de planning hiervoor is?
Lange_Dre schreef:Voordeel van een tram is dat er meer reizigers mee kunnen.
Nadeel van een tram is dat er minder reizigers mee kunnen. In vergelijking met een trein bedoel ik dan. Want er gaat hier geen tram rijden in plaats van een bus, maar in plaats van een trein.
Al wordt de lagere capaciteit hier natuurlijk wel gecompenseerd door een hogere frequentie. :wink:
Klaasje schreef:(Overigens is een tram niet automatisch beter voor het milieu dan een bus maar dat is offtopic)
Minder offtopic: een elektrische tram is minder mileuvervuilend dan een dieseltrein.