Pagina 1 van 1

Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: za 20 feb 2010, 21:49
door Suus
Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem
ARNHEM - De Stadsregio Arnhem Nijmegen wil op zo kort mogelijke termijn de Valleilijn uitbreiden naar de regio Arnhem. Hoogste prioriteit daarbij heeft de doortrekking van de treinverbinding Barneveld-Ede naar Arnhem. Reizigers op deze 'Kippenlijn' die naar Arnhem willen, moeten nu nog overstappen op station Ede-Wageningen.
Lees meer op Gelderlander.nl

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: za 20 feb 2010, 22:01
door Caspar
Een nieuw treinstation erbij lijkt me wat overdreven, maar als de stoptrein wordt doorgetrokken naar Arnhem krijg je wel een redelijk alternatief voor de route Amsterdam- Arnhem als er problemen bij Utrecht/Driebergen Zeist zijn. (uiteraard niet om enorme hoeveelheden reizigers om te leiden, maar toch een extra optie)

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: za 20 feb 2010, 22:34
door Ardan
Dat nieuwe station vind ik ook enigszins overdreven, er wonen niet bijster veel mensen omheen. Maar misschien is het een vervangend plan voor de eerdere plannen voor een station Arnhem Businesspark, dat ter hoogte van trolley 1 aan de lijn naar Nijmegen zou komen, waar ik wel eens over gelezen heb?

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: za 20 feb 2010, 22:52
door Wubbo
Het artikel doet het hier even niet, maar doortrekken van de stoptreinen is met de huidige infra van Ede-Wageningen lastig zo niet onmogelijk. De tijden van de Valleilijn liggen redelijk vast door de knoop Amersfoort en het drukke Amersfoort - Barneveld Aansluiting. In Ede komt de trein nu aan om .16 en .46. De s3000 naar Arnhem gaat om .18 en .48, daar kun je dus pas om .51 achteraan; Arnhem aan .07. Dan is je ICE-pad richting Duitsland niet meer mogelijk. Om .55 vertrekt je Valleilijn alleen alweer naar Amersfoort, dus je kan niet later weg uit Ede als je beide richtingen wil verwerken op spoor 1. De Valleilijn via spoor 3 in Ede is alleen mogelijk als het goederenpad richting Utrecht niet gebruikt wordt.

Kortom: qua dienstregeling is dit nog niet zo makkelijk.

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: za 20 feb 2010, 22:54
door Suus
Aangezien je er beter in thuis bent dan ik: Zou het wel mogelijk zijn als de diensten van de Barneveld-pendel en de Ede-trein worden omgedraaid?

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: za 20 feb 2010, 22:57
door Karl
Dan zit je wellicht wel met de aansluitingen op de NO? Als je een kwartier omdraait zit je op de toevoegers (2800 ed) en hoe zit dat dan 's avonds en/of in het weekend? Misschien dat je nog iets met Wolfheze (drie sporen) kan doen? Ik neem aan dat het gaat om het vervangen van de NS pendel.

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: za 20 feb 2010, 22:58
door Wubbo
Dat alternatief schoot ook door mijn hoofd, maar ik weet zo niet of dat mogelijk is en of dat aan de concessie-eisen voldoet (daar staat iets in over aansluitingen in Amersfoort). Of het logistiek mogelijk is zal ik nog eens uitrekenen.

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: za 20 feb 2010, 23:08
door Karl
Het artikel doet het weer, inclusief bijbehorende reacties. :mrgreen: :neg:

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 13:48
door Oud forumgebruiker
Dat worden weer een paar extra ouwe barrels Plan V erbij, als dit doorgaat... :shock: Betaalt de stadsregio die ook?

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 14:12
door Joshua
Dat is natuurlijk wel handig om van Arnhem naar Amersfoort te gaan, dan kan dat zonder overstap.
En zoals hier boven al vermeld is het inderdaad ook makkelijkere een alternatieve route te nemen naar Amsterdam bij storingen. Zolang deze groep maar niet te groot wordt. Want dan wordt de kippenlijn wel heel erg krap.
het nieuwe station vind ik wel heel erg overdreven.

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 16:22
door reisthijs
Wubbo schreef:In Ede komt de trein nu aan om .16 en .46. De s3000 naar Arnhem gaat om .18 en .48, daar kun je dus pas om .51 achteraan; Arnhem aan .07. Dan is je ICE-pad richting Duitsland niet meer mogelijk. Om .55 vertrekt je Valleilijn alleen alweer naar Amersfoort, dus je kan niet later weg uit Ede als je beide richtingen wil verwerken op spoor 1.
Zou hiervoor een extra wissel (tussen 1a en 1b) geen uitkomst kunnen bieden? Dan kunnen de Valleilijntreinen via spoor 2 om elkaar heen rijden.
Karl schreef:Dan zit je wellicht wel met de aansluitingen op de NO? Als je een kwartier omdraait zit je op de toevoegers (2800 ed) en hoe zit dat dan 's avonds en/of in het weekend?
Welke aansluiting? De trein uit Ede-Wageningen sluit nu in Amf ook niet aan op de NO met dus overdag nog een aansluiting op de s2800 maar een lange wachttijd 's avonds. Het mooiste zou dus zijn als Ed-Amf een kwartier verschoven werd terwijl Amf-Ed hetzelfde bleef (ik vermoed alleen dat je dan de kering van de tussentrein in Barneveld in de weg zit, en dat dus alleen gaat passen met een nieuw keerspoor in Barneveld Zuid).

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 18:07
door BR628
reisthijs schreef:Welke aansluiting? De trein uit Ede-Wageningen sluit nu in Amf ook niet aan op de NO
vertrek uit Ede-Wageningen: xx:25 en xx:55
aankomst Amersfoort: xx:03 en xx:33
vertrek t1600/t1700: xx:07 en xx:37
vertrek t500/t700: xx:08 en xx:38

Hoezo geen aansluiting?

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 18:10
door Karl
Overigens, wat ik niet snap, dit zijn toch dezelfde stadsregio en provincie als die van het Arnhem - Doetinchem verhaal? Waarom moet samenwerking dan nu opeens wel lukken?

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 19:20
door Wubbo
reisthijs schreef:Het mooiste zou dus zijn als Ed-Amf een kwartier verschoven werd terwijl Amf-Ed hetzelfde bleef (ik vermoed alleen dat je dan de kering van de tussentrein in Barneveld in de weg zit, en dat dus alleen gaat passen met een nieuw keerspoor in Barneveld Zuid).
Dat past niet tussen Ede-Wageningen en Lunteren, en kost bovendien een extra treinstel = extra kosten als de pendel naar Barneveld niet rijdt. Gaat dus niet gebeuren ;-)

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: di 23 feb 2010, 09:48
door reisthijs
BR628 schreef:
reisthijs schreef:Welke aansluiting? De trein uit Ede-Wageningen sluit nu in Amf ook niet aan op de NO
vertrek uit Ede-Wageningen: xx:25 en xx:55
aankomst Amersfoort: xx:03 en xx:33
vertrek t1600/t1700: xx:07 en xx:37
vertrek t500/t700: xx:08 en xx:38

Hoezo geen aansluiting?
Ik bedoel dus de NoorOost de andere kant op. Vanuit Ede-Wageningen richting Utrecht/Schiphol/Amsterdam is geen aansluiting. Vanuit Zwolle/Enschede richting Ede-Wageningen ook niet.

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Geplaatst: wo 24 feb 2010, 09:09
door Bastiaan
De Valleilijn heeft sinds de kwartiersdienst naar Deventer niet meer de gebruikelijke 0/30-symmetrie, maar een soort 22/52-symmetrie, als ik het me goed kan herinneren. Technisch past het dan beter, maar de aansluitingen zijn daardoor in de ene richting wel goed aan en in de andere richting niet.