'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8795
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door ArrivaBas »

Met een beetje gerommel aan de stilstanden in knoop Zwolle is het vast en zeker mogelijk. Zwolle - Herfte moet in deze situatie wel uitgebreid zijn wegens opvolgtijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Suus »

De s500 kan niet nog korter in Zwolle stilstaan dan nu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.
Naarden-Bussum klaar duurt nog wel even lijkt me? Zover ik weet zijn ze daar nog nieteens aan begonnen aan DSSNB :wink:
dennistd schreef:@Daniel: Knoop in Utrecht? Volgens mij is daar niet echt een duidelijke knoop. Zeker met het veranderende patroon op Utrecht - Gouda - Den Haag/Rotterdam zou het wel eens prima kunnen passen straks.
Er bestaat in Utrecht een overduidelijke knoop tussen de twee IC-takken in de NoordOost: Amerfoort - Rotterdam biedt aansluiting naar Den Haag, Amersfoort - Den Haag naar Rotterdam en omgekeerd. Met het nieuwe patroon rond Gouda bleef die overstap naar Den Haag en v.v. bij mijn weten bestaan, maar werd de overstaptijd alleen korter. (De overstap naar Rotterdam is altijd al als minder kritisch beoordeeld aangezien die ook in Gouda mogelijk is, daarom is die naar Den Haag ook degene die cross-platform in Utrecht is)

Voor de rest zit de NoordOost inderdaad niet echt in een knoop in Utrecht: de meeste zinvolle aansluitingen bedragen precies een kwartier. Alleen richting Den Bosch zijn er door ETMET enkele keren per uur kortere overstaptijden mogelijk geworden.
Suus schreef:De [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] kan niet nog korter in Zwolle stilstaan dan nu.
De [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] heeft "nu" een andere tijdligging dan voorheen. Hij is op een zeker moment in Amersfoort 2 minuten naar achteren geschoven wat bij mijn weten te maken had met de inpassing in Zwolle zolang Herfte nog niet uitgebreid is. (Waren dat niet de maatregelen waardoor de trein van de Veluwelijn naar Leeuwarden en v.v. minder extreem lang hoeft stil te staan?). Utrecht - Amersfoort is als indirect gevolg daarvan van een kwartiersinterval langzaam opgeschoven naar een 10/20 interval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
Wubbo schreef:De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.
Naarden-Bussum klaar duurt nog wel even lijkt me? Zover ik weet zijn ze daar nog nieteens aan begonnen aan DSSNB :wink:
Staat volgens mij in de planning voor komend jaar.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door MdJ »

Daniel schreef:
Wubbo schreef:De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.
Naarden-Bussum klaar duurt nog wel even lijkt me? Zover ik weet zijn ze daar nog nieteens aan begonnen aan DSSNB :wink:
Zomer 2019 is het meest planning, dus dienstregeling 2020.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Vinny »

ArrivaBas schreef:Met een beetje gerommel aan de stilstanden in knoop Zwolle is het vast en zeker mogelijk. Zwolle - Herfte moet in deze situatie wel uitgebreid zijn wegens opvolgtijden.
Ik heb wel eens geprobeerd om een situatie uit te denken dat er tussen Zwolle en Amersfoort 4 intercity's per uur zouden rijden met afwisselend een stop te Nijkerk en Hardewijk. Het enige probleem is dat dit in Zwolle moeilijk passend te krijgen is. Overigens zou ik een paar minuten extra reistijd wel accepteren, voor doorgaande reizigers is een frequentieverhoging ook prettig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Hoe had je de sprinter er dan tussen gepast, aangezien de sprinter 20 minuten langzamer is (35 vs 55) dan de IC tussen Amersfoort en Zwolle
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Wievank »

Met wat schuifwerk zou het moeten lukken om de 11600/11700 i.p.v. naar Schothorst door te trekken naar Harderwijk en verder als stoptrein naar Zwolle. Als de 5600 dan ingekort wordt tot Harderwijk en versneld door met sneller optrekkend materieel te gaan rijden (SLT/FLIRT/SNG) zou die er mogelijk net tussen moeten passen. De enige infrastructurele aanpassing die hiervoor nodig is, is een keerspoor of een extra perronspoor op station Harderwijk voor de kerende 5600.
Het enige wat dan niet doorgaand past is een goederenpad, maar die gaan volgens mij nu ook al aan de kant bij Putten, Nunspeet of 't Harde.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Mikos »

Sneller optrekken materieel dan drie bakken DD-AR met loc ga je niet vinden, hoe geweldig SLT, Flirt en SNG ook mogen zijn...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Klaasje »

De halteertijden kunnen wel korter.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door visgraat »

Sorry maar ik ben echt klaar met de 5600 serie. Deze week heb ik zowel heen van Groningen naar Utrecht als terug er last van gehad. “We rijden achter een vertraagde sprinter”. Heen 20 minuten vertraging en veel andere treinen als gevolg van die sprinter in de vertraging. Hij bleek al met 15 minuten vertraging uit Zwolle vertrokken te zijn. Dat is vragen om problemen. En op de terugweg de aansluiting in Zwolle gemist wederom door vertraging van de 5600. We reden achter de sprinter, vervolgens werd bij Hattem de intercity uit Lelystad richting Groningen voorgelaten die vervolgens niet even wacht in Zwolle. Probleem is simpelweg dat de 5600 te veel stops heeft en daardoor in theorie net tussen de intercity’s door kan rijden. In praktijk is deze opzet niet robuust. Helaas is in de nieuwe dienstregeling wederom geen verbetering. Hopelijk gaat er in 2020 een keer wat veranderen. Naar mijn idee moet er de 5600 gewoon niet stoppen tussen Amersfoort en Utrecht en een aparte sprinter komen Harderwijk - Utrecht die wel die stops meepakt. Of iets anders, maar dit gaat gewoon niet langer.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Mikos »

:') Hoe vervelend het ook is om je aansluiting te moeten missen, kan natuurlijk niet de hele wereld veranderen omdat Visgraat in de trein zit. Dat zul je vast begrijpen. Het is momenteel, en zeker op de Veluwe, spekglad op het spoor. Daar valt simpelweg weinig tegen te doen dan wat er al gebeurt (de inzet van Sandite). Dat is dus niet alleen op de Veluwe, waar jij toevallig last van hebt gehad, maar ook elders. Even doorbijten, komt vanzelf weer goed, schatje. :pos:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Wubbo »

De enige verandering die er aan zit te komen is dat DDAR uit de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] gaat en vervangen wordt door SNG. Dat is in theorie iets sneller waardoor er meer ruimte in de dienstregeling ontstaat.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Volgens het AD gaan er vanaf december 2019 hoogstwaarschijnlijk in de spits 4 sprinters rijden tussen Harderwijk en Amersfoort en 6 intercity's tussen Amersfoort en Utrecht.
https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~ab5558ad/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:De enige verandering die er aan zit te komen is dat DDAR uit de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] gaat en vervangen wordt door SNG. Dat is in theorie iets sneller waardoor er meer ruimte in de dienstregeling ontstaat.
SNG lijkt me meer vatbaar voor herfstblaadjes dan DDAR dus ik weet niet of dat nu persé een verbetering is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door sirvinniei »

SuperGhost schreef:Volgens het AD gaan er vanaf december 2019 hoogstwaarschijnlijk in de spits 4 sprinters rijden tussen Harderwijk en Amersfoort en 6 intercity's tussen Amersfoort en Utrecht.
https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~ab5558ad/
6 intercities, waar moeten die dan allemaal naar toe gaan? Je heb momenteel 2 naar Den Haag en 2 naar Rotterdam. Wordt de Intercity naar Leiden ook doorgetrokken? En wat gebeurt er dan met de intercityknoop?
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Aangezien de intercity's naar Rotterdam en Den Haag in Utrecht verder uit elkaar worden getrokken, zou het me niets verbazen dat je een kwartiersdienst Amersfoort-Den Haag krijgt waar de IC Zwolle-Rotterdam tussenin komt te rijden.

Aangezien Apeldoorn en Deventer klagen over te weinig rechtstreekse treinen naar Utrecht, zou het me niets verbazen als de intercity Amsterdam Centraal-Amersfoort(-Deventer) dan ingekort gaat worden tot Amersfoort (wellicht afgebogen naar Schothorst i.v.m. de cross-platform overstap) m.u.v. de Berlijn-trein en dat die spitstreinen van/naar Deventer dan naar Den Haag Centraal gaan rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door reisthijs »

Een kwartierdienst lijkt mij nou niet direct voor de hand liggen bij 6 Intercity's per uur.

Ze rijden nu in 12/18 verdeling, twee minuten schuiven, extra trein er tussen en je hebt ETMET tussen Gouda en Amersfoort.

De extra spitstrein naar Harderwijk zal een doortrekking van een andere trein moeten zijn, dan is de vraag nog even of ze een sprinter of een IC door willen laten rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Nitein-Repart »

Liever zie ik dat de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] tussen Utrecht en Amersfoort Vathorst gaat rijden als sneltrein die alleen in Amersfoort stopt. Tussen Utrecht en Amersfoort komt een aparte sprinter te rijden die in de spits doorrijdt naar Harderwijk en ‘s avonds en in het weekend 1x/uur rijdt. Zo hebben de dorpen op de Veluwe een snellere verbinding met Utrecht, wat ze zo graag willen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Jef400 »

Interessante oplossing. Ik hoop dat het past qua treinpaden? Alleen vraag ik me af of de inkrimping op Amersfoort-Utrecht 's avonds en in het weekend wel nodig is. Dan laat ik liever een los sgm-drietje rijden tenzij het een enorme materieelvraag oplevert.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Dennenboom »

Nitein-Repart schreef: Zo hebben de dorpen op de Veluwe een snellere verbinding met Utrecht, wat ze zo graag willen.
Geldt ook voor de steden op de Veluwe denk ik zo :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten