'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
ArrivaBas

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Berichtdoor ArrivaBas » Di 07 Aug 2018, 21:58

Met een beetje gerommel aan de stilstanden in knoop Zwolle is het vast en zeker mogelijk. Zwolle - Herfte moet in deze situatie wel uitgebreid zijn wegens opvolgtijden.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Suus

Berichtdoor Suus » Di 07 Aug 2018, 22:09

De s500 kan niet nog korter in Zwolle stilstaan dan nu.
Rame à l'approche

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Di 07 Aug 2018, 22:16

Wubbo schreef:De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.

Naarden-Bussum klaar duurt nog wel even lijkt me? Zover ik weet zijn ze daar nog nieteens aan begonnen aan DSSNB :wink:

dennistd schreef:@Daniel: Knoop in Utrecht? Volgens mij is daar niet echt een duidelijke knoop. Zeker met het veranderende patroon op Utrecht - Gouda - Den Haag/Rotterdam zou het wel eens prima kunnen passen straks.

Er bestaat in Utrecht een overduidelijke knoop tussen de twee IC-takken in de NoordOost: Amerfoort - Rotterdam biedt aansluiting naar Den Haag, Amersfoort - Den Haag naar Rotterdam en omgekeerd. Met het nieuwe patroon rond Gouda bleef die overstap naar Den Haag en v.v. bij mijn weten bestaan, maar werd de overstaptijd alleen korter. (De overstap naar Rotterdam is altijd al als minder kritisch beoordeeld aangezien die ook in Gouda mogelijk is, daarom is die naar Den Haag ook degene die cross-platform in Utrecht is)

Voor de rest zit de NoordOost inderdaad niet echt in een knoop in Utrecht: de meeste zinvolle aansluitingen bedragen precies een kwartier. Alleen richting Den Bosch zijn er door ETMET enkele keren per uur kortere overstaptijden mogelijk geworden.

Suus schreef:De 500 kan niet nog korter in Zwolle stilstaan dan nu.

De 500 heeft "nu" een andere tijdligging dan voorheen. Hij is op een zeker moment in Amersfoort 2 minuten naar achteren geschoven wat bij mijn weten te maken had met de inpassing in Zwolle zolang Herfte nog niet uitgebreid is. (Waren dat niet de maatregelen waardoor de trein van de Veluwelijn naar Leeuwarden en v.v. minder extreem lang hoeft stil te staan?). Utrecht - Amersfoort is als indirect gevolg daarvan van een kwartiersinterval langzaam opgeschoven naar een 10/20 interval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Berichtdoor Wubbo » Di 07 Aug 2018, 22:22

Daniel schreef:
Wubbo schreef:De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.

Naarden-Bussum klaar duurt nog wel even lijkt me? Zover ik weet zijn ze daar nog nieteens aan begonnen aan DSSNB :wink:
Staat volgens mij in de planning voor komend jaar.

MdJ

Berichtdoor MdJ » Di 07 Aug 2018, 22:25

Daniel schreef:

Zomer 2019 is het meest planning, dus dienstregeling 2020.
Bij twijfel: gebruik beton.

Vinny

Berichtdoor Vinny » Zo 12 Aug 2018, 13:54

ArrivaBas schreef:Met een beetje gerommel aan de stilstanden in knoop Zwolle is het vast en zeker mogelijk. Zwolle - Herfte moet in deze situatie wel uitgebreid zijn wegens opvolgtijden.

Ik heb wel eens geprobeerd om een situatie uit te denken dat er tussen Zwolle en Amersfoort 4 intercity's per uur zouden rijden met afwisselend een stop te Nijkerk en Hardewijk. Het enige probleem is dat dit in Zwolle moeilijk passend te krijgen is. Overigens zou ik een paar minuten extra reistijd wel accepteren, voor doorgaande reizigers is een frequentieverhoging ook prettig.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

SuperGhost

Berichtdoor SuperGhost » Zo 12 Aug 2018, 15:42

Hoe had je de sprinter er dan tussen gepast, aangezien de sprinter 20 minuten langzamer is (35 vs 55) dan de IC tussen Amersfoort en Zwolle

Wievank

Berichtdoor Wievank » Di 14 Aug 2018, 00:34

Met wat schuifwerk zou het moeten lukken om de 11600/11700 i.p.v. naar Schothorst door te trekken naar Harderwijk en verder als stoptrein naar Zwolle. Als de 5600 dan ingekort wordt tot Harderwijk en versneld door met sneller optrekkend materieel te gaan rijden (SLT/FLIRT/SNG) zou die er mogelijk net tussen moeten passen. De enige infrastructurele aanpassing die hiervoor nodig is, is een keerspoor of een extra perronspoor op station Harderwijk voor de kerende 5600.
Het enige wat dan niet doorgaand past is een goederenpad, maar die gaan volgens mij nu ook al aan de kant bij Putten, Nunspeet of 't Harde.

Mikos

Berichtdoor Mikos » Di 14 Aug 2018, 01:53

Sneller optrekken materieel dan drie bakken DD-AR met loc ga je niet vinden, hoe geweldig SLT, Flirt en SNG ook mogen zijn...

Klaasje

Berichtdoor Klaasje » Di 14 Aug 2018, 08:01

De halteertijden kunnen wel korter.

Terug naar “OV in Oost-Nederland”