'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Geert »

Harderwijk heeft recht op intercitystop

HARDERWIJK - In ieder geval in de spits. Dat is de de kern van het rapport 'Harderwijk Intercitystad' dat gisteren is aangeboden aan de de Provincie Gelderland, reizigersorganisatie Rover, de NS en het gemeentebestuur.

Harderwijk telt nu al meer dan 7000 dagelijkse in- en uitstappers op het station. Tussen nu en 2011 zullen dat er meer dan 10.000 zijn. Daarmee heeft de gemeente volgens de normen van de Nederlandse Spoorwegen recht op de felbegeerde intercity-stop, concluderen gemeenteraadslid Edwin Saaiboo en steunfractielid Hans Alfons van de VVD Harderwijk/Hierden op basis van hun tellingen en onderzoek.

Er wordt al vanaf 1975 over een intercity voor Harderwijk gesproken. De noodzaak is nu groter dan ooit, menen Saaiboo en Alfons. De drukte op de A1 en A28 neemt toe. De trein tussen Amersfoort en Zwolle is straks minder aantrekkelijk door een extra stop bij station Nijkerk-Corlaer en Vathorst.

Ernst Geel van de Kamer van Koophandel sprak de NS aan op de maatschappelijke verantwoordelijkheid en wees op de plannen een HBO-opleiding in Harderwijk te beginnen.

Indien de intercity Harderwijk in de spits aandoet, zal de drukte in de stoptrein Amersfoort Zwolle aanzienlijk verminderen. Dat is hard nodig, omdat buslijn 101 (snellijn) vanaf december 2007 niet meer tot Amersfoort rijdt, maar tot Nijkerk. Nu al puilt de trein richting Amersfoort na Putten volkomen uit.

De volksvertegenwoordigers hebben hebben het idee dat de NS van Harderwijk domweg geen intercity stad willen maken. Van 3500 dagelijkse in-en uitstappers is de norm verdubbeld naar 7000 en in maart 2008 nog eens verhoogd naar 10.000 dagelijkse in- en uitstappers. Saiboo: " Een glijdende norm." Daarbij steekt het dat stations als Steenwijk, Wolvega, Haren en Beilen met veel minder reizigers, tot 3500, wel zijn opgenomen als intercity stop op de lijn Utrecht Leeuwarden/Groningen. " Heeft u soms een negatieve grondhouding ten opzichte van Harderwijk?", wilde Hans Alfons van NS afgevaardigde Bert Kluin weten. "Op zo'n vraag kun je nooit een goed antwoord geven", riposteerde Kluin. Die zegde wel toe alle argumenten af te wegen en met een heldere norm te komen. "We zullen ook over alternatieven en in bredere termen van mobiliteit moeten denken." Corien Koetsier van de NS legde uit dat een intercitystop in Harderwijk ten koste gaat van de reizigers die niet in Harderwijk willen zijn. "Er zijn zoveel gemeenten die een intercity stop willen, we moeten belangen afwegen." Maar volgens de onderzoekers geeft een circa twee minuten durende stop in Harderwijk geen vertraging, omdat de intercity in Zwolle en Amersfoort voldoende speling heeft.

Bron: De Stentor

Het 'haalbaarheidsonderzoek' is hier te vinden (PDF).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Caspar »

Daarbij steekt het dat stations als Steenwijk, Wolvega, Haren en Beilen met veel minder reizigers, tot 3500, wel zijn opgenomen als intercity stop op de lijn Utrecht Leeuwarden/Groningen
Als er in bv Wolvega geen IC's meer stoppen kan je alleen nog maar tijdens piekuren naar Leeuwarden eens per uur, Haren en Beilen zijn zonder IC stop niet bereikbaar op zondag tot een uur of 5 smiddags :lol: Niet zo dom blaten dus daar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Geert »

Als je echt dom geblaat wilt horen: lees het haalbaarheidsonderzoekje maar eens ;-) Het staat vol met foutieve aannames en oncontroleerbare 'feiten'. Die reizigerstelling waardoor Harderwijk 10.000 reizigers zou halen is gebaseerd op het tellen van het aantal reizigers in één ochtendspits (woensdag 5 maart), en dit is schaamteloos geëxtrapoleerd naar het aantal reizigers voor de rest van de dag (gelukkig hebben ze er wel aan gedacht dat het de rest van de dag niet zo druk is als in de spits).

Wat voorbeelden:
Geconcludeerd kan worden dat de tevredenheid over de stiptheid van de dienstregeling wordt gewaardeerd. De verschraling van de dienstregeling daarentegen leidt onvermijdelijk tot langere reistijden."
Dit is gebaseerd op de door reizigers gegeven antwoorden op de vraag "Bent u tevreden met de NS-dienstregeling?". De geënquêteerden konden hier met 'ja' of met 'nee' op antwoorden. Ik zie in de vraag niets terugkomen over zowel de stiptheid, verschraling van de dienstregeling of over de reisduur, hoe weet men dan zo zeker dat de reizigers in Harderwijk zo tevreden zijn?
Welke 'verschraling van de dienstregeling' wordt er eigenlijk bedoeld?
"Op basis van deze gegevens valt te concluderen dat Harderwijk moeiteloos voldoet aan de 7.000 norm en daar ruim boven zit. Station Harderwijk behoort anno 2008 tot de categorie 7.001 tot 15.000 in- en uitstappers."
Men heeft alleen de reizigers in de ochtendspits geteld (er werden 2.331 reizigers geteld), dit wordt moeiteloos geëxtrapoleerd naar het aantal reizigers in de avondspits. Verder gaat men op basis van gegevens uit de mobiliteitsatlas er van uit dat er buiten de ochtend- en avondspits tussen de 2338 en 5338 reizigers zijn. Tot dat getal zijn ze gekomen door gewoon 7000-(2*2331) = 2338 te doen! :shock: Een alinea verderop wordt zelfs schaamteloos gesteld dat de gebruikte gegevens achterhaald zijn, en die conclusie wordt getrokken uit het eigen flutonderzoekje. :roll: (Die 7000 tot 10.000 reizigers komen overigens uit de Mobiliteitsatlas, die aangeeft dat Harderwijk 7.000-10.000 reizigers per dag kent.)
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door JeePee »

Och is het weer zo ver. Volgens mij heeft Harderwijk elke 6 maanden weer aandacht nodig met betrekking tot een IC stop :roll: . Het valt inderdaad op dat de gegevens in het rapport erg summier zijn onderbouwd. Als ze zo nodig een extra stop willen hebben, dan kunnen ze beter pleiten voor het doortrekken van één van de treinen die in Amersfoort eindigt. De NoordOost er laten stoppen moet niet gebeuren. In de monitoring spoorgebruik heeft Harderwijk nog ruim 5.000 in- en uitstappers. Nu 50% meer lijkt me niet erg geloofwaardig. Dat men stelt dat lijn 101 maar tot Nijkerk rijdt is leuk een aardig, maar de reistijd met de bus is ruim 2x zo lang als de trein, die neemt dus niemand in Harderwijk.
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door WSM »

Ehh, heeft Zoetermeer dan ook recht op een intercitystop?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Jeroen »

Ja. En om dezelfde reden dat bijvoorbeeld in Dieren en Oss ook IC's stoppen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Caspar »

En uit andere metingen (helaas geen bron) heb ik wel eens gezien dat Nijkerk net iets meer rechtstreekse reizigers per dag heeft op Utrecht centraal dan Harderwijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Vinny »

Haren en Beilen zijn zonder IC stop niet bereikbaar op zondag tot een uur of 5 smiddags
Er rijdt toch een IC Schiphol - Groningen die na Zwolle op alle tussengelegen stations stopt? ;)
(ik vind dat je zonetreinen altijd buiten beschouwing moet laten als het gaat om 'IC stop waardige stops', immers een zonetrein is er voor bedoeld om een gedeelte van het traject 'all stops' af te leggen)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Caspar »

Als je het artikel leest, bedoelen ze dus die stoppende IC :wink: waar ze een vergelijking mee maken.
De echte IC stopt namelijk sowieso al niet in Beilen en in Haren. (Behalve de eerste om 05.40 ofzo)

Zoals je zelf al aangeeft, bedoel ik dus de vergelijking tussen een overal stoppende IC en een echte IC. Straks halen ze Anna paulowna er nog bij ofzo 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Vinny »

Op zich wil de NS in 2013 beginnen met 2 echte IC's per uur en 2 sprinters tussen Groningen en Zwolle, dus dat probleem lost zichzelf op 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Caspar »

Tegen die tijd zijn er misschien ook wel meer mogelijkheden om tot Harderwijk door te rijden met de IC vanuit Amsterdam of Rotterdam? Vanuit Harderwijk naar Zwolle en verder is naar mijn idee niet veel vraag voor een snelle IC. Hooguit in de zomer voor Walibi/Dolfinarium gangers etc.

(maarja op die dagen zit de stoptrein toch bijna helemaal leeg verder).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door deadlock »

Ik ben tegen, bah, extra reistijd ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Wubbo »

:idea: Zonetrein!

Zal er binnenkort even een apart topic voor maken, maar het idee is simpel: een stoptrein Amersfoort - Harderwijk die na Harderwijk verder gaat als sneltrein naar Zwolle, en een sneltrein Amersfoort - Harderwijk die na Harderwijk verder gaat als stoptrein naar Zwolle. Probleem opgelost! :lol:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Reizigers zijn langere reistijd moe

Bericht door Wubbo »

Reizigers zijn langere reistijd moe
door Nils ten Brinke. donderdag 10 juli 2008 | 03:13 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 10 juli 2008 | 09:17

HARDERWIJK - De inspanningen van de VVD Harderwijk-Hierden, de Kamer van Koophandel, gemeente en provincie ten spijt: Harderwijk kan fluiten naar een intercity-stop. Nu en in de toekomst. Regiodirecteur van de NS Arjan Bleekers schrijft het college van burgemeester en wethouders dat de NS 'in de toekomst, 2013 en verder', geen intercity-stop in Harderwijk voorziet.

Die brief is een bittere teleurstelling na de bijeenkomst van 10 april in Harderwijk waarin gemeente, provincie, VVD, Kamer van Koophandel en Rover alle zeilen bijzetten voor een intercity-stop. "Toch gaan we op basis van argumenten en nieuwe informatie door met deze actie," zegt Edwin Saiboo van de VVD-fractie op het perron. De liberalen deelden woensdagochtend honderden nieuwsbrieven uit aan reizigers. Daarmee oogsten ze grote bijval onder de dagelijks gebruikers van de trein die balen van de steeds langere reistijd richting Utrecht. "Mensen willen niet tien keer stoppen", voegt Hans Alfons van de schaduwfractie toe. Daarmee doelt hij op de stops in Ermelo, Putten, Nijkerk, Nijkerk-Corlaer, Amersfoort Vathorst, Amersfoort Schothorst, Amersfoort Centrum, Den Dolder, Bilthoven en Utrecht Overvecht voor eindstop Utrecht Centraal.

Vanaf 1975 wordt al geijverd voor een intercity-stop in Harderwijk. De NS stelt dat een stop in Harderwijk ten kosten gaat van passagiers op doorreis tussen het noorden en de Randstad. Volgens de VVD is dat larie. "De intercity heeft voldoende tijd om Amersfoort volgens de dienstregeling te bereiken," aldus Alfons.

Met volgens NS 5500 dagelijkse in- en uitstappers in Harderwijk is een intercity-stop voor NS geen optie. Volgens de VVD ligt het aantal reizigers met 7000 in- en uitstappers veel hoger en komt dat in 2011 boven de 10.000 reizigers uit. "Na instelling van een intercity-verbinding stijgt het aantal extra. Meer reizigers vanuit Ermelo kiezen dan ook voor de trein om de files bij Amersfoort te mijden," zegt Saiboo.

Reizigersorganisatie Rover komt na nieuw onderzoek tot de conclusie dat de geluidsbelasting voor bewoners afneemt bij een intercity-stop. Dat argument vormt eveneens nieuwe munitie om door te gaan met de actie voor de intercity-status. "We zullen gezamenlijk optrekkken vanuit Harderwijk met ondersteuning van de provincie richting minister en Tweede Kamer," kondigt Saiboo aan. Via de site www.harderwijkintercity.nl zoeken de liberalen zoveel mogelijk steunbetuigingen.

Bron: De Stentor

Ik zie het niet gebeuren dat ze vanuit Ermelo naar Harderwijk gaan om daar de trein te nemen...
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Reizigers zijn langere reistijd moe

Bericht door M57 »

Wubbo schreef:"De intercity heeft voldoende tijd om Amersfoort volgens de dienstregeling te bereiken," aldus Alfons.
En die speling is er niet voor niks.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Karl »

Het zou een bittere teleurstelling geweest zijn als die IC-stop er wel was gekomen.

Overigens heb ik net even op die website gekijken van de VVD en daar zeggen veel mensen, die overigens allemaal uit Harderwijk komen, dat het zo lang duurt om in Utrecht te geraken omdat die stoptreinen/sprinters allemaal een extra stop hebben gekregen (Vathorst, Schothorst en dergelijke). MAAR, maken ze zich met het wensen van een IC-stop te Harderwijk niet schuldig aan precies hetzelfde? Reizigers Zwolle - Amersfoort gaan er namelijk op achteruit, omdat de IC dan moet stoppen te, jawel, Harderwijk.

Wat mij betreft die boog om Harderwijk 'strekken' en dan een zonetrein laten rijden op Harderwijk, die daar ingehaald kan worden door een IC.
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door waldo79 »

Ik zie het niet gebeuren dat ze vanuit Ermelo naar Harderwijk gaan om daar de trein te nemen...
De reistijdwinst van de IC raak je weer kwijt door naar Harderwijk te komen 8-) Maar voor mensen die net aan de Ermelose zijde van de A28 wonen kun je er wel mee over de streep trekken...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Vinny »

. MAAR, maken ze zich met het wensen van een IC-stop te Harderwijk niet schuldig aan precies hetzelfde?
Nee; wanneer men toch zou besluiten om de IJsselbrug viersporig te maken, kan de halteringstijd van de IC Leeuwarden - Amersfoort - Utrecht te Zwolle terug worden gebracht van 8 naar 2 minuten. Hierdoor kan deze IC zowel in Harderwijk als in Nijkerk stoppen zonder tijdverlies tussen Meppel en Amersfoort ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door reisthijs »

Als het alleen om de spits gaat, waarom dan niet weer de oude spitstreinen invoeren, zoals die tot 10 jaar geleden ook bestonden?

Vertaald naar de huidige dienstregeling: de voortreinen (s12500/s12700) wel laten stoppen in Harderwijk, maar de gewone IC's niet, en/of de s2800 doortrekken als stoptrein (die wel een paar stations overslaat) tot Nunspeet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Karl »

Vinny schreef:
. MAAR, maken ze zich met het wensen van een IC-stop te Harderwijk niet schuldig aan precies hetzelfde?
Nee; wanneer men toch zou besluiten om de IJsselbrug viersporig te maken, kan de halteringstijd van de IC Leeuwarden - Amersfoort - Utrecht te Zwolle terug worden gebracht van 8 naar 2 minuten. Hierdoor kan deze IC zowel in Harderwijk als in Nijkerk stoppen zonder tijdverlies tussen Meppel en Amersfoort ;)
Ja en als je de boog bij Meppel eruithaalt kan die overal wel stoppen zonder tijdsverlies. Dient de rijtijdwinst die eventueel wordt behaald niet ten goede te komen aan de grootste groep reizigers, dus in dit geval gewoon zes minuten sneller tussen Meppel en Amersfoort, dat lijkt me eigenlijk nog mooier.
Het is een spectrum.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door M57 »

Harderwijk doet me denken aan een klein kind dat geen ijsje krijgt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Vinny »

Ja en als je de boog bij Meppel eruithaalt kan die overal wel stoppen zonder tijdsverlies. Dient de rijtijdwinst die eventueel wordt behaald niet ten goede te komen aan de grootste groep reizigers, dus in dit geval gewoon zes minuten sneller tussen Meppel en Amersfoort, dat lijkt me eigenlijk nog mooier.
Er zijn maar weinig doorgaande reizigers Leeuwarden - Amersfoort en verder. De meesten reizen vanuit Leeuwarden naar Zwolle. Daarnaast zullen er veel overstappen op de Hanzelijn richting Amsterdam.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Wubbo »

Ervaring uit het Utrechtse leert dat er voldoende mensen van daar rechtstreeks naar Leeuwarden willen. Ga maar eens bij een willekeurige combinerende NoordOost staan, en kijk eens wat er op zoek gaat naar een specifiek treindeel (en dan mis je nog de vaste reizigers die het al weten).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Ervaring uit het Utrechtse leert dat er voldoende mensen van daar rechtstreeks naar Leeuwarden willen. Ga maar eens bij een willekeurige combinerende NoordOost staan, en kijk eens wat er op zoek gaat naar een specifiek treindeel (en dan mis je nog de vaste reizigers die het al weten).
Neem aan dat dat vooral toeristen zijn op weg naar bijv. Ameland. (Heb zelf ook wel eens vanaf Utrecht naar Leeuwarden in de trein gezeten. Volgens mij was dat zelfs na een forummeeting 8-) ) Het is de vraag of voor deze mensen reistijd eigenlijk wel een rol speelt. Voor de relatie Amsterdam - Leeuwarden geldt dat je sowieso beter de auto kan nemen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door JeePee »

De Noordoost kent wel degelijk veel doorgaande reizigers. 's avonds blijft het grootste deel wat in Amf al in de trein zit gewoon zitten in Zl. Vanmiddag andersom helaas ook, wat me 35 minuten staan in de IC van 14.16 uit Zl naar Amf opleverde ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten