'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Caspar »

Deze tijd van het jaar kan je met de auto nog wel eens langer onderweg zijn. De brug boven Lelystad en een brug ergens tussen Lemmer en Joure gaan om de haverklap open. Op een mooie zonnige dag kan dat zo maar een uur extra autopret geven. Om over de bruggen bij de Afsluitdijk maar te zwijgen (bij een route via de a7)...
Het zal idd maar een kleiner deel van de reizigers zijn die vanaf Utrecht verder gaat dan Zwolle richting Leeuwarden. Ongeveer 25% schat ik?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Voor de relatie Amsterdam - Leeuwarden geldt dat je sowieso beter de auto kan nemen...
Brr, allemaal zinloos bestede tijd in de auto. Ik zou lekker de trein pakken en iets nuttigs gaan doen, daarmee ben je wel een uur langer onderweg (hoewel dat ook nog afhankelijk is van de precieze locaties in Amsterdam en Leeuwarden), maar je hebt wel anderhalf uur extra tijd om te werken, slaap in te halen, diep na te denken, ...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

PvdA: "Tweede NS-station goed voor hele regio"

Bericht door Wubbo »

PvdA: "Tweede NS-station goed voor hele regio"

Harderwijk - Een nieuw NS-station en parkeertransferium met Randstadspoor aan de rand van Harderwijk waar vier keer per uur een trein stopt. Vooral hierover moeten de gesprekken gaan tussen Harderwijk en onder meer NS, vindt PvdA-fractievoorzitter Laurens de Kleine.

"Het is onze beste kans om het openbaar vervoer in en rondom Harderwijk te verbeteren, verkeersknelpunten op de Veluwe en richting Flevoland op te lossen en de regionale economie te versterken. Als we een bereikbare stad en regio willen zijn en blijven, dan moeten we die kans nu grijpen."

De PvdA Harderwijk wil dat er meer haast wordt gemaakt met het bijeenbrengen van alle betrokken partijen. De sociaal-democraten denken daarbij aan structureel overleg tussen NS, ProRail, de Noord-Veluwse regiogemeenten, Kamer van Koophandel, provincie Gelderland en Flevoland, Lelystad Airport en het ministerie van verkeer en waterstaat.

Om alle betrokken overheden en instanties aan de overlegtafel te krijgen, ziet De Kleine een belangrijke rol weggelegd voor Regio Noord-Veluwe, het samenwerkingsverband van Noord-Veluwse gemeenten. "Ik denk met name aan het regionaal Sociaal-Economisch Overleg waarvan regiobestuurder, en burgemeester van Harderwijk, John Berends voorzitter is. Dan maak je meteen duidelijk dat het je ook als regio menens is."

Ook de Gelderse PvdA-gedeputeerde Co Verdaas en PvdA-Tweede Kamerlid Diederik Samsom zijn voorstanders van een regionale aanpak met steun van provincie en ministerie. "Met beide partijgenoten praten wij geregeld over de bereikbaarheid van onze regio en de kansen voor een intercitystop of Randstadspoor met parkeertransferium aan de stadsrand van Harderwijk," zegt PvdA-fractievoorzitter Laurens de Kleine. Afgelopen vrijdag was hij met afdelingsvoorzitter Paul Hoogland nog in Arnhem voor een bespreking hierover met gedeputeerde Verdaas. Deze week heeft Hoogland weer een gesprek met Tweede Kamerlid Samsom die over openbaar vervoer en NS-zaken gaat.

De PvdA Harderwijk is in het provinciehuis in Arnhem en bij PvdA-kopstukken in Den Haag al maanden actief aan het lobbyen om de bereikbaarheid van Harderwijk en de regio op de agenda te krijgen van provinciebestuur en parlement. De Kleine: "Hoog tijd dat ook CDA, ChristenUnie en VVD zich daar wat nadrukkelijker roeren."

Het Harderwijkse college doet op dit moment onderzoek naar mogelijkheden voor een tweede NS-station met intercitystop en parkeertransferium aan de Zandlaan, nabij A28 en N302, of in Drielanden. De PvdA heeft eerder dit jaar in een raadsbreed gesteunde motie bij het college aangedrongen op zo'n onderzoek.

Het huidige NS-station is volgens De Kleine volstrekt ongeschikt voor Randstadspoor. "En daar een parkeertransferium bouwen is absurd. Dat wordt een parkeerfuik. Nog meer auto's de stad inlokken is een bar slecht idee. Ook los je te verwachten verkeersproblemen op de N302, in verband met de toekomstige uitbreiding van Lelystad Airport, niet op."

"Als we in Harderwijk serieus een intercitystop willen, en verkeersknelpunten in en rondom de stad en de regio structureel willen aanpakken, dan lukt dat alleen op een verkeerstechnisch gunstig gelegen locatie waar ruimte is voor een tweede NS-station en een flink parkeertransferium met voorzieningen dichtbij belangrijke regionale verkeersverbindingen," meent De Kleine. "Pas dan krijg je automobilisten de auto uit en de trein in. Ik ben er zeker van dat hierover heel goed met NS valt te praten."

De Kleine voelt zich gesteund door een recente brief van NS aan het Harderwijkse college. In de brief schrijft NS onder meer "perspectief te zien" in de uitbreiding van het Randstadspoor van Amersfoort Vathorst naar Harderwijk. Aansluiting op Randstadspoor betekent dat vanaf Harderwijk vier stoptreinen in de richting Utrecht rijden; twee treinen komen vanaf Zwolle, de andere twee starten en eindigen in Harderwijk.

"Bij de bouw van een tweede NS-station moet uiteraard wel rekening worden gehouden met het op termijn realiseren van een intercitystop. Wij willen heel graag dat Harderwijk een intercityverbinding krijgt, maar de PvdA is realistisch. Eerst maar eens met z'n allen een nieuw NS-station en parkeertransferium met Randstadspoor realiseren."

Over een tweede NS-station met Randstadspoor moet Harderwijk snel met NS en alle betrokken overheden en instanties om te tafel, vindt de PvdA-fractievoorzitter.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Mikos »

Geen extra treinen tussen Amersfoort en Harderwijk

17 juli 2018

AMERSFOORT Er komt geen kwartierdienst voor stoptreinen tussen Amersfoort en Harderwijk. Bovendien krijgt Harderwijk niet de gewenste intercitystop.

Deze conclusies zijn getrokken naar aanleiding van het rapport dat is uitgebracht door adviesbureau Royal Haskoning DHV. Het adviesbureau deed onderzoek naar de mogelijkheden van het openbaar vervoeraanbod op de corridor Utrecht-Amersfoort-Harderwijk. Aanleiding voor het rapport zijn de bestaande knelpunten. Zo blijft de bereikbaarheid van de regio Utrecht per openbaar vervoer vanuit het noordoosten achter. In de ochtendspits staat de capaciteit van de sprinters vanuit Harderwijk richting Utrecht onder druk.

CONCLUSIE

In het rapport wordt de conclusie getrokken dat het huidige spoorsysteem zijn grenzen heeft bereikt. Het inpassen van extra treinen lukt niet, wel behoort de verlenging van bestaande verbindingen tot de mogelijkheid. Eén van de mogelijkheden is de sprinters tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort-Vathorst door te trekken naar Harderwijk, met een tussenstop in Nijkerk.

Een andere optie is het doortrekken van de intercity van Den Haag Centraal naar Amersfoort-Schothorst naar Harderwijk, met tussenstops in Blthoven, Amersfoort-Vathorst, Nijkerk, Putten en Ermelo.

Bron en meer...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Mikos schreef:Een andere optie is het doortrekken van de intercity van Den Haag Centraal naar Amersfoort-Schothorst naar Harderwijk, met tussenstops in Blthoven, Amersfoort-Vathorst, Nijkerk, Putten en Ermelo.
Bilthoven? Daar moet die IC vooral niet gaan stoppen, dan gaat de overstap in Amersfoort op de IC naar Enschede verloren.

Van die twee mogelijkheden zou ik voor het doortrekken van de IC zijn (net als die uit Schiphol naar Schothorst uiteraard), maar dan wel als intercity met alleen stops op Schothorst, Nijkerk en Harderwijk. Als stoptrein zou immers betekenen dat je dan direct na de sprinter zou rijden.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door dennistd »

Mikos schreef:Het inpassen van extra treinen lukt niet, wel behoort de verlenging van bestaande verbindingen tot de mogelijkheid. Eén van de mogelijkheden is de sprinters tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort-Vathorst door te trekken naar Harderwijk, met een tussenstop in Nijkerk.

Een andere optie is het doortrekken van de intercity van Den Haag Centraal naar Amersfoort-Schothorst naar Harderwijk, met tussenstops in Blthoven, Amersfoort-Vathorst, Nijkerk, Putten en Ermelo.
Het lijkt me toch juist ook dat je een bestaande treinserie door wil trekken ipv een extra (pendel)trein Amersfoort-Harderwijk? Maar waarom zou de IC extra moeten gaan stoppen in Bilthoven daarom, moet iedereen vanaf het Dolfinarium naar het KNMI of zo?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Vanaf Bilthoven is er een snelbus naar de universiteit :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Daniel »

...die aansluit op de sprinters uit Amersfoort en Baarn. Je hebt dus met een stop van die IC in Bilthoven waarschijnlijk een net niet aansluiting aangezien de Sprinter uit Baarn daar vooruit rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Dan zou wellicht die lijn aangepast kunnen worden natuurlijk.

Maar dan nog vind ik niet dat de IC daar moet stoppen, want dan komt de knoop in Amersfoort in gevaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Daniel »

Dat wordt knap onhandig met de keringen aangezien je dan 5 minuten later zou moeten aankomen in Bilthoven en 5 minuten eerder moet vertrekken wil je een net zo snelle overstaptijd hebben als vanuit de Sprinter uit Zwolle. En de reizigers naar Lunetten vanuit De Uithof krijgen er een verdubbeling van overstaptijd voor terug.

Maar wellicht kan je met de viersporigheid op de ARK-brug en de nieuwe opzet van knoop Gouda wat winnen zodat de IC een paar minuten eerder in Utrecht kan aankomen en vertrekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Wubbo »

Als ik het artikel zo lees was de bedoeling van de provincie om zonder extra exploitatiekosten (dus geen extra inzet van materieel en personeel) wel Harderwijk te kunnen bedienen. Volgens mij heet dat voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en is dat bij voorbaat een kansloze exercitie, maar ja, wie ben ik.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Hainje »

Wubbo.
🍉
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door ovforens »

Interessant om de reizigersaantallen uit 2008 te leggen naast de recente lijst van in- en uitstappers.

2008: "Harderwijk telt nu al meer dan 7000 dagelijkse in- en uitstappers op het station. Tussen nu en 2011 zullen dat er meer dan 10.000 zijn"

Registreerde in- en uitstappers in 2017 per (werk)dag: 5.881.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Aking »

:')

Maar dat komt natuurlijk omdat ze die Intercitystop niet hebben gekregen :evil: :Y
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Wubbo »

Volgens Treinreiziger.nl waren het er in 2006 5356 (2004: 5074, 2005: 5236). Die 7000 in 2008 kan ik daar niet echt mee rijmen.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Nitein-Repart »

Punt is toch wel dat de huidige [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] te langzaam is voor met name Harderwijk, maar ook voor Nunspeet en in mindere mate Ermelo en Nijkerk. Ik zou eerder inzetten in een aparte sprinter tussen Utrecht en Amersfoort die 's avonds en op zondag 1x/uur rijdt en de [serie=Sprinter|2018|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] die voortaan altijd naar Amersfoort Vathorst rijdt. De [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] hoef dan na Amersfoort Vathorst alleen nog in Amersfoort te stoppen (Amersfoort Schothorst heeft nog de [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] naar Utrecht en de stations tussen Utrecht en Amersfoort worden bedient door een aparte sprinter). Zo kom je al deels toe aan de wens van Harderwijk voor reistijdverkorting, dat in mijn ogen een terechte wens is, maar kun je de IC's ongemoeid laten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Wubbo »

De [serie=Sprinter|2018|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] rijdt al altijd naar Vathorst. Verder eens met de opmerking dat de verbinding Harderwijk - Utrecht verbetering behoeft, alleen kan dat allemaal niet gratis. Hoe je het ook doet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Lijkt me een slecht idee om Schothorst over te slaan, want naast station Schothorst staat een grote ROC waar ook veel reizigers moeten zijn. Dat station overslaan lijkt me dus niet echt productief. Non-stop tussen Amersfoort en Utrecht rijden zou wel interessant zijn.

Alleen volgens mij is het dan net zo goedkoop om de IC die tot Schothorst rijdt te verlengen naar Harderwijk. En dat zou volgens mij minder problemen opleveren, want waar laat je bijv. op Utrecht Centraal een extra treinserie keren? Het zit daar volgens mij al aardig vol. Daarnaast levert dat doortrekken ook een extra verbinding op.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Vinny »

Harderwijk heeft ongeveer 42.000 inwoners. In principe is het aantal dagelijkse reizigers per trein ongeveer 10% van het aantal inwoners van de stad/dorp/stedelijke agglomeratie. Harderwijk bedient dus wel meer reizigers dan het eigenlijk zou hoeven bedienen, ik denk dat dat bezoekers aan het dolfinarium zijn. Dat is wel een landelijk aansprekende attractie en dus een belangrijke bestemming.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Mikos »

*Kuch* Walibi *kuch*
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door dennistd »

Het dolfinarium trekt weinig bezoekers meer: in 2016 nog 586.300 en de cijfers van vorig jaar hebben de niet gepubliceerd 'omdat bezoekersaantallen toch niks zeggen'. Dan weet je eigenlijk wel genoeg :')

Overigens even ter OV-vergelijking: Avonturenpark Hellendoorn trok 480.000 bezoekers in 2016. Ondanks dat de bus pal voor het park stopte zaten er toch echt nauwelijks mensen in. Ik schat misschien een keer 20-30 man op een drukke dag totaal, meer echt niet.

@mikos: Walibi zal gezien de doelgroep (jongeren) een stuk meer OV-reizigers tellen inderdaad
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Vinny »

Veel mensen voor Walibi Flevo reizen via Lelystad natuurlijk :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Mikos »

Vinny schreef:via Lelystad
Ik ben nog geen reizigers voor of van Walibi tegen gekomen die van of naar Lelystad reisden, eerlijk gezegd. Je doelt aannemelijk op Harderwijk?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door regenmaker »

Er gaat alleen een lijndienst vanaf Harderwijk direct naar Walibi.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door cassie127 »

Welke een slechte aansluiting van 30 minuten kent als je vanuit Zwolle in de ochtend die kant op wilt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten