'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Western Soldier »

Nitein-Repart schreef:Punt is toch wel dat de huidige [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] te langzaam is voor met name Harderwijk, maar ook voor Nunspeet en in mindere mate Ermelo en Nijkerk. Ik zou eerder inzetten in een aparte sprinter tussen Utrecht en Amersfoort die 's avonds en op zondag 1x/uur rijdt en de [serie=Sprinter|2018|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] die voortaan altijd naar Amersfoort Vathorst rijdt. De [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] hoef dan na Amersfoort Vathorst alleen nog in Amersfoort te stoppen (Amersfoort Schothorst heeft nog de [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] naar Utrecht en de stations tussen Utrecht en Amersfoort worden bedient door een aparte sprinter). Zo kom je al deels toe aan de wens van Harderwijk voor reistijdverkorting, dat in mijn ogen een terechte wens is, maar kun je de IC's ongemoeid laten.
Alleen vraag ik mij wel af waar je de aparte sprinter laat keren? In Amersfoort keren is erg lastig. Verder zou ik de sprinter wel altijd 2x per uur laten rijden. De stations Bilthoven en Utrecht Overvecht hebben gewoon teveel reizigers voor 1x per uur een trein. Uiteraard heb je de sprinter naar Baarn nog, dus daarmee dan 3x per uur, maar Amersfoort is voor Bilthoven en Utrecht Overvecht een belangrijkere bestemming dan Baarn. Als je al een van de sprinters 1x per uur wilt laten rijden op zondag dan de sprinter naar Baarn dus. Al ben ik van mening dat je ook die 2x moet laten rijden.

Deze punten nemen overigens niet weg dat ik het op zich geen gekke gedachte vind om de sprinter tussen Amersfoort en Utrecht te versnellen, al ben ik het met SuperGhost eens dat je Amersfoort Schothorst niet moet overslaan.

Toch vind ik dat de overheid hierin wel degelijk moet investeren. Harderwijk is een behoorlijk grote plaats en dat is ook af te lezen aan het aantal reizigers vanaf het station. Het probleem zit hem uiteraard in het feit dat het stuk tussen Zwolle en Amersfoort gewoon te lang is om echt iets aan te kunnen passen. Wellicht dat het al een stuk zou schelen wanneer het stuk Amersfoort tot Amersfoort Vathorst 4 sporen gaat tellen, zodat je daar hetzelfde kan toepassen als bij Utrecht, namelijk dat de intercity's en sprinters gelijktijdig van Amersfoort vertrekken en dat de intercity dan voorbij Amersfoort Vathorst ver genoeg voor de sprinter uitrijdt, zodat de sprinter er achteraan kan.

Een oplossing waarbij een van de stations inhaalsporen krijgt lijkt mij niet de juiste, de sprinter doet er al lang over en met een lange wachttijd wordt dat er niet beter op. Tussen Amersfoort en Amersfoort Vathorst rijden er bovendien meer treinen, dus dan kan je wellicht nog wat meer treinen kwijt om op Schothorst of Vathorst te laten keren, waarmee er nog minder keringen uit Amsterdam en Utrecht in Amersfoort plaatsvinden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Daniel »

Ik ben zeer benieuwd hoe je de Sprinter en IC naar Zwolle in Amersfoort tegelijk wilt laten vertrekken als ze dat in Utrecht ook al moeten doen om de dienstregeling te laten passen ;)
Immers zou om dan goed uit te komen de versnelde Sprinter uit Utrecht dan of tussen IC en Sprinter in moeten zitten, of voor de IC uit moeten. Dat laatste is nog het meest realistisch, maar je moet maar net langs het perron in Utrecht passen (8-12 is dan al vol, op 1-4 moet je vanaf een lager spoor vertrekken dan waar de [serie=Sprinter|2018|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] aankomt i.v.m. de kruising). Naast dat je dan in Amersfoort ook met de perroncapaciteit in de knoop komt omdat je drie perronsporen tegelijk nodig hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Western Soldier »

Als je in Amersfoort tegelijkertijd vertrekt betekent het dat het in Utrecht niet meer nodig is. De intercity moet in dat geval vlak na de sprinter aankomen in Amersfoort. Ervan uitgaande dat de IC 2 minuten wint per station kan de intercity zelfs nog 1 minuutje later vertrekken. Hij komt dan voorbij Amersfoort Schothorst, terwijl de sprinter daar vertrekt. Dan is de intercity bij Vathorst 2 minuten voor de sprinter als de sprinter op Vathorst stilstaat en dus 3 minuten voor de sprinter op het moment dat de sprinter bij de wissel is die het van 4 naar 2 sporen brengt. Dan moet de sprinter dus 2 minuten langer stilstaan dan de intercity in Amersfoort.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Daniel »

Western Soldier schreef:Als je in Amersfoort tegelijkertijd vertrekt betekent het dat het in Utrecht niet meer nodig is.
Nee dat betekent het niet, immers zal er nog altijd een Sprinter moeten rijden tussen Utrecht en Amersfoort. Die Sprinter is 7 minuten trager dan de IC, maar aangezien je wel voor de volgende IC in Amersfoort moet zijn kan je hooguit 4 minuten later gaan rijden. Dat pad is echter al bezet door de Sprinter naar Almere.
En daarnaast: met de huidige ligging heb je een mooie kering van 11 minuten op Amersfoort (kan op één spoor) terwijl als je gaat schuiven nog maar 3 minuten over houdt (of -1 als je 'm achter de Sprinter naar Almere inlegt) en dus twee sporen nodig hebt.

Zie daar je sneltrein tot Amersfoort en verder Sprinter naar Zwolle maar eens tussen te krijgen op een manier waarbij hij kort op de IC in Amersfoort is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Western Soldier »

Als je de sprinter naar Almere en Zwolle omdraait en dus ook de andere sprinters aldaar, dan vertrekt de sneltrein 1 minuut na de sprinter naar Almere en 3 minuten later de IC en de sprinter naar Amersfoort. Dan is de IC 3 minuten later dan de sneltrein in Amersfoort en als de sprinter wordende sneltrein dan vertrekt zodra de intercity aankomt en wacht tot de reizigers zijn overgestapt dan hebben de reizigers van/naar Harderwijk in Amersfoort ook nog eens een mooie aansluiting op de treinen van/naar Rotterdam.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Als je in Amersfoort tegelijkertijd vertrekt betekent het dat het in Utrecht niet meer nodig is.
Klopt, maar hoe wil je dan de IC-knoop in Amersfoort behouden? Je kunt immers maar één trein er tegenover zetten en niet-crossplatform en tegelijkertijd vertrekken betekend dat de overstap onhaalbaar is (minimaal 4 minuten voor nodig) en dat de reis naar Utrecht dan dus alleen maar langer duurt, doordat je een langere stop in Amersfoort hebt. Daarnaast is er tussen Amersfoort en de splitsing geen ruimte voor 6 sporen, waardoor er dus ook geen 6 treinen tegelijk kunnen vertrekken, dus zou de sprinter ook niet tegelijkertijd kunnen vertrekken en de IC's te verknopen.

En als je de sprinter pas direct na de IC's laat vertrekken, dan ben je al 5 minuten na aankomst van de IC's en win je maar 2 minuten. Voor zo'n kleine winst denk ik dat veruit de meesten dan liever de huidige rechtstreekse verbinding behouden. (daarnaast wordt dat ook lastig, want dan vertrekken de Valleilijn-treinen al en die zitten vrij vast aan de tijden i.v.m. het enkelspoor en je moet met die treinen kruisen)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Daniel »

Western Soldier schreef:Als je de sprinter naar Almere en Zwolle omdraait en dus ook de andere sprinters aldaar, dan vertrekt de sneltrein 1 minuut na de sprinter naar Almere en 3 minuten later de IC en de sprinter naar Amersfoort.
Een opvolgtijd van 1 minuut? Dat kan dus niet, vooral omdat de trein naar Almere ook nog een stop in Overvecht moet maken en er dus ook nog wissels omgezet moeten worden. Je moet immers wel vanaf de buurtsporen vertrekken in Utrecht omdat de sporen 8-12 al vol staan op de tijden rond het vertrek van de ICs van/naar Amersfoort.
Dan is de IC 3 minuten later dan de sneltrein in Amersfoort en als de sprinter wordende sneltrein dan vertrekt zodra de intercity aankomt en wacht tot de reizigers zijn overgestapt dan hebben de reizigers van/naar Harderwijk in Amersfoort ook nog eens een mooie aansluiting op de treinen van/naar Rotterdam.
Je spreekt hier jezelf tegen. Als de sprinter/sneltrein naar Zwolle vertrekt zodra de intercity aankomt dan heb je geen aansluiting uit Rotterdam (en andersom dus ook niet naar Rotterdam, je wilt immers liefst een symmetrische dienstregeling). En als 'ie wacht zoals in de zin erna staat dan vertrekt 'ie niet zodra de IC aankomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Wubbo »

Voor alle dienstregelingmakers hier: naast dat dat volgens mij niet in dit topic hoort maar in het ideeëndeel (daar heb ik al eens een uitwerking gemaakt): de tijden tussen Utrecht en Hilversum gaan schuiven als de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Western Soldier »

Ik wil hier toch wel op reageren en ik ben helaas niet in staat om de reacties te verplaatsen naar een ander topic.
Daniel schreef:
Western Soldier schreef:Als je de sprinter naar Almere en Zwolle omdraait en dus ook de andere sprinters aldaar, dan vertrekt de sneltrein 1 minuut na de sprinter naar Almere en 3 minuten later de IC en de sprinter naar Amersfoort.
Een opvolgtijd van 1 minuut? Dat kan dus niet, vooral omdat de trein naar Almere ook nog een stop in Overvecht moet maken en er dus ook nog wissels omgezet moeten worden. Je moet immers wel vanaf de buurtsporen vertrekken in Utrecht omdat de sporen 8-12 al vol staan op de tijden rond het vertrek van de ICs van/naar Amersfoort.
De sneltrein kan als hij niet stopt toch gebruik maken van de intercitysporen bij Overvecht? Daarmee kan hij dus prima gelijktijdig met de sprinter naar Almere vertrekken. En de aankomst en vertrektijden gaan veranderen naar tienden van minuten dus in Amersfoort zou de intercity bijvoorbeeld kunnen aankomen om 16.05.00 en de sneltrein vertrekken om 16.05.18 bij wijze van spreken. Dat noem ik bij wijze van spreken gelijktijdig. Als er een minuut tussenzit is het ook nog goed overigens.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door JothamvW »

Daniel zegt dus juist dat je op Utrecht Centraal de buurtsporen moet gebruiken, waardoor je per definitie al niet bij Overvecht op de Intercitysporen kan zitten.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Western Soldier »

Ik zie anders niet welke treinen gebruik maken van spoor 9 op de tijdstippen dat de intercity naar Groningen/Leeuwarden op 12 staat en de intercity naar Rotterdam/Den Haag op 8 staan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door JothamvW »

De Intercity's uit Leiden Centraal keren op spoor 9 op de in Utrecht startende Intercity naar Den Haag Centraal. Deze vertrekt in Utrecht om :15/45 terwijl dan op spoor 8 en 12 nog Intercity's Rotterdam - Amersfoort v.v. staan en komt op spoor 11 de trein uit Den Haag Centraal aan die op de in Utrecht startende Intercity naar Leiden Centraal keert. Oftewel, rond de kwartieren staat 8-12 toch echt vol.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Roeland »

Volgens mij is de lijn Utrecht - Zwolle 's avonds en in het weekend prima bediend met 2x/uur IC en 2x/uur sprinter.
Ook heb je voor de Veluwesprinter de stops in Bilthoven en Overvecht "nodig" voor de overstap naar de Uithof en andere Utrechtse bestemmingen.
Daarom zou ik liever niet gaan zitten wijzigen in het basisuurpatroon.

Dat neemt niet weg dat er wel knelpunten zijn: op werkdagen (en dan vooral in de spits) is de bediening voor de middelgrote stations zoals Harderwijk en Nijkerk eigenlijk te weinig (i.c.m. de lange reistijd naar Utrecht). En tussen Utrecht en Amersfoort is de capaciteit in de spits soms nogal krap.

De oplossing zie ik dan ook in een toegevoegde spitssneltrein. Gelukkig ligt er in Nunspeet al een keerspoor, dus qua infra is het inleggen van zo'n trein mogelijk. Ik zou voorstellen om die trein te laten stoppen in Nunspeet, Harderwijk, Ermelo, Nijkerk en Schothorst.
Om dan verder even de openstaande vragen af te pellen:
De vraag is of je hem wilt koppelen aan de reeds bestaande IC's die tot Schothorst rijden, of dat je die spitstrein zelfstandig laat doorrijden naar Utrecht. Als het een zelfstandige trein naar Utrecht wordt, is de vraag op welke sporen je hem kunt laten keren. En of deze ook in Bilthoven kan stoppen t.b.v. de Uithof-overstappers.
En dan komt ook nog de vraag, of je die trein ook tussen 9 en 16 uur wilt laten rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Daniel »

Waarom zou je in Bilthoven moeten stoppen voor de aansluiting naar De Uithof? Bilthoven-UMC duurt 10 minuten met lijn 31, terwijl Amersfoort-UMC 24 minuten kost met lijn 72. Echter duurt het vanaf de aankomsttijd van de sprinter uit Zwolle in Amersfoort nog 13 minuten tot de aankomst in Bilthoven, die route is dus maar één minuut sneller.

Volgens mij kan je dan veel efficiënter vervoer bieden met een overstap in Amersfoort. Zeker omdat de huidige bus daarvandaan nu nog dwars door Zeist gaat, dus daar zijn nog minuten te winnen met bv. een snelbus aansluitend op de trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Je zou dan wellicht kunnen overwegen om snelbuslijnen 202 (Nieuwland-Uithof) en 204 (Kattenbroek-Uithof) niet via de Leusderweg te laten rijden, maar via het CS?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Daniel »

Zou ik niet doen, dan mis je de enkele reizigers die je nog meepikt in het centrum en daarnaast zitten die lijnen al gewoon vol voor de Stadsring. Naast dat station Amersfoort niet gemaakt is voor halteren met een doorgaande lijn in die richting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Die enkele reiziger uit het centrum kan dan natuurlijk bij het Stadhuis instappen (waar de bus nu niet kan stoppen, aangezien je op die halte alleen ri. CS kan).

En CS heeft weldegelijk perrons die daarvoor geschikt zijn. Of was je alweer vergeten dat er tot december nog gewoon een doorgaande lijn reed (toenmalige lijn 1, nu geknipt in 1 en 9)? Perron A was juist bedoeld voor een doorgaande lijn. Daarnaast is er in praktijk nog altijd een doorgaande lijn, want de nieuwe lijn 1 rijdt in praktijk door als lijn 70.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Daniel »

Perrons? Eerder enkelvoud en dat ene perron wordt in de spits intensief gebruikt voor de 8x/uur rijdende lijn 70, daar past echt niet nog een lijn bij.
Maar je gaat er dan nog aan voorbij dat iedereen die nu in Bilthoven overstapt er überhaupt niet meer bij past in de 202/204.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Lijn 70 zou ook nog naar een ander perron kunnen natuurlijk, die moet toch (m.u.v. de 2 ritten die vanaf lijn 1 komen) toch keren via een van de overigen perrons om bij perron A te komen. En je hebt ook nog het uitstapperron die je in geval van nood altijd nog kan gebruiken.

Als die bussen uitpuilen, betekend dat je de frequentie natuurlijk omhoog kan brengen in de spits. Want lijn 72 gaat natuurlijk ook niet reizigers vanaf de Veluwe allemaal mee krijgen, dus frequentieverhoging is dan sowieso nodig als je die reizigers al vanaf Amersfoort in de bus naar de Uithof wilt vervoeren, hoe je het ook oplost.

Met de 202 en 204 zie ik dan meer mogelijkheden. Want daarmee krijg je dan een automatische frequentieverhoging voor stadslijnen 2 en 4 (die hebben dan immers exact dezelfde route) en die extra ritten die je tussen Amersfoort CS en de Uithof wilt kun je dan ook aan die stadslijnen vastmaken, waardoor die wijken niet alleen meer verbindingen naar het CS krijgen, maar ook naar de Uithof.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door diederickx »

We zitten zo langzamerhand in het verkeerde landsdeel.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Erik1100 »

Ooit zei men eens dat er geen intercity's stoppen in Harderwijk omdat het perron te kort is vanwege de bocht en de overweg aan de zuidkant. Waarom kan men nu de overweg weg is het perron niet verlengen? Verder valt het mij op dat Harderwijk geen digitale treinaanwijzers op het perron heeft, terwijl ieder stationnetje in Groningen dit wel heeft. (dit was natuurlijk een provinciaal project, dat terzijde)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door SuperGhost »

Dat was ook vooral een argument toen er nog 15 bakken ICM langs Harderwijk reden, omdat de intercity's Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Den Haag toen nog gekoppeld reden tussen Zwolle en Utrecht.
Tegenwoordig past die stop niet in de dienstregeling, omdat je vast zit met de knopen in Amersfoort en Zwolle en die extra tijd voor een stop er niet is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Daniel »

Knopen Zwolle en Utrecht zijn het waar je vast in zit, in Amersfoort bestaat er geen knoop meer met de [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] aangezien die net te laat aankomt om naar Amsterdam aan te sluiten (geen ramp want die reis kan net zo snel via Almere). Er is alleen een aansluiting vanuit Deventer richting Utrecht op tijden dat de [serie=Intercity|2018|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] (of de ICB) uit Deventer komt en andersom, die aansluiting blijft echter gewoon mogelijk als je door een stop in Harderwijk later in Amersfoort aankomt. Echter gaat dan de aansluiting naar Den Haag in Utrecht de mist in. En mogelijk wordt de keertijd in Utrecht wat te krap, al is die nu 7 minuten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door Wubbo »

De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Bericht door dennistd »

@Daniel: Knoop in Utrecht? Volgens mij is daar niet echt een duidelijke knoop. Zeker met het veranderende patroon op Utrecht - Gouda - Den Haag/Rotterdam zou het wel eens prima kunnen passen straks. Al is het voor de doorgaande reiziger niet fijn natuurlijk, een doorgetrokken [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] / [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] is dan beter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten