Pagina 4 van 4

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: di 07 aug 2018, 21:58
door ArrivaBas
Met een beetje gerommel aan de stilstanden in knoop Zwolle is het vast en zeker mogelijk. Zwolle - Herfte moet in deze situatie wel uitgebreid zijn wegens opvolgtijden.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: di 07 aug 2018, 22:09
door Suus
De s500 kan niet nog korter in Zwolle stilstaan dan nu.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: di 07 aug 2018, 22:16
door Daniel
Wubbo schreef:De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.
Naarden-Bussum klaar duurt nog wel even lijkt me? Zover ik weet zijn ze daar nog nieteens aan begonnen aan DSSNB :wink:
dennistd schreef:@Daniel: Knoop in Utrecht? Volgens mij is daar niet echt een duidelijke knoop. Zeker met het veranderende patroon op Utrecht - Gouda - Den Haag/Rotterdam zou het wel eens prima kunnen passen straks.
Er bestaat in Utrecht een overduidelijke knoop tussen de twee IC-takken in de NoordOost: Amerfoort - Rotterdam biedt aansluiting naar Den Haag, Amersfoort - Den Haag naar Rotterdam en omgekeerd. Met het nieuwe patroon rond Gouda bleef die overstap naar Den Haag en v.v. bij mijn weten bestaan, maar werd de overstaptijd alleen korter. (De overstap naar Rotterdam is altijd al als minder kritisch beoordeeld aangezien die ook in Gouda mogelijk is, daarom is die naar Den Haag ook degene die cross-platform in Utrecht is)

Voor de rest zit de NoordOost inderdaad niet echt in een knoop in Utrecht: de meeste zinvolle aansluitingen bedragen precies een kwartier. Alleen richting Den Bosch zijn er door ETMET enkele keren per uur kortere overstaptijden mogelijk geworden.
Suus schreef:De [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] kan niet nog korter in Zwolle stilstaan dan nu.
De [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] heeft "nu" een andere tijdligging dan voorheen. Hij is op een zeker moment in Amersfoort 2 minuten naar achteren geschoven wat bij mijn weten te maken had met de inpassing in Zwolle zolang Herfte nog niet uitgebreid is. (Waren dat niet de maatregelen waardoor de trein van de Veluwelijn naar Leeuwarden en v.v. minder extreem lang hoeft stil te staan?). Utrecht - Amersfoort is als indirect gevolg daarvan van een kwartiersinterval langzaam opgeschoven naar een 10/20 interval.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: di 07 aug 2018, 22:22
door Wubbo
Daniel schreef:
Wubbo schreef:De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.
Naarden-Bussum klaar duurt nog wel even lijkt me? Zover ik weet zijn ze daar nog nieteens aan begonnen aan DSSNB :wink:
Staat volgens mij in de planning voor komend jaar.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: di 07 aug 2018, 22:25
door MdJ
Daniel schreef:
Wubbo schreef:De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.
Naarden-Bussum klaar duurt nog wel even lijkt me? Zover ik weet zijn ze daar nog nieteens aan begonnen aan DSSNB :wink:
Zomer 2019 is het meest planning, dus dienstregeling 2020.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 13:54
door Vinny
ArrivaBas schreef:Met een beetje gerommel aan de stilstanden in knoop Zwolle is het vast en zeker mogelijk. Zwolle - Herfte moet in deze situatie wel uitgebreid zijn wegens opvolgtijden.
Ik heb wel eens geprobeerd om een situatie uit te denken dat er tussen Zwolle en Amersfoort 4 intercity's per uur zouden rijden met afwisselend een stop te Nijkerk en Hardewijk. Het enige probleem is dat dit in Zwolle moeilijk passend te krijgen is. Overigens zou ik een paar minuten extra reistijd wel accepteren, voor doorgaande reizigers is een frequentieverhoging ook prettig.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 15:42
door SuperGhost
Hoe had je de sprinter er dan tussen gepast, aangezien de sprinter 20 minuten langzamer is (35 vs 55) dan de IC tussen Amersfoort en Zwolle

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: di 14 aug 2018, 00:34
door Wievank
Met wat schuifwerk zou het moeten lukken om de 11600/11700 i.p.v. naar Schothorst door te trekken naar Harderwijk en verder als stoptrein naar Zwolle. Als de 5600 dan ingekort wordt tot Harderwijk en versneld door met sneller optrekkend materieel te gaan rijden (SLT/FLIRT/SNG) zou die er mogelijk net tussen moeten passen. De enige infrastructurele aanpassing die hiervoor nodig is, is een keerspoor of een extra perronspoor op station Harderwijk voor de kerende 5600.
Het enige wat dan niet doorgaand past is een goederenpad, maar die gaan volgens mij nu ook al aan de kant bij Putten, Nunspeet of 't Harde.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: di 14 aug 2018, 01:53
door Mikos
Sneller optrekken materieel dan drie bakken DD-AR met loc ga je niet vinden, hoe geweldig SLT, Flirt en SNG ook mogen zijn...

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: di 14 aug 2018, 08:01
door Klaasje
De halteertijden kunnen wel korter.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 12:04
door visgraat
Sorry maar ik ben echt klaar met de 5600 serie. Deze week heb ik zowel heen van Groningen naar Utrecht als terug er last van gehad. “We rijden achter een vertraagde sprinter”. Heen 20 minuten vertraging en veel andere treinen als gevolg van die sprinter in de vertraging. Hij bleek al met 15 minuten vertraging uit Zwolle vertrokken te zijn. Dat is vragen om problemen. En op de terugweg de aansluiting in Zwolle gemist wederom door vertraging van de 5600. We reden achter de sprinter, vervolgens werd bij Hattem de intercity uit Lelystad richting Groningen voorgelaten die vervolgens niet even wacht in Zwolle. Probleem is simpelweg dat de 5600 te veel stops heeft en daardoor in theorie net tussen de intercity’s door kan rijden. In praktijk is deze opzet niet robuust. Helaas is in de nieuwe dienstregeling wederom geen verbetering. Hopelijk gaat er in 2020 een keer wat veranderen. Naar mijn idee moet er de 5600 gewoon niet stoppen tussen Amersfoort en Utrecht en een aparte sprinter komen Harderwijk - Utrecht die wel die stops meepakt. Of iets anders, maar dit gaat gewoon niet langer.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 14:16
door Mikos
:') Hoe vervelend het ook is om je aansluiting te moeten missen, kan natuurlijk niet de hele wereld veranderen omdat Visgraat in de trein zit. Dat zul je vast begrijpen. Het is momenteel, en zeker op de Veluwe, spekglad op het spoor. Daar valt simpelweg weinig tegen te doen dan wat er al gebeurt (de inzet van Sandite). Dat is dus niet alleen op de Veluwe, waar jij toevallig last van hebt gehad, maar ook elders. Even doorbijten, komt vanzelf weer goed, schatje. :pos:

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 17:39
door Wubbo
De enige verandering die er aan zit te komen is dat DDAR uit de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] gaat en vervangen wordt door SNG. Dat is in theorie iets sneller waardoor er meer ruimte in de dienstregeling ontstaat.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 17:58
door SuperGhost
Volgens het AD gaan er vanaf december 2019 hoogstwaarschijnlijk in de spits 4 sprinters rijden tussen Harderwijk en Amersfoort en 6 intercity's tussen Amersfoort en Utrecht.
https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~ab5558ad/

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 19:59
door Vinny
Wubbo schreef:De enige verandering die er aan zit te komen is dat DDAR uit de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] gaat en vervangen wordt door SNG. Dat is in theorie iets sneller waardoor er meer ruimte in de dienstregeling ontstaat.
SNG lijkt me meer vatbaar voor herfstblaadjes dan DDAR dus ik weet niet of dat nu persé een verbetering is.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: za 01 dec 2018, 00:06
door sirvinniei
SuperGhost schreef:Volgens het AD gaan er vanaf december 2019 hoogstwaarschijnlijk in de spits 4 sprinters rijden tussen Harderwijk en Amersfoort en 6 intercity's tussen Amersfoort en Utrecht.
https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~ab5558ad/
6 intercities, waar moeten die dan allemaal naar toe gaan? Je heb momenteel 2 naar Den Haag en 2 naar Rotterdam. Wordt de Intercity naar Leiden ook doorgetrokken? En wat gebeurt er dan met de intercityknoop?

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: za 01 dec 2018, 00:37
door SuperGhost
Aangezien de intercity's naar Rotterdam en Den Haag in Utrecht verder uit elkaar worden getrokken, zou het me niets verbazen dat je een kwartiersdienst Amersfoort-Den Haag krijgt waar de IC Zwolle-Rotterdam tussenin komt te rijden.

Aangezien Apeldoorn en Deventer klagen over te weinig rechtstreekse treinen naar Utrecht, zou het me niets verbazen als de intercity Amsterdam Centraal-Amersfoort(-Deventer) dan ingekort gaat worden tot Amersfoort (wellicht afgebogen naar Schothorst i.v.m. de cross-platform overstap) m.u.v. de Berlijn-trein en dat die spitstreinen van/naar Deventer dan naar Den Haag Centraal gaan rijden.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: za 01 dec 2018, 11:11
door reisthijs
Een kwartierdienst lijkt mij nou niet direct voor de hand liggen bij 6 Intercity's per uur.

Ze rijden nu in 12/18 verdeling, twee minuten schuiven, extra trein er tussen en je hebt ETMET tussen Gouda en Amersfoort.

De extra spitstrein naar Harderwijk zal een doortrekking van een andere trein moeten zijn, dan is de vraag nog even of ze een sprinter of een IC door willen laten rijden.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: za 01 dec 2018, 11:35
door Nitein-Repart
Liever zie ik dat de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] tussen Utrecht en Amersfoort Vathorst gaat rijden als sneltrein die alleen in Amersfoort stopt. Tussen Utrecht en Amersfoort komt een aparte sprinter te rijden die in de spits doorrijdt naar Harderwijk en ‘s avonds en in het weekend 1x/uur rijdt. Zo hebben de dorpen op de Veluwe een snellere verbinding met Utrecht, wat ze zo graag willen.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: za 01 dec 2018, 12:16
door Jef400
Interessante oplossing. Ik hoop dat het past qua treinpaden? Alleen vraag ik me af of de inkrimping op Amersfoort-Utrecht 's avonds en in het weekend wel nodig is. Dan laat ik liever een los sgm-drietje rijden tenzij het een enorme materieelvraag oplevert.

Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'

Geplaatst: za 01 dec 2018, 14:28
door Dennenboom
Nitein-Repart schreef: Zo hebben de dorpen op de Veluwe een snellere verbinding met Utrecht, wat ze zo graag willen.
Geldt ook voor de steden op de Veluwe denk ik zo :)