NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgeheven

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door iljitsch »

Nu is het in Nederland zo dat de grondwet een tandeloze tijger is want als het parlement een wet aanneemt die er strijdig mee is dan geldt die wet en niet de grondwet. En hij wordt continu gewijzigd zonder het parlement te ontbinden. Onze democratie is een wassen neus. Maar desondanks, artikel 1:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Dus "dronkenschap" staat er niet in. Huidskleur ook niet, maar dat lijkt me een betere kandidaat voor "welke grond dan ook" dan alcoholpercentage. Bovendien kan je bij alcohol de eerste zin toepassen: het geldt voor iedereen die dronken is en niemand die het niet is.

Het feit dat het in ieder beschaafd land, ook die waar wetten wel aan de grondwet getoetst worden, verboden is om dronken te rijden geeft ook wel aan dat dit niet als discriminatie geldt.

En met een beroep op overlast en veiligheid kom je ook nog een heel eind. Je wilt toch niet dat mensen van het perron af vallen. Het zou me overigens niks verbazen dat iemand die echt ladderzat is nu al geweigerd wordt om precies die reden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Wubbo »

Ronzol schreef:AH! Dus toch een bezuiniging!
Schrappen van een trein is altijd een bezuiniging. Als het geld zou kosten om de trein te schrappen zou ie niet geschrapt worden, zo simpel is het. Er is toch ook altijd beweerd dat het NS gewoon te veel kost (personeel, extra reiniging, etc) om deze trein te rijden?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door playertwo »

Geert schreef:Algemene voorwaarden zijn niet onbeperkt geldig, de wet prevaleert boven algemene voorwaarden. Als een bedrijf in zijn algemene voorwaarden bijvoorbeeld zet dat de toegang wordt geweigerd aan mensen met een bepaalde huidskleur, zal dat waarschijnlijk geen stand houden voor de rechter (omdat de wet gelijke behandeling dan prevaleert).
Dat dek ik al af door het opnemen van de grijze- en zwarte lijst in mij reactie (dus bepalingen die (vermoedelijk)onredelijk bezwarend zijn).
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door playertwo »

iljitsch schreef:Nu is het in Nederland zo dat de grondwet een tandeloze tijger is want als het parlement een wet aanneemt die er strijdig mee is dan geldt die wet en niet de grondwet. En hij wordt continu gewijzigd zonder het parlement te ontbinden. Onze democratie is een wassen neus. Maar desondanks, artikel 1:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Dus "dronkenschap" staat er niet in. Huidskleur ook niet, maar dat lijkt me een betere kandidaat voor "welke grond dan ook" dan alcoholpercentage. Bovendien kan je bij alcohol de eerste zin toepassen: het geldt voor iedereen die dronken is en niemand die het niet is.

Het feit dat het in ieder beschaafd land, ook die waar wetten wel aan de grondwet getoetst worden, verboden is om dronken te rijden geeft ook wel aan dat dit niet als discriminatie geldt.

En met een beroep op overlast en veiligheid kom je ook nog een heel eind. Je wilt toch niet dat mensen van het perron af vallen. Het zou me overigens niks verbazen dat iemand die echt ladderzat is nu al geweigerd wordt om precies die reden.
Iemand weigeren op grond van dronkenschap is dan geen overtreding in de zin van art. 1 GW. Openbare dronkenschap is immers al strafbaar gesteld in de Wet in formele zin, namelijk het Wetboek van Strafrecht en in diverse wetten in materiële zin (APV's etc.), en prima te ondervangen middels de toepassing van art. 10, eerste lid en 16 GW. Verder vormt de Algemene wet Gelijke Behandeling een uitleg van artikel 1 GW (samen met de memorie van toelichting, antwoord en jurisprudentie).
Toetsing van Wetten door de Rechter aan de Grondwet zou overigens betekenen dat de rechter in dat geval op de stoel van de wetgever gaat zitten waarmee je de scheiding der machten niet meer in stand houdt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door iljitsch »

Ok, om weer kilometers ver van het onderwerp af te wijken: juist het feit dat er NIET getoetst wordt helpt die scheiding om zeep, omdat nu de wetgevende macht de uitvoerende macht in staat kan stellen zich niet aan de (grond)wet te houden. Waar ik me zelf altijd buitengewoon aan gestoord heb is dat in artikel 1 staat dat discriminatie op geslacht niet mag maar vervolgens mannen wel en vrouwen niet in dienst moesten. En niemand die daar mee zat, zelfs feministen niet.

Niet dat het veel uitmaakt, die grondwet in Nederland is het papier waarop hij afgedrukt wordt niet waard. (Ik vraag me af wat er zou gebeuren als ik ooit in de tweede kamer verkozen werd (haha) en dan zou weigeren een eed op de grondwet af te leggen.)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:
Ronzol schreef:AH! Dus toch een bezuiniging!
Schrappen van een trein is altijd een bezuiniging. Als het geld zou kosten om de trein te schrappen zou ie niet geschrapt worden, zo simpel is het. Er is toch ook altijd beweerd dat het NS gewoon te veel kost (personeel, extra reiniging, etc) om deze trein te rijden?
Nee. er wordt beweerd dat er teveel overlast is, en deze trein daarmee een uitzondering is op de rest van het nachtnet, en dat daarom dus de trein is opgeheven.
Nu is dus gewoon duidelijk dat het gaat om bezuinigingen op inzet van S&V teams, omdat deze anders een (financieel gezien) ongunstig rooster hebben, ten opzichte van inzet bij andere nachttreinen, met name in het westen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Daantje »

Karl schreef:In Rotterdam is wel ingangscontrole, dus dat lijkt mij standaard, maar wellicht is het alleen 's weekends.
Die keren dat ik gebruik maakte van de nachttrein was het ook doordeweeks.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Wubbo »

Ronzol schreef:Nee. er wordt beweerd dat er teveel overlast is, en deze trein daarmee een uitzondering is op de rest van het nachtnet, en dat daarom dus de trein is opgeheven.
Te veel overlast -> te veel kosten om de overlast te voorkomen (als het had afgekund zonder inzet van S&V, zoals het in t3095 kennelijk wel kan, was er geen probleem geweest denk ik zo) -> trein opheffen scheelt kosten.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door AppleMoose »

Deze trein wordt dus puur uit kostenoverwegingen geschrapt, omdat die S&V teams niet bij andere nachttreinen ingezet kunnen worden, zoals bijv. in het westen.
Als er meerdere nachttreinen reden vanauit Arnhem, was deze trein gewoon blijven rijden.
De overlast is niet zeer uitzonderlijk, echter de roosterindeling van de S&V teams zijn dat wel.

Geef dat dan als NS gewoon toe, en wijs niet alleen maar naar de reizigers. (Ja, die moeten zich ook gedragen, dat weet ik :wink: )
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Geert »

Als er geen overlast was had die trein nog gewoon gereden. Kennelijk is er overlast, daar is S&V voor nodig en juist dat maakt de hele operatie verlieslijdend. Als die overlast er niet was, was de inzet van S&V niet nodig --> trein had nog gereden. :idea:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Mikos »

Ronzol schreef:Deze trein wordt dus puur uit kostenoverwegingen geschrapt, omdat die S&V teams niet bij andere nachttreinen ingezet kunnen worden, zoals bijv. in het westen.
Jup, de trein wordt opgeheven omdat S&V nergens anders ingezet kan worden. :roll:
Ohw, en natuurlijk om Ronzol te pesten. :roll:

Ik volg de discussie nu al een tijdje, maar als dat de conclusie is die je wilt trekken, Ronzol, dan is dat de conclusie die je wilt trekken.

Deze trein is financieel nooit interessant geweest, het personeel op de trein is duur, er is flinke overlast van de reizigers in de trein (hiervoor moet S&V mee) en er is flinke overlast van de reizigers buiten de trein (dat er niks in het lokale sufferdje staat, wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Je moest eens weten hoeveel geweld tegen het treinpersoneel wordt gebruikt, maar dat lees je ook nergens.), dat laatste overigens vooral in Dieren en Brummen, zo heb ik me laten vertellen, en de combinatie van die factoren zorgt ervoor dat de trein opgeheven wordt.
Tsja, het houdt natuurlijk ergens een keer op.

Dus, als jij dan concludeert dat de trein opgeheven wordt omdat S&V nergens anders heen kan ( :?: ), dan kan ik je melden dat je er naast zit. Zelfs als er een trein naar Nijmegen zou rijden vanuit Arnhem waar S&V voor nodig zou zijn, dan zou deze trein nog opgeheven worden, omdat er meer factoren zijn waar ze het ding voor schrappen.

Jammer, maar helaas.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten