Pagina 1 van 3

Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 18:03
door Wubbo
Vier inschrijvers op Vechtdallijnen
Geplaatst op: vrijdag 16 april 2010 18:02
Laatst bijgewerkt: vrijdag 16 april 2010 18:03


De provincie Drenthe, de provincie Overijssel en Regio Twente hebben in januari 2010 door middel van een Europese aanbesteding de exploitatie van de spoorlijnen Zwolle-Emmen en Almelo-Mariënberg, de zogenoemde Vechtdallijnen, opengesteld. Vier vervoerders hebben een offerte ingediend: Arriva, Syntus, Veolia en nieuwkomer Pollarisrail.
Lees verder

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 18:26
door Caspar
Wie of wat zit er achter Pollarisrail?
Zie dat het bedrijfje gevestigd is in een dorpje in de buurt van Roermond. (Herkenbosch)

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 19:08
door Karl
Het gaat alleen om de spoorlijnen, waarom schrijft NS dan niet in en Syntus wel? Of moet het perse om een lowcost iets gaan? CXX schrijft niet in, vanwege een nieuwe moeder? Op andere fora spreekt men van "wellicht teveel risico", maar de overheden worden opbrengstverantwoordelijk, dan moeten de andere eisen (op tijd rijden, materieel?) wel heel streng zijn?

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 19:25
door Meltrain
Dat NS niet inschrijft, verbaast me niet echt, want NS wilde toch al van Zwolle - Emmen af (en Almelo - Mariënberg past helemaal niet in de strategie van NS ;) ).
Het niet inschrijven van Connexxion verbaast me wat meer, maar zal waarschijnlijk komen door de mogelijke fusie met Veolia.
Dat Syntus inschrijft verbaast me totaal niet, gezien het feit dat ze ook het omringende busvervoer verzorgen (op het Overijsselse deel) dus er kan een goede afstemming komen.
Dat Arriva inschrijft, zal vast te maken hebben met de Achterhoek, zodat het materieel in één keer mee besteld kan worden.
Alleen de beweegredenen van Veolia zijn me enigszins onduidelijk, want veolia heeft totaal geen binding met die regio.

En wat Pollarisrail is zou ik ook best willen weten; het klinkt als een dochter van ProRail. :lol:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 19:37
door Chauf21
Karl schreef:Het gaat alleen om de spoorlijnen, waarom schrijft NS dan niet in en Syntus wel? Of moet het perse om een lowcost iets gaan? CXX schrijft niet in, vanwege een nieuwe moeder? Op andere fora spreekt men van "wellicht teveel risico", maar de overheden worden opbrengstverantwoordelijk, dan moeten de andere eisen (op tijd rijden, materieel?) wel heel streng zijn?
Wat wordt precies verstaan onder opbrengstverantwoordelijk? Als de vervoerder alleen maar treintjes heen en weer mag rijden, valt er mogelijk niet veel te verdienen. Het kan dan ook een strategische beslissing zijn om voldoende capaciteiten over te houden om op betere (winstgevende) concessies in te schrijven :idea:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 19:42
door Raymond
NS wil opbrengstverantwoordelijk zijn omdat al het geld wat verdient wordt direct in de eigen portemonnee verdwijnt. Extra reizigers aantrekken heeft dus direct effect. Nu de provincie daarvoor verantwoordelijk is levert dat dus voor de vervoerder minder mogelijkheden op om winst te maken. Daarnaast zijn er vind ik behoorlijke eisen gesteld en de provincie zich lijkt te verkijken daarop. De vervoerder bestelt materieel voor de periode 2012-2015 en heeft daarin gesteld dat 85% moet kunnen zitten en reizigers maximaal tussen twee stations mogen staan (in de praktijk dus enkel Dalfsen - Zwolle). Daarna moet iedere reiziger altijd kunnen zitten. (lees: zitplaatsgarantie ook in de spits!). Ik dacht me te herrineren dat het extra materieel wat daar voor nodig is door de concessieverleners wordt betaald.

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 20:01
door Daniel
Wat Pollarisrail betreft... ik herinner me een artikel waarin gesproken werd over interesse van Abellio voor deze concessie, wellicht dat die onder de naam Pollarisrail meegeboden hebben? Via een achterdeurtje dan toch nog NS dus :wink:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 20:06
door Chauf21
Het adres waarop PollarisRail staat ingeschreven, is hetzelfde als waarnaar verwezen wordt op de site www.msm-modelspoor.nl :mrgreen:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 20:10
door Daniel
Als er iemand hier toevallig een account bij de Kamer van Koophandel heeft valt wel op te vragen of het een dochteronderneming ergens van is. Pollarisrail.nl is geregistreerd op naam van Pollarisrail dus daar schieten we weinig mee op, via een online bedrijvengids kwam ik tegen dat ze welgeteld 1 medewerker hebben.

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 20:59
door Cookie
"Connexxion (nu de vervoerder op de andere lijn) heeft gevraagd om twee weken uitstel. Het bedrijf kreeg de papierwinkel over de financiering van de treinen niet op tijd rond. De provincies Drenthe en Overijssel en de regio Twente beraden zich over het verzoek."

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/artic ... men-Zwolle

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 21:01
door Daantje
Als je meer wilt weten dan naam, kvk-nummer en vestigingsplaats moet je daar tegenwoordig voor betalen.

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 21:17
door JeePee
Van de bestekhouders blijft naast de inschrijvers, NS en Connexxion alleen Abellio nog over... Overigens is de bestekhouder van Abellio dan weer bidmanager bij NS. Op zich ook logisch, Abellio is een NS dochter. Misschien dat ze het op die manier doen, met een andere naam??

*speculaas topic verwacht :) *

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 21:23
door Daniel
Doet NS natuurlijk wel vaker... RegioLinq wat in DAV meegeboden heeft was ook gewoon een NS dochter (al was het daar makkelijker terug te vinden: die onderneming stond geregistreerd aan de Laan van Puntenburg in Utrecht :P )

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 00:08
door Geert
Daantje schreef:Als je meer wilt weten dan naam, kvk-nummer en vestigingsplaats moet je daar tegenwoordig voor betalen.
Dat is al jaren zo. Ik heb even gekeken in het handelsregister, op hetzelfde adres blijkt ook de "Modelspoorvereniging Midden-Limburg" te zijn gevestigd (zoals Chauf21 ook al meldde op basis van de site-informatie). Google Maps laat zien dat het adres gewoon een woonhuis is. Apart bedrijf, dat Pollarisrail...

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 02:33
door Joshua
1 ding weten we wel, dit gaat een spannende strijd worden.
Ik heb nog niet echt een voorkeur, maar wel een afkeur van Arriva. Die zien we al teveel op het nederlandse spoornet langs de NS.

Verder heb ik ook geen idee wie Pollarisrail is, maar ik vind het een vreselijke naam.

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 11:07
door Caspar
Ik zit trouwens liever in een Arriva trein dan in eentje van Veolia qua comfort. 5 zitplaatsen in de breedte is toch niet echt comfortabel.

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 11:34
door Suus
Als railvervoerder doet Arriva het anders best goed in Nederland. Daar is weinig op aan te merken als ik eerlijk ben. Natuurlijk, de treinen zijn minder comfortabel dan intercities, maar er zullen weinig reizigers langer dan een half uur in een van hun treinen zitten.

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 16:41
door webguy
Wat betreft dat adres?
Het huis staat te koop, en er zit ook een elektrotechnisch installatiebedrijf gevestigd op dat adres :P Oh en de secretaris van de club heet 'Pollaert' :P Toeval?

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 18:27
door Raymond
Caspar schreef:Ik zit trouwens liever in een Arriva trein dan in eentje van Veolia qua comfort. 5 zitplaatsen in de breedte is toch niet echt comfortabel.
Mocht Veolia de concessie winnen krijg je dat in ieder geval niet. In het bestek is immers aangegeven dat maximaal 4 zitplaatsen per rij zijn toegestaan.

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 18:29
door Wilco
Ik vindt dat op het traject Zl-Emn en Mrb-Aml gewoon Syntus moet gaan rijden en dat hun de aanbestingen krijgen!

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 19:09
door Suus
Want? Het kan best zijn dat hun bod slechter is dan dat van Veolia of Arriva.

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 19:58
door Joshua
Het feit dat Veolia in Limburg heeft gekozen voor een 3+2 opstelling inplaats van een 2+2 opstelling heeft naar mijn weten te maken met het feit dat ze vooral wegens de drukte op de Maaslijn ze zo extra zitplaats wouden maken.
Of het echt een succes is betwijfel ik. In de praktijk dient de middelste stoel vaak als zitplaats voor een tas en gaan mensen liever staan dan tussen 2 mensen in zitten.

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 22:33
door playertwo
Caspar schreef:Wie of wat zit er achter Pollarisrail?
Zie dat het bedrijfje gevestigd is in een dorpje in de buurt van Roermond. (Herkenbosch)
Even speuren op Google, en je krijgt een 06-nummer boven water, maar ook nog een vast telefoonnummer (op een andere naam maar niet geschoten is altijd mis). Andere simpele mogelijkheid is een vriendje charteren bij de KvK in Limburg of even op huisbezoek gaan :mrgreen:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: za 17 apr 2010, 23:49
door Wubbo
Joshua schreef:Het feit dat Veolia in Limburg heeft gekozen voor een 3+2 opstelling inplaats van een 2+2 opstelling heeft naar mijn weten te maken met het feit dat ze vooral wegens de drukte op de Maaslijn ze zo extra zitplaats wouden maken.
Of het echt een succes is betwijfel ik. In de praktijk dient de middelste stoel vaak als zitplaats voor een tas en gaan mensen liever staan dan tussen 2 mensen in zitten.
Volgens mij is de bestelling van de electrische en de diesel-GTWs tegelijk gedaan en zijn er nooit stellen omgebouwd van 2+2 in 2+3-opstelling. Veolia heeft vanaf het begin gekozen voor 2+3 omdat men vond dat het paste en dit natuurlijk efficienter is (meer reizigers per bak).

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 12:38
door Bastiaan
Gelukkig werd bij de provincie Overijssel al vrij snel duidelijk dat ze absoluut geen 2+3-opstelling willen!