Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
In de loop van 2010 gaan in Arnhem een stadsbus en enkele personenauto’s op waterstof rijden om ervaring op te doen en om de belangstelling voor deze duurzame brandstof te vergroten. Provincie, regio Arnhem-Nijmegen en de gemeente Arnhem zorgen voor de financiering.
Je kan een chemicus veel wijsmaken, maar niet dat waterstof lekt omdat het een klein molecuul is De straal van een atoom is zo'n klein getal dat het grootste atoom slechts 0,000000024 mm groter is dan waterstof.
Volgens jouw redenering zou aardgas dus net zo hard moeten lekken, die verschillen zijn zo klein en je hebt slechts microscopisch kleine gaatjes nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Waarom zo moeilijk doen met waterstof om een bus op elektriciteit te laten rijden terwijl er bovenleiding hangt? Of is dit toch het begin van het einde van de trolleybus?
Het bovenleidingnet vergt ook onderhoud. Daarnaast kent een trolleynetwerk flinke pieken wanneer er veel bussen tegelijkertijd optrekken of afremmen. Met een hybride bus kan je die schommelingen ondervangen waardoor je een betrouwbaarder (en waarschijnlijk goedkoper) trolleynetwerk kan onderhouden. Er schijnt in België een stad te zijn waar men van de trolley overstapt op hybride dieselelektrische bussen.
Hybride diesel/elektrisch lijkt me niet het meest logische alternatief voor de trolley. Dan heb je toch weer een zware en vieze dieselmotor nodig. Een hybride bovenleiding/batterij-trolley lijkt me handiger: dan kan je een stukje zonder bovenleiding rijden en ook de genoemde pieken opvangen met de batterij. Maar als op een station als Utrecht meerdere treinen van honderden tonnen op kunnen trekken dan moet een paar trolleybussen ook wel te doen zijn.
Maar die batterijen zullen dan regelmatig flink maar kortdurig belast worden. Ik denk niet dat dat het beste is voor een accu, en zo wel, dan zijn ze erg duur. Sowieso zijn batterijen relatief duur in gebruik voor "industriele" toepassingen, en moeten ze worden vervangen...
iljitsch schreef:Maar als op een station als Utrecht meerdere treinen van honderden tonnen op kunnen trekken dan moet een paar trolleybussen ook wel te doen zijn.
Bussen zullen veel vaker moeten remmen en optrekken (zeg elke minuut). Bij treinen gaat dat veel geleidelijker (enkele minuten lang remmen, enkele minuten optrekken) met in verhouding veel minder voertuigen per oppervlakte. De belasting van het net is dus veel groter.
webguy schreef:Maar die batterijen zullen dan regelmatig flink maar kortdurig belast worden. Ik denk niet dat dat het beste is voor een accu, en zo wel, dan zijn ze erg duur. Sowieso zijn batterijen relatief duur in gebruik voor "industriele" toepassingen, en moeten ze worden vervangen...
Vaak worden er geen batterijen maar dingen als condensatoren gebruikt. Die zijn wel geschikt voor veelvuldig snel op- en ontladen.