Waterstofbus kan starten in Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Waterstofbus kan starten in Arnhem

Bericht door robinzes »

In de loop van 2010 gaan in Arnhem een stadsbus en enkele personenauto’s op waterstof rijden om ervaring op te doen en om de belangstelling voor deze duurzame brandstof te vergroten. Provincie, regio Arnhem-Nijmegen en de gemeente Arnhem zorgen voor de financiering.
lees verder: http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/11/574.html
Bron: http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/11/574.html
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Waterstofbus kan starten

Bericht door iljitsch »

Waterstof is geen "duurzame" brandstof, je moet het maken met electriciteit, waarvan veel uit kolencentrales komt.

Het schijnt ook te lekken als een gek (erg klein molecuul, gaat overal doorheen) en dan in de atmosfeer ook weer lelijke dingen te doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterstofbus kan starten

Bericht door Daniel »

Je kan een chemicus veel wijsmaken, maar niet dat waterstof lekt omdat het een klein molecuul is :P De straal van een atoom is zo'n klein getal dat het grootste atoom slechts 0,000000024 mm groter is dan waterstof.
Volgens jouw redenering zou aardgas dus net zo hard moeten lekken, die verschillen zijn zo klein en je hebt slechts microscopisch kleine gaatjes nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Waterstofbus kan starten

Bericht door Chauf21 »

Ben benieuwd wat er bij E-traction uitkomt. Waterstofaandrijving lijkt bij diverse andere partijen een lastige opgave te zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waterstofbus kan starten in Arnhem

Bericht door reisthijs »

Waarom zo moeilijk doen met waterstof om een bus op elektriciteit te laten rijden terwijl er bovenleiding hangt? Of is dit toch het begin van het einde van de trolleybus?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Waterstofbus kan starten in Arnhem

Bericht door Chauf21 »

Het bovenleidingnet vergt ook onderhoud. Daarnaast kent een trolleynetwerk flinke pieken wanneer er veel bussen tegelijkertijd optrekken of afremmen. Met een hybride bus kan je die schommelingen ondervangen waardoor je een betrouwbaarder (en waarschijnlijk goedkoper) trolleynetwerk kan onderhouden. Er schijnt in België een stad te zijn waar men van de trolley overstapt op hybride dieselelektrische bussen.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waterstofbus kan starten in Arnhem

Bericht door tsov »

Gent ;) Daar is de trolleybus vorig jaar opgeheven.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Waterstofbus kan starten in Arnhem

Bericht door iljitsch »

Hybride diesel/elektrisch lijkt me niet het meest logische alternatief voor de trolley. Dan heb je toch weer een zware en vieze dieselmotor nodig. Een hybride bovenleiding/batterij-trolley lijkt me handiger: dan kan je een stukje zonder bovenleiding rijden en ook de genoemde pieken opvangen met de batterij. Maar als op een station als Utrecht meerdere treinen van honderden tonnen op kunnen trekken dan moet een paar trolleybussen ook wel te doen zijn.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waterstofbus kan starten in Arnhem

Bericht door webguy »

Maar die batterijen zullen dan regelmatig flink maar kortdurig belast worden. Ik denk niet dat dat het beste is voor een accu, en zo wel, dan zijn ze erg duur. Sowieso zijn batterijen relatief duur in gebruik voor "industriele" toepassingen, en moeten ze worden vervangen...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Waterstofbus kan starten in Arnhem

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Maar als op een station als Utrecht meerdere treinen van honderden tonnen op kunnen trekken dan moet een paar trolleybussen ook wel te doen zijn.
Bussen zullen veel vaker moeten remmen en optrekken (zeg elke minuut). Bij treinen gaat dat veel geleidelijker (enkele minuten lang remmen, enkele minuten optrekken) met in verhouding veel minder voertuigen per oppervlakte. De belasting van het net is dus veel groter.
webguy schreef:Maar die batterijen zullen dan regelmatig flink maar kortdurig belast worden. Ik denk niet dat dat het beste is voor een accu, en zo wel, dan zijn ze erg duur. Sowieso zijn batterijen relatief duur in gebruik voor "industriele" toepassingen, en moeten ze worden vervangen...
Vaak worden er geen batterijen maar dingen als condensatoren gebruikt. Die zijn wel geschikt voor veelvuldig snel op- en ontladen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten