Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor StefanRijnhoutjes » do 01 nov 2018, 21:19

Waar is dat te vinden dan.op de site van het Rocov?

The Greyhound
Berichten: 509
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor The Greyhound » do 01 nov 2018, 22:02

StefanRijnhoutjes schreef:Waar is dat te vinden dan.op de site van het Rocov?

Nergens, webmaster blijkbaar niet zo snel.

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 536
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor busentrein » vr 02 nov 2018, 00:19

Rocov Gelderland wacht met publicatie tot dit aan de orde is geweest bij de provincie :Y (A)

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2955
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Nitein-Repart » vr 02 nov 2018, 06:59

Door lijn 73 en 74 via de N18 gaan rijden wordt Winterswijk-Enschede van 71 minuten teruggebracht naar 65 minuten en Varsseveld-Enschede van 73 minuten naar 67 minuten. Zes minuten eraf dus.

Eerlijk gezegd had ik meer reistijdverkorting verwacht, maar wat mij nog het meest teleurstelt zijn de nieuwe vertrektijden. Richting Enschede wordt er vanuit Varsseveld en Winterswijk drie minuten later vertrokken, waardoor reizigers uit plaatsen die niet met lijn 73 of 74 verbonden zijn, maar drie minuten eerder in Enschede zijn. In de andere richting vertrekken lijn 73 en 74 maar liefst 12 minuten later uit Enschede, maar de aansluitingen in Winterswijk en Varsseveld op de trein worden maar vier minuten. Zeker in de spits, zullen de aansluitingen nog wel eens verloren kunnen gaan. Erg jammer dat Arriva de vertrektijden zo heeft verschoven.

In het weekend veranderd er op die as vrijwel niets met lijn 73 en 74.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 02 nov 2018, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Roeland
Berichten: 1016
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Roeland » vr 02 nov 2018, 08:44

Nitein-Repart schreef:Door lijn 73 en 74 via de A18 gaan rijden wordt Winterswijk-Enschede van 71 minuten teruggebracht naar 65 minuten en Varsseveld-Enschede van 73 minuten naar 67 minuten. Zes minuten eraf dus.

Eerlijk gezegd had ik meer reistijdverkorting verwacht


Misschien blijkt de tijdwinst in de praktijk wel meer dan 6 minuten te zijn?
Rijdt lijn 73-74 trouwens met 80 km/uur bussen of met 100 km/uur bussen? Dat kan bij een lang stuk over de N18 nog wel een paar minuten schelen.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2498
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor marvinkok » vr 02 nov 2018, 08:48

73 en 74 via de A18? Dat is voor de 73 nogal om... Ze gaan wel via de nieuwe N18 rijden...
73 en 74 rijden gewoon met 80 km/h bussen, dus ze hebben niet veel aan de max van 100 op de Twenteroute. Mede daardoor zal de rijtijdwinst niet zo heel hoog uitvallen. Je wint eigenlijk vooral op het niet door Haaksbergen heen sukkelen...
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15177
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Meltrain » vr 02 nov 2018, 09:27

De belangrijkste reden dat lijn 73 en 74 via de N18 gaan rijden is ook niet dat die route (veel) sneller is, maar dat de bestaande route juist veel langzamer wordt gemaakt door verkeersmaatregelen.
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

dennistd
Berichten: 3548
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor dennistd » vr 02 nov 2018, 14:45

Vergeet ook niet dat er bij Enschede juist een langere route gereden gaat worden: vanaf de nieuwe N18 wordt er eerst via de A35 naar de Zuiderval gereden. Het zou veel sneller zijn om direct via de Westerval door te rijden, alleen heeft de gemeente aan het einde daarvan (Volksparksingel/Parkweg) de boel niet op orde om snel door te kunnen rijden met de bus in de spits.

SuperGhost
Berichten: 3043
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » vr 02 nov 2018, 17:26

Nitein-Repart schreef:Eerlijk gezegd had ik meer reistijdverkorting verwacht, maar wat mij nog het meest teleurstelt zijn de nieuwe vertrektijden. Richting Enschede wordt er vanuit Varsseveld en Winterswijk drie minuten later vertrokken, waardoor reizigers uit plaatsen die niet met lijn 73 of 74 verbonden zijn, maar drie minuten eerder in Enschede zijn.
Plaatsen die niet met lijn 73 of 74 verbonden zijn hebben sowieso geen reistijdvoordeel, omdat ze immers niet met die lijnen verbonden zijn en ze dus niet kunnen gebruiken (A)

En als je over overstappers praat: welke overstappers doel je op dan? Lijnen 73 en 74 hebben juist nauwelijks aansluitende buslijnen, laat staan waarvan reizigers naar Enschede willen. Eigenlijk de enige overstap van/naar Enschede is lijn 72 in het weekend (maar dan wijzigt er juist niets) en de (buurt)bussen uit Rekken, Buurse en Sint-Isidorushoeve in Haaksbergen, maar die overstap verviel sowieso en wordt op lijn 62.

Het enige wat ik wel hoop is dat de overstap van de 74 op de 53 wel gehandhaafd blijft dan. Die overstap is nu 2 minuten in Haaksbergen, maar zal dan (bij gelijktijdige rijtijden) -1 in Eibergen worden. Hopelijk gaat de 53 dan ook licht verschoven worden of kan de 74 iets versneld worden tot Eibergen om een 0 of 1 minuutsoverstap te krijgen (met regeling dat de 53 in Eibergen moet wachten op de 74 uit Doetinchem en de 74 naar Doetinchem moet wachten op de 53 uit Hengelo)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33469
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » vr 02 nov 2018, 17:41

Gezien hij het over Varsseveld en Winterswijk heeft gaat zijn betoog over overstappers uit de trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

SuperGhost
Berichten: 3043
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » vr 02 nov 2018, 18:00

Ik denk dat die aantallen erg klein zijn, de meeste reizigers reizen niet over Lichtenvoorde heen (m.u.v. de studenten van het Graafschap College).

Dafdriver
Berichten: 238
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Dafdriver » zo 04 nov 2018, 13:16

busentrein schreef:Doordat lijn 73 pas in een (veel te) laat stadium is overgeheveld aan de provincie Gelderland hobbelt deze lijn achter alle adviezen aan. Pakket aan voorstellen is nog niet definitief, waardoor er nog niets over gezegd kan worden. -o-


Niet fraai gespeeld dit door het op zo'n laat termijn het over het hek bij de buurman neer te ploffen. De passagiers zijn hierbij stevig de dupe.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33469
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » zo 04 nov 2018, 16:46

Ehm, uit het PvE dat ergens uit halverwege 2017 dateert blijkt al dat 73 niet meer bij de aan te besteden DAV concessie zou gaan horen. Zie daarvoor de quotes uit dat PvE in het DMG topic. De provincie Gelderland heeft een reactie op dat PvE gegeven maar daarin wordt lijn 73 met geen woord genoemd.
DMG is begin dit jaar al gegund zonder Vijfheerenlanden, dus toen hadden in Gelderland al alarmbellen moeten afgaan dat er iets geregeld moest worden. Over het deel van DAV dat naar Utrecht gaat was al veel eerder info bekend, dus dat kon wel degelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7689
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor regenmaker » zo 04 nov 2018, 17:15

Het is niet echt chique dat er geen bericht naar de provincie Gelderland is gegaan over het opheffen van lijn 73. De provincie moest zelf maar bedenken dat lijn 73 wordt opgeheven (geen bericht had net zo goed kunnen betekenen dat de lijn ongewijzigd voortgezet zou worden immers zou het voorzieningsniveau hetzelfde blijven). Als je zo'n lijn opheft doe je dat ten minste in overleg.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
7 jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf, Neuss

The Greyhound
Berichten: 509
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor The Greyhound » zo 04 nov 2018, 17:23

Daniel schreef:Ehm, uit het PvE dat ergens uit halverwege 2017 dateert blijkt al dat 73 niet meer bij de aan te besteden DAV concessie zou gaan horen. Zie daarvoor de quotes uit dat PvE in het DMG topic. De provincie Gelderland heeft een reactie op dat PvE gegeven maar daarin wordt lijn 73 met geen woord genoemd.
DMG is begin dit jaar al gegund zonder Vijfheerenlanden, dus toen hadden in Gelderland al alarmbellen moeten afgaan dat er iets geregeld moest worden. Over het deel van DAV dat naar Utrecht gaat was al veel eerder info bekend, dus dat kon wel degelijk.

Lijn 73 is duidelijk tussen wal en schip gevallen. De provincie Zuid-Holland heeft in alle stilte afscheid genomen van het traject en de Provincie Gelderland is daar naar eigen zeggen pas een paar weken geleden achtergekomen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33469
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » zo 04 nov 2018, 17:24

@regenmaker: In het vervoerplan (uit half 2017 notabene :!: ) staat letterlijk dat Vijfheerenlanden geen deel van de concessie uitmaakt en Leerdam staat niet in het lijstje toegestane knooppunten buiten de concessie waarnaar gereden mag worden. Gelderland wist dus gewoon dat 73 niet bij de Zuid-Hollandse concessie zou horen, maar heeft daar in hun inspraakreactie op het vervoerplan geen commentaar op gegeven (en geen 73 bij de in DMG te gedogen lijnen maakt al meer dan duidelijk dat die ook niet naar de provincie Utrecht zou gaan, maar daarop reageert Gelderland ook niet).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7689
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor regenmaker » zo 04 nov 2018, 17:34

Er had gewoon duidelijk moeten staan dat lijn 73 geen onderdeel meer van de concessie zou uitmaken. Als je dat als provincie Zuid-Holland beslist prima, maar communiceer dit dan duidelijk. Dat lijkt mij gewoonweg redelijk. Er waren inderdaad hints, maar een nette brief naar Arnhem over de toekomst van lijn 73 kon er niet vanaf.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
7 jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf, Neuss

The Greyhound
Berichten: 509
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor The Greyhound » zo 04 nov 2018, 17:59

regenmaker schreef:Er had gewoon duidelijk moeten staan dat lijn 73 geen onderdeel meer van de concessie zou uitmaken. Als je dat als provincie Zuid-Holland beslist prima, maar communiceer dit dan duidelijk. Dat lijkt mij gewoonweg redelijk. Er waren inderdaad hints, maar een nette brief naar Arnhem over de toekomst van lijn 73 kon er niet vanaf.

Zo is het maar net. Communicatie over dit soort zaken doe je niet via het publiceren van een PVE. Het voeren van overleg met de vraag hoe de ''overdracht'' van lijn 73 geregeld moest gaan worden was hier op z'n plaats geweest. Een buslijn gooi je als fatsoenlijk bestuurder niet over de schutting van je buurman. Aan de andere kant verbaast het mij wel dat er ondanks de gebrekkige communicatie van de provincie Zuid-Holland nergens een alarm belletje is afgegaan bij de provincie Gelderland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33469
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » zo 04 nov 2018, 20:14

regenmaker schreef:Er waren inderdaad hints, maar een nette brief naar Arnhem over de toekomst van lijn 73 kon er niet vanaf.

Hoe weet jij dat die niet gestuurd is? Je doet nu heel makkelijk over dat Zuid-Holland fouten gemaakt zou hebben, maar Gelderland kan die net zozeer gemaakt hebben.
De provincie Utrecht gaat bijvoorbeeld in zijn reactie op het PvE al direct in op de manier van overdragen van lijnen inclusief voorstellen.

Wat het lastig maakt is dat de optie voor Vijfheerenlanden niet openbaar beschikbaar is, dus is niet terug te zoeken of daarin gesproken is over lijn 73.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

The Greyhound
Berichten: 509
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor The Greyhound » zo 04 nov 2018, 20:34

Daniel schreef:
regenmaker schreef:Er waren inderdaad hints, maar een nette brief naar Arnhem over de toekomst van lijn 73 kon er niet vanaf.

Hoe weet jij dat die niet gestuurd is? Je doet nu heel makkelijk over dat Zuid-Holland fouten gemaakt zou hebben, maar Gelderland kan die net zozeer gemaakt hebben.
De provincie Utrecht gaat bijvoorbeeld in zijn reactie op het PvE al direct in op de manier van overdragen van lijnen inclusief voorstellen.

Wat het lastig maakt is dat de optie voor Vijfheerenlanden niet openbaar beschikbaar is, dus is niet terug te zoeken of daarin gesproken is over lijn 73.


Dat de Provincie Utrecht hier serieus mee bezig is geweest is logisch vanwege de grenswijziging tussen Utrecht en Zuid-Holland waardoor een deel van het oude DAV gebied in Utrecht kwam te liggen. Aan de grenzen met Gelderland veranderd niks.
Feit is dat de provincie Gelderland pas sinds een paar weken bezig is met het zoeken naar een noodoplossing en dat de provincie Zuid-Holland op geen enkele wijze financieel wil bijdrage. Als je een verbinding wilt staken is het niet meer dan normaal om tijdig contact te zoeken de betrokken overheden. Gezien het handelen van de provincie Gelderland is dat blijkbaar niet bedoeld.

Durashift
Berichten: 4068
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Durashift » zo 04 nov 2018, 21:34

Waarom zou een provincie eigenlijk moeten reageren op een PvE?
Dat is toch bedoeld voor potentiële inschrijvers (vervoerders)?

Nee, het lijkt mij ook van behoorlijk bestuur getuigen indien de besluitende provincie andere, bestuurlijke, belanghebbenden op tijd en volledig informeert omtrent dergelijke wijzigingen die burgers / reizigers raakt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33469
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » zo 04 nov 2018, 22:02

Je geeft antwoord op je eigen vraag: provincies (of liever, omliggende concessieverleners) kunnen reageren op een PvE om zaken die hun concessies raken onder de aandacht te brengen. Daar vallen dus te gedogen lijnen onder, maar ook uitlopers uit een concessie die vervoerskundige waarde binnen een andere concessie hebben.
Gelderland is dus door middel van het PvE geïnformeerd over de plannen van Zuid-Holland en heeft vervolgens ook gelegenheid gehad op het concept te reageren alvorens dit vastgesteld werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor nsimmelink94 » ma 05 nov 2018, 11:25

Meltrain schreef:De belangrijkste reden dat lijn 73 en 74 via de N18 gaan rijden is ook niet dat die route (veel) sneller is, maar dat de bestaande route juist veel langzamer wordt gemaakt door verkeersmaatregelen.


Ik vraag me dan af wat de gevolgen gaan zijn voor lijn 62, gezien die met name de verbinding met Enschede verzorgt voor reizigers uit de plaatsen die door 23 en 56 worden aangedaan (Zelhem, Ruurlo, Borculo en in mindere mate Lochem), qua reistijd.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15177
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Meltrain » di 13 nov 2018, 13:50

Voor de geïnteresseerden, de nieuwe dienstregeling: https://www.arriva.nl/gelderland/reisin ... ioid=98879

Opvallend: buurtbuslijn 265 wordt opgeheven, maar de belbusritten 's avonds en in het weekend blijven wel bestaan. :?
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4304
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor cassie127 » di 13 nov 2018, 14:00

Over het opheffen van lijn 265 gingen de geruchten volgens mij ook vorig jaar al...

Ook opvallend... Lijn 260 gaat weer op de schop en de oude situatie in lijnummers komt weer terug (lijnen 260, 261 en 262)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km
2019 Trein: 48763,3 km, Bus: 3425,9 km, Metro: 154,6 km, Tram: 65,0 km, Veer: 38 km, Zweeftrein: 22,2 km 15-12


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 5 gasten