Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
The Greyhound
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor The Greyhound » za 09 nov 2019, 10:45

Vanaf 16 december wordt na de noodoplossingen van vorig jaar de oude lijn 73 weer voor een deel in ere hersteld, rekeninghoudend met de vervoerstromen in het gebied.
In de brede ochtendspits rijden er 4 bussen Leerdam-Apseren-Heukelum-Spijk-Gorinchem (de eerste vanaf Asperen). De bussen rijden als snelbus terug naar Leerdam waarbij ze alleen Heukelum aandoen.
In de middagspits gebeurt het omgekeerde, waarbij de laatste bus in Leerdam niet terugkeert naar Gorinchem.
De lijn wordt gereden onder lijnnummer 673, maar rijdt volgens OVinfo wel tijdens de vakantie.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » za 09 nov 2019, 11:19

De provincie Gelderland neemt dus eindelijk zijn verantwoordelijkheid voor het vervoer in deze uithoek van hun provincie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

The Greyhound
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor The Greyhound » za 09 nov 2019, 11:33

Daar gaan we weer :N ....of de provincie Zuid-Holland net als het afgelopen jaar weer meebetaald weet ik niet.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op ma 11 nov 2019, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote voorgaand bericht verwijderd

Bollenstad
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Bollenstad » za 09 nov 2019, 11:53

Daniel schreef:De provincie Gelderland neemt dus eindelijk zijn verantwoordelijkheid voor het vervoer in deze uithoek van hun provincie.

Voor een lijn van een Utrechtse stad naar een Zuid-Hollandse stad, door een paar Gelderse plaatsjes. Kortom: niet alleen een Gelderse verantwoordelijkheid.
Nickname "Bollenstad" stamt nog uit een (ver) verleden in de Bollenstreek; "Lingedorp" zou nu een betere nickname zijn...

nvdw
Berichten: 2055
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor nvdw » za 09 nov 2019, 12:00

Arriva claimt in het vervoerplan in ieder geval dat dit werk niet tot de concessie behoort. Tsja...
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » za 09 nov 2019, 12:45

Klopt op zich ook toch: Spijk en Heukelum behoren momenteel tot geen enkele concessie. Alleen Asperen behoort nog wel tot Achterhoek-Rivierenland door de buurtbus die daar rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

The Greyhound
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor The Greyhound » za 09 nov 2019, 12:49

nvdw schreef:Arriva claimt in het vervoerplan in ieder geval dat dit werk niet tot de concessie behoort. Tsja...

En dan toch gaan rijden, je zou ze bijna heilig verklaren :D
Zonder gekkigheid, met goed overleg tussen provincie, gemeenten, vervoerder, scholen en passagiers kan je tot creatieve oplossingen komen voor dit soort lastige verbindingen.

Cas
Berichten: 454
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Cas » za 09 nov 2019, 15:05

Bollenstad schreef:Voor een lijn van een Utrechtse stad naar een Zuid-Hollandse stad, door een paar Gelderse plaatsjes. Kortom: niet alleen een Gelderse verantwoordelijkheid.


Voor een lijn die bestaat om de Gelderse plaatsjes te verbinden met grote steden eromheen. Dat is hoe het overal werkt met concessieoverschrijdende lijnen: het behoort tot de concessie van de plekken die er vooral iets aan hebben.
Een lijn als de 107 rijdt van Utrecht-stad naar Zuid-Holland Noord, maar valt onder Provincie Utrecht omdat het een lijn is voor de dorpen ertussen. Utrecht of Gouda vragen hier echt niet om. Hetzelfde gaat op voor Gorinchem en Leerdam: de mensen uit de dorpen daarheen vervoeren is een verantwoordelijkheid van de concessie waar die mensen onder vallen, en dat is Achterhoek-Rivierenland.
請勿靠近車門

The Greyhound
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor The Greyhound » za 09 nov 2019, 15:11

We gaan de discussie niet nog een keer voeren....maar vorig jaar is er ook vanuit Gorinchem protest geweest tegen de opheffing van lijn 73.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op ma 11 nov 2019, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige qoute voorgaand bericht verwijderd

Bollenstad
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Bollenstad » za 09 nov 2019, 15:16

:X
Nickname "Bollenstad" stamt nog uit een (ver) verleden in de Bollenstreek; "Lingedorp" zou nu een betere nickname zijn...

waldo79
Berichten: 4930
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor waldo79 » za 09 nov 2019, 18:09

En hoeveel mensen maakten nu vanuit Gorinchem gebruik van die bus? Voor anderhalve kip en een schapenkop ga je geen buslijn in stand houden.
Mij best :)

The Greyhound
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor The Greyhound » za 09 nov 2019, 19:14

waldo79 schreef:En hoeveel mensen maakten nu vanuit Gorinchem gebruik van die bus? Voor anderhalve kip en een schapenkop ga je geen buslijn in stand houden.

Die mogen niet eens in de bus.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » za 09 nov 2019, 20:00

Dan worden de bussen in Dordrecht erg rustig :lol:

waldo79 schreef:En hoeveel mensen maakten nu vanuit Gorinchem gebruik van die bus? Voor anderhalve kip en een schapenkop ga je geen buslijn in stand houden.

Waarschijnlijk de mensen die net de stadsbus gemist hadden, gezien de route die de 73 in Gorinchem had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Stefan
Berichten: 3817
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Stefan » zo 10 nov 2019, 00:41

The Greyhound schreef:Die mogen niet eens in de bus.

Maar daarmee beantwoord je de vraag niet... Ik heb de 73 meer dan regelmatig zelf als chauffeur gereden, in de spitsen is het druk genoeg, daar buiten gebeurd er eigenlijk niks. Er zijn slagen (Dus Gorinchem - Leerdam v.v.) genoeg geweest die ik leeg of soms 1 passagier reed.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

The Greyhound
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor The Greyhound » zo 10 nov 2019, 09:14

op dat gegeven lijkt de nieuwe dienstregeling dan ook gebaseerd te zijn.....mooi stukje maatwerk dus
Laatst gewijzigd door Gekko123 op ma 11 nov 2019, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote voorgaand bericht verwijderd

StefanRijnhoutjes
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor StefanRijnhoutjes » zo 10 nov 2019, 10:32

Het lijntje blijft zeker wel door Juijn of Egao reizen, gereden worden?

Dafdriver
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Dafdriver » zo 10 nov 2019, 11:29

Stefan schreef:
The Greyhound schreef:Die mogen niet eens in de bus.

Maar daarmee beantwoord je de vraag niet... Ik heb de 73 meer dan regelmatig zelf als chauffeur gereden, in de spitsen is het druk genoeg, daar buiten gebeurd er eigenlijk niks. Er zijn slagen (Dus Gorinchem - Leerdam v.v.) genoeg geweest die ik leeg of soms 1 passagier reed.


De populariteit van lijn 73 ( vroegere lijn 112 ) is enkele geleden ook gedaald door het gedeelte tussen Utrecht via Lexmond en Hei-en-Boeicop naar Leerdam te schrappen waarbij reizigers / leerlingen uit Hei-en-Boeicop en Schoonrewoerd gedwongen om voor alternatieven te kiezen om naar Gorinchem te reizen. In de jaren 90 zaten in de vroegere lijn 112 leerlingen uit de genoemde plaatsen die vrijwel dagelijks met deze verbinding naar Gorinchem reisden en deze zijn ook bijvoorbeeld trein in gedreven of vanuit Hei-en-Boeicop gedwongen om op de fiets naar Lexmond te fietsen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » zo 10 nov 2019, 15:23

Da's wel heel lang geleden. De route via Hei-en-Boeicop reed in de eerste Arriva-concessie DAV al als los pendelbusje (113 met taxibusjes).
Vanuit Schoonrewoerd vermoed ik zomaar dat de overstap op de trein in Leerdam de reis versneld heeft. Dat kon het laatst rechtstreeks in 2003 overigens, daarna waren er jaren feitelijk twee lijnen 112 die los van elkaar reden op één spitsrit Heukelum - Utrecht v.v. na.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Dafdriver
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Dafdriver » zo 17 nov 2019, 12:41

Daniel schreef:Vanuit Schoonrewoerd vermoed ik zomaar dat de overstap op de trein in Leerdam de reis versneld heeft. Dat kon het laatst rechtstreeks in 2003 overigens, daarna waren er jaren feitelijk twee lijnen 112 die los van elkaar reden op één spitsrit Heukelum - Utrecht v.v. na.


Die overstap was er altijd al geweest maar het zijn ook de reiskosten waarbij je als OV reiziger een keus in kan maken. Als je 2 kinderen met het OV moet laten reizen dan wint qua reiskosten de bus het van de trein als je dan ook nog kan blijven zitten vergemakkelijkt dat ook de keuze van de reiziger. Als je in je gezin 2 of misschien wel 3 kinderen op het voorgezet onderwijs hebt dan is qua kosten de keuze tussen bus of trein ook zeker van invloed.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten