Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

Dan heeft iedereen pech. de diensten zijn goedgekeurd, de provincie is akkoord, dus veranderen zal het niet meer.
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door StefanH »

Dat mag zo zijn maar de provincie had op voorhand ook niet verwacht dat er zoveel weerstand zou ontstaan. Ik blijf positief, het is nog geen 13 december dus we zullen het gaan meemaken. Mocht de dienstregeling toch, zonder aanpassing, worden ingevoerd dan is er in ieder geval één ding zeker: de reiziger staat dan niet op de eerste plaats bij Arriva gezien de onmogelijke overstaptijden, lange wachttijden en gemiste aansluitingen!
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Arriva gaat zelf uit van overstaptijden die 9292 niet eens durft te geven, vervolgens laat je dat de provincie weten, nooit meer wat gehoord -o-
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nsimmelink94 »

busentrein schreef:Arriva gaat zelf uit van overstaptijden die 9292 niet eens durft te geven, vervolgens laat je dat de provincie weten, nooit meer wat gehoord -o-
Mensen dachten het slecht te hebben in de Syntus tijd, daar hoor je niemand meer over. Daarnaast doen ze geen reet met de klachtenformulieren die ik over lijn 23 heb gestuurd. Komt geeneens reactie op. Deze brakke dienstregeling in rivierenland verbaast mij dan ook weinig.
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door StefanH »

Gezien ik elke dag Lijn 45 gebruik heb ik de gehele week bijgehouden met hoeveel minuten vertraging op station Kesteren werd gestopt. Dit varieerde van 1 tot 14 minuten d.w.z. er werd geen één keer op tijd gereden! Vertrek uit Tiel was 7:15, 9:15 of 12:15 en vertrek uit Wageningen was 12:29 of 15:29. Dat zou betekenen dat ik dus bijna elke dag een klachtenformulier moet invullen cq. een melding op sociale media moet maken... Ook heb ik het aantal reizigers bijgehouden dit varieerde van 11 tot 46, dan heb ik nog niet eens de maandagochtendspits gehad want daarin moet er geregeld worden gestaan. Daar komt bovenop dat studenten in de toekomstige dienstregeling vooral Lijn 44 naar Kesteren zullen hebben en mocht je dan de trein missen dan krijg je een tour door de Betuwe van 45-50 minuten waar het anders, met Lijn 45, 20-30 minuten betreft afhankelijk van de halte en het verkeer in Tiel. Ik heb mij, geloof ik, weer te veel laten gaan. Mijn (wan)hoop is in ieder geval nog steeds gefocust op de lobby van o.a. de gemeenten.
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

Stefan, mag ik wat vragen gezien jij elke dag lijn 45 hebt.

De rijtijden van de 45 zijn krap, helemaal in de spits, hoe rijden de chauffeurs daar? flink gassen of rustig en dan maar te laat?
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door StefanH »

Dave4055 schreef:Stefan, mag ik wat vragen gezien jij elke dag lijn 45 hebt.

De rijtijden van de 45 zijn krap, helemaal in de spits, hoe rijden de chauffeurs daar? flink gassen of rustig en dan maar te laat?
Ja, dat mag :wink:

Het is vaak een combinatie van beiden. Maar het merendeel van de chauffeurs rijdt, op de rechte stukken waar tijd gewonnen kan worden, wat harder (70/80 waar je 60 mag) weer anderen laten het op z'n beloop. Er wordt vooral harder gereden na de stoplichten bij de Medel tot aan de stoplichten bij Ochten en buiten de spits het stuk tussen de Grebbeberg en Wageningen. Helaas is dit vrijwel nooit voldoende om op de terugweg (van Wageningen naar Tiel) al opgelopen vertraging van de heenweg, vooral die langer dan 4 minuten, in te lopen door o.a. de stoplichten in Rhenen en Ochten en in/uitstappen van passagiers in Rhenen (halte Tuinlaan), Kesteren (haltes De Leede, Station, Schenkhofstraat), Ochten (haltes Burg. Houtkoperlaan, Brandweerkazerne), Echteld (halte Voorstraat) en Tiel (haltes Grotebrugse Grintweg, Lokstraat, Rijksscholengemeenschap, Veemarkt en Station).
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door StefanH »

Voor geïnteresseerden nog een keer de belangrijkste keerzijden van de nieuwe dienstregeling voor Lijn 44 & 45 op een rijtje:

1) Het is niet meer mogelijk voor 7 uur op het station in Tiel aan te komen en daarmee is het niet meer mogelijk de trein van 6:51 naar Utrecht te halen. De eerste rit van Lijn 45 komt immers om 7:02 aan. Dit geldt ook voor de rest van de dag waardoor er een wachttijd van 22 (Lijn 45) of 28 (Lijn 44) minuten voor de trein naar Utrecht ontstaat. Andersom geldt dit ook voor de overstap van de NS-trein naar de bus. Voor Lijn 44 een overstaptijd van slechts 1 minuut, voor Lijn 45 een overstaptijd van 22 minuten.

2) In de avond heeft de rit van Lijn 45 van 18:33 een zeer krappe overstap in Kesteren (aankomst 18:59) op Lijn 44 (vertrek 19:00) voor de richting Rhenen/Wageningen. Op andere momenten krijgen reizigers van Lijn 44 een wachttijd van 9 minuten op Station Kesteren om zo een aansluiting van Lijn 45 te kunnen garanderen.

3) Slechte aansluiting van de trein uit Arnhem in de richting Rhenen/Wageningen. Lijn 44 is dan pas net vertrokken (4 minuten voor aankomst trein) waardoor een wachttijd van 26 minuten op Lijn 45 naar Wageningen ontstaat. Nu is dit zo'n 13 minuten.

4) Slechte aansluiting op de schooltijden van het RSG Lingecollege Heiligestraat te Tiel. Lijn 45 arriveert om .53 schooltijden eindigen om .55, .05 of .15 waardoor een wachttijd van 50-60 minuten ontstaat.

5) Op Station Tiel ontstaat er, als het ware, buiten de spits een verkapte uursdienst (5-15-40) tussen Tiel en Kesteren. Trein vertrekt om .46, Lijn 45 om .51 en Lijn 44 om .06.

6) Vanaf Station Rhenen is de overstap vanaf de NS-trein richting de Betuwe enorm verslechterd. De trein arriveert om .21 en .51, Lijn 45 vertrekt om .20 en Lijn 44 om .50 vanaf de Tuinlaan. Dit houdt in dat er een wachttijd van 30 minuten ontstaat. Andersom is de overstap echter wel verbeterd en betreft dit zo’n 8 minuten.

7) Voor studenten aan o.a. de Wageningen Universiteit en de diverse MBO/HBO-instellingen uit de dorpen Echteld, IJzendoorn, Ochten ontstaat een wachttijd van 30-50 minuten bij aankomst op locatie. Lijn 45 komt om .41 aan, de scholen beginnen veelal om .30.

8) De overstap op de Lijnen 84 en 88 verslechterd door de verschuiving van de tijden naar .11 en .41. Bij vertraging in de spits is het hierdoor vrijwel niet mogelijk op tijd op college zijn. Met een beetje geluk ben je om .32 op de halte Campus/Atlas in Wageningen en in feite al te laat.

9) In Kesteren een zeer krappe overstaptijd (slechts 2 minuten) van Lijn 44/45 op de trein naar Tiel. In een meerderheid van de ritten zal deze overstap gemist worden en zullen reizigers een busrit van zo’n 50 minuten (Lijn 44) naar het station in Tiel voor de kiezen krijgen. Dit is helemaal cru voor reizigers die via station Tiel naar Echteld, IJzendoorn of Ochten willen reizen.

10) Station Kesteren ligt behoorlijk ver van het centrum van Kesteren dus is de trein of bus door vertraging gemist dan is er geen andere optie dan in de kou staan wachten, er is immers geen Kiosk o.i.d. Dit geldt overigens ook voor het ontbreken van actuele reisinformatie, waardoor het niet duidelijk is of de bus nog moet komen c.q. al vertrokken is.

En dit terwijl er ook bezuinigt had kunnen worden zonder de reiziger met al deze problemen en ergernissen op te zadelen. Bijvoorbeeld:

1) Wijzig de halfuursdienst op zaterdag in een uursdienst. Lijn 45 is een lijndienst die vooral gebruikt wordt door werklui, studenten en scholieren in de weekenden is er nauwelijks vraag.
2) Op zondag kan er in de ochtend later gestart en eerder gestopt worden met rijden.
3) Rij in de schoolvakanties, op enkele spitsritten na, ook doordeweeks een uursdienst.
4) Rij in de avonduren en/of in de weekenden tot Rhenen Tuinlaan en verzorg daar een passende overstap op de trein naar Utrecht en op Lijn 50/80 naar Wageningen.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Djeez »

Wanneer rijden ze met nieuwe bussen? De VDL's zijn al behoorlijk versleten... Maar arriva kennede zal dat nog wel even duren. Ze verdienen zat aan de ohandige oude trage gele chipkaart lezers. Gaat iedere dag vaak fout met mensen die verkeerd uitchecken of dat niet zijn of te snel met hun kaart erlangs gaan. Chauffeurs zeggen er ook niet altijd wat van.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Nieuw materieel? Pardon? Die bussen zijn amper vijf jaar oud...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Meltrain »

Als ik het bericht van StefanH zo lees, zijn de aansluitingen overal slecht van de lijnen 44 en 45.
Dan snap ik echt niet dat die lijnen niet op andere tijden rijden (een kwartier later bijvoorbeeld). :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Volgens mij valt lijn 45 in ieder geval wel in de knoop Wageningen. Hoe belangrijk dat is, is inderdaad de vraag, zeker gezien de hoge frequenties overdag aldaar en het feit dat er tussen Rhenen en Wageningen parallel wordt gereden met lijn 50, waardoor een kwartier schuiven daar zou resulteren in een nette kwartierdienst.
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door StefanH »

Meltrain schreef:Als ik het bericht van StefanH zo lees, zijn de aansluitingen overal slecht van de lijnen 44 en 45.
Dan snap ik echt niet dat die lijnen niet op andere tijden rijden (een kwartier later bijvoorbeeld). :?
Een kwartier later zou inderdaad een wereld van verschil maken. Het grappige daarvan is dat er dan weer bijna op de huidige tijden gereden gaat worden :') Als het goed is worden ik, en een aantal andere reizigers, deze week nog door een medewerker van Arriva, die over de dienstregeling van Lijnen 44 & 45 gaat, gebeld. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen en of er nog enkele wijzigingen kunnen worden doorgevoerd. Mocht het geen succes worden dan gaat er contact opgenomen worden met het nieuws van een bepaalde campingzender :roll:

De uursdienst is voor velen in ieder geval niet het probleem, het gaat vooral om de slechte aansluitingen op de belangrijkste knooppunten (station Tiel, station Kesteren, station Rhenen en busstation Wageningen) en de daarop aansluitende school- en werktijden. De enige verbetering is de reistijd in z'n algemeenheid (in dit scenario vrij nutteloos) en de overstap op station Kesteren van de trein uit Tiel, dat is nu 17 minuten en wordt een krappe 2 minuten (tenminste als Lijn 44 of 45 blijft wachten op de reizigers).
Pim-AllianceB95 schreef:Volgens mij valt lijn 45 in ieder geval wel in de knoop Wageningen. Hoe belangrijk dat is, is inderdaad de vraag, zeker gezien de hoge frequenties overdag aldaar en het feit dat er tussen Rhenen en Wageningen parallel wordt gereden met lijn 50, waardoor een kwartier schuiven daar zou resulteren in een nette kwartierdienst.
Inderdaad, alhoewel reizigers, vanuit Wageningen (halte busstation/Costerweg) naar station Rhenen (halte Tuinlaan) in de huidige dienstregeling, veelal voor Lijn 45 kiezen omdat deze een kortere route heeft. Misschien dat Arriva ervan uitgaat dat reizigers dezelfde voorkeur blijven hebben.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Djeez »

Pim-AllianceB95 schreef:Nieuw materieel? Pardon? Die bussen zijn amper vijf jaar oud...
Ze horen en voelen al versleten aan. Zeker als je het vergelijkt met Breng. Plus geen wifi, maar dat was volgens mij ook niet een concessie eis toen. Maar vervang ajb die oude gele kaartlezers, veel mensen gaan daar onbewust de mist mee in.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door OmniLezer »

Djeez schreef:Wanneer rijden ze met nieuwe bussen? De VDL's zijn al behoorlijk versleten... Maar arriva kennede zal dat nog wel even duren. Ze verdienen zat aan de ohandige oude trage gele chipkaart lezers. Gaat iedere dag vaak fout met mensen die verkeerd uitchecken of dat niet zijn of te snel met hun kaart erlangs gaan. Chauffeurs zeggen er ook niet altijd wat van.
Somebody is mad about Prodata

En die 84xx Amba's zijn gewoon goed. Ik heb er vandaag nog ingereden en ze zijn behoorlijk stil vergeleken met die 82xx/83xx en al helemaal in vergelijking met die 80xx.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door albertjan96 »

Ja maar Breng heeft ook gasbussen, dat kun je niet vergelijken. Maar volgens Wikipedia rijden er ook nog een vijftal Ambassadors rond met bouwjaar 2004 (8019, 8021-8025), dus al bijna 11 jaar oud.. Het kan zijn dat je die bussen bedoelt?
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nsimmelink94 »

albertjan96 schreef:Ja maar Breng heeft ook gasbussen, dat kun je niet vergelijken. Maar volgens Wikipedia rijden er ook nog een vijftal Ambassadors rond met bouwjaar 2004 (8019, 8021-8025), dus al bijna 11 jaar oud.. Het kan zijn dat je die bussen bedoelt?
De 80xx heeft zijn beste tijd wel gehad ja. Aan de andere kant, Syntus rijdt in Twente nog met bussen van 2003. De meeste worden dit jaar opgelegd weliswaar.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

OmniLezer schreef:
Djeez schreef:Wanneer rijden ze met nieuwe bussen? De VDL's zijn al behoorlijk versleten... Maar arriva kennede zal dat nog wel even duren. Ze verdienen zat aan de ohandige oude trage gele chipkaart lezers. Gaat iedere dag vaak fout met mensen die verkeerd uitchecken of dat niet zijn of te snel met hun kaart erlangs gaan. Chauffeurs zeggen er ook niet altijd wat van.
Somebody is mad about Prodata

En die 84xx Amba's zijn gewoon goed. Ik heb er vandaag nog ingereden en ze zijn behoorlijk stil vergeleken met die 82xx/83xx en al helemaal in vergelijking met die 80xx.
Als je er ingereden bent ziet 'ie er nadien vast en zeker een stuk minder goed uit :X
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Pim-AllianceB95 schreef:Volgens mij valt lijn 45 in ieder geval wel in de knoop Wageningen. Hoe belangrijk dat is, is inderdaad de vraag, zeker gezien de hoge frequenties overdag aldaar en het feit dat er tussen Rhenen en Wageningen parallel wordt gereden met lijn 50, waardoor een kwartier schuiven daar zou resulteren in een nette kwartierdienst.
Lijn 80 rijdt ook buiten de knoop van Wageningen en naar Ede zijn voldoende reisopties.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Is er een knoop in Wageningen? Toch helemaal niet nodig met hoogfrequente verbindingen in 2 richtingen?
Ik heb geen onderschrift
Nielsie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 15:14

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nielsie »

albertjan96 schreef:Ja maar Breng heeft ook gasbussen, dat kun je niet vergelijken. Maar volgens Wikipedia rijden er ook nog een vijftal Ambassadors rond met bouwjaar 2004 (8019, 8021-8025), dus al bijna 11 jaar oud.. Het kan zijn dat je die bussen bedoelt?
Het meest van de tijd rijden er in Rivierenland amba's uit de 8400 serie. De 8401 t/m 8412 en uit Schelluinen de 8414 en 8415. Op lijn 47 rijden regelmatig amba's uit de 8000 serie omdat deze nu nog vanuit Schelluinen gereden wordt. Op de overige lijnen in Rivierenland rijden er zeer sporadisch oudere amba's, waaronder vandaag toevallig de 8022. Deze rijdt normaal in de Achterhoek net als de 8019, en 8021 t/m 8025.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:Is er een knoop in Wageningen? Toch helemaal niet nodig met hoogfrequente verbindingen in 2 richtingen?
Lijn 45, 50, 52 en 84/88 vertrekken op ongeveer dezelfde tijd vanaf Wageningen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

dus eigenlijk draait het alleen om de overstap tussen 45 en 50 (die ook in rhenen geboden kan worden), want de andere lijnen rijden minimaal elk kwartier
Ik heb geen onderschrift
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het draait allesbehalve om de overstap tussen 45 en 50, want beide lijnen rijden niet verder dan Wageningen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

maar dat zijn de enige lijnen waartussen je een overstap van meer dan 15 minuten zou kunnen krijgen als je de knoop niet houdt bij wageningen
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten