Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door dennistd »

Op de 74 die net uit Haaksbergen naar Doetinchem vertrok zat ook een irisbus. Blijkbaar kon wel iedereen mee, er staat tenminste niemand meer bij de halte.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door OmniLezer »

Welkom bij Arriva. Het bedrijf die de bussen inzet op plekken waar het niet kan.
Niets gemeens bedoeld. Maar bij Arriva valt het vaak op. Als je een Qliner op een stadslijn ziet, mag je blij zijn dat het een Volvo 8900 is. Want anders heb je problemen met je kinderwagen of rolstoel.

Maar ja. Waar heb je die planners. Bij Arriva. Ik weet zeker dat het nu bij het HWGO goed gaat met materieel inzet nu. Omdat het ook niet anders kan, want het is allemaal lagevloers nu en je betaalt toch geen toeslag.

Niks tegen de chauffeurs, maar de planners en de roostermakers moeten beter zijn.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

dennistd schreef:Op de 74 die net uit Haaksbergen naar Doetinchem vertrok zat ook een irisbus. Blijkbaar kon wel iedereen mee, er staat tenminste niemand meer bij de halte.
Ik zag hem binnenkomen in Doetinchem, ruitjes beslagen van voor tot achter, met andere woorden, het was gezellig onderweg :X :X
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Frank »

Dienstregeling 2016 + doorkijk 2017 Rivierenland:
http://www.rocovgelderland.nl/download/publicaties/281
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Da's best een behoorlijk negatief advies zeg, al geef ik het ROCOV daar ook wel gelijk in zover ik de plannen kan volgen aan de hand van de punten die ze noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nielsie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 15:14

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nielsie »

Zijn die daadwerkelijke plannen van Arriva ook ergens in te zien?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door BrengMe »

Nee.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:Da's best een behoorlijk negatief advies zeg, al geef ik het ROCOV daar ook wel gelijk in zover ik de plannen kan volgen aan de hand van de punten die ze noemen.
De mensen van de ROCOV zijn duidelijk niet de mensen die het OV moeten betalen. Voor lijn 47 wordt een uurdienst voorgesteld buiten de spits en ik neem aan ook op zaterdag. Aangezien deze bussen dan vrijwel leeg rondrijden lijkt mij dit meer dan logisch. Hetzelfde is mij ook al een paar keer tussen Tiel en Wageningen opgevallen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Kan dat die lijnen weinig reizigers hebben, maar dan valt het ze alsnog terecht op dat die DRUs niet elders ingezet lijken te worden terwijl er geen bezuinigingstaakstelling meer zou zijn geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij wilde Arriva komend jaar al een extra treinrit inleggen en vanaf 2017 op doordeweekse dagen een halfuursdienst gaan rijden i.p.v. een uursdienst. Bij dat laatste is het mij alleen niet duidelijk of er dan alleen Tiel-Elst wordt gereden, of dat Arriva aangeeft wellicht door ProRail/NS verplicht wordt om in Elst te eindigen tegen die tijd.
Nielsie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 15:14

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nielsie »

Even iets anders tussendoor: Vandaag reed de (ex)-Brabander 8060 op onder andere Lijnen 43, 46 , en 47. Ook was de ex-Brabantse buurtbus 7351 actief vanuit Tiel.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:of dat Arriva aangeeft wellicht door ProRail/NS verplicht wordt om in Elst te eindigen tegen die tijd.
Laten we dat maar hopen. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Laten we dat maar niet hopen, want dat is volstrekt nergens voor nodig en zeer reizigersonvriendelijk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Anders is het extra spoor in Elst weggegooid geld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Tochjo »

Als die treinverbinding straks wordt opgeheven omdat er niemand meer mee rijdt, wordt het spoor ook niet meer gebruikt. Volgens mij moeten we streven naar wat het beste is voor de reizigers en niet hoe we alle infrastructuur maximaal kunnen benutten.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:Kan dat die lijnen weinig reizigers hebben, maar dan valt het ze alsnog terecht op dat die DRUs niet elders ingezet lijken te worden terwijl er geen bezuinigingstaakstelling meer zou zijn geweest.
Het ROCOV heeft het over toekomst bestendig. Geld verspillen aan bijna lege bussen is dat volgens mij niet.
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door StefanH »

De voorgestelde wijzigingen voor lijn 45 (Tiel - Wageningen) zijn wel heftig te noemen. Alhoewel ik het met de frequentieverlaging (1x p/uur) op de zaterdag wel eens kan worden. Doordeweeks fluctueren de reizigersaantallen in de periode 9:40-11:45 en 13:15-14:45 toch wel te veel (soms slechts 8 reizigers p/rit soms wel 20-30) om een uursdienst te legitimeren. Hierdoor zal de lijn veel kostbare reizigers verliezen, terwijl mij het gevoel bekroop dat de reizigersaantallen de laatste 3 jaar zijn opgelopen (hoger aantal studenten voor de Wageningen Universiteit). Ook kan lijn 45 eenvoudig verbeterd worden door via de Medel te rijden, in de ochtendspits stappen er vrijwel dagelijks bovenaan bij de stoplichten tot wel 4 reizigers uit. Een andere verbetering zou zijn om de spitsritten tot aan Passewaay te laten rijden omdat de overstap op de trein naar Passewaay dikwijls gemist wordt (overstaptijd van 2-3 minuten is te kort).

Uit eigen ervaring zijn de ritten vanaf Tiel in de perioden 7:15-9:15, 12:15-12:45 en 15:15-17:45 het drukst en is het aan te bevelen een halfuursdienst te rijden. Hetzelfde geldt voor ritten van 12:29 - 13:29 en 15:29-17:59 vanuit Wageningen. Daarnaast wordt de aansluiting op de trein in Kesteren in beide richtingen behoorlijk vaak gemist door vertraging (vaak 10 tot 15 minuten) in Rhenen. De komende jaren (in ieder geval tot 2018) treedt hier geen verbetering op door de werkzaamheden aan de Rijnbrug.

Bovendien worden de late ritten van lijn 45 al geruime tijd (voor het grootste gedeelte), tot ergernis van de Arriva-chauffeurs, door kleiner materiaal van Juijn-Rossum/Krol gereden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Anders is het extra spoor in Elst weggegooid geld.
Dat is het voorlopig dan ook. Dit terwijl ProRail toen het dat aanlegde al wist dat de treindienst uit Tiel in Elst laten eindigen door vrijwel alle partijen (gemeenten, provincie, Arriva, reizigers(verenigingen), de voormalige stadsregio en zelfs 'Den Haag') als zeer onwenselijk wordt beschouwd en ProRail zelfs inmiddels zelf al een oplossing had bedacht om die treindienst gewoon naar Arnhem te blijven laten doorrijden met minder problemen dan nu (een 3e perronspoor in Elst dat als wachtspoor zou dienen). De enige partij die die treindienst nog in Elst wil laten eindigen is NS, maar die zegt dat natuurlijk ook uit eigenbelang, omdat ze dan geen concurrentie meer hebben op Arnhem-Elst én men dan de inkomsten van Arriva overneemt op dit stuk.

De bedoeling is ook dat dat keerspoor op den duur doorgetrokken gaat worden aan de noordkant en vastgemaakt wordt aan het hoofdspoor van/naar Arnhem. Het is een beetje een geldverspilling dat ProRail dat spoor niet meteen langs het hele perron aangelegd heeft, nu mag je straks dat perron alsnog weer deels gaan afbreken om het spoor te kunnen verlengen. Ik gok zo dat ProRail hiermee wacht totdat de wegtunnel in Elst klaar is en de overweg direct na het station weggehaald kan worden. Tot dan is dat keerspoor inderdaad nutteloos en zou het alleen gebruikt kunnen worden bij een stremming op Arnhem-Elst (zodat de Arriva-treinen in Elst zouden kunnen keren i.p.v. Zetten-Andelst), maar die zijn zeldzaam.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Nou, dat weet ik niet. Als de trein tussen Roosendaal en Zwolle niet meer tussen Arnhem en Nijmegen gaat stoppen en er daarvoor ter vervanging sprinters gaan rijden dan wordt het daar wel erg druk. De stoptrein kan nu al niet op Arnhem zuid stoppen. Ik denk trouwens dat dat inkomsten verschil NS niet veel uitmaakt voor de NS. Het gaat over alleen de vervoersrelatie Elst Arnhem en deze wordt veel aantrekkelijker aangeboden door de NS.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Alle reizigers vanaf de Betuwe naar Arnhem moeten dan opeens met NS reizen, dat levert NS zeker wel geld op.

En die drukte valt wel mee. Het was eerst bedacht op 6 IC's + 4 SPR Arnhem-Nijmegen + 2 goederenpaden Betuweroute-Arnhem-Bad Bentheim en dan was de trein Arnhem-Tiel op die manier (met dat wachtspoortje) al inpasbaar. Die 2 goederenpaden gaan (voorlopig) niet door, dus dan past het zelfs prima. Vergeet ook niet dat van die 6 NS-IC's er voorlopig wel elk half uur er 2 direct achter elkaar gaan rijden (die uit Zwolle zal direct achter die uit Schiphol rijden), aangezien ETMET op Arnhem-Utrecht pas ergens halverwege de jaren '20 ingevoerd zal worden geloof ik. En zelfs daarna is het grootste probleem niet de trein naar Tiel (die dan 0 stops op dat baanvak heeft, want de stop in Elst ligt er dan naast), maar de sprinters naar Nijmegen (zie maar eens een kwartiersdienst per sprinter in te passen tussen een 10-minutendienst per IC, nog los van het feit dat 3 stops in dat gat ook vrij krap is én er bij Nijmegen ook gekruist moet worden)

Overigens is het niet zo dat Arriva niet op Arnhem Zuid stopt omdat dat niet zou gaan (die trein zou prima ingelegd kunnen worden mét stop op Arnhem Zuid, alleen dan moet er kort gekeerd worden in Tiel en lang in Arnhem), maar omdat Arriva daar niet mág stoppen. NS heeft het alleenrecht op het bedienen van Arnhem Zuid.
Arnhem Zuid werd pas geopend nadat Arnhem-Tiel al jaren regionaal was geworden (destijds nog verzorgd door Syntus). Over de bediening van Arnhem Zuid waren daardoor geen afspraken met NS gemaakt ten tijden van het afstoten. Aangezien de bediening van Arnhem Zuid door de vervoerder van Arnhem-Tiel niet noodzakelijk is vanwege verbindingen (als alleen NS er stopt, heeft Arnhem Zuid keurig de verplichte verbindingen naar alle buurstations, Elst en Arnhem 'CS'). Arriva mag er dus alleen stoppen als NS daar toestemming voor geeft, maar dat doet NS niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wubbo »

Die goederenpaden zijn er gewoon, enerzijds vanaf de Betuweroute maar anderzijds ook in de relatie Roosendaal - Emmerich via 's-Hertogenbosch. Dit jaar is dat 1 pad per uur per richting, alleen in de daluren. Hij maakt dan ook gebruik van de ruimte van de trein naar Tiel tussen Arnhem en Elst. Ik ben dus heel benieuwd naar een uitwerking waarbij het wel past, inclusief een maakbare spooropstelling Arnhem en een maakbare spooropstelling Nijmegen (die blinken beide niet uit van de mogelijkheden).
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Frank »

Begin vorig jaar leek men nog hoopvol dat men de trein kon doortrekken, maar sinds die tijd (uiteraard) niks meer gehoord, tot dit regeltje in de adviesaanvraag.

http://www.gelderland.nl/4/actueel/Nieu ... nabij.html
regenmaker schreef:en zou het alleen gebruikt kunnen worden bij een stremming op Arnhem-Elst
Moet eerst wel het roest weggehaald worden :o .
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door waldo79 »

SuperGhost schreef:Arnhem Zuid werd pas geopend nadat Arnhem-Tiel al jaren regionaal was geworden (destijds nog verzorgd door Syntus). Over de bediening van Arnhem Zuid waren daardoor geen afspraken met NS gemaakt ten tijden van het afstoten.
Voor zover ik weet is Arnhem Zuid eind 2005 geopend en heeft Syntus onderhands de treindienst Tiel-Arnhem per 1 april 2005 overgenomen van NS. Zo lang zit daar niet tussen (A)

Maar goed: Arnhem Zuid heeft weinig van doen met Arriva in Achterhoek-Rivierenland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Freek »

Terecht punt van Wubbo over Arnhem en Nijmegen. Onderdeel van het laten doorrijden was dan ook het aanpassen van infra m.n. in Arnhem. Voor zover ik weet staat dat nog niet gepland en zal er dus ook geen financiering zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

waldo79 schreef:
SuperGhost schreef:Arnhem Zuid werd pas geopend nadat Arnhem-Tiel al jaren regionaal was geworden (destijds nog verzorgd door Syntus). Over de bediening van Arnhem Zuid waren daardoor geen afspraken met NS gemaakt ten tijden van het afstoten.
Voor zover ik weet is Arnhem Zuid eind 2005 geopend en heeft Syntus onderhands de treindienst Tiel-Arnhem per 1 april 2005 overgenomen van NS. Zo lang zit daar niet tussen (A)
Ik dacht dat Syntus er al sinds 2002 reed, mijn fout.
Wubbo schreef:Die goederenpaden zijn er gewoon, enerzijds vanaf de Betuweroute maar anderzijds ook in de relatie Roosendaal - Emmerich via 's-Hertogenbosch. Dit jaar is dat 1 pad per uur per richting, alleen in de daluren. Hij maakt dan ook gebruik van de ruimte van de trein naar Tiel tussen Arnhem en Elst. Ik ben dus heel benieuwd naar een uitwerking waarbij het wel past, inclusief een maakbare spooropstelling Arnhem en een maakbare spooropstelling Nijmegen (die blinken beide niet uit van de mogelijkheden).
Dat zijn de huidige goederenpaden, er zouden er 2 per uur bijkomen voor Kijfhoek-Elst-Bad Bentheim, maar die paden heeft de minister naar protesten geschrapt en die blijven (voorlopig) via Woerden-Bijlmer Arena-Amersfoort liggen.

Een maakbare spooropstellingen in Arnhem en Nijmegen zou kunnen zijn:

Arnhem:
spoor 3: IC Roosendaal->Zwolle (.08-.10) + SPR Wijchen->Zutphen (.20-.24)
spoor 4: SPR Arnhem-Deurne (.05-.25)
spoor 6a: ST Tiel (.24-.31)
spoor 6b: ST Winterswijk (.57-.03) + ST Doetinchem (.12-.18)
spoor 7: IC Zwolle->Roosendaal (.20-.22) + SPR Zutphen->Wijchen (.06-.10)
spoor 8: IC Den Helder->Nijmegen (.59-.04) + IC Schiphol->Nijmegen (.14-.19)
spoor 9: ICE's (+ treinen Winterswijk/Doetinchem bij rangeerbewegingen én ICE)
spoor 10: SPR Ede-Wageningen (.53-.07)
spoor 11: IC Nijmegen->Den Helder (.56-.01) + IC Nijmegen->Schiphol (.11-.16)

Nijmegen:
spoor 1a: IC Nijmegen-Den Helder (.02-.13)
spoor 1b: ST Roermond (.53-.08)
spoor 3: IC Roosendaal->Zwolle (.23-.25) + SPR Wijchen->Zutphen (.59-.01) + SPR Deurne->Arnhem (.14-.16)
spoor 4a: IC Zwolle->Roosendaal (.05-.07) + IC Nijmegen-Schiphol (.17-.27)
spoor 4b: SPR Zutphen->Wijchen (.59-.01) + SPR Arnhem->Deurne (.14-.16)
De IC naar Schiphol kan evt. ook wel op 1a (en de sprinter Deurne->Arnhem dan om .17/47 laten vertrekken), maar dan wordt de kruising wel krap en zoals we 2 jaar geleden al merkte met de huidige IC-Zwolle (die toen dus om .17/.47 vertrok) levert dat regelmatig lichte vertragingen op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten