Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Het achterliggende systeeem is zo dat ik de nachtvlinder reserveer door de belbuscentrale te bellen. Het enige verschil met de belbus is dat deze taxiboer nu arriva belt om iemand op te pikken ipv zelf een busje in te plannen. En ja de belbus is gratis nog steeds. Het is goedkoper om deze ritten zo aan te bieden dan busjes te voorzien van een boordcomputer of handheld.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Hoe duur is zo'n handheld scanner dan? Als er in kleine busjes vaak zo moeilijk gedaan wordt over de prijs. Syntus heeft ze wel in hun kolibrie bussen zitten
cassie127 schreef:Worden de buurtbus ritten op de reserveer momenten eigenlijk uitgevoerd Door de Buurtbus van de Buurtbus vereniging of zetten ze op die ritten taxi bedrijven in?
De rit die ik reserveerde was een buurtbus rit. Grappig genoeg rijden deze belbusritten vaker dan de reguliere ritten.
Ik heb geen onderschrift
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busfanNL »

cassie127 schreef:Worden de buurtbus ritten op de reserveer momenten eigenlijk uitgevoerd Door de Buurtbus van de Buurtbus vereniging of zetten ze op die ritten taxi bedrijven in?
Het lijkt mij logisch dat vrijwilligers in de avonduren en op Zondag geen dienst mogen doen op de buurtbus. Dus is het logisch dat een taxibedrijf de ritten uitvoerd.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Waarom zou dat niet mogen?
Ik heb geen onderschrift
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door cassie127 »

Er zijn genoeg vrijwilligers binnen zo'n vereniging dus ga er maar vanuit dat er altijd wel iemand wil
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busfanNL »

sirvinniei schreef:Waarom zou dat niet mogen?
Ik dacht dat ergens op dit forum gelezen te hebben. Ik weet niet meer welk topic.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door cassie127 »

Wat net las (link hier onder) Is de wettelijke rust van 23:00 tot 06:00 de volgende dag bij vrijwilligers van toepassing. http://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/2 ... Hoofdstuk5
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Is dat zo? Ik heb als vrijwilliger wel eens tot 1 uur 's nachts moeten werken :o.

Ik denk overigens dat vrijwilligers voor de (vroege) avond helemaal niet zo lastig te vinden zijn, dan zijn toch veel mensen vrij.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Suus »

Onzin, vrijwilligers zijn grotendeels vrijgesteld van de ATW. Er is namelijk geen sprake van een AOK waar de ATW wel op gebaseerd is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door michiel71 »

Bee schreef:Onzin, vrijwilligers zijn grotendeels vrijgesteld van de ATW. Er is namelijk geen sprake van een AOK waar de ATW wel op gebaseerd is.
Waar staan deze afkortingen voor?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Suus »

Arbeidstijdenwet en Arbeidsovereenkomst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

Een buurtbus rijdt omdat een lijndienst met betaald personeel niet meer uitkan. Buiten de tijden die de gemiddelde buurtbus rijdt (ma-za van 7 tot 19) is de vraag zo gering dat zelfs een gratis chauffeur geen zoden meer aan de dijk zet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Het ging hier over een vraagafhankelijke buurtbus. Niet een gewone buurtbus.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Z2N »

Dus in theorie kan je dan dus ook gewoon oo zondag een buurtbus laten rijden? Interessant om te weten :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wubbo »

sirvinniei schreef:Het ging hier over een vraagafhankelijke buurtbus. Niet een gewone buurtbus.
Een vraagafhankelijke buurtbus? Sorry hoor, maar dat klinkt als gesubsidieerd taxivervoer. Een buurtbus rijd je omdat er weinig vraag is, en vraagafhankelijk rijden doe je omdat je verwacht dat je niet altijd hoeft te rijden. Voor dat soort situaties zijn taxi's uitgevonden. En als je vindt dat daardoor een specifieke groep mensen enorm gedupeerd wordt, kun je altijd nog zorgen dat zij een vergoeding krijgen voor zo'n taxi.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Vraagafhankelijk vrijwilligersvervoer rijdt er anders al genoeg. Ik snap niet waarom dat niet onder de noemer van openbaar vervoer kan rijden. Het beroerde aan het taxivervoer in Nederland is dat taxichauffeurs belachelijk duur zijn, dus er is niks mis met een groep vrijwilligers die hun dorp ook in de weekenden/avonden bereikbaar wil houden zonder of mensen of de aanbestedende overheid gigantisch in de kosten te jagen.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wubbo »

Welk vraagafhankelijk vrijwilligersvervoer is er nu dan? Ik ken allerlei vrijwilligersvervoer, maar dat is allemaal gebaseerd op op een vast tijdstip iets rijden (met meestal een vaste groep klanten) zoals naar speciale scholen en instellingen voor ouderen enzo. Vervoer waarbij de vrijwillige buschauffeur thuis op de bank zit te wachten tot hij gebeld wordt omdat er over een uur iemand ergens op een plek staat ken ik niet, maar ik laat me graag bijspijkeren.

Of een vrijwilliger + buurtbus goedkoper of duurder is dan een taxi + chauffeur is nogal een vraag trouwens, en ook afhankelijk van hoe je het inricht. Taxi's zijn over het algemeen zuiniger dan busjes, en als je ook nog eens rechtstreeks kan gaan rijden ipv een vooraf bedachte route win je veel. Ook in reistijd.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Ik kan er genoeg noemen, wel meestal speciaal voor ouderen of gehandicapten maar alsnog vrij toegankelijk.
Een vaste route hoeft geen vereiste te zijn, maar ik denk dat het en voor de rendabiliteit van het project en voor reizigers als er geen volwaardige bussen rijden voordeliger is om zulk soort initiatieven te intergreren in het openbaar vervoer.
http://www.meanderomnium.nl/vervoer-uit-en-thuis
http://belbusnoordkop.nl/vrijwilliger-worden/
http://veens.vitras.nl/55-bus

Ik vind het moeilijk om een scenario te bedenken waarbij een taxi goedkoper zou kunnen zijn. Met een buurtbus heb je toch alleen maar kosten van de brandstof? En personeel is zover ik weet bij OV de grootste kostenpost.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:
sirvinniei schreef:Het ging hier over een vraagafhankelijke buurtbus. Niet een gewone buurtbus.
Een vraagafhankelijke buurtbus? Sorry hoor, maar dat klinkt als gesubsidieerd taxivervoer. Een buurtbus rijd je omdat er weinig vraag is, en vraagafhankelijk rijden doe je omdat je verwacht dat je niet altijd hoeft te rijden.
't ligt ook maar net aan de concessie-eisen. In het DAV-gebied rijden bijvoorbeeld de buurtbuslijnen 702 t/m 705 en 717 's avonds en in het weekend op delen van het traject als belbus om aan de bedieningseisen te voldoen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Worden deze belbusritten dan wel door vrijwilligers gereden?
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wubbo »

sirvinniei schreef:Met een buurtbus heb je toch alleen maar kosten van de brandstof? En personeel is zover ik weet bij OV de grootste kostenpost.
Een auto is zuiniger dan een bus. Zeker als je de terugrit kan gebruiken om nog iemand mee te nemen (waarvoor taxi's zich beter lenen dan bussen) tikt dat best aan.

Overigens: al die initiatieven die je noemt vereisen allemaal reserveren minimaal 1 dag van tevoren (en op beperkte tijden). Dat betekent dat je als chauffeur ook vooraf weet waar je aan toe bent. Voor openbaar vervoer is het te inflexibel, vind ik.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door cassie127 »

Overigens rijden die gereserveerde belbus ritjes meestal met een busje :P. In de avond en buiten schooltijden enz. hebben ze meer busjes dan auto's bij taxi bedrijven staan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

sirvinniei schreef:Worden deze belbusritten dan wel door vrijwilligers gereden?
Nee, door een taxibedrijf, net als de belbusritten op de streeklijnen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

ik weet niet of deze al voorbij is gekomen, het gaat over de dienstregeling va december
http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.6030922
Vaker
In de spits gaat buslijn 23, tussen Doetinchem en Zelhem, elk kwartier rijden in plaats van elk half uur, net als buslijn 28 tussen Doetinchem en Doesburg.

Trein
De busverbinding tussen Winterswijk en Groenlo komt te vervallen. Deze buslijn is volgens de provincie overbodig omdat er ook een trein rijdt tussen beide plaatsen (de trein stopt in Lievelde, op station Lichtenvoorde - Groenlo).
volgens mij moet lijn 28 lijn 29 zijn
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten