Concessie Achterhoek-Rivierenland (2010-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Die Scania's leveren in DAV exact hetzelfde probleem op gezien de gemiddelde leeftijdseis daar gelijk is en ze het maar net hebben kunnen oprekken met de ex-HWGO'se bussen tot iets waarmee ze 2019 kunnen halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Die Scania's voldoen al bijna niet meer aan de leeftijdseis (max. 12 jaar) van het materieel zelf. Die moeten dus binnenkort geëxporteerd worden, maar wat komt er dan op de extra spitsdiensten rond Doetinchem te rijden? Er moet in mijn optiek wel deels nieuw materieel komen voor de komende 8 jaar.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door OmniLezer »

Arriva neemt de laatste tijd 2e hands bussen over van andere vervoerders die vrij nieuw zijn. Ze kunnen zo door blijven crowdfunden tot ze die 10 bussen hebben.
Misschien dat Qbuzz meer bussen exporteert. Die Qlink Citea's komen er nog aan voor lijn 1 en 2 dus misschien dat er 10 geledes vrij komen.

BAM!!! gemiddelde leeftijd omlaag!! Hans klok in 2 stappen!

Eigenlijk kan er beter nieuw materieel komen, want 8 jaar is te lang aangezien ze dan per jaar bussen moeten werven.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Oké, stel dat Arriva nog een setje van tien bussen uit 2012 op de kop weet te tikken. Laten we kijken wat er dan gebeurt over 1 jaar (2018).

7x Optare Solo uit 2010 = 56 jaar (8 jaar)
10x bus uit 2012 = 60 jaar (6 jaar)
3x VDL Citea uit 2013 = 15 jaar (5 jaar)
51x Amba uit 2010 = 408 jaar (8 jaar)
3x Amba uit 2013 = 15 jaar (5 jaar)

Gemiddelde = 7,5 jaar

Exact hetzelfde probleem. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busfanNL »

Dus die Frysk ferfier bussen uit 2012 is geen optie als ze in 2020 nieuwe bussen bestellen en het huidige ZOWAD materieel mee over gaat??
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door OmniLezer »

Jammer, Hans Klok kapt er mee.

Nu komt Sjaak aan de bak.
Sjaak Sjakeman: Dan kan Arriva beter voor een overnameplicht pleiten en nieuwe bussen bestellen voor de gehele concessie.

Dan is het DAV namens mij bereid om de Ambassadors en Citea's op te vangen.
Laatst gewijzigd door OmniLezer op ma 04 sep 2017, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Het probleem met bussen uit 2012 is dat ze de maximale leeftijdseis niet halen en dan zal je in 2023 of 2024 nog een keertje het hele wagenpark moeten gaan vervangen of omruilen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door OmniLezer »

Precies zoals Sjaak Sjakeman pleitte. Wat een man, wat een ideeën toch.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 04 sep 2017, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door OmniLezer »

Maar het moet wel op de Connexxion manier hey:
Bestel in 2018 een nieuw wagenpark zodat ze rond 2030 vervangen moeten worden. Dan moet de volgende vervoerder weer een nieuwe wagenpark aanschaffen. :twisted: :twisted: :twisted: Zo zadel je de volgende vervoerder weer op met "zooi" :twisted: :twisted: :twisted:

Sorry, Darry Demony was on the lead.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door MdJ »

Tja... In de ene concessie is nieuw materieel kapitaalvernietiging, in de volgende concessie worden alle 'oude' bussen doorgeschoven en dan is het weer niet goed...

Daarom werkt zo'n gemiddelde goed: of al het materieel zal ongeveer dezelfde onderhoudsstaat en leeftijd krijgen (maar dus relatief nieuw) of een aantal bussen dat toch alleen in de spits wordt ingezet, is relatief oud in vergelijken met de nieuwe "dal" bussen: bussen die de hele dag rijden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Het probleem begint bij zo'n gemiddelde als je grote vloot ''dalbussen'' boven het gemiddelde komt, dan moet je eigenlijk een deel van je wagenpark gaan verjongen en dat moment is bijna zo ver. In dit geval lijkt me dat een mooi moment zo halverwege de concessie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door OmniLezer »

Dat gemiddelde werkt sarcastisch goed/voor geen ene moer, want bij een concessie verlenging moet je toch groot deel vervangen welke misschien eigenlijk nog door kan. Bijvoorbeeld. Een deel van de Ambassador's kan gewoon mee tot aan einde concessie. Het andere deel moet weg terwijl allebei de delen even oud zijn.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Ik kan je verzekeren dat er aan het einde van de concessie 0 amba's meer rijden uit 2010, want dan overschrijden ze allang de maximale leeftijd. Daarom werkt een gemiddelde goed in combinatie met een maximale leeftijd. Bovendien stelde de provincie niet verplicht dat een groot gedeelte van het wagenpark nieuw moest zijn aan het begin van de concessie. Je moest gewoon voldoen aan de leeftijdseisen. Arriva heeft gekozen om een nieuw wagenpark aan te schaffen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door OmniLezer »

Oh, okee, dus je kan dan spelen met het verb... ik snap het nu.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 04 sep 2017, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Ik zag vanochtend een amba van Arriva op de snelweg tussen Apeldoorn en Arnhem rijden (richting Apeldoorn rijden). Gaat denk ik naar Heerenveen voor onderhoud.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

Ik denk eerder naar Meppel, daar zit Arriva's eigen technische dienst. Waarschijnlijk voor inbouw van de kaartautomaten en pinapparatuur.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom zit dat in Meppel?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Historisch gegroeid gezien Arriva na hun komst naar Nederland voornamelijk in het hoge noorden reed. En 'tis daar altijd blijven zitten gezien ze daar vrij specifieke zaken doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Volgens mij wil Arriva GD dan ook maar wat graag weer terug hebben. Laten we eens zien of die Italianen van Qbuzz een beetje kunnen meedingen. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Per 1 september 2017 zou er eigenlijk een nieuwe busverbinding tussen Aalten en Bocholt komen, maar deze is uitgesteld tot november of december.

Bron

Eigenlijk waardeer ik de insteek van de Kreis Borken wel. Ze hebben geen zin in dure onderzoeken of aanbestedingen. Ze gaan gewoon proefrijden en bekijken daarna de reizigersaantallen. Daar kunnen ze in ons land nog wat van leren. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nsimmelink94 »

Eens. Bovendien denk ik dat er best wel vraag is naar een dergelijke verbinding. Zowel vanuit Duitsland (bijv. richting Winterswijk met de trein) als vanuit Nederland. Ik heb wel wat familie in Aalten wonen bijvoorbeeld en die gaan best wel eens over de grens.
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 15 sep 2017, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

Dat idee mag ik ook wel, In Nederland moet er eerst naar marktpotentie worden gekeken en daarna pas besluit of het kan.

Een ontwikkelbudget apart zetten voor dit soort zaken is te moeilijk kennelijk.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 576
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Ik weet niet helemaal of het hier thuis hoort, maar ik zag dat Berkhout met een eigen Ambassador vanmiddag een aantal ritten op lijn 28 verzorgde. Had ik nog niet eerder gezien *bus*
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busfanNL »

Die rijden toch met een ex connexxion amba? Zat er een handheld in?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Lijn 45 »

De ex XX 8101 inderdaad. Is die nog steeds wit?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten