Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door albertjan96 »

dennistd schreef:Volgens mij wil je met die bus de aansluiting Elst -> Kesteren -> Utrecht geven. Dat betekent iets na aankomst van de trein uit Arnhem om .04/.34 vertrekken uit Kesteren en op tijd in Rhenen zijn voor de trein van .22/.52 naar Utrecht. Dat zou moeten lukken voor een stukje van nog geen 4,5km al weet ik niet of daar ook files staan in de spits.
In zowel de ochtendspits als de avondspits staat het vaak vast tussen Kesteren en Rhenen. Hebben de bussen op lijn 44 en 45 ook vaak mee te maken.

Het bericht zoals dat op de Gelderlander.nl staat is een beetje onduidelijk.
Echter, op de website van de provincie vond ik dit document, waarin deze afbeeldingen staan ter verduidelijking.

Afbeelding
Afbeelding

De betrouwbare overstap voor reizigers Kesteren > Utrecht is straks dus op station Rhenen ipv station Tiel, met zelfs nog 2 minuten tijdwinst. Mits er natuurlijk geen file staat op de Rijnbrug...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

dennistd schreef:Maar waarom zou je ook Kesteren-Tiel met die bus willen rijden? Vanuit Tiel heb je toch geen problemen richting Utrecht? Of wil je dat voor de reizigers Kesteren-Gorinchem doen of zo?
Ja precies, dat vroeg ik me dus ook al af. Als je 5 minuten voor de trein naar Arnhem in Kesteren aankomt dan kan je bij direct doorrijden naar Tiel (kost 16 minuten) daar zo'n 10 minuten voor de trein zijn. Da's op zich al wel nuttiger, want dan heb je nog wel een aansluiting naar Utrecht al is het nog aan de krappe kant voor een overstap vanaf het busstation.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wubbo »

Wat ik niet begrijp en niet teruglees in het document: de overstap in Rhenen is nu 11 minuten en volgens de provincie onbetrouwbaar. Straks wordt hij 5 minuten en volgens de provincie wel betrouwbaar. Hoe gaan ze dat regelen?

Verder hebben ze het in dat stuk over "Geldermals" -o-
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door albertjan96 »

Er zal een oude halte "‘gereactiveerd’ worden (Halte Station NS?) waardoor het minder ver lopen is van bus naar trein.

Lijn 44/45 stoppen bij halte Station/Tuinlaan, waarvandaan het nog een stukje lopen is tot je daadwerkelijk bij de trein bent.

Overigens, in de Statenbrief gaat het echt alleen maar om de buspendel Kesteren-Rhenen
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wubbo »

Zo te zien is het vanaf de Tuinlaan naar het begin van het perron zo'n 200 meter lopen. Niet echt iets waar je >6 minuten over doet lijkt me.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door KL577 »

Lijkt me tijd om de oude spoorlijn Rhenen - Kesteren weer te herstellen en de sprinter te verlengen tot aan Kesteren. 8-).

En psst....: op termijn weer een snellere intercity Nijmegen - Amsterdam via de Betuwelijn?
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Roeland »

Het blijft lastig, maar een parallelle A15-bus Tiel - Rhenen is volgens mij nutteloos.
Wat je misschien beter kunt doen:
* bus 45 overdag weer 2x/uur Tiel - Ochten - Kesteren - Wageningen laten rijden (sluit in Tiel aan op de trein v/n Utrecht en in Kesteren op de trein v/n Tiel)
* ma-vrij overdag 2x/uur een nieuwe pendelbus 41: Rhenen - Kesteren - Ochten, die in Rhenen goed aansluit op de trein v/n Utrecht (keert rond .13/.43 op station Rhenen)
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door aj80 »

StefanH schreef:Er komt een pendelbus tussen Rhenen, Kesteren en Tiel om de wachttijden in Tiel (overstap op de trein van Arnhem naar Woerden v.v.) te overbruggen. Maar veel is er nog niet over bekend. Gaat Arriva deze verbinding bezorgen of een andere vervoerder? Ook de de dienstregeling en de route zijn nog -voor zover ik weet - niet bekend?

Zie:

https://www.gelderlander.nl/rivierenlan ... ~a1acc14a/
https://www.gelderlander.nl/rivierenlan ... ~af16ca41/
Welke oplossing er ook komt: het hek zou van de dam zijn als de NS hiervoor qua kosten op moet draaien. Dan schep je een mandaat waardoor elke verslechterde of gewijzigde aansluiting in rekening gebracht kan worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Meltrain »

KL577 schreef: En psst....: op termijn weer een snellere intercity Nijmegen - Amsterdam via de Betuwelijn?
Dan moet de Betuwelijn wel eerst geëlektrificeerd worden en moet Arriva geen bezwaar aantekenen dat die Intercity over een lijn rijdt waar dat bedrijf de concessie voor heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Hainje »

Tegen de tijd dat er überhaupt een HRN-intercity kan rijden op dit stuk is er wel weer een aanbesteding geweest. Je zet dan gewoon in het bestek dat de nieuwe vervoerder passage van de IC moet gedogen, maar wel het alleenrecht krijgt om te stoppen aan de stations tussen Tiel en Elst.
🍉
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door KL577 »

Uiteraard elektrificeren & een ietwat moeilijk inpasbare aansluiting nodig bij Elst vork richting Nijmegen. Maar verder heeft Arriva daar formeel niets over te zeggen: het baanvak delen met vervoerders die verder geen impact hebben op de inkomstenstructuur moeten ze ook nu gedogen... Al is het natuurlijk lang geleden dat er een goederentrein over de Betuwelijn reed.

Ik heb ooit een dienstregelingopzet gemaakt voor een IC Nijmegen - Veenendaal Centrum - Utrecht (en verder) (zwerft nog ergens rond op opeenshadikhet). Een reistijdwinst van 15 minuten tussen Nijmegen en Utrecht is al snel realiseerbaar, maar vereist in ieder geval bovengenoemde infra; uiteraard de aansluiting Rhenen-Kesteren; en partieel dubbelspoor bij Rhenen station.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Etienne »

Onder het lijnnummer 145 zie ik in OV-Info een buslijn tussen Kesteren en Rhenen staan, die onderweg alleen stopt bij de halte De Leede. Vanuit Rhenen van maandag t/m vrijdag tussen 07:15 en 17:45 een halfuurdienst en vervolgens nog ritten om 18:12, 18:30 en 19:00 en op zaterdag tussen 08:30 en 19:00. Vanuit Kesteren van maandag t/m vrijdag 07:07 tot 17:37 een halfuursdienst en vervolgens nog ritten om 17:52, 18:22 en 18:52 en op zaterdag van 18:22 tot 18:52.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door albertjan96 »

Vanaf 10 december 2017?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:Wat ik niet begrijp en niet teruglees in het document: de overstap in Rhenen is nu 11 minuten en volgens de provincie onbetrouwbaar. Straks wordt hij 5 minuten en volgens de provincie wel betrouwbaar. Hoe gaan ze dat regelen?
(..)
Ik begrijp er ook weinig van. In mijn ogen is de problematiek van files voor en op de Rijnbrug nog lang niet opgelost. Dát maakt de overstap onbetrouwbaar, in mijn ogen.

Nu wordt de overstaptijd ook nog eens verkort.. dus in principe wordt er juist buffertijd uit de overstap gehaald.

Er zijn wel werkzaamheden bij station Rhenen. Plaatsing van fietsenstallingen en herbestrating van parkeerplaats. Bushalte nabij de autodealer (langs de weg omhoog het talud op) is nog niet echt 'geactiveerd' naar mijn idee.

Lijkt mij wel dat dat moet gebeuren indien er een pendeldienst tot het station wordt opgestart ivm keering.
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door albertjan96 »

Ik denk idd dat die halte gebruikt gaat worden, staat ook al in de planner vanaf 11 december: https://9292.nl/reisadvies/station-kest ... 12-11T0807
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door waldo79 »

Maar deze busdienst lijkt te zijn opgezet met het idee dat er veel reizigers van Kesteren en ten oosten ervan zijn naar Utrecht Centraal. Ik ben gedurende de jaren over vele tijdstippen vanuit Tiel vertrokken, maar ik heb nu niet de indruk dat die overstappende reizigers nu massaal naar Ut reizen. Eerder naar stations als Geldermalsen en Culemborg.

Bovendien rijden er al bussen tussen Kesteren en Rhenen en voor die afstand van 4 kilometer is een derde buslijn niet echt nodig :?:
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door albertjan96 »

Dat is wat kort door de bocht, de huidige dienstregelingen van lijn 44/45 sluiten in Rhenen niet goed aan op de sprinter naar Utrecht. En Arriva verwacht op werkdagen toch minimaal 50 reizigers te kunnen vervoeren, op zaterdagen minimaal 30.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wubbo »

50 reizigers per dag (dat lees ik in dat document van de provincie) is trouwens niet erg veel. Ze rijden 2x per uur per richting gedurende ongeveer 12 uur per dag, dus 2*2*12=48 ritten. Het gemiddelde verwachte reizigersaantal is dus 1.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Bericht door chemie »

Dat plaatst dingen wel weer in z'n perspectief. Mooie bijdrage Wubbo!
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door albertjan96 »

Chemie wat heb je met de topictitel gedaan? :o

OT: Dat gemiddelde klopt wel redelijk met de overige bussen hier, die ook veel lucht vervoeren.

Ik vraag me ook af waar ze die extra bussen vandaan gaan halen, aangezien lijn 45 ook al met dubbele frequentie gaat rijden tussen Kesteren en Wageningen
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door chemie »

Uhm, ik heb er per ongeluk een uitroepteken in geplaatst, dacht toen die hoort er niet, ik haal het weg, toen stond er niks meer :D

Gemiddeld genomen lucht vervoeren klinkt niet erg positief, maar goed misschien geeft een nieuwe lijn een nieuwe influx van passagiers. :lol:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Voor de liefhebbers: De C11
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door albertjan96 »

De pendelbus Rhenen-Kesteren wordt nu ook aangekondigd in de Arriva-trein Arnhem-Tiel. Mogelijk dat dit ook weer voor meer reizigers zorgt
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Roeland »

Kansloos, die Rijnbrugpendel.
Hij zou misschien nog wel een kans maken, als busje 145 niet alleen tot station Kesteren laat rijden, maar integreert met het streekvervoer netwerk. Bijvoorbeeld door ook enkele omliggende dorpskernen (Ochten of Opheusden) rechtstreeks met Rhenen te verbinden.
Want dan bied je een meerwaarde voor mensen (in plaats van Overstap trein-bus in Kesteren gevolgd door overstap bus-trein in Rhenen, waarbij je het risico loopt dat je de tweede overstap mist door file op de Rijnbrug). Dan nog liever 24 minuten in Tiel wachten voor één zekere overstap...

En dan te bedenken dat die slechte overstap in Tiel mede komt doordat de Betuwediesel na Elst naar Arnhem blijft doorrijden, tot groot verdriet van alle corridor-denkers bij NS.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door BrengMe »

Tot groot geluk van de reizigers op die lijn, die niet met een extra overstap opgezadeld worden. Inkorten tot Elst zou de doodsteek zijn voor die lijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten