Concessie Achterhoek-Rivierenland (2010-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door dennistd »

Waar moet ik Assinkbos precies zoeken? Ik denk zelf aan de kruising N315/N18 (nieuw), klopt dat?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Ja, op die kruising ja.
En die kruising is niet nieuw, die is er al heel lang :wink:
Lijn 62 heeft daar ook al jarenlang een halte (aan de N315), alleen lijnen 73 en 74 dus niet (want ligt naast de route i.p.v. erlangs). Aangezien lijn 74 dan dus de N315 op gaat draaien, aangezien daarop een op/afrit van de nieuwe N18 komt, kan lijn 74 dan dus ook op die halte stoppen.
Maar als ik het zo hoor gaat er een klein busstationnetje komen, aangezien 74 er ook moet kunnen eindigen (met de huidige halte kan dat niet).
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

sirvinniei schreef:http://www.gelderlander.nl/achterhoek/m ... ~a938511d/
Hier staan de wijzigingen in vervoersplan 2018
-nieuwe spits/scholierenlijn 623 Ruurlo-Doetinchem
-nieuwe spits/scholierenlijn 627 Giesbeek-Doesburg-Doetinchem
-nieuwe spits/scholierenlijn 628 Dinxperlo-Ulft-Doetinchem
-nieuwe spits/scholierenlijn 651 Lochem-Doetinchem
-Lijn 74 extra halte station Varsseveld, gaat in het dal 2x per uur tussen Varsseveld en Assinkbos rijden (mogelijk tot Enschede) en gaat ook in het weekend rijden.
-Lijn 72 vervalt tussen Varsseveld en Lichtenvoorde
-Assinkbos wordt knooppunt
-Haltes hupsel en den Sliem vervallen

De twenteroute wordt medio 2018 in gebruik genomen.
Ik ben benieuwd wat de bezuinigingen zijn, want op de inkorting van lijn 72 na zijn dit allemaal uitbereidingen en de DRU's moeten ergens vandaan komen. Ik hoop dat de huidige spitsritten omgenummerd worden naar de 600-reeks, zodat er niet gesneden hoeft te worden in de avonduren en het weekend, want behalve frequentieverlaging op zaterdag voor lijnen 23, 24 en 28 (van 2 naar 1x per uur) kan er weinig bezuinigd worden zonder dat het de reiziger echt pijn gaan doen.

Het lijkt mij logisch om lijn 73 hetzelfde pad te geven tussen Groenlo en Enschede dan lijn 74. Door reistijdverkorting wordt lijn 73 toch wel wat aantrekkelijker en van Winterswijk via Lievelde en Groenlo naar Enschede is toch veel minder aantrekkelijk dan de rechtstreekse route van lijn 73. Zeker nu lijn 73 langs het ziekenhuis rijdt. Schrappen van lijn 73 zou zonde zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

De spits uitbreiding kan ook al betaald worden door de inkorting tot Lichtenvoorde of door reizigers groei.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Lijkt me sterk dat ze de extra ritten op zaterdag van lijn 23 nu al weer schrappen. Misschien zorgt de versnelling van de route ervoor dat er minder bussen per omloop nodig zijn, waardoor de stijging van het aantal DRU meevalt. De stadsdienst van Doetinchem en de ritten van lijn 80 tussen Warnsveld en Vorden worden wellicht beperkt/geschrapt?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

SuperGhost schreef:
Aanpassing station Varsseveld
Er staat dat het station aangepast moet worden voor de komst van 74. Waarom? Lijn 72 stopt hier nu ook probleemloos en rijdt in het weekend ook van/naar Den Es. Welke wijziging is er nodig voor 74 die 72 blijkbaar niet nodig heeft?
Lijn 72 stopt hier nu niet probleemloos hoor. Zelfs met een Optare kun je daar niet netjes de bus op de halte zetten, en daarbij wordt de bushalte gedeeld met de K+R plek.
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

SuperGhost schreef: (sterker nog: dat busstation is niet zo lang geleden juist verbouwd!)
En hoe? Vanaf het Busstation ri. Enschede is de draai die je moet maken eigenlijk niet te doen, en dat hebben ze ook ingezien en gaat dus weer veranderd worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Daar heb je gelijk in, ze hebben het echt stupide verbouwd.
Maar dat is nog wel iets anders dan meteen maar het gehele busstation weghalen en 500 meter verderop neerpleuren.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

Bustijden op de schop: Sneller overstappen op station in Doetinchem
DOETINCHEM - Het busvervoer in de gemeente Doetinchem gaat vanaf december op de schop. Vervoerder Arriva wil dat het veel aantrekkelijker en eenvoudiger wordt om op het station over te stappen op andere bussen.

Op dit moment is het busvervoer in Doetinchem nog vooral gericht op overstapmomenten met de treinen. De busreizigers uit met name de gemeenten Montferland of Oude IJsselstreek hebben daarom niet de mogelijkheid om snel over te stappen op andere buslijnen. Het kost vaak tientallen minuten om die overstap te kunnen maken.

Bron en lees verder: http://www.gelderlander.nl/achterhoek/b ... ~a825c869/

Waarschijnlijk komt er in Doetinchem een busknoop rond 15/45, alleen lijn 23 kan hier, net als lijn 51 niet aan meedoen aangezien lijn 23 in Ruurlo moet aansluiten op de trein naar Zutphen en in Borculo moet aansluiten op de bus naar Enschede.

Lijn 40 doortrekken naar Doetinchem 's avonds en in het weekend kost trouwens geen bus extra, dus ook geen extra DRU. Ik zie toch wel vaak LM-ritten tussen Doetinchem en Terborg, dan is doortrekken haast net zo efficiënt.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 10 aug 2017, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ingekort ivm copyright
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door DrechtBlub »

Arriva die probeert problemen op te lossen? Wow, Dat kan ook nog.
Ik blub in het Drecht.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wievank »

Er lijkt toch iets mis te gaan met het begrip DRU.
DRU staat voor dienstregelinguur, en is per rit de aankomsttijd minus de vertrektijd minus eventuele geplande stilstand. Ook de tijd die een bus stil staat tussen twee ritten in telt niet mee in het aantal DRU's. Het aantal DRU's zegt niets over het benodigde aantal bussen en/of buschauffeurs.

Bijvoorbeeld: bij een lijn met 58 minuten rijtijd per richting, met precies halverwege aan vast liggende aansluiting kan het voorkomen dat de totale rijtijd (en daarmee het aantal DRU's) gelijk blijft, maar door verschuivingen in rijtijd op de twee delen er opeens wel een extra bus nodig is.

Oftewel:
Oorspronkelijk heen: vertrek A om 0:01, aansluiting B om 0:30, aankomst C om 0:59
Oorspronkelijk terug: vertrek C om 0:01, aansluiting B om 0:30, aankomst A om 0:59
Retour is 1:56 DRU, één bus heeft 2 uur nodig voor een slag, dus 2 bussen voor een uurdienst

Nieuw heen: vertrek A om 0:03, aansluiting B om 0:30, aankomst C om 1:01
Nieuw terug: vertrek C om 0:59, aansluiting B om 1:30, aankomst A om 0:57
Retour is nog steeds 1:56 DRU, maar één bus red het niet meer om een slag in 2 uur te rijden, dus nu 3 bussen voor een uurdienst.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Erno-BE schreef:Waarschijnlijk komt er in Doetinchem een busknoop rond 15/45, alleen lijn 23 kan hier, net als lijn 51 niet aan meedoen aangezien lijn 23 in Ruurlo moet aansluiten op de trein naar Zutphen en in Borculo moet aansluiten op de bus naar Enschede.
Die heeft echter wel wat flexibiliteit in Ruurlo. De trein uit Zutphen komt om .22/.52 aan en die naar Zutphen vertrekt om .08/.38. Als je uitgaat van 4 minuten op de trein en 1-2 vanaf de trein, dan houdt je dus nog een gat .24-.34 en .54-.04 over waarbinnen je kunt schuiven. Lijn 23 vertrekt nu om .29/.59 uit Doetinchem en komt om .28/.58 op station Ruurlo aan. 2 minuutjes later vertrekken zou dus geen enkel probleem opleveren m.b.t. de overstap op de trein te Ruurlo.

Wel een probleem kan de knoop in Borculo worden. Je komt nu immers om .14/.44 aan. 2 minuten later vertrekken betekend dat je de overstap ri. Deventer (.14/.44, lijn 56) en Enschede (.15/.45, lijn 62) niet zou halen. Daarnaast haal je de kering dan ook niet.
Lijn 56 zou je natuurlijk 2 minuten later kunnen laten vertrekken (het is immers ook een Arriva-buslijn) en de kering kun je dan oplossen door lijnen 23 en 56 op elkaar door te laten rijden. Dan houdt je nog wel lijn 62 (Syntus/Twents) over, daar zul je dan mee moeten overleggen of die 1 of 2 minuutjes later uit Borculo kan vertrekken. Of je moet ergens langs de route 1-2 minuutjes zien te winnen, maar waar?

Wel vraag ik me af hoe ze dat met lijn 74 denken te doen. Want hoe zit het met de overstappen:
- op lijn 72 naar Lievelde te Lichtenvoorde?
- vanaf lijn 72 uit Lievelde te Groenlo/Eibergen?
- op lijn 73 naar Enschede te Groenlo (2 van de 4 ritten in de spits en vermoedelijk 1 van de 2 erbuiten, afhankelijk van de exacte plannen)?
Deze lijnen liggen wel vast i.v.m. hun overstappen op de treinen in Lievelde (lijn 72) en Winterswijk (lijn 73).
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nsimmelink94 »

SuperGhost schreef:
Erno-BE schreef:Waarschijnlijk komt er in Doetinchem een busknoop rond 15/45, alleen lijn 23 kan hier, net als lijn 51 niet aan meedoen aangezien lijn 23 in Ruurlo moet aansluiten op de trein naar Zutphen en in Borculo moet aansluiten op de bus naar Enschede.
Wel een probleem kan de knoop in Borculo worden. Je komt nu immers om .14/.44 aan. 2 minuten later vertrekken betekend dat je de overstap ri. Deventer (.14/.44, lijn 56) en Enschede (.15/.45, lijn 62) niet zou halen. Daarnaast haal je de kering dan ook niet.
Lijn 56 zou je natuurlijk 2 minuten later kunnen laten vertrekken (het is immers ook een Arriva-buslijn) en de kering kun je dan oplossen door lijnen 23 en 56 op elkaar door te laten rijden. Dan houdt je nog wel lijn 62 (Syntus/Twents) over, daar zul je dan mee moeten overleggen of die 1 of 2 minuutjes later uit Borculo kan vertrekken. Of je moet ergens langs de route 1-2 minuutjes zien te winnen, maar waar?

Wel vraag ik me af hoe ze dat met lijn 74 denken te doen. Want hoe zit het met de overstappen:
- op lijn 72 naar Lievelde te Lichtenvoorde?
- vanaf lijn 72 uit Lievelde te Groenlo/Eibergen?
- op lijn 73 naar Enschede te Groenlo (2 van de 4 ritten in de spits en vermoedelijk 1 van de 2 erbuiten, afhankelijk van de exacte plannen)?
Deze lijnen liggen wel vast i.v.m. hun overstappen op de treinen in Lievelde (lijn 72) en Winterswijk (lijn 73).
Lijn 23 en 56 hebben al op veel momenten van de dag een doorkoppeling. Er zit overigens een aardige marge op lijn 23 vanwege de ritten die omrijden via de Leostichting. Als je die marge wil inkorten zal de Leostichting permanent moeten worden afgestoten, verder valt er nagenoeg niets te halen. Op lijn 62 zit er marge in de wachttijd op busstation Neede, daar is in ritten richting Enschede doorgaans ook wel een paar minuten speling, in de ochtendspits minder vanwege de zeeeeer krappe overstap op 72 in Neede.

Lijn 72 tussen Varsseveld en Lichtenvoorde komt volgens de plannen te vervallen, dus overstappen op dat traject is geen issue meer, 74 komt immers langs station Varsseveld, alleen Lievelde wordt dan niet meer per bus aangedaan geloof ik? Daar zie ik nog een gat vallen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Lievelde ligt niet tussen Lichtenvoorde en Varsseveld :wink:
Nu zijn het vooral reizigers vanuit Lievelde zelf voor wie die overstap van belang is (voor hun verbinding met Doetinchem en Enschede), want de grote kernen die afhankelijk zijn van het station in Lievelde (Lichtenvoorde, Groenlo en Eibergen) zijn met 72 zelf al rechtstreeks verbonden, al is dat 's avonds voor Eibergen niet langer het geval meer (72 vanuit Eibergen rijdt in het verkeerde half uur 's avonds en zondags), maar daar zou je altijd nog 's avonds en zondags elk half uur kunnen laten doorrijden naar Neede (is nog altijd minder DRU's dan nu met het doorrijden naar Varsseveld).

Belangrijker lijkt me de overstap op 73, opdat niet alle ritten van 74 helemaal doorrijden naar Enschede, maar aansluiten op 73 naar Enschede.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nsimmelink94 »

SuperGhost schreef:Lievelde ligt niet tussen Lichtenvoorde en Varsseveld :wink:
Och ja, als je op de twenteroute rijdt valt dat niet eens op :lol: nu op de kaart kijkende zie ik het inderdaad. Zo zie je maar hoe vaak ik langs Lichtenvoorde kom :lol:

Dan wordt 72 dus Neede-Lievelde in de toekomst, dan zijn de aansluitingen met 74 en 73 inderdaad extra belangrijk.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Nee, 72 wordt Neede - Lievelde - Lichtenvoorde, Lichtenvoorde zelf moet ook met het station verbonden blijven. :wink:
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nsimmelink94 »

SuperGhost schreef:Nee, 72 wordt Neede - Lievelde - Lichtenvoorde, Lichtenvoorde zelf moet ook met het station verbonden blijven. :wink:
De meesten die ik ken uit Lichtenvoorde fietsen naar Lievelde, is niet echt schrikbarend ver, bus is meer voor de opoes :')
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Uit eigen ervaring weet ik dat in de spits de 72 uit Lichtenvoorde toch altijd wel goed gevuld aankwam op het station en de meesten toch verre van opoes waren. :wink:
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Zag de citea 8466 op de 47 rijden Gorinchen-Geldermalsen is dit normaal???
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door BrengMe »

Er rijdt nu een Citea van de Achterhoek in Rivierenland, volgends mij omdat ze bezig zijn met het inbouwen van pinapparatuur.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Durashift »

Minstens een nieuwe voorruit voor deze Spurt..

Afbeelding

OPHEUSDEN - Bij een onbewaakte spoorwegovergang in Opheusden is vrijdagmiddag een koeriersbusje met een trein in botsing gekomen. De bus sloeg over de kop en belandde in de sloot. Een persoon raakte gewond, maar was wel aanspreekbaar.

Het incident gebeurde iets voor 13.30 uur. De bestuurder is door omstanders uit de bus gehaald en een traumahelikopter kwam ter plaatse. Uiteindelijk is de bestuurder met een ambulance naar het Radboudumc in Nijmegen gebracht.
Reizigers opgevangen

Er zaten tijdens het ongeval acht mensen in de trein, ze zijn opgevangen en met een taxibusje naar het eerstvolgende station gebracht. Er raakte niemand gewond in de trein. De wagen is inmiddels geborgen. De kruisingen voor de overgang waren enige tijd afgesloten voor onderzoek. Hoe het incident kon gebeuren, is nog onduidelijk.

Het treinverkeer tussen Arnhem en Tiel lag tot 18.00 uur stil. Arriva zette bussen in tussen Elst en Tiel.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... erengebied
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 577
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

De ene GTW is nog niet terug uit herstel of de volgende heeft zich er al voor aangemeld:

DODEWAARD - In de motorkamer van een Arriva-trein is woensdagmiddag brand uitgebroken. Hierdoor rijden er geen treinen tussen Elst en Tiel. Er zijn geen gewonden gevallen.

Volgens een woordvoerder van Arriva ontstond de brand rond 13.30 uur in de buurt van station Hemmen-Dodewaard. De machinist schakelde bij het zien van de rook de hulpdiensten in. Deze waren snel ter plaatse en blusten de brand.


Bron: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... riva-trein
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door DrechtBlub »

Het gaan toch geen citaro's worden? Die vlogen ook om de havenklap in de fik. :roll:
Ik blub in het Drecht.
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door dennistd »

Dus omdat er één keer een brand is in een GTW zouden ze meteen om de haverklap in de fik vliegen? :roll:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door OmniLezer »

Nee, zo bedoelt hij het niet. Hij hoopt alleen niet dat dit het begin van een ellendig periode gaat worden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 04 sep 2017, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten