Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Van lijn 53 zie ik wel iets opmerkelijks. De ritten vanuit Eibergen komen om .13/.43 aan in Haaksbergen en vertrekken om .16/.46 verder naar Hengelo. Echter: om 7:44 rijdt er een extra spitsrit vanaf Haaksbergen. Deze vertrekt 1 minuut nadat de bus uit Eibergen aankomt, maar die uit Eibergen rijdt alsnog verder als de reguliere rit van 7:46. Waarom die rit uit Eibergen niet gewoon vastgemaakt aan de rit van 7:44 en die van 7:46 in Haaksbergen laten beginnen? Nu zul je grote groepen reizigers krijgen (dit is immers ook de rit die aansluit op het 1e lesuur van de school) die vanuit de ene 53 naar de andere zullen gaan, waardoor je eerder vertragingen krijgt.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op di 13 nov 2018, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door dennistd »

Mensen gaan echt niet overstappen omdat een andere bus 2 minuten eerder vertrekt. Nou ja, misschien als de bus stampensvol staat. Met lijn 60 en 62 heb je in Oldenzaal in de praktijk hetzelfde, maar niemand stapt daar over omdat de andere bus een paar minuten eerder gaat.

Nog helemaal afgezien van het feit dat de bus vanuit Eibergen waarschijnlijk toch later in Haaksbergen aankomt op dat tijdstip door de drukte.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Met scholieren wil dat regelmatig nog wel gebeuren.

Zie overigens ook dat ook in het dagdal er elk kwartier een bus Groenlo-Eibergen-Enschede gaat rijden en lijn 73 dus ook in het dagdal 2x p/u gaat rijden.

Wel een nadeel dat in de vakanties (wanneer Groenlo-Enschede 2x p/u wordt en Winterswijk-Groenlo dus 1x p/u) lijn 73 dan in Winterswijk een ware achterlichtaansluiting met de treinen krijgt (vertrek om .38, treinen uit Zutphen en Winterswijk komen om .40 binnen)
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Gerben »

En dus lijn 73 (Gorinchem - Leerdam) is gewoon wel geschrapt, want die is nu ook nog steeds nergens terug te vinden in de nieuwe dienstregeling.... Echt apart hoe dat is gegaan, zou worden overgedragen door Zuid-Holland aan Gelderland maar door de fouten die daarin zijn gemaakt vervalt lijn 73 Gorinchem - Leerdam dus... Hebben ze goed voor elkaar :N . Echt belachelijk hoe dat is gegaan, niet slim provincie Gelderland en Zuid-Holland! Niet overgedragen maar geschrapt, dit lijkt me niet de bedoeling (ook in verschillende adviezen is daar de zorg voor uitgesproken, ook door bijv. Rocov Utrecht en die zorgen zijn dus terecht blijkt nu, helaas...)
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Gerben schreef:En dus lijn 73 (Gorinchem - Leerdam) is gewoon wel geschrapt, want die is nu ook nog steeds nergens terug te vinden in de nieuwe dienstregeling.... Echt apart hoe dat is gegaan, zou worden overgedragen door Zuid-Holland aan Gelderland maar door de fouten die daarin zijn gemaakt vervalt lijn 73 Gorinchem - Leerdam dus... Hebben ze goed voor elkaar :N . Echt belachelijk hoe dat is gegaan, niet slim provincie Gelderland en Zuid-Holland! Niet overgedragen maar geschrapt, dit lijkt me niet de bedoeling (ook in verschillende adviezen is daar de zorg voor uitgesproken, ook door bijv. Rocov Utrecht en die zorgen zijn dus terecht blijkt nu, helaas...)
Er komt nu een ringlijn 141 Leerdam-Asperen-Heukelum-Leerdam. Het best drukke scholieren vervoer op lijn 73 tussen Heukelum en Gorinchem wordt hiermee dus niet voorzien. Is een gevolg van het feit dat de provincie Zuid-Holland geen cent wil bijdragen aan deze verbinding.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Tom024 »

Wat er gaat gebeuren met lijn 265 is ook opmerkelijk. ALle ritten die door de huidige buurtbus worden gereden vervallen. Echter, alle ritten die als belbus rijden (dus 's avonds en in het weekeinde) blijven wel gewoon rijden. Dit leidt dus tot de situatie dat je maandag tot vrijdag overdag niet met het OV naar deze plaatsen kunt reizen, maar in het weekeinde wel. Wat daar nou de zin van is?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door BrengMe »

Arriva in vervoerplan 2019 schreef:Omdat de maatschappelijke kosten niet opwegen tegen de maatschappelijke baten eindigt de inzet van de buurtbus op lijn 265 in december 2018. Naast het reguliere openbaar vervoer in de vorm van lijn 165 kunnen reizigers onder andere ook gebruik maken van de dorpsauto Alphen en dorpsdeelauto Appeltern. Mobiliteitsmaatwerk met behulp van vrijwilligers hebben in diverse gevallen niet een volledige bedieningsperiode. Om in de avonduren en in het weekend het Land van Maas en Waal ook bereikbaar te houden blijven de belbusritten van lijn 265 voorlopig gehandhaafd.
Wat daar de zin van is? Nou, dit.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

The Greyhound schreef:Er komt nu een ringlijn 141 Leerdam-Asperen-Heukelum-Leerdam.
Klopt, maar dat is alleen uit de reisinformatie te halen. Geen melding in het overzicht met wijzigingen, niets terug te vinden in een vervoerplan of in de openbare correspondentie met het ROCOV. Waarschijnlijk komen er een hoop mensen op 10 december voor een nare verrassing te staan...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

De communicatie is inderdaad heel slecht. Mogelijk wordt er nog steeds “onderhandeld”.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 13 nov 2018, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef:Het best drukke scholieren vervoer op lijn 73 tussen Heukelum en Gorinchem wordt hiermee dus niet voorzien. Is een gevolg van het feit dat de provincie Zuid-Holland geen cent wil bijdragen aan deze verbinding.
Waarom zou Zuid-Holland daar dan ook aan bij willen dragen, die lijn heeft immers 0,0 vervoerwaarde binnen Zuid-Holland (want Spijk is al Gelderland).
Gelderland weet al jaren dat deze verbinding door Zuid-Holland wordt uitgevoerd (eigenlijk een restant van de oude lijn 112 Utrecht - Leerdam - Gorinchem toen Vianen nog Zuid-Hollands was en de lijn dus een aanzienlijk Zuid-Hollands trajectdeel had ten opzichte van het Gelderse deel). Als de provincie dan echt om z'n inwoners in die uithoek gedacht had dan zouden ze wel de vervoerplannen en PvE's van Zuid-Holland in de gaten gehouden hebben. Dat hebben ze duidelijk niet, want in hun reactie op het PvE voor DMG laten ze nieteens twijfels blijken over het voortbestaan van lijn 73 terwijl er overduidelijk in staat dat de concessie zonder Vijfheerenlanden aanbesteed wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Er komt een paar keer per dag een goed gevulde bus van lijn 73 van/naar Gorinchem. Dat is de vetvoetseaarde voor Zuid Holland. Waar een PVE voor is ga ik niet meer uitleggen. Niet ter vervanging van overleg over het overdragen van verantwoordelijkheden en financiën.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 13 nov 2018, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Dan blijft het toch nog altijd zo dat Gelderland in 2017 al twijfels had kunnen hebben over of er wel aan lijn 73 gedacht werd bij deze concessiewissel. Ze hebben Zuid-Holland er met hun inspraakreactie in elk geval ook niet aan herinnerd. En dat terwijl er toen nog ruim voldoende tijd was om wat alternatiefs te komen. Een eventuele overdracht van een lijn kan immers sowieso pas plaatsvinden na het vaststellen van het PvE, niet ervoor.

En met die goed gevulde bus een paar keer per dag valt het trouwens ook vies tegen. Volgens de reizigerstellingen die bij het PvE zaten was er één rit die met 20 passagiers Gorinchem binnen reed waarvan overigens maar 8 scholieren (want na de twee haltes bij scholen zaten er nog 12 reizigers in de bus die dus naar het station reisden, dat kunnen die ook via Leerdam). De tweede rit haalde in de telcijfers nog nieteens de 10 reizigers en de rest van de ritten is zo slecht bezet dat het aantal reizigers zelfs nog in een personenauto zou passen.
Vanuit Gorinchem richting Leerdam passen zelfs alle ritten volgens de cijfers in een taxibusje tijdens de spits, in de daluren overdag volstaat een tandem :lol:

Wat in elk geval ook duidelijk blijkt: 99% van de reizigers komt uit Heukelum en nog een kleine maar redelijk hoeveelheid uit Asperen. Precies waar een bus blijft rijden dus. In Spijk stapt zelfs op de drukste rit per richting maarliefst één reiziger in of uit verdeeld over alle haltes in het dorp. En dan zijn de telcijfers alleen van ritten met een Arriva-bus, de taxibusritten zitten er nog nieteens bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Suus »

Ik pakte in 2015/2016 ‘s middags de lijn in Gorinchem bij de Multatuliweg richting station als deze eerder kwam dan de stadsdienst. Maar het was niet zelden dat de bus uit de dorpen Gorinchem leeg binnen reed. De stadsdienst van Gorinchem deed het beduidend beter, en dat zegt wat aangezien stadsdiensten in kleine steden ook een bedreigde diersoort aan het worden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door erjeebee »

OK, maar dat is niet gek, want 's middags is de reizigersstroom NAAR de dorpen, niet van.
Daniel schreef:99% van de reizigers komt uit Heukelum en nog een kleine maar redelijk hoeveelheid uit Asperen
Om echt zinnige conclusies te trekken is het relevant te weten wat de bestemming/herkomst van de reizigers is.
Heb je die cijfers ook?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

Ik kan me voorstellen dat de bus voor een scholier uit Heukelum de betere optie is vergeleken met omreizen via station Leerdam en vervolgens de trein te pakken; de bus is sowieso goedkoper. Dat zie ik vooral in deze maanden en dan bij voorkeur op een dag met schijtweer, want dan is het gewoon proppen in de Irisbus van 7.25 uit Leerdam :shock:

Speurend in mijn eigen archief kom ik al berichten van de medezeggenschap uit april (!) tegen dat lijn 73 voortaan als onderdeel van de concessie Rivierenland zou worden uitgevoerd. Dat was dus al lang bekend bij de betrokken vervoersbedrijven.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Stefan »

Ik kan dat van lijn 73 van half 8 inderdaad bevestigen... Nog nooit geweten dat er zóveel mensen in een Irisbusje konden. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Etienne »

In de wijzigingsfolder op het internet wordt ook nergens over lijn 73 (of de vervangende lijn 141) gesproken. Dat wordt nog een leuke verrassing zo!
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Etienne schreef:In de wijzigingsfolder op het internet wordt ook nergens over lijn 73 (of de vervangende lijn 141) gesproken. Dat wordt nog een leuke verrassing zo!
Vandaag voorpagina nieuws in het lokale huis aan huis blad.
Wordt vervolgd......
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Etienne schreef:In de wijzigingsfolder op het internet wordt ook nergens over lijn 73 (of de vervangende lijn 141) gesproken. Dat wordt nog een leuke verrassing zo!
De provincie Gelderland staat op het standpunt dat lijn 73 door de Provincie Zuid-Holland wordt opgeheven. Het is daarom in hun ogen aan de provincie Zuid-Holland om dit te communiceren. De stemming zit er dus goed in.....
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busfanNL »

Ik zie buurtbus 260 niet bij wijzigingen staan dat het wordt gesplitst in 3 lijnen. Klopt dat?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:Vanuit Gorinchem richting Leerdam passen zelfs alle ritten volgens de cijfers in een taxibusje tijdens de spits, in de daluren overdag volstaat een tandem :lol:
Fout: Als jij 9,1, 9,2 en 8,9 mensen (op de piek in de route) in een 8tax wil krijgen op de middagspitsritten richting Leerdam zou ik dat zeer knap vinden.

https://drive.google.com/file/d/1yvnfGF ... sp=sharing
Daniel schreef:Gorinchem binnen reed waarvan overigens maar 8 scholieren (want na de twee haltes bij scholen zaten er nog 12 reizigers in de bus die dus naar het station reisden, dat kunnen die ook via Leerdam).
Leuk, want daar heb je 't toch echt alleen over Fortes Lyceum, de 73 geeft ook nog aansluiting op de bus naar het Gomarus op het station.
Daniel schreef:dat kunnen die ook via Leerdam).
Geen alternatief, dit duurt (veel) langer, vooral voor reizigers van/naar Fortes, aangezien de bus in gorinchem in die richting niet aansluit op de trein uit Leerdam.

Wat ik knap stom vind is dat ze niet de 73 hebben behouden, hij was immers maar 4 minuten per richting te lang, dat hadden ze ook kunnen oplossen door dat ding op stadsbus 1 te laten aansluiten in gorinchem oost ipv naar station te rijden, (Dat is verre van ideaal maar nogsteeds 20 minuten korter.) en dan vanuit Asperen samen met de buurtbus 260 een halfuurdienst bieden ipv een halfuurdienst lokaal en dan de buurtbus er nog scheef bovenop. Tevens verliest Spijk zijn verbinding, al is het aantal instappers over de dag daar maar 6, komt er voor deze mensen ook geen alternatief. (Zelfs Geen Flex OV of belbus) Het nieuwe idee is interessant voor reizigers uit asperen/heukelum richting Utrecht, niet richting Gorinchem Scholen, waar wel de meeste reizigers naar toe gaan.

Het was dus prima mogelijk om zowel halfuurdienst te creëren vanaf Asperen naar Gorinchem én een redelijke verbinding naar Gorinchem Scholen te behouden maar dat is dus gewoon vertikt.
Ik blub in het Drecht.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Roeland »

Als ik de 73 had moeten optimaliseren, had ik hem vanuit de concessie DAV gereden, maar dan niet meer door Asperen (dus vanuit Heukelum rechtstreeks naar station Leerdam). Dan kun je de 73 mooi binnen het halfuur rijden. En dan in Gorinchem gecombineerd met de stadslijn naar Oost. Nu de 387 ook naar Oost gaat rijden, had je (naast de 387 en de 47) met 1x/uur lijn 73 door Oost geen andere stadsdienst meer nodig gehad.
En voor Asperen had U-OV (of Arriva Rivierenland) dan wellicht een buurtbusje of belbus o.i.d. kunnen regelen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

Er rijdt al een buurtbus door Asperen: lijn 260. Die rijdt tussen station Leerdam en Asperen vrijwel gelijk op met lijn 73.

Nu we het daar toch over hebben:
busfanNL schreef:Ik zie buurtbus 260 niet bij wijzigingen staan dat het wordt gesplitst in 3 lijnen. Klopt dat?
Dat klopt. In feite beslaat lijn 260 nu al drie afzonderlijke trajecten vanaf station Geldermalsen: naar Est, Tricht en Leerdam. Die hadden tot dienstregeling 2015 ook allemaal al een apart nummer (zie de wiki)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door diederickx »

Ik vraag me af of die kwestie van lijn 73 niet te veel wordt opgeklopt.
Als de provincie Gelderland een vervangende lijn 141 op een deel van het traject laat rijden, waren ze blijkbaar wél op de hoogte van de geplande opheffing van lijn 73. En hebben ze er blijkbaar voor gekozen alleen Asperen en Heukelum met Leerdam te verbinden.

Heukelum en Spijk zijn zo te zien erg kleine dorpen. Er zijn vergelijkbare plaatsen in Nederland (ook in de Randstad cq het Groene Hart) die al lang geen OV meer hebben. Heukelum en Spijk hebben althans nog de optie om per pont naar de rechter Linge-oever te gaan en daar de belbus te pakken naar Gorkum of Leerdam. Kom daar in pakweg Waver of Waverveen maar eens om.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Roeland »

Heukelum en Asperen liggen beide op fietsafstand van station Leerdam, dus een busverbinding is volgens mij niet eens strikt noodzakelijk. Spijk is inderdaad zo klein, dat een bus er niet kan renderen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten