Concessie Achterhoek-Rivierenland (2010-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 1766
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door gkw1969 »

Dit overstappunt komt niet helemaal uit de lucht vallen. Er zijn al jaren plannen om bij de halte Vloedsteegweg (voorheen Danspaleis) een busstation, zoals Wittenberg, aan te leggen. Hier zou ook lijn 73/74 halteren alvorens de nieuwe N18 op te rijden. Helaas is dit nooit van de grond gekomen, dat Arriva dit nu in gaat voeren kan mogelijk betekenen dat hier alsnog een busstation aangelegd gaat worden.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Die plannen voor een busstation liggen er volgens mij nog steeds.

Maar dat die plannen er zijn verbaast me ook niets, maar dat Arriva hier al toe over gaat met de huidige infra die totaal niet aan de (veiligheids)eisen voor zo'n overstappunt voldoet verbaast me (zeker aangezien juist daardoor de komst hiervan eerder nog was afgeschoten). Er is bijvoorbeeld niet eens een voetpad aanwezig. (nog sterker: de halte ri. Haaksbergen/Eibergen ligt niet eens aan een fietspad, je moet letterlijk door het weiland lopen!) En ik dacht dat dat 9-oog bij die verkeerslichten ook niet rechtsaf kunnen aantonen (lijn 73 en 74 gebruiken daarom ook de strook voor het normale wegverkeer naar rechts), dus lijnen 73 en 74 zullen dan ook nog eens structureel moeten kijken wanneer het normale verkeerslicht voor rechtsaf groen geeft en dan moeten vertreken, maar dan rijden ze feitelijk wel door rood...

Overigens zou wat mij betreft het beste zijn als zo'n busstation direct bij de afslag van de N18 komt te liggen, zowel vanwege de sociale veiligheid (niet direct tegen een bosrand aan), maar ook omdat het dan dichter bij Rietmolen ligt en omdat je met die rotondes al een mooie plek hebt waar je het busstation op de N315 kunt aansluiten. Het verkeer moet hier dus toch al langzamer, waardoor het voor bussen ook makkelijker is weer in te voegen tussen het verkeer. Nog mooier zou zijn als je een busstation tussen de rijstroken van de N315 in laat liggen, met een eilandperron (waarbij dus de bussen zelf links rijden op een korte busbaan tussen de N315 in).
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

De 73/74 zijn ook asymmetrisch ingelegd in het weekend. Dat helpt ook niet mee.

En volgens mij sluiten op zondag de 63 Enschede-Borculo en 23 Borculo-Doetinchem niet op elkaar aan. Krijg een overstaptijd van 30 minuten in Borculo. Gemiste kans van Arriva. Gaat reizigers kosten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Wat mij betreft had lijn 63 verlengd moeten worden tot station Ruurlo (en de 23 dus ingekort tot daar). Dit aangezien het een logischer eindpunt is (genoeg reizigers uit Ruurlo die in Enschede willen/moeten zijn, reizigers uit Neede die voor de Randstad afhankelijk zijn van dat station, 's avonds rijdt er alleen tussen Ruurlo en Zelhem niets, dus moet special voor Broculo-Ruurlo een vervangende lijn komen...).

Maar het lijkt wel of er totaal niet gedacht is dat Achterhoekers ook wel eens buiten de regio moeten zijn, aangezien juist de aansluiting op of van/naar de stations dus dramatisch zijn geworden. Lijkt wel alsof Arriva alleen maar gedacht heeft hoe ze het zichzelf zo makkelijk af kan maken i.p.v. de reiziger.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Gamma »

waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door waldo79 »

Maar hoeveel passagiers maakten van de haltes in Erichem gebruik?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Tochjo »

In dit artikel staat dat er drie Erichemmers dagelijks gebruik maken van de bus.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

Het vervoerplan (pdf) is een beetje ambigu over de reizigersaantallen:
Arriva schreef:Om de rijtijd robuuster te maken rijdt de bus bij Erichem vanaf december 2023 via de provinciale weg N834. Deze route is aanmerkelijk sneller. In Erichem bevinden zich enkele haltes met een marginaal gebruik van ongeveer 2 reizigers per dag. Deze reizigers gebruiken voortaan de halte in Buren. Datzelfde geldt voor de 12 reizigers die nu opstappen bij de halte Ridder Alartlaan in Buren. De halte Plantsoen ligt op 650 meter.

In overleg met de provincie wordt er onderzocht om in de toekomst twee nieuwe haltes toe te voegen aan de N834; in de buurt van de rotonde aan de zuidkant van Buren en tussen Buren en Kerk Avezaath bij de afslag naar Erichem.
Dat kun je op twee manieren interpreteren: of er stapt in de vijf te vervallen haltes (dus exclusief de Ridder Alartlaan) totaal ongeveer twee man per dag in, of enkele van de vijf haltes hebben ongeveer twee reizigers per dag. Erichem is natuurlijk een 'gat' (500 inwoners) waar natuurlijk geen drommen mensen instappen, maar als straks de dichtstbijzijnde halte vanaf de dorpskern anderhalve kilometer weg is, verwacht ik niet dat die allemaal naar die nieuwe haltes gaan verplaatsen - haltes die er bovendien nog niet eens zijn. De emotie van een dorp waar al verder geen voorzieningen meer zijn speelt dan ook nog mee.

In Culemborg is het blijkbaar hoofdzaak om aan te blijven sluiten op de Sprinter van/naar 's-Hertogenbosch, anders had je daar nog wat speelruimte gehad...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door waldo79 »

Erichem ligt gezien de andere kernen onderweg op een afstand van de provinciale weg.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door erjeebee »

Tja, zo gaat dat.
Een voorziening wordt niet / niet voldoende gebruikt en verdwijnt dan.... en dan is er ineens oproer. En reken maar dat er onder de oproerkraaiers eeen hoop lieden zijn die nooit de bus nemen.

Doet me denken aan de bibliotheek, het bankkantoor, het postkantoor en de supermarkt in Aadorp.
Bijna geen hond leende een boek, ging naar de bank, kocht postzegels of kocht meer dan een paar vergeten boodschapjes.
Maar toen de bieb/bank/tantepos/supermarkt verdwenen werd er moord en brand geschreeuwd.

Eigenlijk zou een vervoerder de bewoners van een dorp waar plannen zijn iets soortgelijks te doen een ultimatum moeten stellen:
"We proberen het nog een jaartje en als we niet minstens x reizigers gemiddeld per dag tellen op die y haltes, dan gooien we de bus over de provinciale weg."
Ik vermoed dat dat geen verschil gaat maken. Notoire autogebruikers gaan niet ineens in de bus springen om deze voor dorpsgenoten veilig te stellen.
Als 1 vervoerder dat een keertje zou doen heb je een mooi precedent waar je naar kunt wijzen als er elders oproer is over een verdwijnende bus.

En ja het is lullig voor die paar mensen die de bus echt nodig hebben. Maar wonen die niet in een dorp waar men kennelijk erg met elkaar begaan is? (waarom zou je oproer kraaien als je de bus nooit gebruikt? dat kan alleen maar zijn omdat je begaan bent met de dorpsgenoten die 'm wel gebruiken)
Nou, dan is er vast wel iemand in het dorp die die mensen van en daar de dichtsbijzijnde halte wil chauffeuren. Of zelfs van en naar de eindbestemming.
Noaberschap!
Geen woorden (oproer) maar daden (gebruik de bus om 'm te behouden of chauffeur de behoeftigen als de bus verdwijnt)
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door T-hijs »

Noaberschap is wat mij betreft in de Betuwe (ik woon in de buurt van Erichem) ver te zoeken. Maar dat kan zijn omdat ik import ben (lees: niet afkomstig uit de streek). Er lijkt een groot verschil te zijn tussen enerzijds de mensen die al generaties lang in de Betuwe wonen en anderzijds de mensen die uit andere streken hier zijn komen wonen. Het mengt niet echt lekker, zeg maar.
F.k.a. Bollenstad
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Ik vraag me ook af hoe erg het is om 5 minuten te moeten fietsen naar een halte.
Als dit gewoon bezuinigen was om het bezuinigen had ik enigszins de kritiek begrepen, maar nu gaat het erom dat aansluitingen niet worden gehaald. Ik vermoed dat een dorp van 500 mensen ook niet de maatregelen op kan hoesten om de bus te versnellen.
Ik heb geen onderschrift
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door erjeebee »

sirvinnlei schreef:Ik vraag me ook af hoe erg het is om 5 minuten te moeten fietsen naar een halte.
Voor Sjors de scholier niet.
Voor tante Truida met haar rollator wellicht wel.

Dus in de Betuwe doen ze ook aan "import"?
Ik heb dat in Twente meegemaakt, maar daar waren we na een jaartje of 3 wel geaccepteerd.
In Limburg daarentegen kun je het als "Hollander" in een klein dorpje wel vergeten. Zeker als je zoals mijn vrouw een huidskleur hebt die net iets donkerder is dan de blanke tint die nog door de beugel kan.
5 jaar in een Limburgs dorpje gewoond, nooit gemengd. Zelfs nog gevoetbald bij de lokale VV maar ook dat hielp niet. Ze waren geloof ik maar wat blij toen ik oprotte. En nee, dat was niet vanwege mijn voetbalkwaliteiten.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door waldo79 »

Ik ben in de Betuwe opgegroeid, het mengt wel moeilijk. Als je eenmaal met locals in een sociale kring omgaat, dan ga je er wel bij horen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

erjeebee schreef: do 30 nov 2023, 09:30 Voor Sjors de scholier niet.
Voor tante Truida met haar rollator wellicht wel.
Sjors vindt het waarschijnlijk allemaal maar lang duren als Truida elke ochtend moet instappen en treuzelt met haar ov-chipkaart en rollator. Daarnaast moet de bus ook nog om rijden speciaal voor Truida. Voor Truida bestaat haltetaxiRRReis in Gelderland. :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door omaylie »

Iemand een idee wat er met die Tribus Civitas 6542 (die voorheen de Vlinder Doetinchem verzorgde) gaat gebeuren?
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Op lijn 673, rijdt al dagen een bus met nummer 8913, dat is normaal gesproken een Citea uit Brabant maar die rijdt daar ook gewoon rond. Iemand een idee wat hier voor bus op rijdt
Heel_Holland_Spot
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2025-2035)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Volgens de Wiki zou het een Mercedes-Sprinter City van Juijn moeten zijn, ik weet niet of het momenteel ook zo is, maar dat zou ik dan verwachten.
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
AnderzamNL
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door AnderzamNL »

Volgens OVinfo rijdt lijn 248 nu via Tpsw en Wadenoijen, de 243 kan ik niet meer terugvinden.
Is Arriva weer eens een wijziging vergeten?
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Milco »

Blijkbaar niet vermeld door Arriva dan. De wijziging is overigens ook niet verwerkt op onze wiki.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Dat krijg je als mensen alleen het overzicht van de vervoerder overtypen op de wiki ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Regenmaker waardeert bovenstaande post
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Etienne »

Hohohoho, daar ben ik het niet mee eens. :x :X
De 243 stond wel zeker op de website in november.

Overeenkomstig de omleidingen blijkt lijn 248 sinds 22 december 2023 een omleiding te rijden voor ruim 2 jaar vanwege dijkverzwaring tussen Tiel en Ophemert.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door waldo79 »

En daar wijst een route via Wadenoijen ook op.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door MetroRET »

Gezien ik persoonlijk niet zo bekend ben met deze concessie had ik de volgende vraag hierover:
viewtopic.php?p=834630#p834630
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten