Concessie Achterhoek-Rivierenland (2010-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Ben ook wel benieuwd ja, het is nog een vrij goed bewaard geheim zo te zien. De laatste 673 heeft het liefst van januari t/m december 2009 volgehouden, zou deze qua exploitatie niet heel efficiënte lijn het langer uithouden??
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Lijn 673 was een versterking van lijn 73 omdat die het vervoer niet aankon met taxibusjes.....
Na de "opheffing" van lijn 673 kwamen er in de ochtend weer 2 ritten en in de middag 1 met een grote bus op lijn 73. In de middag was dat regelmatig niet toereikend en is het aantal ritten met een grote bus weer uitgebreid. Dat er nog veel onduidelijk is heeft met name te maken met de snelheid waarmee nu gewerkt moet worden. Er is nog nooit zo stiekem een buslijn opgeheven en nog nooit zo snel een buslijn weer nieuw leven ingeblazen.
Laatst gewijzigd door Ardan op za 05 jan 2019, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dafdriver »

Vanaf 7 Januari gaat lijn 673 van start. In de ochtend 2 ritten vanaf Asperen richting Gorinchem en in de middag 2 ritten vanaf Gorinchem naar Asperen.

Bron: www.Arriva.nl

https://www.arriva.nl/gelderland/acties ... 6LSpDbHBz4
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Globetrotter »

Ik weet niet of het in dit topic was, maar er werd ergens op dit forum geschreven dat de verbinding vooral voor leerlingen van een bepaalde school werd gebruikt. Is dat de Gomarus in Gorinchem of een andere school?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door ArrivaBas »

Je bent vermoedelijk in de war met lijn 674 uit Groot-Ammers. Die reed vooral voor een reformatorische basisschool.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

Lijn 673 komt langs twee scholen (Fortes en Merewade) voordat hij bij het station aankomt, en sluit daar weer aan op de stadsdienst richting de scholen op de Hoefslag. Dat deed lijn 73 daarvoor ook.

In feite kun je dezelfde reis nog steeds maken, maar dan moeten de ouders dieper in de buidel tasten ben je langer onderweg.

Hij zal ongetwijfeld maandag gaan rijden, maar in alle reisinformatie ontbreekt-ie nog.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Globetrotter schreef:Ik weet niet of het in dit topic was, maar er werd ergens op dit forum geschreven dat de verbinding vooral voor leerlingen van een bepaalde school werd gebruikt. Is dat de Gomarus in Gorinchem of een andere school?
Die zullen er ook in zitten naar het publiek in lijn 73 was veel diverser. Met name de directeur van het Fortys Lyceum heeft zich sterk gemaakt voor herstel van deze verbinding.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:Lijn 673 komt langs twee scholen (Fortes en Merewade) voordat hij bij het station aankomt, en sluit daar weer aan op de stadsdienst richting de scholen op de Hoefslag. Dat deed lijn 73 daarvoor ook.

In feite kun je dezelfde reis nog steeds maken, maar dan moeten de ouders dieper in de buidel tasten ben je langer onderweg.

Hij zal ongetwijfeld maandag gaan rijden, maar in alle reisinformatie ontbreekt-ie nog.
Hij staat inmiddels op de website van Arriva, dus we nemen aan dat dit waar is. Nu nog wachten op een goede oplossing voor de rest van de dag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Voor die 0,1 reiziger per rit? Zie ik niet snel gebeuren.
Vooral voor Arriva was de concessiewissel een mooie gelegenheid om van die lijn af te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Arriva werd volgens mij per kilometer betaald dus die zal het worst zijn geweest of er mensen in de bus zaten. Prima aanleiding om nu de rest van de dag op het hele traject Leerdam-Gorinchem met een buurtbus te rijden. Dan heb je weer dezelfde situatie als voor de invoering van lijn 73. Druk was lijn 73 niet maar overdrijven is ook een vak.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 15 jan 2019, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Die 0,1 reiziger per rit overdag is niet overdreven, dat is gewoon letterlijk terug te zien in de telcijfers die bij het PvE van DAV zaten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Ga er maar vanuit dat die niet helemaal juist zijn....
Laatst gewijzigd door Ardan op di 15 jan 2019, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Post »

En waarom moeten wij daar vanuit gaan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

@The Greyhound: Dan moet je bij Arriva klagen dat ze foutieve telcijfers hebben aangeleverd en niet over Zuid-Holland die niet wil meebetalen aan vervoer dat volledig Gelderland bediend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

Als die 0,1 reiziger niet klopt, dan waren het er 'in werkelijkheid' ook geen 7.

Ik heb genoeg op en neer gehobbeld op de 73 op allerlei momenten van de dag en hoe vervelend ook: de bus was buiten de scholierenspits altijd vrijwel leeg. En de mensen die ik dan buiten de spits in de bus had, hadden vaak toen al een alternatief en hebben dat nu nog steeds.

In Gorinchem pikte ik voornamelijk klanten af van de stadsdienst en tussen Leerdam en Asperen die van buurtbus 260, waarmee we op dat traject vrijwel gelijktijdig reden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:@The Greyhound: Dan moet je bij Arriva klagen dat ze foutieve telcijfers hebben aangeleverd en niet over Zuid-Holland die niet wil meebetalen aan vervoer dat volledig Gelderland bediend.
Wat mij betreft een zinloze herhaling van een eerdere discussie. Zoals je hebt kunnen lezen heeft Zuid-Holland eieren voor z’n geld gekozen en betaalt Zuid-Holland inmiddels weer mee aan de verbinding.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door waldo79 »

Ik geloof dat je in deze ook belang moet hechten aan de woorden van nvdw...die verbinding Gorinchem - Leerdam heeft afgezien van de samenloop met andere buslijnen weinig vervoerspotentie.

Dan kun je in een ander topic niet met droge ogen beweren dat reizigers weggepest zijn met de nieuwe concessie. Het geld kan beter geïnvesteerd worden in wel levensvatbare lijnen, anders kun je het OV-budget net zo goed ritueel verbranden.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Buiten de spits is de verbinding zeker niet druk genoeg voor een reguliere buslijn, maar wel een goed alternatief. In de spits is een bus van belang voor een groot aantal scholieren en dus een zinvolle besteding van OV-Budget.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 15 jan 2019, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Groot moet je daar wel in perspectief zien, want het is vooral een groot aantal reizigers voor een midibusje. De rit die door de eerste rit van 673 vervangen werd had bijvoorbeeld een piek van 20 passagiers, de overige ritten waar nu een 673 voor in de plaats komt hadden er maximaal 9.
Daarmee heb je de grootste drukte ook wel gehad, want nu ik de cijfers er weer even bij gepakt heb zie ik dat die ritten met gemiddeld minder dan 1 reiziger zelfs spitsritten zijn: ze stammen uit een dienstregelingjaar waarin de 73 alleen in de spits met een (midi)bus reed.
Dat klopt dus wel heel erg met de waarneming van nvdw als chauffeur.

Op die enorme scholierenpiek in de spits na was de 73 trouwens zelfs de slechtst bezette lijn van alle ritten met (midi)bus op de 7x-lijnen in de oude DAV-concessie. De rest had ook niet veel passagiers, maar zat vrijwel altijd nog wel op minimaal 1 reiziger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door waldo79 »

Arriva heeft erkend dat er wat vervoersvraag is door op de drukste momenten alsnog een bus in te zetten.

Maar zoals Daniel al aangeeft geven de tellingen aan dat er absoluut onvoldoende reizigers zijn om een volwaardige buslijn te rechtvaardigen. En de suggestie die je opwerpt dat er gerommeld zou zijn met tellingen zou suggereren dat de vervoerders bewust de autoriteiten een valse voorstelling van zaken zouden geven. Dat is niet in het belang van een vervoerder.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

0,1 betekend dat er in 1 op de tien ritten een passagier zou zitten. Dat getal lijkt mij op basis van eigen waarnemingen te laag. In andere discussies over lijn 73 werden bezettingsgraad en instappers wel eens door elkaar gehaald......Spijk zou weinig instappers hebben. Dat kan zo zijn maar dat zegt niets over de bezettingsgraad van de bus in Spijk. Neemt niet weg dat het logisch is dat de reguliere uurdienst verdwenen is, maar net zo logisch is dat de ‘schoolbussen’ weer gaan rijden, hoewel er aan het begin van de middag eigenlijk nog een rit mist. Op de school ritten kon je de laatste maanden in de ochtend irisbusjes met staanplaatsen zien rijden.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 15 jan 2019, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef:0,1 betekend dat er in 1 op de tien ritten een passagier zou zitten. Dat getal lijkt mij op basis van eigen waarnemingen te laag. In andere discussies over lijn 73 werden bezettingsgraad en instappers wel eens door elkaar gehaald
De telcijfers geven bezettingsgraden weer, de instappers staan er nog apart bij vermeld. Er zijn ook de nodige ritten die meer instappers hebben dan de maximale bezetting, daar zitten al die instappers dus niet gelijktijdig in de bus.
Spijk zou weinig instappers hebben. Dat kan zo zijn maar dat zegt niets over de bezettingsgraad van de bus in Spijk. Neemt niet weg dat het logisch is dat de reguliere uurdienst verdwenen is, maar net zo logisch is dat de ‘schoolbussen’ weer gaan rijden, hoewel er aan het begin van de middag eigenlijk nog een rit mist. Op de school ritten kon je de laatste maanden in de ochtend irisbusjes met staanplaatsen zien rijden.
De bezettingsgraad in Spijk is inderdaad op de spitsritten nog best aardig voor een midibuslijntje, maar ook opvallend constant. Op de drukste rit zaten er bijvoorbeeld bij de laatste halte in Heukelum 19 personen in de bus, en bij de laatste halte in Spijk 20. Naar mijn idee kan je dan toch wel stellen dat er weinig instappers in Spijk zijn, want anders zou de bezetting niet zo constant blijven (de enige manier die tot veel instappers zou leiden is dat alle reizigers uit Heukelum in Spijk uitstappen en er dan weer 20 personen instappen, maar dat lijkt niet heel aannemelijk want waar zouden al die reizigers dan heen gaan?)

Wat je ook ziet is dat veel instappers die in Heukelum in de bus zaten er pas bij station Gorinchem uit stappen, daarvoor neemt de bezetting slechts licht af bij het Fortes Lyceum. Andersom zie je dat ook: de meeste reizigers naar Heukelum zaten al op station Gorinchem in de bus, daarna neemt de bezetting nog maar licht toe. Op zich wordt de reismogelijkheid voor die reizigers dus ook prima geboden met lijn 141 en de trein, wat wel een beter inzet van schaarse middelen is omdat je niet met een bus hoeft te rijden waar weinig mensen instappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Maar rijdt die 673 niet een veel kortere route dan eerst de 73, want hij stopt maar bijv in Spijk maar bij 1 halte waarbij dit er eerst 7 waren
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Een kortere route gaat bijna niet, er ligt maar één dijk langs de Linge en ook maar één weg van Spijk naar Gorinchem.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Nee drm vroeg ik me af wrm die dan maar bij zo weinig haltes stopt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten