Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

@nvdw: Ah, ik had niet in zoveel detail zitten kijken dat me zou opvallen dat die halte nieuw is. Maar dan is de vraag waarom Arriva spreekt over het niet meer bedienen van Gaasperwaard want ik zie überhaupt geen andere halte in de buurt daarvan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nsimmelink94 »

De meest opvallende lijn die er in de Achterhoek bij komt is toch wel 651. Een directe buslijn van Lochem naar Doetinchem.

Gaat deze dan over hetzelfde traject rijden als 56/23? Als dat zo is, is letterlijk het enige voordeel het niet hoeven overstappen. Tot een paar jaar geleden keerden de 23 en 56 nog op elkaar in Borculo (in de ochtendspits), dus als dat weer zou terugkeren is een aparte spitslijn niet per definitie noodzakelijk omdat je dan hetzelfde effect zou hebben.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

De lijn zou best wel eens via de route van lijn 52 kunnen lopen in Lochem dat scheelt dus 2x overstappen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Als ik naar het nummertje kijk, denk ik dat hij van Lochem naar Vorden gaat en dan verder naar Doetinchem.
Anders had je immers ook gewoon de 623 in Lochem kunnen laten beginnen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Meltrain »

En zelfs als hij wel (grotendeels) via de route van lijn 56 en 23 rijdt, vermoed ik dat hij vanaf Barchem direct naar Ruurlo rijdt en aldus Borculo overslaat.
Behalve het niet hoeven overstappen scheelt dat ook qua reistijd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Waar ik me wel zorgen om maak is de verbinding Eibergen<->Haaksbergen die gaat verdwijnen. En dan met name in de ochtendspits (ri. Haaksbergen) en middagspits (ri. Eibergen), aangezien dit - zeker bij slecht en koud weer - een zeer drukke scholierenverbinding is. Ik vraag me af hoe ze dat vanaf het Assinkbos in de al uitpuilende bussen van lijn 62 willen krijgen...

Waarom lijn 72 dan niet gewoon afbuigen naar Haaksbergen en daar op het busstation laten keren (desnoods indien dat mogelijk is nog verder tot halte Mr.Eenhuisstraat, bij die school)? De verbinding Eibergen<->Neede/Borculo kan dan immers al prima via Assinkbos en die is veel rustiger.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

regenmaker schreef:Ook opvallend dat arriva de lijnen 44 en 45 niet meer naar de WUR wil laten rijden.
Wat ik opvallend vind is dat dat gebeurt wegens 'te weinig vraag'. Nu is het wel zo dat de verbinding er vooral is gekomen om de reizigers in die 44 en 45 een overstap te besparen maar als ik Arriva moet geloven zijn dat er niet zo veel.
Daniel schreef:Maar dan is de vraag waarom Arriva spreekt over het niet meer bedienen van Gaasperwaard want ik zie überhaupt geen andere halte in de buurt daarvan.
De halte Gaasperwaard ligt aan de Tuinschouw. HIER kun je net de halteperrons zien liggen. Op 9292 is de halte al wel van naam gewijzigd maar staat de oorspronkelijke locatie er nog in (mogelijk stopt de 146 daar nu ook gewoon, dat weet ik niet).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

nvdw schreef:Wat ik opvallend vind is dat dat gebeurt wegens 'te weinig vraag'. Nu is het wel zo dat de verbinding er vooral is gekomen om de reizigers in die 44 en 45 een overstap te besparen maar als ik Arriva moet geloven zijn dat er niet zo veel.
Dat komt denk ik deels doordat de WUR groter is dan alleen de halte Campus/Forum. Als ergens anders op de campus moet zijn dan is het veel gunstiger om op het busstation over te stappen en de lijnen 84/88 te nemen. Daarnaast moeten de lijnen 44/45 eerst een rondje rijden, want ze kunnen niet keren op de busbaan. Het succes was in ieder geval groter geweest als de lijnen bij alle haltes op de route zouden stoppen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door dennistd »

nsimmelink94 schreef:De meest opvallende lijn die er in de Achterhoek bij komt is toch wel 651. Een directe buslijn van Lochem naar Doetinchem.

Gaat deze dan over hetzelfde traject rijden als 56/23? Als dat zo is, is letterlijk het enige voordeel het niet hoeven overstappen. Tot een paar jaar geleden keerden de 23 en 56 nog op elkaar in Borculo (in de ochtendspits), dus als dat weer zou terugkeren is een aparte spitslijn niet per definitie noodzakelijk omdat je dan hetzelfde effect zou hebben.
Volgens mij keren de 56 en 23 al vrijwel altijd op elkaar.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door dennistd »

SuperGhost schreef:Waar ik me wel zorgen om maak is de verbinding Eibergen<->Haaksbergen die gaat verdwijnen. En dan met name in de ochtendspits (ri. Haaksbergen) en middagspits (ri. Eibergen), aangezien dit - zeker bij slecht en koud weer - een zeer drukke scholierenverbinding is. Ik vraag me af hoe ze dat vanaf het Assinkbos in de al uitpuilende bussen van lijn 62 willen krijgen...

Waarom lijn 72 dan niet gewoon afbuigen naar Haaksbergen en daar op het busstation laten keren (desnoods indien dat mogelijk is nog verder tot halte Mr.Eenhuisstraat, bij die school)? De verbinding Eibergen<->Neede/Borculo kan dan immers al prima via Assinkbos en die is veel rustiger.
Dat zal niet goed gaan nee. Voor het stuk Haaksbergen-Assinkbos zou je misschien de 53 vanuit Hengelo door kunnen trekken in de spits.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door chemie »

Volgens mij is Arriva verplicht een vervoersverbinding van Groenlo richting Neede instant te houden?

De probleemstelling van SuperGhost is correct, weet ik. Met enige regelmaat zit ik vanaf Winterswijk in de bus richting Enschede, uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je constatering zonder meer correct is. De 62 gaat er ongetwijfeld moeite meekrijgen. 72 doorsturen mag eigenlijk niet denk ik. 53 doorlaten rijden, klinkt als een goede optie, maar zou het niet ten koste gaan van een extra bus in de omloop van de 53? Ik weet de rijtijden niet precies én heb op dit moment geen zin om aan het rekenen te gaan.

Het lijkt me ook dat de 62 het in zijn eentje lastig gaat krijgen tussen Haaksbergen en Enschede. De 73 neemt gemiddeld genomen daar 11 passagiers mee die anders mee in de 62 moeten. Die mensen wachten bewust op een vertraagde 73 (+5) zoals vanochtend het geval was. Een enkeling doet dit om met een bepaald product van Arriva te reizen allicht, maar het gros van de instappers heeft de bestemming Saxion. Deze groep laat de 62, die 3 minuten voor de 73 uitrijdt, bewust wegrijden, in hoop op een plekje in de 73, neem ik aan. Bewust de 73 plannen en aankomen binnen de tijdsmarge tussen 62 en 73 is mogelijk, maar meestal zijn mensen iets te vroeg bij de bushalte.

Jammer om te zien dat de 73 op doordeweekse avonden en zondagen geschrapt gaat worden, het is toch terecht daar niet van. Die 3 reizigers, waar ik er zelf wel eens eentje van ben in de avond, is de waarheid (als het niet minder is. Ik heb er vaak zat in m'n eentje in gezeten). Met de trein reizen is eigenlijk maar wat onhandig, waardoor reizen na 21 uur (de huidige laatste verbinding vanuit Enschede is om 22 uur) het naar mijn idee haast niet meer waard kan zijn. Er zijn twee nadelen, ten eerste: vaker overstappen. Enschede - Winterswijk gaat met 3x overstappen gepaard (Assinkbos - Groenlo - Lievelde) tegen de huidige 1x (Haaksbergen), ten tweede: in de ochtend kan ik niet meer met de fiets naar de bushalte Vredensehof, maar moet ik doorfietsen naar het station en dus eerder vertrekken.

Hopelijk is men wel verstandig genoeg om een redelijke relatie Groenlo Busstation - Station Lichtenvoorde - Groenlo - Winterswijk in te leggen, zonder gek lange overstaptijden. Indien dat niet gebeurd kun je die hele reisrelatie praktisch net zo goed niet aanbieden. Ik zie het al voor me, een half uur wachten op Lievelde, omdat de bus aansluit op de trein richting Zutphen en niet richting Winterswijk. :X

Al met al, we gaan het meemaken, ik vind de plannen best goed beargumenteerd en nog niet eens zo heel gek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Lijn 72 sluit 's avonds en zondags vanuit Neede al niet meer aan op de trein naar Zutphen, maar die naar Winterswijk. Dit is gedaan omdat er dan in Neede kort gekeerd kan worden én omdat op Haaksbergen -> Eibergen/Groenlo dan 2 verbindingen per uur ontstonden (1x rechtstreeks met de 73 en 1x via Neede met de 62 en 72). En aangezien de trein een asymmetrische dienst had en lijn 72 op Groenlo-Neede daardoor een symmetrische...

Voor Winterswijk->Enschede geldt dan dus dat je 3x overstapt: in Lievelde (trein op lijn 72), in Groenlo (72->74) en bij het Assinkbos (74->62)
Voor Enschede->Winterswijk geldt dan dus dat je 2x overstapt: in Neede (62->72) en Lievelde (lijn 72 op de trein)


En dat Arriva verplicht is om Eibergen-Neede v.v. aan te bieden klopt denk ik wel. Maar daar kunnen ze ook in overleg vanaf. Volgens mij geldt diezelfde verplichting immers ook voor Eibergen-Haaksbergen (lijn 73 zal niet voor niets van/naar Haaksbergen rijden als hij ook in Groenlo gewoon op de 72 naar Neede aan had kunnen sluiten)
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nsimmelink94 »

dennistd schreef:Volgens mij keren de 56 en 23 al vrijwel altijd op elkaar.
Klopt. Maar niet altijd in de ochtendspits bijvoorbeeld. De laatste aansluiting op 62 om voor 8.30 bij Saxion de colleges te volgen, dus aankomst 7.14 Borculo van 23 en 56 keert bijvoorbeeld niet op elkaar maar rijdt weer direct terug.
Meltrain schreef:En zelfs als hij wel (grotendeels) via de route van lijn 56 en 23 rijdt, vermoed ik dat hij vanaf Barchem direct naar Ruurlo rijdt en aldus Borculo overslaat.
Behalve het niet hoeven overstappen scheelt dat ook qua reistijd.
De route via Vorden is marginaal sneller als ik zo op Google maps kijk. Via Barchem > Ruurlo zou kunnen al vraag ik me af of de vraag voor die route groter is dan via Vorden om de langere en minder efficiënte route te rijden.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door dennistd »

chemie schreef:Volgens mij is Arriva verplicht een vervoersverbinding van Groenlo richting Neede instant te houden?

De probleemstelling van SuperGhost is correct, weet ik. Met enige regelmaat zit ik vanaf Winterswijk in de bus richting Enschede, uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je constatering zonder meer correct is. De 62 gaat er ongetwijfeld moeite meekrijgen. 72 doorsturen mag eigenlijk niet denk ik. 53 doorlaten rijden, klinkt als een goede optie, maar zou het niet ten koste gaan van een extra bus in de omloop van de 53? Ik weet de rijtijden niet precies én heb op dit moment geen zin om aan het rekenen te gaan.
Dat gaat je wel een extra bus kosten ja. Voordeel van het doortrekken van de 53 is dat je een volgens mij relatief grote groep reizigers richting Hengelo (ROC) een verbinding met maar één overstap aanbiedt. Je zou het misschien ook zonder extra bussen met de 59 kunnen doen, als je deze vanaf de Westsingel niet naar het busstation laat rijden maar rechtstreeks via de oude N18 naar Assinkbos. Reizigers busstation <=> Hengelo kunnen dan bij de Richterstraat overstappen tussen 97 en 59.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Daarmee neem je de drukte op de verbinding Eibergen<->Haaksbergen natuurlijk niet weg :')
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Hoe werkt de nieuwe stadsdienst Zutphen? Doordeweeks begrijp ik het: 83 vormt een halfuursdienst voor warnsveld-zutphen en 80/84 zuidwijken-zutphen. In het weekend rijdt 80 niet, betekent dat dat 84 2x per uur gaat rijden dan? Lijkt me verwarrend voor de reizigers uit zuidwijk, moeten zij afhankelijk van de dag van de week de halte aan de andere kant van de straat pakken als ze naar het station willen.
Ik heb geen onderschrift
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

Lijn 84 Gaat vanaf het station naar de Zuidwijken en weer terug naar het station, doordeweeks en weekend altijd ieder half uur.
Lijn 83 Gaat vanaf het station naar Warnsveld (via winkelcentrum Dreiumme) en weer terug naar het station, ook deze rijdt doordeweeks en weekend altijd ieder half uur.
Lijn 80 Blijft de huidige route rijden, ipv 2x per uur naar 1x per uur, en in het weekend niet.
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 14 okt 2017, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Volgens het overzicht in het vervoersplan rijdt lijn 84 dus elk uur en rijdt lijn 80 het andere uur, maar in het weekend rijdt lijn 80 niet.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Lijn 80 Station - Zuidwijken - Warnsveld - Vorden
doordeweeks 1x/uur, weekend rijdt niet
Lijn 83 Station - Warnsveld
doordeweeks 2x/uur, weekend 2x/uur
Lijn 84 Station - Zuidwijken
doordeweeks 1x/uur, weekend 2x/uur

Doordeweeks wordt tussen de Zuidwijken en het station door de lijnen 80 en 84 samen 2x/uur gereden. De haltes die niet meer door lijn 80 worden bediend in Zutphen (weekend) blijven ontsloten door lijn 82 (Zutphen - Doetinchem).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik me afvraag is dat Rover het idee opperde om de 165 door te trekken naar Nijmegen (als de 89 rijdt via die route en anders via de 85). Wordt dat nog overwogen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Koppeling lijn 165 - 89
Arriva heeft in vervoerplan 2017 een koppeling van lijn 165 (Arriva) en lijn 89 (Breng) beargumenteerd. Om exploitatieve redenen bij Breng is dit plan niet gerealiseerd. Grote groepen reizigers blijven momenteel overstappen op Druten busstation. Provincie Gelderland heeft aangeven dat men, ondanks de huidige patstelling, toch in wil zetten op het realiseren van een doorgaande verbinding om zo een overstap voor de grootste groep reizigers te voorkomen. Zowel Arriva als Breng gaan nader met de provincie in gesprek om na te gaan wat de mogelijkheden zijn. De mogelijke aanpassing wordt zeker niet in december 2017 ingevoerd.

Bron:Vervoersplan Arriva 2018
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

oke, ik wilde al zeggen, ik had ergens iets erover gelezen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Lijn C11 Aalten - Bocholt gaat rijden van 1 december 2017 t/m 30 april 2018 als proef.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door bartjemestrom »

Door Arriva of een andere vervoerder?
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door cassie127 »

Als ik het lijnnummers zo zie zal het wel een Duitse vervoerder gaan worden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten