Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Tochjo »

Frans F schreef:Het betreft nieuwe EU-eisen t.b.v. van slechtzienden.
Het hoge aantal decibellen is verplicht voor alle nieuwe treinen sinds datum X.
En waar precies staat dit dan beschreven?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Frans F »

Geen idee, maar Arriva heeft ooit in de Gelderlander aangegeven dat het huidige geluidsniveau de minimale EU-eis is.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Tochjo »

Mja, niets ten nadele van Arriva, maar het zou niet de eerste keer zijn dat EU-regels strenger worden geïnterpreteerd dan de minimale eisen. Tot op heden heb ik nog nergens mogen vernemen waar de EU dat dan zou hebben vastgelegd.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door waldo79 »

Meestal is die regelgeving erop gericht hinder van omgevingsgeluid juist te verminderen (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Suus »

Maar ik kan nergens iets vinden van regelgeving en de recentere afgeleverde Flirt3-treinstellen in Duitsland hebben het zover ik op video kon zien niet...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Buzzer schreef:Zag laatst twee Qliner bussen in Doetinchem (Garage) staan. Heeft iemand enig idee waarom ze naar Doetinchem zijn gehaald?
Er staan al geruime tijd 2 blauwe Qliners in Doetinchem, ter behoeven van treinvervangend vervoer en versterkingsdiensten in de ochtendspits. Dit zijn de 7169 en de TCR 92.
Afbeelding
Afbeelding
Sinds een tijdje staan er ook twee 15 meter Integro's in Doetinchem, te weten de 5810 en 5817. Men heeft het over versterkingsbussen maar dat zullen we binnenkort vanzelf zien...
Afbeelding
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Buzzer »

Bedankt voor de info busentrein! :pos:

Hopelijk worden deze versterkingsbussen ingezet op lijn 73 en 74 (hard nodig in de spits). Ik vind zowiezo al dat deze lijnen opgewaardeerd moeten worden naar het Qliner model. Het is echt oncomfortabel om van Doetinchem tot Enschede en v.v. in Amba's te moeten zitten.
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 24 aug 2014, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Maar ik kan nergens iets vinden van regelgeving en de recentere afgeleverde Flirt3-treinstellen in Duitsland hebben het zover ik op video kon zien niet...
Ik was pas geleden in Leipzig en de Talenten voor de nieuwe S-bahn daar piepen ook keihard.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Buzzer schreef:Bedankt voor de info busentrein! :pos:

Hopelijk worden deze versterkingsbussen ingezet op lijn 73 en 74 (hard nodig in de spits). Ik vind zowiezo al dat deze lijnen opgewaardeerd moeten worden naar het Qliner model. Het is echt oncomfortabel om van Doetinchem tot Enschede en v.v. in Amba's te moeten zitten.
Op 73/74 wordt al versterkt met de 227 en 7809 (Citaro G) . Integro's wil ik graag houden op mijn stamlijn :p
Afbeelding

Het Interliner concept (voorloper van wat nu nog Qliner heet) is in de Achterhoek nooit van de grond gekomen. Verhoogde tarieven zorgde ervoor dat de Interliners lucht vervoerden en de "stopdiensten" uitpuilende van de mensen.
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Buzzer »

busentrein schreef: Op 73/74 wordt al versterkt met de 227 en 7809 (Citaro G) . Integro's wil ik graag houden op mijn stamlijn :p

Het Interliner concept (voorloper van wat nu nog Qliner heet) is in de Achterhoek nooit van de grond gekomen. Verhoogde tarieven zorgde ervoor dat de Interliners lucht vervoerden en de "stopdiensten" uitpuilende van de mensen.
Zit dagelijks in lijn 74 en de versterkingen die er rijden in de spits zijn absoluut niet voldoende. Vaak genoeg meegemaakt dat er reizigers achter gelaten worden bij de haltes. Het is soms zo erg dat er reizigers flauwvallen.
Busreizigers in Achterhoek vallen flauw in overvolle bus

dinsdag 03 juni 2014 | 17:22
LICHTENVOORDE/DOETINCHEM - De bussen op lijn 74, tussen Lichtenvoorde en Doetinchem zitten in de spits geregeld overvol. Volgens de moeder van een 17-jarige scholier, is haar zoon het afgelopen half jaar al drie keer flauwgevallen in de stampvolle bus. En hij is volgens haar niet de enige.

http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... _m7rvl_ua8
Vaak genoeg gemaild naar Arriva over de problemen op lijn 74, buschauffeurs die constant melding maken van overvolle bussen maar tot op heden geen actie van Arriva. :neg:
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door MdJ »

Lijn 74 gaat in de ochtendspits 4x per uur tussen Groenlo en Doetinchem rijden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Blijven volhouden en anders pesten via de media. Tegenwoordig sla ik klantenservice direct over en mail ze op kantoor wel.. -o-. En inderdaad , in de ochtendspits gaat de 74 naar 4x per uur, in combi met een doorgetrokken 72 naar Varsseveld wordt er in de ochtendspits 6x per uur een verbinding (Groenlo) - Lichtenvoorde - Varsseveld - Doetinchem aangeboden.
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Buzzer »

MdJ schreef:Lijn 74 gaat in de ochtendspits 4x per uur tussen Groenlo en Doetinchem rijden.
busentrein schreef:Blijven volhouden en anders pesten via de media. Tegenwoordig sla ik klantenservice direct over en mail ze op kantoor wel.. -o-. En inderdaad , in de ochtendspits gaat de 74 naar 4x per uur, in combi met een doorgetrokken 72 naar Varsseveld wordt er in de ochtendspits 6x per uur een verbinding (Groenlo) - Lichtenvoorde - Varsseveld - Doetinchem aangeboden.
Komt er ook een frequentieverhoging voor het traject tussen Groenlo en Enschede?
Arriva beproeft aanhanger achter de bus

dinsdag 10 juni 2014
Arriva gaat volgend jaar experimenteren met een aanhangwagen achter de bus. Een aanhanger voor reizigers die alleen in de spits achter de bus hangt, is goedkoper dan de spits versterken met een extra bus of de hele dag een gelede bus laten rijden.

http://www.ovmagazine.nl/2014/06/arriva ... -bus-1751/
Ben overigens ook wel benieuwd hoe ze het aanhangwagen project van de grond gaan krijgen.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door MdJ »

Groenlo-Enschede rijdt al 4x per uur in de spitsen, in de ochtenspits aangevuld met 4x per uur een versterkingsbus (Gelede bus / ambassador via Gelderesch Reizen)

Daarnaast heb je tussen Neede/Haaksbergen-Enschede ook nog lijn 62(+snelbus), die in de ochtendspits ook lijnen 73/74 ontlast.
Bij twijfel: gebruik beton.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind zowiezo al dat deze lijnen opgewaardeerd moeten worden naar het Qliner model. Het is echt oncomfortabel om van Doetinchem tot Enschede en v.v. in Amba's te moeten zitten.
Daar ben ik het volmondig mee eens. Ik zie liever dat er op lijn 73/74 gelede bussen met comfortabele stoelen, meer beenruimte en wifi komt (net zoiets als op Valleilijn/Veluwelijn). Deze bussen krijgen een rood/witte-huisstijl wat overeenkomstig is met de trein (verbindende lijn ipv ontsluitende lijn) en ook associaties heeft met de regio Twente. Ik zou dan lijn 73/74 voortaan Twente-Express noemen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Suus »

Eis dan ook meteen een rijtijd van 23 minuten tussen Groenlo en Doetinchem, kanjelachenjoh :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

Op de Veluwe kan men ook luxere bussen inzetten, waarom zou dat in de Achterhoek niet kunnen (toegegeven Ede-Wageningen en Apeldoorn-Zwolle zijn wel een stukkie belangrijker dan Doetinchem/Winterswijk-Enschede)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Erno-BE schreef:
Ik vind zowiezo al dat deze lijnen opgewaardeerd moeten worden naar het Qliner model. Het is echt oncomfortabel om van Doetinchem tot Enschede en v.v. in Amba's te moeten zitten.
Daar ben ik het volmondig mee eens. Ik zie liever dat er op lijn 73/74 gelede bussen met comfortabele stoelen, meer beenruimte en wifi komt (net zoiets als op Valleilijn/Veluwelijn). Deze bussen krijgen een rood/witte-huisstijl wat overeenkomstig is met de trein (verbindende lijn ipv ontsluitende lijn) en ook associaties heeft met de regio Twente. Ik zou dan lijn 73/74 voortaan Twente-Express noemen.
En jij denkt dat Arriva dat gaat doen ? *Keep on dreaming*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Suus »

Tochjo schreef:Mja, niets ten nadele van Arriva, maar het zou niet de eerste keer zijn dat EU-regels strenger worden geïnterpreteerd dan de minimale eisen. Tot op heden heb ik nog nergens mogen vernemen waar de EU dat dan zou hebben vastgelegd.
Het lijkt ergens in een TSI (een Technische Specificatie voor Interoperabiliteit) vastgelegd te zijn, het normenpakket dat de EU heeft opgesteld voor het spoorverkeer, maar ik ben er nog niet helemaal achter welke het is. Ik vermoed in het onderdeel CR LOC & PAS, sectie 4.2.5.6, waarin staat dat de reiziger met geluid moet worden gewaarschuwd voor bewegende deuren, maar ik kan slechts citaten vinden, niet de volledige tekst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wynne
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 15:49

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wynne »

Goedemiddag,

Misschien een beetje offtopic, maar heb een vraag.
Worden er in de middag nog oudere bustypes ingezet (zoals voorheen door Gelderesch) in de middag vanuit Doetinchem?
En zo ja wat voor materieel is dit tegenwoordig?

Mvgr,

Wynne
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

Volgens mij rijden er nog 3 oude ambassadors rond.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Beter je huiswerk doen ;) De 8019 en 8021-8025 rijden in de Achterhoek. Daarnaast rijdt de 551 ook nog in de Achterhoek, eigenlijk net zoals de andere oudere bussen, alleen bij tekort aan 84xx.

Ik denk dat je volgende week wel wat oudere bussen kunt treffen, op de een of andere manier presteren ze het altijd om met 8000 wagens te rijden, zelfs in de vakantie.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door chemie »

MdJ schreef:Groenlo-Enschede rijdt al 4x per uur in de spitsen, in de ochtenspits aangevuld met 4x per uur een versterkingsbus (Gelede bus / ambassador via Gelderesch Reizen)

Daarnaast heb je tussen Neede/Haaksbergen-Enschede ook nog lijn 62(+snelbus), die in de ochtendspits ook lijnen 73/74 ontlast.
Was het maar zo'n feest. Net indien de ochtendspits afloopt vertrekt de 73 van 8:58 vanaf Winterswijk Station. Deze bus rijdt stampvol, niet versterkt rond. Waarom? De versterking mag/wil/kan niet verder dan Haaksbergen. Helaas ligt de vervoersvraag juist naar Enschede. (Lees: lestijden saxion en UT). Wat biedt Syntus? In haaksbergen is de gewone lijndienst 62 net drie minuten geleden vertrokken en de passagiers van de 73 staan van voor naar achter. Van versterking is geen sprake meer.

On the bright side : Syntus heeft toegezegd iets aan de situatie te gaan doen per december.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Daarom zouden dus ook de busdiensten Borculo-Enschede en Groenlo-Enschede ook beiden bij dezelfde concessie moeten horen. Daarbij zou Gelderland (Achterhoek) ook de meest logische zijn, aangezien daar de meeste plaatsen bediend worden.
Maar dat wil Twente dus absoluut niet (Haaksbergen-Enschede is juist een van de drukste trajecten), terwijl Gelderland natuurlijk niet 73 en 74 naar Twente wil doen (die lijnen bedienen de halve Achterhoek).

Als je die beide diensten bij dezelfde vervoerder zou laten horen, had je wellicht ook buiten de brede spits om een kwartiersdienst Haaksbergen-Enschede kunnen hebben, in plaats van elk half uur 2 bussen die achter elkaar rijden.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door dennistd »

Waarom rijdt Arriva eigenlijk de 73 in het patroon van de 74 buiten de spits en niet andersom? Lijn 62 kun je niet fatsoenlijk een kwartier verleggen op Enschede-Borculo: Je zit vast aan de aansluiting in Haaksbergen op de 53, in Neede op de 66 en 72 en in Borculo op de 23 en 56.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten