Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor nvdw » Di 20 Sep 2016, 21:51

In de 'reactie op de reactie op het vervoersplan' van Arriva staat ook nog de volgende zin bij lijn 146: "Wij blijven ervoor open staan om in de toekomst van lijn 146 te bezien op het gebied van Bestuurs Regio Utrecht", in reactie op de opmerking van het ROCOV om te proberen de 146 naar Utrecht door te trekken. Ik zou het niet raar vinden als deze opzet er vrij snel toe leidt dat de lijn naar een Utrechtse concessie komt te verhuizen. 80 procent van het traject gaat over Utrechts grondgebied.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » Di 20 Sep 2016, 22:11

Het ROCOV Utrecht had ook al aan U-OV geadviseerd om de lijn tussen Vianen en Culemborg eventueel over te nemen. Nu hangt het alleen wel af van wat er gebeurt na de herindeling waarbij Vianen, Zederik en Leerdam één gemeente worden: het is nog verre van zeker of die gemeente dan wel in de provincie Utrecht komt te liggen of dat het geheel provincie Zuid-Holland wordt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3677
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor regenmaker » Di 20 Sep 2016, 22:17

Wel vreemd zo'n interprovinciale fusie.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » Di 20 Sep 2016, 22:23

Komt doordat Vianen ooit gekozen heeft om bij de provincie Utrecht te willen horen, oorspronkelijk was dat ook nog deel van Zuid-Holland. Nu is het wel zo dat een lijn Vianen - Culemborg vanuit Zuid-Holland vrijwel niet handig te exploiteren is terwijl het vanuit Utrecht beter te doen is (bv. gekoppeld aan een andere lijn die eindigt op Vianen Lekbrug). Ook voor Gelderland ligt 'ie vrij in een uithoek.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3677
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor regenmaker » Di 20 Sep 2016, 22:26

Maar las ook dat de gemeentes Leerdam en Zederik graag mee willen naar Utrecht.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 347
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor busentrein » Di 20 Sep 2016, 23:45

regenmaker schreef:
Chrysa schreef:Zeker weten?


Ik dacht echt dat er per dag stond. :@

Erno-BE schreef:Ik ben echt opgelucht dat er in de Achterhoek geen buslijnen verbelbust worden 's avonds en op zondag, met name voor lijn 51 (Doetinchem-Vorden) hing verbelbussing in de lucht. De dienstregeling op zaterdag wordt zelfs uitgebreid op lijn 23 (Doetinchem-Borculo), dat lijn 29 op zaterdag verdwijnt (in ieder geval het Achterhoekse gedeelte) is niet zo'n probleem. Lijn 27 biedt nog het alternatief.


Lijn 29 tussen Arnhem en Rheden is ook niet zo'n verlies. Lijn 43 rijdt buiten Arnhem grotendeels parallel. Maar let op dit is pas fase 1 van de nieuwe OV-visie hè.


Niet te vroeg juichen, dit is een doorontwikkeling van de dienstregeling 2016, voor de Achterhoek staat medio 2017 een vertaalslag naar de OV visie te wachten...

sirvinniei
Berichten: 1210
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor sirvinniei » Wo 21 Sep 2016, 13:35

regenmaker schreef:
Frank schreef:Het schrappen van lijn 29 (Arnhem - Doetinchem) op zaterdag wil Breng kennelijk wel aan meewerken.


Ja, in de latere stukken staan nog een aantal wijzigingen op de punten hierboven. Zo wordt buurtbus 248 toch niet omgeleid via Wadenoijen, maar komt er een ander plan (belbus 243 tussen Wadenoijen en Tiel)

Pfffft, een belbus voor een dorpje dat op 1,5 km van een station afligt.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3677
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor regenmaker » Wo 21 Sep 2016, 13:38

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het goedkoper is om:
1. Een lijn 543 op te zetten in de spits.
2. Lijn 46 verlengen naar Tiel Paasewaaij.
3. Lijn 47 verlengen naar Geldermalsen Poppenbouwing.
4. Een belbus 243 op te richten voor Wadenoijen.
In plaats van lijn 43 gewoon te laten rijden.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

sirvinniei
Berichten: 1210
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor sirvinniei » Wo 21 Sep 2016, 14:21

Waarom doet de 46 eigenlijk zowel "Station Tiel" als "Station Tiel noordzijde" aan?
Lijkt me dubbelop, zeker in de nieuwe situatie.

sirvinniei
Berichten: 1210
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor sirvinniei » Wo 21 Sep 2016, 15:25

O en word lijn 44 in de avond en zondag nu gesplitst tussen de 844 en een 44 Kesteren-Wageningen of wordt het stuk Kesteren-Wageningen weer geplakt aan lijn 45 zodat deze weer zoals vanouds altijd Tiel-Ochten-Kesteren-Rhenen-Wageningen rijdt?

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor nvdw » Wo 21 Sep 2016, 15:27

Tussen de halte Station Noordzijde en het daadwerkelijke (bus)station moet de bus nog een aardig ommetje maken. In de dienstregeling is het richting Tiel al zeven minuten verschil. Het maakt het koppelen aan goede overstappen op de trein makkelijker door ook de halte Noordzijde als overstaphalte aan te geven, en het sluit ook aan op de praktijk: volgens het vervoersplan stappen de meeste reizigers al aan de noordkant uit. Vanaf daar loop je in een minuut naar het perron toe.

regenmaker schreef:Ik kan me bijna niet voorstellen dat het goedkoper is om:
1. Een lijn 543 op te zetten in de spits.
2. Lijn 46 verlengen naar Tiel Paasewaaij.
3. Lijn 47 verlengen naar Geldermalsen Poppenbouwing.
4. Een belbus 243 op te richten voor Wadenoijen.
In plaats van lijn 43 gewoon te laten rijden.


Dat kan ik me wel degelijk voorstellen. De omlopen van lijn 47 werden voorheen 'rond' gemaakt door de ritten door te laten lopen als lijn 43, en die weer door te laten gaan als 46, vice versa. Dat hoeft nu niet meer.

- Lijn 46 rijdt in 42 minuten van station Culemborg naar station Tiel. Daar tel je de 9 minuten van lijn 43 tot aan Passewaaij bij op, en het kan zelfs met marge binnen een uur. Twee bussen nodig.
- Lijn 47 rijdt in 47 minuten van station Gorinchem naar station Geldermalsen. Tel daar de 11 minuten van het traject van 43 tot aan Poppenbouwing bij op, en het kan in één uur. Twee bussen nodig.

In vergelijking met de huidige opzet (nu rijdt de bus de 46, 43 en 47 vice versa achter elkaar door) scheelt het je dus een bus, al was daar ook die knip in Culemborg voor nodig. Dat lijntje 146 zal wel geheel op conto van Juijn komen.

Die belbus kost je vrijwel niks zolang hooguit een enkeling er af en toe gebruik van maakt (en Arriva vertrouwt daar waarschijnlijk op). Die 543 zal alleen rijden voor de sociale werkplaats, en die kan bij de huidige vooruitzichten zot de zomer van 2017 in de stalling blijven.

sirvinniei
Berichten: 1210
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor sirvinniei » Wo 21 Sep 2016, 15:57

Het lijkt mij trouwens lastig om bij Poppenbouwing te keren.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor nvdw » Wo 21 Sep 2016, 17:48

Nee hoor. Precies bij de laatste halte zit een zijstraat die je met een rondje op de terugweg brengt.

albertjan96
Berichten: 266
Lid geworden op: Do 19 Mar 2015, 21:51
Locatie: Kesteren / Arnhem

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor albertjan96 » Wo 21 Sep 2016, 18:37

Lijn 44/45 Tiel-Wageningen
De inzet van kleine bussen zal vanaf december worden verminderd. Dit komt o.a. door de groei op het traject Kesteren -Wageningen.

Komen er dan nieuwe bussen, of bussen uit een andere regio/concessie?

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Zugführer » Wo 21 Sep 2016, 19:06

nvdw schreef:[*]Lijn 44 Tiel - Maurik - Kesteren - Wageningen
Rijdt in de 'stille uren' (o.a. na 21.00 uur) als Vlinderbus 844. Alleen vanuit Tiel rijdt deze bus zonder vooraf te reserveren. De overstap vanuit de richting Tiel in Kesteren op de trein naar Arnhem is komen te vervallen. In Rhenen is de aansluiting op de trein uit en naar Utrecht verbeterd.
[*]Lijn 45 Tiel - Kesteren - Wageningen
In Rhenen is de aansluiting op de trein uit en naar Utrecht verbeterd.

Ik hoop dat ze er rekening mee hebben gehouden dat de trein in Rhenen een kwartier gaat schuiven vanaf december :p
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Wubbo » Wo 21 Sep 2016, 20:37

Die heeft Arriva zelf bij ProRail aangevraagd, dus dat mag ik toch aannemen.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor nvdw » Wo 21 Sep 2016, 20:41

Ja, dat lijkt me wel (de overstapmatrix staat in het vervoersplan als je het wilt controleren). De overstap vanuit Kesteren (en v.v.) is wel vrij ruim gesteld volgens het vervoerplan, maar dat lijkt me ook niet verkeerd gezien de vertragingen op de Rijnbrug en de looptijd tussen halte en station.

albertjan96 schreef:
Lijn 44/45 Tiel-Wageningen
De inzet van kleine bussen zal vanaf december worden verminderd. Dit komt o.a. door de groei op het traject Kesteren -Wageningen.

Komen er dan nieuwe bussen, of bussen uit een andere regio/concessie?


Het lijkt me eerder dat het in het nieuwe lijnenpakket eenvoudiger is geworden om vooral de inzet van 20-persoonsbusjes van Juijn op de lijnen naar Wageningen te voorkomen. Sowieso lijkt het erop (zie boven) dat het opheffen van lijn 43 al een bus vrijspeelt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » Wo 21 Sep 2016, 20:42

@Wubbo: Huh, hebben we hier nu voor het eerst de omgekeerde situatie dat een busvervoerder een andere ligging van treinen aanvraagt om erop aan te kunnen sluiten?

@nvdw: Zoals ik jouw hele verhaal lees scheelt uiteindelijk vooral het inkorten van lijn 46 een bus, maar dan zou het opheffen van 43 dus een extra bus moeten schelen gezien je al schrijft dat de verlengingen van 46 en 47 over delen van de route van 43 juist zonder extra materieel kan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Wubbo » Wo 21 Sep 2016, 20:56

Daniel schreef:@Wubbo: Huh, hebben we hier nu voor het eerst de omgekeerde situatie dat een busvervoerder een andere ligging van treinen aanvraagt om erop aan te kunnen sluiten?
Nee. Het is in dit geval beide Arriva, dus ik neem aan dat ze wisten dat de trein schoof. Daarnaast is al eerder het stoppatroon van de 3000 en de 3100 (dus Driebergen en De Klomp) omgewisseld vanwege busaansluitingen.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor nvdw » Wo 21 Sep 2016, 20:57

Even narekenen.

Slagje 46 kost in de nieuwe opzet pakweg 1:50 uur. Dan heb je bij een uurdienst twee bussen nodig.

Slagje 47 kost in de nieuwe opzet net geen 2:00 uur. Dan heb je bij een uurdienst twee bussen nodig.

De 146 doet het met één bus op een slag van 1:00 uur.

Het huidige slagje 46-43-47 kost vice versa exact 5 uur. Dan heb je bij een uurdienst vijf bussen nodig.

Dus het is inderdaad iets genuanceerder: je bespaart geen bus, maar speelt nu wel een 12-meterbus vrij voor bijvoorbeeld de lijnen naar Wageningen of Den Bosch terwijl je de 146 nu standaard met zo'n 20-persoons Mercedes Sprinter kan uitvoeren.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Daniel » Wo 21 Sep 2016, 21:26

Wubbo schreef:Nee. Het is in dit geval beide Arriva, dus ik neem aan dat ze wisten dat de trein schoof.

Het bericht van Zugführer waar jij op reageerde heeft het over het verschuiven van de trein in Rhenen, die rijdt Arriva niet :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Tjekken
Berichten: 136
Lid geworden op: Di 18 Okt 2011, 07:15

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Tjekken » Do 22 Sep 2016, 16:19

Zugführer schreef:
nvdw schreef:[*]Lijn 44 Tiel - Maurik - Kesteren - Wageningen
Rijdt in de 'stille uren' (o.a. na 21.00 uur) als Vlinderbus 844. Alleen vanuit Tiel rijdt deze bus zonder vooraf te reserveren. De overstap vanuit de richting Tiel in Kesteren op de trein naar Arnhem is komen te vervallen. In Rhenen is de aansluiting op de trein uit en naar Utrecht verbeterd.
[*]Lijn 45 Tiel - Kesteren - Wageningen
In Rhenen is de aansluiting op de trein uit en naar Utrecht verbeterd.

Ik hoop dat ze er rekening mee hebben gehouden dat de trein in Rhenen een kwartier gaat schuiven vanaf december :p


Wat worden de treintijden? En waar komt deze info vandaan trouwens, wel zo handig om te weten!

Doorkomsttijden in Rhenen worden .20 en .50 ri. Kesteren en .07 en .37 ri. Wageningen. (niet veel veranderd aan de bustijden dus)

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor nvdw » Do 22 Sep 2016, 16:32

Vervoerplan en reacties staan op de site van ROCOV Gelderland.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » Do 22 Sep 2016, 17:10

In het plan voor de Achterhoek staat bij lijn 72:
In de oostelijke Achterhoek vormt lijn 72 de basisvoorziening voor de plaatsen die niet per trein bereikbaar zijn. Vooral de overstapmogelijkheden tussen trein en bus in Lievelde zijn erg belangrijk. De dienstregelingstijden van lijn 72 zullen worden aangepast met een nog sterke focus op het overstapstation Lievelde. Hierdoor hopen we de kwaliteit van de bus/trein overstap te verbeteren. In de avonduren en in het weekend verschuiven alle busritten van Neede naar Groenlo met een half uur. De route van lijn 72 blijft ongewijzigd.
Naast dat het sterkere i.p.v. sterke moet zijn (het woordje nog geeft aan dat het een overtreffende trap moet zijn) lijkt me dit wat vreemd. Immers: lijn 72 heeft juist nu in Lievelde een perfecte aansluiting op de trein naar Zutphen en zal bij een halfuursverschuiving een overstap van zo'n 35 minuten krijgen. Of gaat men de trein symmetrisch maken? Over de dienstregeling van de trein wordt echter geen woord gerept in dat plan.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Zugführer » Do 22 Sep 2016, 18:12

Tjekken schreef:Wat worden de treintijden? En waar komt deze info vandaan trouwens, wel zo handig om te weten!

Doorkomsttijden in Rhenen worden .20 en .50 ri. Kesteren en .07 en .37 ri. Wageningen. (niet veel veranderd aan de bustijden dus)

De treintijden zijn te vinden op Hafas
Vertrektijd uit Rhenen wordt .22/.52, aankomst .04/.34.
Dat worden wel heel erg krappe overstappen...
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast