Pagina 45 van 56

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Di 20 Sep 2016, 21:51
door nvdw
In de 'reactie op de reactie op het vervoersplan' van Arriva staat ook nog de volgende zin bij lijn 146: "Wij blijven ervoor open staan om in de toekomst van lijn 146 te bezien op het gebied van Bestuurs Regio Utrecht", in reactie op de opmerking van het ROCOV om te proberen de 146 naar Utrecht door te trekken. Ik zou het niet raar vinden als deze opzet er vrij snel toe leidt dat de lijn naar een Utrechtse concessie komt te verhuizen. 80 procent van het traject gaat over Utrechts grondgebied.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Di 20 Sep 2016, 22:11
door Daniel
Het ROCOV Utrecht had ook al aan U-OV geadviseerd om de lijn tussen Vianen en Culemborg eventueel over te nemen. Nu hangt het alleen wel af van wat er gebeurt na de herindeling waarbij Vianen, Zederik en Leerdam één gemeente worden: het is nog verre van zeker of die gemeente dan wel in de provincie Utrecht komt te liggen of dat het geheel provincie Zuid-Holland wordt.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Di 20 Sep 2016, 22:17
door regenmaker
Wel vreemd zo'n interprovinciale fusie.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Di 20 Sep 2016, 22:23
door Daniel
Komt doordat Vianen ooit gekozen heeft om bij de provincie Utrecht te willen horen, oorspronkelijk was dat ook nog deel van Zuid-Holland. Nu is het wel zo dat een lijn Vianen - Culemborg vanuit Zuid-Holland vrijwel niet handig te exploiteren is terwijl het vanuit Utrecht beter te doen is (bv. gekoppeld aan een andere lijn die eindigt op Vianen Lekbrug). Ook voor Gelderland ligt 'ie vrij in een uithoek.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Di 20 Sep 2016, 22:26
door regenmaker
Maar las ook dat de gemeentes Leerdam en Zederik graag mee willen naar Utrecht.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Di 20 Sep 2016, 23:45
door busentrein
regenmaker schreef:
Chrysa schreef:Zeker weten?


Ik dacht echt dat er per dag stond. :@

Erno-BE schreef:Ik ben echt opgelucht dat er in de Achterhoek geen buslijnen verbelbust worden 's avonds en op zondag, met name voor lijn 51 (Doetinchem-Vorden) hing verbelbussing in de lucht. De dienstregeling op zaterdag wordt zelfs uitgebreid op lijn 23 (Doetinchem-Borculo), dat lijn 29 op zaterdag verdwijnt (in ieder geval het Achterhoekse gedeelte) is niet zo'n probleem. Lijn 27 biedt nog het alternatief.


Lijn 29 tussen Arnhem en Rheden is ook niet zo'n verlies. Lijn 43 rijdt buiten Arnhem grotendeels parallel. Maar let op dit is pas fase 1 van de nieuwe OV-visie hè.


Niet te vroeg juichen, dit is een doorontwikkeling van de dienstregeling 2016, voor de Achterhoek staat medio 2017 een vertaalslag naar de OV visie te wachten...

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 13:35
door sirvinniei
regenmaker schreef:
Frank schreef:Het schrappen van lijn 29 (Arnhem - Doetinchem) op zaterdag wil Breng kennelijk wel aan meewerken.


Ja, in de latere stukken staan nog een aantal wijzigingen op de punten hierboven. Zo wordt buurtbus 248 toch niet omgeleid via Wadenoijen, maar komt er een ander plan (belbus 243 tussen Wadenoijen en Tiel)

Pfffft, een belbus voor een dorpje dat op 1,5 km van een station afligt.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 13:38
door regenmaker
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het goedkoper is om:
1. Een lijn 543 op te zetten in de spits.
2. Lijn 46 verlengen naar Tiel Paasewaaij.
3. Lijn 47 verlengen naar Geldermalsen Poppenbouwing.
4. Een belbus 243 op te richten voor Wadenoijen.
In plaats van lijn 43 gewoon te laten rijden.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 14:21
door sirvinniei
Waarom doet de 46 eigenlijk zowel "Station Tiel" als "Station Tiel noordzijde" aan?
Lijkt me dubbelop, zeker in de nieuwe situatie.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 15:25
door sirvinniei
O en word lijn 44 in de avond en zondag nu gesplitst tussen de 844 en een 44 Kesteren-Wageningen of wordt het stuk Kesteren-Wageningen weer geplakt aan lijn 45 zodat deze weer zoals vanouds altijd Tiel-Ochten-Kesteren-Rhenen-Wageningen rijdt?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 15:27
door nvdw
Tussen de halte Station Noordzijde en het daadwerkelijke (bus)station moet de bus nog een aardig ommetje maken. In de dienstregeling is het richting Tiel al zeven minuten verschil. Het maakt het koppelen aan goede overstappen op de trein makkelijker door ook de halte Noordzijde als overstaphalte aan te geven, en het sluit ook aan op de praktijk: volgens het vervoersplan stappen de meeste reizigers al aan de noordkant uit. Vanaf daar loop je in een minuut naar het perron toe.

regenmaker schreef:Ik kan me bijna niet voorstellen dat het goedkoper is om:
1. Een lijn 543 op te zetten in de spits.
2. Lijn 46 verlengen naar Tiel Paasewaaij.
3. Lijn 47 verlengen naar Geldermalsen Poppenbouwing.
4. Een belbus 243 op te richten voor Wadenoijen.
In plaats van lijn 43 gewoon te laten rijden.


Dat kan ik me wel degelijk voorstellen. De omlopen van lijn 47 werden voorheen 'rond' gemaakt door de ritten door te laten lopen als lijn 43, en die weer door te laten gaan als 46, vice versa. Dat hoeft nu niet meer.

- Lijn 46 rijdt in 42 minuten van station Culemborg naar station Tiel. Daar tel je de 9 minuten van lijn 43 tot aan Passewaaij bij op, en het kan zelfs met marge binnen een uur. Twee bussen nodig.
- Lijn 47 rijdt in 47 minuten van station Gorinchem naar station Geldermalsen. Tel daar de 11 minuten van het traject van 43 tot aan Poppenbouwing bij op, en het kan in één uur. Twee bussen nodig.

In vergelijking met de huidige opzet (nu rijdt de bus de 46, 43 en 47 vice versa achter elkaar door) scheelt het je dus een bus, al was daar ook die knip in Culemborg voor nodig. Dat lijntje 146 zal wel geheel op conto van Juijn komen.

Die belbus kost je vrijwel niks zolang hooguit een enkeling er af en toe gebruik van maakt (en Arriva vertrouwt daar waarschijnlijk op). Die 543 zal alleen rijden voor de sociale werkplaats, en die kan bij de huidige vooruitzichten zot de zomer van 2017 in de stalling blijven.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 15:57
door sirvinniei
Het lijkt mij trouwens lastig om bij Poppenbouwing te keren.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 17:48
door nvdw
Nee hoor. Precies bij de laatste halte zit een zijstraat die je met een rondje op de terugweg brengt.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 18:37
door albertjan96
Lijn 44/45 Tiel-Wageningen
De inzet van kleine bussen zal vanaf december worden verminderd. Dit komt o.a. door de groei op het traject Kesteren -Wageningen.

Komen er dan nieuwe bussen, of bussen uit een andere regio/concessie?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 19:06
door Zugführer
nvdw schreef:[*]Lijn 44 Tiel - Maurik - Kesteren - Wageningen
Rijdt in de 'stille uren' (o.a. na 21.00 uur) als Vlinderbus 844. Alleen vanuit Tiel rijdt deze bus zonder vooraf te reserveren. De overstap vanuit de richting Tiel in Kesteren op de trein naar Arnhem is komen te vervallen. In Rhenen is de aansluiting op de trein uit en naar Utrecht verbeterd.
[*]Lijn 45 Tiel - Kesteren - Wageningen
In Rhenen is de aansluiting op de trein uit en naar Utrecht verbeterd.

Ik hoop dat ze er rekening mee hebben gehouden dat de trein in Rhenen een kwartier gaat schuiven vanaf december :p

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 20:37
door Wubbo
Die heeft Arriva zelf bij ProRail aangevraagd, dus dat mag ik toch aannemen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 20:41
door nvdw
Ja, dat lijkt me wel (de overstapmatrix staat in het vervoersplan als je het wilt controleren). De overstap vanuit Kesteren (en v.v.) is wel vrij ruim gesteld volgens het vervoerplan, maar dat lijkt me ook niet verkeerd gezien de vertragingen op de Rijnbrug en de looptijd tussen halte en station.

albertjan96 schreef:
Lijn 44/45 Tiel-Wageningen
De inzet van kleine bussen zal vanaf december worden verminderd. Dit komt o.a. door de groei op het traject Kesteren -Wageningen.

Komen er dan nieuwe bussen, of bussen uit een andere regio/concessie?


Het lijkt me eerder dat het in het nieuwe lijnenpakket eenvoudiger is geworden om vooral de inzet van 20-persoonsbusjes van Juijn op de lijnen naar Wageningen te voorkomen. Sowieso lijkt het erop (zie boven) dat het opheffen van lijn 43 al een bus vrijspeelt.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 20:42
door Daniel
@Wubbo: Huh, hebben we hier nu voor het eerst de omgekeerde situatie dat een busvervoerder een andere ligging van treinen aanvraagt om erop aan te kunnen sluiten?

@nvdw: Zoals ik jouw hele verhaal lees scheelt uiteindelijk vooral het inkorten van lijn 46 een bus, maar dan zou het opheffen van 43 dus een extra bus moeten schelen gezien je al schrijft dat de verlengingen van 46 en 47 over delen van de route van 43 juist zonder extra materieel kan.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 20:56
door Wubbo
Daniel schreef:@Wubbo: Huh, hebben we hier nu voor het eerst de omgekeerde situatie dat een busvervoerder een andere ligging van treinen aanvraagt om erop aan te kunnen sluiten?
Nee. Het is in dit geval beide Arriva, dus ik neem aan dat ze wisten dat de trein schoof. Daarnaast is al eerder het stoppatroon van de 3000 en de 3100 (dus Driebergen en De Klomp) omgewisseld vanwege busaansluitingen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 20:57
door nvdw
Even narekenen.

Slagje 46 kost in de nieuwe opzet pakweg 1:50 uur. Dan heb je bij een uurdienst twee bussen nodig.

Slagje 47 kost in de nieuwe opzet net geen 2:00 uur. Dan heb je bij een uurdienst twee bussen nodig.

De 146 doet het met één bus op een slag van 1:00 uur.

Het huidige slagje 46-43-47 kost vice versa exact 5 uur. Dan heb je bij een uurdienst vijf bussen nodig.

Dus het is inderdaad iets genuanceerder: je bespaart geen bus, maar speelt nu wel een 12-meterbus vrij voor bijvoorbeeld de lijnen naar Wageningen of Den Bosch terwijl je de 146 nu standaard met zo'n 20-persoons Mercedes Sprinter kan uitvoeren.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Wo 21 Sep 2016, 21:26
door Daniel
Wubbo schreef:Nee. Het is in dit geval beide Arriva, dus ik neem aan dat ze wisten dat de trein schoof.

Het bericht van Zugführer waar jij op reageerde heeft het over het verschuiven van de trein in Rhenen, die rijdt Arriva niet :wink:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Do 22 Sep 2016, 16:19
door Tjekken
Zugführer schreef:
nvdw schreef:[*]Lijn 44 Tiel - Maurik - Kesteren - Wageningen
Rijdt in de 'stille uren' (o.a. na 21.00 uur) als Vlinderbus 844. Alleen vanuit Tiel rijdt deze bus zonder vooraf te reserveren. De overstap vanuit de richting Tiel in Kesteren op de trein naar Arnhem is komen te vervallen. In Rhenen is de aansluiting op de trein uit en naar Utrecht verbeterd.
[*]Lijn 45 Tiel - Kesteren - Wageningen
In Rhenen is de aansluiting op de trein uit en naar Utrecht verbeterd.

Ik hoop dat ze er rekening mee hebben gehouden dat de trein in Rhenen een kwartier gaat schuiven vanaf december :p


Wat worden de treintijden? En waar komt deze info vandaan trouwens, wel zo handig om te weten!

Doorkomsttijden in Rhenen worden .20 en .50 ri. Kesteren en .07 en .37 ri. Wageningen. (niet veel veranderd aan de bustijden dus)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Do 22 Sep 2016, 16:32
door nvdw
Vervoerplan en reacties staan op de site van ROCOV Gelderland.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Do 22 Sep 2016, 17:10
door SuperGhost
In het plan voor de Achterhoek staat bij lijn 72:
In de oostelijke Achterhoek vormt lijn 72 de basisvoorziening voor de plaatsen die niet per trein bereikbaar zijn. Vooral de overstapmogelijkheden tussen trein en bus in Lievelde zijn erg belangrijk. De dienstregelingstijden van lijn 72 zullen worden aangepast met een nog sterke focus op het overstapstation Lievelde. Hierdoor hopen we de kwaliteit van de bus/trein overstap te verbeteren. In de avonduren en in het weekend verschuiven alle busritten van Neede naar Groenlo met een half uur. De route van lijn 72 blijft ongewijzigd.
Naast dat het sterkere i.p.v. sterke moet zijn (het woordje nog geeft aan dat het een overtreffende trap moet zijn) lijkt me dit wat vreemd. Immers: lijn 72 heeft juist nu in Lievelde een perfecte aansluiting op de trein naar Zutphen en zal bij een halfuursverschuiving een overstap van zo'n 35 minuten krijgen. Of gaat men de trein symmetrisch maken? Over de dienstregeling van de trein wordt echter geen woord gerept in dat plan.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: Do 22 Sep 2016, 18:12
door Zugführer
Tjekken schreef:Wat worden de treintijden? En waar komt deze info vandaan trouwens, wel zo handig om te weten!

Doorkomsttijden in Rhenen worden .20 en .50 ri. Kesteren en .07 en .37 ri. Wageningen. (niet veel veranderd aan de bustijden dus)

De treintijden zijn te vinden op Hafas
Vertrektijd uit Rhenen wordt .22/.52, aankomst .04/.34.
Dat worden wel heel erg krappe overstappen...