Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
dennistd schreef:Volgens mij wil je met die bus de aansluiting Elst -> Kesteren -> Utrecht geven. Dat betekent iets na aankomst van de trein uit Arnhem om .04/.34 vertrekken uit Kesteren en op tijd in Rhenen zijn voor de trein van .22/.52 naar Utrecht. Dat zou moeten lukken voor een stukje van nog geen 4,5km al weet ik niet of daar ook files staan in de spits.
In zowel de ochtendspits als de avondspits staat het vaak vast tussen Kesteren en Rhenen. Hebben de bussen op lijn 44 en 45 ook vaak mee te maken.
Het bericht zoals dat op de Gelderlander.nl staat is een beetje onduidelijk.
Echter, op de website van de provincie vond ik dit document, waarin deze afbeeldingen staan ter verduidelijking.
De betrouwbare overstap voor reizigers Kesteren > Utrecht is straks dus op station Rhenen ipv station Tiel, met zelfs nog 2 minuten tijdwinst. Mits er natuurlijk geen file staat op de Rijnbrug...
dennistd schreef:Maar waarom zou je ook Kesteren-Tiel met die bus willen rijden? Vanuit Tiel heb je toch geen problemen richting Utrecht? Of wil je dat voor de reizigers Kesteren-Gorinchem doen of zo?
Ja precies, dat vroeg ik me dus ook al af. Als je 5 minuten voor de trein naar Arnhem in Kesteren aankomt dan kan je bij direct doorrijden naar Tiel (kost 16 minuten) daar zo'n 10 minuten voor de trein zijn. Da's op zich al wel nuttiger, want dan heb je nog wel een aansluiting naar Utrecht al is het nog aan de krappe kant voor een overstap vanaf het busstation.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Wat ik niet begrijp en niet teruglees in het document: de overstap in Rhenen is nu 11 minuten en volgens de provincie onbetrouwbaar. Straks wordt hij 5 minuten en volgens de provincie wel betrouwbaar. Hoe gaan ze dat regelen?
Verder hebben ze het in dat stuk over "Geldermals" -o-
Het blijft lastig, maar een parallelle A15-bus Tiel - Rhenen is volgens mij nutteloos.
Wat je misschien beter kunt doen:
* bus 45 overdag weer 2x/uur Tiel - Ochten - Kesteren - Wageningen laten rijden (sluit in Tiel aan op de trein v/n Utrecht en in Kesteren op de trein v/n Tiel)
* ma-vrij overdag 2x/uur een nieuwe pendelbus 41: Rhenen - Kesteren - Ochten, die in Rhenen goed aansluit op de trein v/n Utrecht (keert rond .13/.43 op station Rhenen)
StefanH schreef:Er komt een pendelbus tussen Rhenen, Kesteren en Tiel om de wachttijden in Tiel (overstap op de trein van Arnhem naar Woerden v.v.) te overbruggen. Maar veel is er nog niet over bekend. Gaat Arriva deze verbinding bezorgen of een andere vervoerder? Ook de de dienstregeling en de route zijn nog -voor zover ik weet - niet bekend?
Welke oplossing er ook komt: het hek zou van de dam zijn als de NS hiervoor qua kosten op moet draaien. Dan schep je een mandaat waardoor elke verslechterde of gewijzigde aansluiting in rekening gebracht kan worden.
KL577 schreef:
En psst....: op termijn weer een snellere intercity Nijmegen - Amsterdam via de Betuwelijn?
Dan moet de Betuwelijn wel eerst geëlektrificeerd worden en moet Arriva geen bezwaar aantekenen dat die Intercity over een lijn rijdt waar dat bedrijf de concessie voor heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tegen de tijd dat er überhaupt een HRN-intercity kan rijden op dit stuk is er wel weer een aanbesteding geweest. Je zet dan gewoon in het bestek dat de nieuwe vervoerder passage van de IC moet gedogen, maar wel het alleenrecht krijgt om te stoppen aan de stations tussen Tiel en Elst.
Uiteraard elektrificeren & een ietwat moeilijk inpasbare aansluiting nodig bij Elst vork richting Nijmegen. Maar verder heeft Arriva daar formeel niets over te zeggen: het baanvak delen met vervoerders die verder geen impact hebben op de inkomstenstructuur moeten ze ook nu gedogen... Al is het natuurlijk lang geleden dat er een goederentrein over de Betuwelijn reed.
Ik heb ooit een dienstregelingopzet gemaakt voor een IC Nijmegen - Veenendaal Centrum - Utrecht (en verder) (zwerft nog ergens rond op opeenshadikhet). Een reistijdwinst van 15 minuten tussen Nijmegen en Utrecht is al snel realiseerbaar, maar vereist in ieder geval bovengenoemde infra; uiteraard de aansluiting Rhenen-Kesteren; en partieel dubbelspoor bij Rhenen station.
Onder het lijnnummer 145 zie ik in OV-Info een buslijn tussen Kesteren en Rhenen staan, die onderweg alleen stopt bij de halte De Leede. Vanuit Rhenen van maandag t/m vrijdag tussen 07:15 en 17:45 een halfuurdienst en vervolgens nog ritten om 18:12, 18:30 en 19:00 en op zaterdag tussen 08:30 en 19:00. Vanuit Kesteren van maandag t/m vrijdag 07:07 tot 17:37 een halfuursdienst en vervolgens nog ritten om 17:52, 18:22 en 18:52 en op zaterdag van 18:22 tot 18:52.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo schreef:Wat ik niet begrijp en niet teruglees in het document: de overstap in Rhenen is nu 11 minuten en volgens de provincie onbetrouwbaar. Straks wordt hij 5 minuten en volgens de provincie wel betrouwbaar. Hoe gaan ze dat regelen?
(..)
Ik begrijp er ook weinig van. In mijn ogen is de problematiek van files voor en op de Rijnbrug nog lang niet opgelost. Dát maakt de overstap onbetrouwbaar, in mijn ogen.
Nu wordt de overstaptijd ook nog eens verkort.. dus in principe wordt er juist buffertijd uit de overstap gehaald.
Er zijn wel werkzaamheden bij station Rhenen. Plaatsing van fietsenstallingen en herbestrating van parkeerplaats. Bushalte nabij de autodealer (langs de weg omhoog het talud op) is nog niet echt 'geactiveerd' naar mijn idee.
Lijkt mij wel dat dat moet gebeuren indien er een pendeldienst tot het station wordt opgestart ivm keering.
Maar deze busdienst lijkt te zijn opgezet met het idee dat er veel reizigers van Kesteren en ten oosten ervan zijn naar Utrecht Centraal. Ik ben gedurende de jaren over vele tijdstippen vanuit Tiel vertrokken, maar ik heb nu niet de indruk dat die overstappende reizigers nu massaal naar Ut reizen. Eerder naar stations als Geldermalsen en Culemborg.
Bovendien rijden er al bussen tussen Kesteren en Rhenen en voor die afstand van 4 kilometer is een derde buslijn niet echt nodig
Dat is wat kort door de bocht, de huidige dienstregelingen van lijn 44/45 sluiten in Rhenen niet goed aan op de sprinter naar Utrecht. En Arriva verwacht op werkdagen toch minimaal 50 reizigers te kunnen vervoeren, op zaterdagen minimaal 30.
50 reizigers per dag (dat lees ik in dat document van de provincie) is trouwens niet erg veel. Ze rijden 2x per uur per richting gedurende ongeveer 12 uur per dag, dus 2*2*12=48 ritten. Het gemiddelde verwachte reizigersaantal is dus 1.
OT: Dat gemiddelde klopt wel redelijk met de overige bussen hier, die ook veel lucht vervoeren.
Ik vraag me ook af waar ze die extra bussen vandaan gaan halen, aangezien lijn 45 ook al met dubbele frequentie gaat rijden tussen Kesteren en Wageningen
Kansloos, die Rijnbrugpendel.
Hij zou misschien nog wel een kans maken, als busje 145 niet alleen tot station Kesteren laat rijden, maar integreert met het streekvervoer netwerk. Bijvoorbeeld door ook enkele omliggende dorpskernen (Ochten of Opheusden) rechtstreeks met Rhenen te verbinden.
Want dan bied je een meerwaarde voor mensen (in plaats van Overstap trein-bus in Kesteren gevolgd door overstap bus-trein in Rhenen, waarbij je het risico loopt dat je de tweede overstap mist door file op de Rijnbrug). Dan nog liever 24 minuten in Tiel wachten voor één zekere overstap...
En dan te bedenken dat die slechte overstap in Tiel mede komt doordat de Betuwediesel na Elst naar Arnhem blijft doorrijden, tot groot verdriet van alle corridor-denkers bij NS.
Tot groot geluk van de reizigers op die lijn, die niet met een extra overstap opgezadeld worden. Inkorten tot Elst zou de doodsteek zijn voor die lijn.