Pagina 73 van 96

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 29 nov 2018, 18:49
door Gerben
Arriva blijft trouwens mensen die vragen hebben over het opheffen van lijn 73 steeds maar weer doorschuiven naar Qbuzz... Terwijl Qbuzz met dit hele gedoe van lijn 73 niks te maken heeft aangezien de lijn niet bij de concessie hoort die zij gaan rijden... Toch apart dat ze dat blijven doen terwijl Arriva en de provincie Gelderland daar toch een verwantwoordelijkheid hebben en niet Qbuzz die compleet buiten dit gedoe staat.

Nog steeds een apart verhaal dit gedoe, niemand lijkt de verantwoordelijkheid willen nemen voor het opheffen van deze lijn, de provincies niet maar ook Arriva niet...

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 29 nov 2018, 19:29
door Daniel
De verantwoordelijkheid is heel helder, die ligt bij Gelderland want zij hebben de lijn overgedragen gekregen van Zuid-Holland. En Zuid-Holland kan wat lastig een lijn waar ze niet verantwoordelijk voor zijn (op die drie weken in december na) opheffen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 29 nov 2018, 19:35
door regenmaker
Maar de verantwoordelijkheid is doorgeschoven zonder de nadrukkelijke toestemming van de provincie Gelderland zelf. Zo kan iedereen zich het er makkelijk vanaf maken.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 29 nov 2018, 20:08
door The Greyhound
Daniel schreef:Heel duidelijk dat Arriva geen zin meer heeft in die verbinding nu ze DAV kwijt zijn ja (ligt nu immers wel heel ongunstig voor ze). En dan is de provincie Zuid-Holland de schuld geven wel heel makkelijk, die kunnen de lijn immers niet opheffen zelf. Immers heeft Zuid-Holland de lijnen in Vijfheerenlanden overgedragen aan Utrecht en Gelderland met als uitgangspunt het behoud van het voorzieningenniveau.
Tot 8-12-2018 is Zuid Holland verantwoordelijk voor het vervoer op lijn 73. Voor de situatie van na die datum heeft Zuid Holland zonder overleg of kennisgeving besloten zich niet meer verantwoordlijk te voelen voor lijn 73. Dat je de concessiegrenzen na grenswijzigingen wilt aanpassen is op zich logisch, maar dat moet dan wel in goed overleg gebeuren. Voor de lijnen naar Utrecht is dat netjes gebeurt door de provincie Zuid Holland. Lijn 73 heeft men eenvoudigweg gewoon geschrapt (opheven) en dat verder doodgezwegen. Dat blijkt ook uit het niet noemen van de verbinding in het Pve voor de nieuwe concessie. Alle andere verbinding en ook de verbindingen die naar een ander concessiegebied overgingen werden daarin wel genoemd. Arriva en Gelderland zijn nu in een zeer kort tijdsbestek bezig om nog iets van een verbinding te redden. Dat lijn 141, waarvan ik aanneem dat deze door een onderaannemer (Juijn?) gereden gaat worden niet de ultieme oplossing is, is bij de meeste partijen (beleidsmakers en politiek) inmiddels wel duidelijk. Of er voor 9-12 een betere oplossing op tafel komt en haalbaar is, is de vraag. Laten we er het beste van hopen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 29 nov 2018, 20:16
door Daniel
The Greyhound schreef:Tot 8-12-2018 is Zuid Holland verantwoordelijk voor het vervoer op lijn 73.
Nee, tot 31 december 2018 is Zuid-Holland nog verantwoordelijk. Daarom rijden er in december ook U-OV-bussen in Vijfheerenlanden tegen Zuid-Hollands tarief.
Voor de lijnen naar Utrecht is dat netjes gebeurt door de provincie Zuid Holland. Lijn 73 heeft men eenvoudigweg gewoon geschrapt (opheven) en dat verder doodgezwegen. Dat blijkt ook uit het niet noemen van de verbinding in het Pve voor de nieuwe concessie. Alle andere verbinding en ook de verbindingen die naar een ander concessiegebied overgingen werden daarin wel genoemd.
Ik weet niet welk PvE jij gelezen hebt, maar in het definitieve PvE komen geen lijnnummers voor die naar de provincie Utrecht gaan. Er staat alleen expliciet in dat Leerdam niet bij de nieuwe DMG-concessie hoort.
Om te weten hoe het nou echt zit moeten we de inhoud van de optie Vijfheerenlanden van de DMG-concessie kennen, want onder die optie wordt door Qbuzz van 9-12-2018 t/m 31-12-2018 het vervoer in Vijfheerenlanden gereden. Die is echter nergens openbaar te vinden.
Want op zich is het wel weer opvallend dat de 73 als enige al op 9-12 van vervoerder zou wisselen. Als lijn 73 onder de optie zou vallen had Qbuzz 'm namelijk in de laatste drie weken van het jaar nog moeten rijden.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 29 nov 2018, 20:24
door The Greyhound
Je haalt dingen door elkaar. Lijn 73 heeft niks met de optie Vijfheerenlanden te maken.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 29 nov 2018, 21:08
door albertjan96
dennistd schreef:Heeft Arriva het tegenwoordig zo druk? Er rijdt een gratis(!) bus Zetten-Andelst => Elst in de ochtendspits.
https://twitter.com/Arriva_NL/status/10 ... 4693336065
De spitsbus wordt met ingang van 30 november (morgen) opgeheven. Blijkbaar acht Arriva hem niet meer nodig. In mij ervaring zit de stoptrein naar Arnhem van 08:00 uur nog steeds (te) vol, zeker na station Zetten Andelst...

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 29 nov 2018, 21:49
door Daniel
The Greyhound schreef:Je haalt dingen door elkaar. Lijn 73 heeft niks met de optie Vijfheerenlanden te maken.
Lijn 73 heeft alles met de optie Vijfheerenlanden te maken, hij zit immers niet in de DMG-concessie (zou ook raar zijn met een eindpunt in een andere provincie en maar een heel klein deel van de haltes in Zuid-Holland). De optie Vijfheerenlanden betreft al het OV in Vijfheerenlanden en zat bij de concessie voor het geval de nieuwe gemeente bij Zuid-Holland zou gaan horen. In de periode van 9 t/m 31 december wordt die optie door Zuid-Holland afgenomen omdat ze dan nog bestuurlijk verantwoordelijk zijn voor dat gebied.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 29 nov 2018, 22:11
door The Greyhound
Dus volgens jouw logica kunnen we tussen 9 en 31 december Qbuzzen verwachten op lijn 73? Keep on dreaming.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 29 nov 2018, 22:44
door Daniel
Waar zeg ik dat dan, ik lees het nergens in m'n eigen bericht. Maar hij zou logischerwijs in die optie moeten zitten aangezien alle lijnen die naar een andere provincie gaan daarin zitten. Echter kennen we de inhoud van die optie niet dus valt lastig te zeggen of er voor die lijn andere afspraken in staan, tegelijk is die optie de enige logische plek om lijn 73 in op te nemen.
Feit is in elk geval sowieso dat lijn 73 niet bij de DMG-concessie hoort, want dan had hij in het PvE in de lijst met concessiegrensoverschrijdende lijnen moeten staan. Hij staat echter ook niet in de lijst met te gedogen lijnen, maar op geen van beide punten heeft Gelderland destijds gereageerd.

Maar het feit dat 73 dus sowieso niet in DMG zat bij de aanbesteding geeft al aan dat hij niet door Zuid-Holland opgeheven kan zijn.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 29 nov 2018, 22:47
door Wubbo
Kunnen we eens ophouden met deze discussie? Ik heb het idee dat ik alle argumenten nu zo'n 27x gelezen heb en dat we er niet uit gaan komen wiens fout het is.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 00:30
door ovVeluwe
Iets anders, ik zag op facebook dat bus 50 en 51 in de Achterhoek zijn gekomen en enkele 83xx zullen komen in nieuwe huisstijl. Daarnaast zijn de 89xx Citeas naar Meppel. Wat gaat er met die Citeas gebeuren?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 01:08
door Stadsbus
Die gingen ze spuiten aangezien de stickers loslaten.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 09:45
door busentrein
De 8300 wagens gaan de Connexxions wagens aflossen die de versterkingsdiensten draaien. De 50 en 51 zijn tijdelijk aanwezig om het spuiten van de 8900 wagens mogelijk te maken, die per twee naar Meppel zijn/gaan.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 10:25
door Michael
Komen de 89** Citea's niet meer terug naar Brabant dan?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 20:31
door busentrein
Nope, niets is zo veranderlijk dan de plannen voor het wagenpark van de Achterhoek :') :')

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 21:57
door SuperGhost
Zijn er plannen dan? :roll:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 11 dec 2018, 07:35
door The Greyhound
het klinkt bijna ongelofelijk maar eindelijk neemt de Provincie Zuid-Holland z'n verantwoordelijkheid en gaan ze weer meebetalen aan de verbinding Leerdam-Gorinchem die ze eerder dit jaar zonder overleg over de schutting gooide:

https://digitalekrant.ad.nl/algemeendag ... d093f588ad

Het is triest dat dit nu pas gebeurt na invoering van de nieuwe dienstregeling en de passagiers de afgelopen dagen alternatief vervoer moesten zoeken. Laten we hopen dat deze dwaling snel voorbij is.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 15 dec 2018, 18:16
door The Greyhound
Vanaf maandag rijden er naar alle waarschijnlijkheid (!) weer bussen op de route van lijn 73 richting Gorinchem. Dit is mogelijk geworden nadat ook de provincie Zuid-Holland z’n verantwoordelijk weer neemt en meebetaalt aan deze verbinding. De haltes staan er allemaal nog zonder informatie over het feit dat de lijn is opgeheven. De provincie Gelderland ziet dat niet als haar taak: Als Zuid Holland een buslijn opheft moeten zij de bushaltes ook maar weghalen was het commentaar. Gelukkig worden ze dus binnenkort weer gebruikt.

https://digitalekrant.ad.nl/algemeendag ... Zc9fzieppQ

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 15 dec 2018, 18:55
door Daniel
Dat laatste is wel een beetje raar, immers had Gelderland een aantal jaren terug immers nog alle haltepalen vervangen op deze lijn terwijl ze hardnekkig willen doen geloven dat ze er nooit verantwoordelijk voor waren.
Ook vrij logisch dat Qbuzz ze niet weghaalt, zij hebben nooit een concessie gekregen voor dit traject.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 15 dec 2018, 20:31
door The Greyhound
Daniel schreef:Dat laatste is wel een beetje raar, immers had Gelderland een aantal jaren terug immers nog alle haltepalen vervangen op deze lijn terwijl ze hardnekkig willen doen geloven dat ze er nooit verantwoordelijk voor waren.
Ook vrij logisch dat Qbuzz ze niet weghaalt, zij hebben nooit een concessie gekregen voor dit traject.
Die haltepalen was een raar verhaal. Op een gegeven moment stonden er opeens blanco witte borden langs de lijn. Arriva DAV had daar uiteraard niet de juiste bestikkering voor en wist waarschijnlijk ook van niks. Na een paar maanden verschenen er vertrekstaatjes. Het heeft bijna 1 1/2 jaar geduurd voordat de haltes volledig in Gelderse Huisstijl bestikkerd werden.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 16 dec 2018, 09:07
door Suus
The Greyhound schreef:De provincie Gelderland ziet dat niet als haar taak: Als Zuid Holland een buslijn opheft moeten zij de bushaltes ook maar weghalen was het commentaar. Gelukkig worden ze dus binnenkort weer gebruikt.
Dat is gewoon een rancuneus bestuur die zo probeert te verbergen dat ze haar eigen taken ook niet al te goed heeft uitgevoerd. :roll:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 23 dec 2018, 22:04
door The Greyhound
Volgens de ChristenUnie zal er vanaf 7 januari een scholierenlijn 673 gaan rijden van Asperen naar Gorinchem. De lijn zal gereden worden door Arriva en mede gefinancierd worden door de provincie Zuid-Holland.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 23 dec 2018, 22:11
door The Greyhound
te vinden op de website van Arriva Gelderland

Vergroening wagenpark

In de loop van 2019 worden de Euro V bussen vervangen door Euro VI bussen die een betere milieuprestatie hebben. De uitstoot van stikstofoxiden ligt tot 75% lager en de hoeveelheid fijnstof die bussen uitstoten, wordt hierdoor meer dan gehalveerd. Komen er vanuit andere concessie zoveel Euro VI bussen vrij dat het hele wagenpark vervangen kan worden, of komen er nieuwe bussen?

https://www.arriva.nl/web/file?uuid=2b2 ... entid=9141

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 23 dec 2018, 22:15
door StefanRijnhoutjes
The Greyhound schreef:Volgens de ChristenUnie zal er vanaf 7 januari een scholierenlijn 673 gaan rijden van Asperen naar Gorinchem. De lijn zal gereden worden door Arriva en mede gefinancierd worden door de provincie Zuid-Holland.
Linkje?