Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Erno-BE » Vr 29 Aug 2014, 16:22

SuperGhost schreef:Daarom zouden dus ook de busdiensten Borculo-Enschede en Groenlo-Enschede ook beiden bij dezelfde concessie moeten horen. Daarbij zou Gelderland (Achterhoek) ook de meest logische zijn, aangezien daar de meeste plaatsen bediend worden.
Maar dat wil Twente dus absoluut niet (Haaksbergen-Enschede is juist een van de drukste trajecten), terwijl Gelderland natuurlijk niet 73 en 74 naar Twente wil doen (die lijnen bedienen de halve Achterhoek).

Als je die beide diensten bij dezelfde vervoerder zou laten horen, had je wellicht ook buiten de brede spits om een kwartiersdienst Haaksbergen-Enschede kunnen hebben, in plaats van elk half uur 2 bussen die achter elkaar rijden.

Ik denk dat het systeem van Vervoersverbonden zoals in Duitsland is beter werkt. De buslijnen vertrekkend uit Doetinchem (muv 74) komen onder Vervoersverbond Arnhem-Nijmegen te vallen. De Achterhoekse spoorlijnen Doetinchem-Winterswijk en Ruurlo-Winterswijk juist onder Vervoersverbond Oost-Nederland (bij spoorlijnen is er samenwerking tussen vervoersverbonden, dus geen knip in treindienst). Aangezien vervoersstromen niet afhankelijk zijn van provinciegrenzen, maar concessiegrenzen wel.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » Vr 29 Aug 2014, 17:44

Heeft te maken met dat lijn 74 in deze ligging ook 's avonds in Doetinchem aansluit op de trein, terwijl voor lijn 73 de aansluiting op de trein onbelangrijk is. Bovendien is lijn 74 ook de hoofdlijn en lijn 73 slechts een zijlijntje.
Lijn 73 rijdt ook pas de laatste jaren ook buiten de spits door van/naar Enschede. Vroeger reed lijn 73 buiten de brede spits slechts tot Groenlo en iets eerder (toen lijn 74 nog via Lievelde reed) reed lijn 73 's avonds zelfs helemaal niet (was namelijk even snel via de trein en er was te weinig vraag).

Een kwartiersdienst op Haaksbergen-Enschede in de daluren doordeweeks kan overigens prima zonder kwartiersverschuivingen. Hiervoor moet je lijn 62 met 6 minuten verschuiven (vertrekt ri. zuiden dan om .21/.51 i.p.v. .15/.45) en lijn 74 met 2 minuten (om .06/.36 i.p.v. .08/.38).

Wat mij betreft kan de dienstregeling beter gemaakt worden door een paar kleine aanpassingen:
- lijn 71: Enschede Centraal - Doetinchem Station via Ruurlo Station
Koppeling van de huidige lijnen 23 en 62. Gaat dan (vanaf Enschede gezien) 6 minuten later vertrekken (overstap in Ruurlo op de trein naar Zutphen is dan 7 minuten i.p.v. huidige 11). Lijn 56 moet dan 4 minuten later vanuit Borculo vertrekken. De huidige spitsrichtings-snelritten als normale ritten inleggen (en dus ook via de Haaksbergerstraat, liggen namelijk in Haaksbergen verknoopt met lijn 72 naar de Zuiderval)
- lijn 72: Enschede Centraal - Doetinchem Station via Varsseveld
Lijn 74, alleen dan hernoemd naar 72. Rijdt 's avonds en zondags (1x p/u) via Lievelde (verschuift dan met een kwartier op Enschede-Groenlo en sluit in Lievelde aan op de trein van/naar Winterswijk).
- lijn 73: Enschede Centraal - Winterswijk Station
Rijdt niet 's avonds en zondags (als er een rechtstreekse verbinding Lievelde-Enschede is)
- Lijn 74: Neede Busstation - Lichtenvoorde Wentholtpark
Huidige lijn 72, vrijwel ongewijzigd: alleen de verdichtingsritten die in Groenlo beginnen/eindigen op zondag vervallen (zorgt de nieuwe lijn 72 voor) en 's avonds vervalt de lijn geheel (de nieuwe lijn 72 rijdt dan 2x p/u via Lievelde)

vanuit Haaksbergen Busstation, gezien in zuidelijke richting, krijg je dan:
Spits:
.06 Lijn 71 Neede Busstation (alleen in spitsrichting)
.06 Lijn 72 Doetinchem via Lichtenvoorde
.21 Lijn 71 Doetinchem via Ruurlo
.21 Lijn 73 Winterswijk (in Eibergen/Groenlo overstap op lijn 74)
.36 Lijn 71 Neede Busstation (alleen in spitsrichting)
.36 Lijn 72 Doetinchem via Lichtenvoorde
.51 Lijn 71 Doetinchem via Ruurlo
.51 Lijn 73 Winterswijk (in Eibergen/Groenlo overstap op lijn 74)

Doordeweeks én zaterdag tot 19:00:
.06 Lijn 72 Doetinchem via Lichtenvoorde (in Groenlo overstap op lijn 73)
.21 Lijn 71 Doetinchem via Ruurlo
.36 Lijn 73 Winterswijk (in Groenlo overstap op lijn 72)
.51 Lijn 71 Doetinchem via Ruurlo

Avond:
.21 Lijn 71 Doetinchem via Ruurlo (in Haaksbergen overstap op lijn 72 tot Lichtenvoorde, via Lievelde)
.51 Lijn 72 Doetinchem via Lievelde (in H'bergen overstap op lijn 71 tot Borculo, in Lievelde op de trein naar W'wijk)

Zondags:
.21 Lijn 71 Doetinchem via Ruurlo
.51 Lijn 72 Doetinchem via Lievelde (in Lievelde overstap op de trein naar Winterswijk)

De buslijnen 53 en 59 (Haaksbergen-Hengelo) en 66 (Neede-Almelo-Oldenzaal) moeten dan een kleine minutenverschuiving krijgen.

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor busentrein » Vr 29 Aug 2014, 18:08

Goed aangezien mensen nu volledig doorslaan met hun eigen ideeën. Dit staat in de planning voor december

Lijn 73 wordt de nieuwe hoofdlijn voor deze corridor.
72 wordt verlengd naar Varsseveld (Varsseveld Station - Varsseveld Den Es - Lichtenvoorde - Lievelde - Groenlo - Eibergen - Neede)
74 wordt ingezet waar nodig en zal grotendeels Doetinchem - Enschede blijven rijden.

Spitsen 4x per uur Doetinchem - Groenlo (2x per uur door naar Enschede)
daluren overdag 1x per uur (Doetinchem - Enschede)
avond/weekend 0x per uur

Mensen worden in de avond en weekend op het traject Doetinchem - Varsseveld verwezen naar de trein. Westendorp wordt dan bediend door de bel(buurt)bus 194.

Meer wil, kan en mag ik niet zeggen

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » Vr 29 Aug 2014, 18:30

Dat had ik al begrepen.

Hoop alleen dat ze dan wel zo slim zijn om lijn 73 altijd in Winterswijk goed op de trein te laten aansluiten (dus in zijn huidige spitspad rijdt).

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 348
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor busentrein » Vr 29 Aug 2014, 18:34

Dat wordt wel het basispatroon ja

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » Vr 29 Aug 2014, 18:45

Mooi. Dat is weliswaar alleen voor de Winterswijkers zelf van belang, maar dat is wel eigenlijk ook de enige doelgroep van lijn 73 (want op Groenlo-Enschede zou natuurlijk ook lijnen 72 of 74 kunnen rijden i.p.v. 73).

Ben wel benieuwd wat er 's avonds gebeurd. Nu rijden lijnen 73 en 74 's avonds namelijk een halfuursdienst op Haaksbergen-Groenlo. Lijn 74 rijdt straks niet meer dus, maar wat gaat er met lijn 73 gebeuren? Met dat pad kun je namelijk niet meer in Haaksbergen op lijn 62 aansluiten. Gaat lijn 73 naar Neede rijden, gaat die dan doorrijden naar Enschede, of moet er met de trein en lijn 72 gereden worden?
Gaat lijn 72 2x per uur op het gehele traject rijden 's avonds (immers: in Neede en Varsseveld is er wel een aansluitende halfuursdienst en indien lijn 73 's avonds niet rijdt is dat wellicht ook noodzakelijk als de trein niet symmetrisch wordt ingelegd), of gaat die 1x Varsseveld-Neede rijden en 1x Groenlo-Lichtenvoorde, of gaat de trein symmetrisch ingelegd worden en gaat lijn 72 alleen 1x de gehele route rijden.

Nog genoeg vragen die open blijven dus.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Erno-BE » Vr 29 Aug 2014, 18:48

Mits goede aansluiting op de trein is lijn 73 ook belangrijk voor Aaltenaren en door de slechte aansluitingen in Doetinchem en Varsseveld ook voor het trio Gaanderen/Terborg/Silvolde.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » Vr 29 Aug 2014, 18:53

Gaanderen, Terborg, Silvolde kunnen straks dus bij station Varsseveld op lijn 72 opstappen (en hebben in Lichtenvoorde in de spits vervolgens een overstap op lijn 74).

Aalten klopt wel.

gkw1969
Berichten: 328
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor gkw1969 » Zo 31 Aug 2014, 09:57

Leuke ideeën allemaal, ware het niet dat niet de regio Twente bepaald dat Haaksbergen-Enschede onder Twente valt, maar de algehele regel dat: als het overgrote deel van een grensoverschrijdende lijn in een bepaald vervoersgebied valt, deze onder die concessieverlener valt.
1. In het verleden is er schijnbaar bewust voor gekozen lijn 20 op te knippen in 20 en 23 in Borculo, die knip zal de provincie Gelderland niet terugdraaien(zij zijn namelijk akkoord gegaan destijds).
2. Lijn 62 rijdt niet alleen Borculo-Enschede maar door naar Denekamp, dit om een betere ontsluiting van het centrum van Enschede te geven.
3. Het verschuiven van patroontijden op de genoemde lijnen heeft consequenties voor alle aansluitende verbindingen: lijn 53 in Hengelo, lijn 66 in Hengevelde, Delden, Almelo en Oldenzaal, 62 in Enschede en Oldenzaal.

De bus om 8.58(die volgens 9292 om 9.02 vertrekt) uit Winterswijk wordt in opdracht van Syntus om 9.48 vanuit Haaksbergen versterkt met een lijn 62 snelbus. Daarnaast is het bij Arriva gebruikelijk dat chauffeurs zeggen dat ze niet verder versterken dan Haaksbergen. Bij navraag bij Arriva en binnen Syntus blijkt dat ze gewoon moeten doorrijden naar Enschede Centraal.
Daar is Arriva in de Connexxion tijd ook al vaker op aangesproken, dan gaat het een week of 2 goed en dan stopt het weer en zetten ze de passagiers over op de overvolle, toen nog, 76.
When you're tired of London, you're tired of life

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Erno-BE » Zo 31 Aug 2014, 10:37

Kunnen de regio Twente en de Provincie Gelderland niet een deal sluiten waarbij de Westelijke ZHO-lijnen (52, 54, 56 en 81) geruild kunnen worden met de Haaksberger lijnen (53, 59 tot Hengelo, 62 tot Enschede en 595). Dan is de indeling vervoerskundig een stuk logischer.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » Zo 31 Aug 2014, 11:41

Tja, helaas werken OV-concessies te vaak nog op basis van provincie/regiogrenzen en niet op basis van vervoersverbindingen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Erno-BE » Zo 31 Aug 2014, 13:22

Provincie en gemeentegrenzen zijn niets meer dan lijntjes op de kaart, vervoersverbindingen trekken zich daar niets van aan, helaas busverbindingen wel.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor MdJ » Zo 31 Aug 2014, 14:03

gkw1969 schreef:De bus om 8.58(die volgens 9292 om 9.02 vertrekt) uit Winterswijk wordt in opdracht van Syntus om 9.48 vanuit Haaksbergen versterkt met een lijn 62 snelbus. Daarnaast is het bij Arriva gebruikelijk dat chauffeurs zeggen dat ze niet verder versterken dan Haaksbergen. Bij navraag bij Arriva en binnen Syntus blijkt dat ze gewoon moeten doorrijden naar Enschede Centraal.
Daar is Arriva in de Connexxion tijd ook al vaker op aangesproken, dan gaat het een week of 2 goed en dan stopt het weer en zetten ze de passagiers over op de overvolle, toen nog, 76.

Die snelbus van lijn 62 om 9.48u staat overigens niet in de dienstregeling.
Bij twijfel: gebruik beton.

chemie
Berichten: 366
Lid geworden op: Do 01 Mei 2014, 12:01

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor chemie » Zo 31 Aug 2014, 16:28

Er rijdt op dat tijdstip geen snelbus zover ik weet. Die staat niet op 9292, niet in de dienstregeling en ik zie hem dan ook nooit :)

Verder kan het goed kloppen dat ik mij vier minuten vergist heb in de vertrektijd :wink:

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Erno-BE » Zo 07 Sep 2014, 20:14

Er is al een Facebook-pagina tegen het opheffen van lijn 74 in het weekend: https://www.facebook.com/pages/Bus-74-ook-in-de-weekenden/786938911328844?notif_t=fbpage_fan_invite

waldo79
Berichten: 3637
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor waldo79 » Zo 07 Sep 2014, 20:28

En wat gaat er dan met de reacties op die Facebookpagina gebeuren? Ik vrees weinig - als niemand de reacties bundelt en tot beargumenteerde brief richting vervoerder en gedeputeerde verwerkt.
Mij best :)

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » Zo 07 Sep 2014, 20:40

Zelfs dan zal er waarschijnlijk niets mee gebeuren, want er is gewoon geen geld voor.

Vraag me alleen af naar de precieze invulling, want tot zover me nu duidelijk wordt, rijdt er straks in het weekend:
2x lijn 72 Varsseveld - Groenlo, 1x door naar Neede, 1x overstap op lijn 73.
1x lijn 73 Winterswijk - Neede

Alleen waar gaat of lijn 72 of lijn 73 dan op aansluiten zondags? Lijn 62 rijdt namelijk zondags maar 1x per uur.

Zou prettig zijn (denk ik) als lijn 73 dan gewoon door blijft rijden naar Enschede (alleen dan via Neede), zodat ook vanuit Groenlo en Eibergen rechtstreeks naar Enschede kunnen én op Neede-Enschede een halfuursdienst komt.
Op zaterdag zou lijn 62 dan 1x Borculo-Enschede + 1x Borculo-Neede moeten rijden (als die zaterdags 2x p/u blijft rijden), zodat vanaf beide richtingen 1x rechtstreeks naar Enschede mogelijk blijft. (al zal 'Twents' daar misschien minder blij mee zijn)

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Erno-BE » Zo 07 Sep 2014, 21:01

Kan Eibergen-Neede dan niet door Eibergen-Haaksbergen vrrvangen worden. De vervoersvraag op de laatste is immers groter.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor marvinkok » Zo 07 Sep 2014, 21:03

72 sluit het ene half uur aan op de 62 richting Borculo, en het andere halve uur op de 62 richting Enschede. (Neede-Borculo vv is een half uurtje)

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » Zo 07 Sep 2014, 21:39

marvinkok schreef:72 sluit het ene half uur aan op de 62 richting Borculo, en het andere halve uur op de 62 richting Enschede. (Neede-Borculo vv is een half uurtje)
En van beiden moet 73 zijn. Dan kun je in dat geval dus beter één van beide lijnen door laten rijden naar Enschede. Ook Neede en Haaksbergen hebben daar voordeel aan (want dan ook 2x per uur). Lijkt me dat Neede-Haaksbergen toch wel een halfuursdienst mogelijk moet kunnen zijn op zondag als daar ook nog de reizigers van/naar richting Eibergen-Winterswijk/Varsseveld bij komen.

Hiermee zou je ook veel makkelijker een symmetrische dienst kunnen maken (erg belangrijk voor de treindienst).

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Erno-BE » Zo 07 Sep 2014, 22:03

marvinkok schreef:72 sluit het ene half uur aan op de 62 richting Borculo, en het andere halve uur op de 62 richting Enschede. (Neede-Borculo vv is een half uurtje)

Men gaat dus een aansluiting bedenken waarbij slechts een halve paardenkop bij gedient is, terwijl er geen fatsoenlijke aansluitinbg komt tussen lijn 23 en de trein op station Doetinchem, terwijl dat makkelijk zou kunnen. De combinatie 23 + 62 is veel rechtstreekser dan die van 72 + 62. Ook is de verbinding tussen Nederland en het dorp Zelhem dramatisch door de dramatische aansluitingen in Doetinchem en Ruurlo (is enkel aansluiting voor Zutphen-Borculo).

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » Ma 08 Sep 2014, 01:04

Dat is dus het gevolg van de hele asymmetrische dienstregeling in de Achterhoek, waarbij de trein overigens ook de oorzaak is.
En dat is ook helemaal nergens voor nodig, want daar verplaatst je alleen de lange keringen, terwijl je er helemaal geen extra voor hoeft te krijgen. Voor de bussen zul je een paar aanpassingen moeten doen wellicht om het aantal lange keringen te beperken.

Maar lijn 23 in Doetinchem op de trein Winterswijk->Arnhem laten aansluiten is geen oplossing, want dan vervalt de overstap Borculo<->Zutphen in Ruurlo ook en vervalt de knoop in Borculo ook. Dit terwijl dat dan de gehele week het geval is, terwijl doordeweeks overdag er momenteel wél in Doetinchem aansluiting is op de trein (van Breng). Netto zul je er dus meer reizigers mee benadelen door de lijn te schuiven.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor Erno-BE » Ma 08 Sep 2014, 02:52

Ik bedoel alleen in het weekend, op werkdagen is alle tijd hard nodig.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor marvinkok » Ma 08 Sep 2014, 10:23

SuperGhost schreef:
marvinkok schreef:72 sluit het ene half uur aan op de 62 richting Borculo, en het andere halve uur op de 62 richting Enschede. (Neede-Borculo vv is een half uurtje)
En van beiden moet 73 zijn. Dan kun je in dat geval dus beter één van beide lijnen door laten rijden naar Enschede. Ook Neede en Haaksbergen hebben daar voordeel aan (want dan ook 2x per uur). Lijkt me dat Neede-Haaksbergen toch wel een halfuursdienst mogelijk moet kunnen zijn op zondag als daar ook nog de reizigers van/naar richting Eibergen-Winterswijk/Varsseveld bij komen.

Hiermee zou je ook veel makkelijker een symmetrische dienst kunnen maken (erg belangrijk voor de treindienst).


Ik meldde alleen hoe het op dit moment is tijdens de uursdiensten van 62 ;)

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Berichtdoor SuperGhost » Ma 08 Sep 2014, 11:11

Op dit moment tijdens uursdiensten van lijn 62 rijdt lijn 72 ook maar een uursdienst op Groenlo-Neede en sluit dan alleen aan van/naar Enschede :wink:

Maar Arriva (en deels Syntus dus ook) zouden dus echt eens moeten beginnen om de trein- en busdiensten in de Achterhoek symmetrisch te maken.

Voor de treindiensten betekend dat dat Zutphen-Winterswijk de lange kering van Zupthen naar Winterswijk verplaatst in de avonduren, maar op zondag die kering weggewerkt kan worden doordat dan doorgekoppeld kan worden op Winterswijk-Arnhem.
Voor Arnhem-Doetinchem/Winterswijk betekend het dat je dan alleen in Doetinchem een lange kering krijgt (wellicht dat je deze nog door kan laten rijden naar Terborg en daar kort kan laten keren, om het zondagse wegvallen van lijn 40 te compenseren). Aangezien die dus in de plaats komt van de lange kering in Zutphen, is het netto resultaat dus gelijk. Alleen dan dus wel het voordeel van een symmetrische dienstregeling.

De gecombineerde zondagdienst Zutphen-Winterswijk-Arnhem kent dan de tijden (niet alle stops genoemd):
.06 Zutphen
.22 Ruurlo
.30 Lichtenvoorde-Groenlo
.40 Winterswijk (aankomst)
.50 Winterswijk (vertrek)
.07 Varsseveld
.23 Doetinchem
.42 Zevenaar
.57 Arnhem
(de tijden retour zijn dus symmetrisch)


Voor de busdiensten in kwestie (lijnen 23, 56, 62, 72 en 73) betekend dat dat je die ook moet meedraaien

- lijn 72 heeft dan geen halfuursdienst meer nodig op Varsseveld-Lievelde-Groenlo, om maar ook aansluiting te kunnen hebben op de trein naar Winterswijk. De bus die om .33 vertrek ri. Varsseveld zou namelijk rond .58 aankomen op station Varsseveld en dus ook meteen daar op de trein aansluiten. Aankomst in Neede is dan om .58

- Voor de Borculose knoop is de (beste) oplossing dan om lijnen 23 en 62 te koppelen (of anders in Ruurlo te laten eindigen). In Ruurlo moet in beide richtingen dan rond .30 aangekomen worden. Dit houdt direct in dat lijn 62 dan ook rond .00 in Neede aankomt (knoop met 72 dus).

- Lijn 73 is in principe dan niet meer nodig, maar kan dan Winterswijk - Neede - Enschede rijden, om een halfuursdienst te vormen met lijnen 62 en 72 vanaf Groenlo (vanaf Winterswijk ook met de trein-72-62). Ik denk namelijk dat op zondag op Neede-Enschede prima een halfuursdienst gereden zou kunnen worden als daar ook de reizigers vanaf Eibergen/Groenlo/Winterswijk/etc. bij komen.

- Lijn 56 heeft dan nog wel een lange kering. Die kun je nuttig gebruiken door in Borculo aan te sluiten van/naar Ruurlo en lijn 56 dan door te laten rijden naar Neede (aankomt rond .30) en aan te sluiten op lijn 73 naar Enschede. Op deze manier houdt ook Borculo een halfuursdienst met Enschede én kan op zaterdag lijn 62 ook 1x per uur rijden ten gunste van een directe reisverbinding Winterswijk/Groenlo/Eibergen<->Enschede.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast