Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Geplaatst: vr 04 dec 2015, 11:59
Dat zou goed kunnen, desalniettemin zou ik niet weten waarom men tussen die twee lijnen wil overstappen in Wageningen.
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
Arriva gaat blijkbaar toch vanaf 19:06 (vanuit Tiel) 19:41 (vanuit Wageningen) op Lijn 44 met 8-persoonsbussen rijden... De dienstregeling is al een drama maar dit is toch wel de druppel :N :')Dave4055 schreef:sirvinniei schreef:Ik ben bang dat er capaciteitsproblemen ontstaan op lijn 44 tussen Wageningen en Rhenen met die 8 persoonsbusjes en daardoor reizigers naar de Betuwe niet mee kunnen
Wie zegt dat er 8 persoons busjes gaan rijden?
45 is ook helemaal niet veel ofzo..:?De provincie stelt dat vooral Tielenaren gebruikmaken van lijn 45, en dat zij straks meer met de trein naar Kesteren zullen reizen omdat de aansluiting daar op de bus naar Wageningen en Rhenen beter wordt. Daardoor wordt bus 45 leger en is het niet meer verantwoord hem eens in het halfuur te laten rijden, stelt de provincie. Vooral voor Echteld, IJzendoorn en Ochten is de verbinding slechter, erkent de woordvoerder, maar daar stappen volgens onderzoek gemiddeld per dag ongeveer 12, 5 en 45 reizigers in.
Als de trein uit Tiel om .55 in Kesteren aankomt, lijn 44 om .56 en lijn 45 om .51 daar vertrekt, is dat toch geen aansluiting meer te noemen? Maar dat wil er bij de provincie niet in...dat zij straks meer met de trein naar Kesteren zullen reizen omdat de aansluiting daar op de bus naar Wageningen en Rhenen beter wordt
Alle ritten buiten de 'ruime spits' om zouden in principe met een Sprinter City gereden kunnen worden. In de vakantieperioden doet Juijn dit sowieso al, en dat voldoet prima aan de vraag :)albertjan96 schreef:En wellicht zou je de late uursdiensten ook nog met een Sprinter City kunnen rijden...
Wellicht ga ik iets aparts voorstellen, maar waarom dan niet:StefanH schreef:Ja, als ze de vakantieperioden meerekenen dan kom je op zulke cijfers uit. Doordeweeks liggen de aantallen veel hoger maar dat krijg je er maar niet in bij Arriva en de provincie (80% is student/scholier). Wat overigens wel cru is, uit de cijfers blijkt dat de meerderheid van de reizigers uit Ochten richting Wageningen gaat. Arriva regelt vervolgens dat, al is het via een omweg, er in 'de ruime spits' een halfuursdienst is tussen Tiel en Ochten. Volgens de cijfers zou andersom juist gerechtvaardigd zijn.
Tabel: aantal instappers vanuit Echteld, IJzendoorn en Ochten per gemiddelde werkdag
Richting Wageningen (31 ritten/dag):
- Echteld 12,0
- IJzendoorn 4,7
- Ochten 45,4
- Totaal 272
Richting Tiel (32 ritten/dag):
- Echteld 31,1
- IJzendoorn 7,7
- Ochten 9,8
- Totaal 277
Het probleem is doodeenvoudig opgelost. Wijzig de vertrektijden met 10-15 minuten, rijdt een halfuursdienst in de ruime spits en in de vakantieperioden (herfst-, kerst-, mei- en zomervakantie) de gehele dag een uursdienst. Op zaterdag en zondag is er sowieso weinig vraag naar Lijn 45.
Maar goed: het klaagseizoen is geopend *O*
Wat is precies je punt? He geeft precies dezelfde getallen als er in de Gelderlander stond...StefanH schreef:Ja, als ze de vakantieperioden meerekenen dan kom je op zulke cijfers uit. Doordeweeks liggen de aantallen veel hoger maar dat krijg je er maar niet in bij Arriva en de provincie (80% is student/scholier). Wat overigens wel cru is, uit de cijfers blijkt dat de meerderheid van de reizigers uit Ochten richting Wageningen gaat. Arriva regelt vervolgens dat, al is het via een omweg, er in 'de ruime spits' een halfuursdienst is tussen Tiel en Ochten. Volgens de cijfers zou andersom juist gerechtvaardigd zijn.
Tabel: aantal instappers vanuit Echteld, IJzendoorn en Ochten per gemiddelde werkdag
Richting Wageningen (31 ritten/dag):
- Echteld 12,0
- IJzendoorn 4,7
- Ochten 45,4
- Totaal 272
Richting Tiel (32 ritten/dag):
- Echteld 31,1
- IJzendoorn 7,7
- Ochten 9,8
- Totaal 277
Het probleem is doodeenvoudig opgelost. Wijzig de vertrektijden met 10-15 minuten, rijdt een halfuursdienst in de ruime spits en in de vakantieperioden (herfst-, kerst-, mei- en zomervakantie) de gehele dag een uursdienst. Op zaterdag en zondag is er sowieso weinig vraag naar Lijn 45.
Maar goed: het klaagseizoen is geopend *O*
M'n punt is dat de vraag uit Ochten vooral richting Wageningen is waar nu door Arriva gezegd wordt dat dit Tiel is (in de 'ruime spits' 2x p/uur mogelijkheid naar Tiel te reizen) bovendien deze getallen zijn voor een gewone werk/schooldag buiten de vakantie aan de lage kant. Uit eigen ervaring kan ik mededelen dat de aantallen reizigers per dag dan enkele tientallen hoger liggen. Een vakantiedienstregeling van 1x p/uur met buiten de vakanties alleen in de 'ruime spits' 2x p/uur zou in principe een goede bezuinigingsmaatregel zijn zonder de ronduit slechte overstaptijden te krijgen.sirvinniei schreef: Wat is precies je punt? He geeft precies dezelfde getallen als er in de Gelderlander stond...
Prima, maar dan wel eenzelfde soort probleem als in dienstregeling 2016 voornamelijk in Rhenen en Wageningen.SuperGhost schreef:Wellicht ga ik iets aparts voorstellen, maar waarom dan niet:
- in Kesteren een volledige knoop tussen trein (beide kanten op) en de beide buslijnen (44 en 45)
- trein komt dan in beide richtingen om .59-.00 door het station, bussen arriveren om .54 en vertrekken om .02 (verplichte wachttijd op trein), vergelijkbaar met de situatie in Lievelde
- trein dan 2x p/u laten rijden (in ieder geval doordeweeks tot 19:00)
- Lijn 45 dan schrappen tussen Ochten en Tiel, hierdoor kun je zelfs met bezuinigingen nog doordeweeks overdag een halfuursdienst Ochten-Kesteren geven (1x door naar Wageningen, 1x overstap op 44 naar Wageningen)
- Lijn 42 (Tiel-Druten) dan een halte geven bij Echteld (komt daar toch al langs, je moet alleen eenmalig aan beide kanten van de N323 een parkeerhaven voor de bus met een trappetje+hellingsbaan aanleggen).
- Voor IJzendoorn kan er dan beter een vervangende buurtbus Ochten-Echteld(-Tiel) ingelegd worden (in Ochten aansluitend op lijn 45), die dan het dorpje zelf ook kan aandoen, in plaats van de huidige buslijn waarvan de halte zo'n 650 tot 1,4 km buiten het dorp ligt. Volgens mij is het dorpje daar veel meer bij gebaat.
Ja, want Lijn 45 heeft geen speciale vakantiedienstregeling.sirvinniei schreef:O, dus een "gemiddelde werkdag" is ook een dag in de vakantie?
De problemen met de treinen te Rhenen en Kesteren is dat die treinen gewoon slecht ten opzichte van elkaar liggen. Ga je de bussen een kwartier verschuiven, dan krijg je diezelfde situatie maar in een omgekeerde situatie. Een van beide treinseries zou dus gewoon een kwartier moeten verschuiven. Arnhem-Tiel wordt lastig gezien het drukke samenloopvak Arnhem-Elst én de aansluiting op de NS-trein in Tiel. Rhenen-Breukelen lijkt me meer haalbaar, zeker aangezien NS plannen heeft om de sprinter Rotterdam-Breukelen-Amsterdam 4x p/u te gaan rijden (en daarvoor zou je deze evt. een knip kunnen geven in Utrecht of door kunnen laten rijden naar Amsterdam, om Breukelen-Amsterdam vast een kwartiersdienst te geven).StefanH schreef:Prima, maar dan wel eenzelfde soort probleem als in dienstregeling 2016 voornamelijk in Rhenen en Wageningen.SuperGhost schreef:Wellicht ga ik iets aparts voorstellen, maar waarom dan niet:
- in Kesteren een volledige knoop tussen trein (beide kanten op) en de beide buslijnen (44 en 45)
- trein komt dan in beide richtingen om .59-.00 door het station, bussen arriveren om .54 en vertrekken om .02 (verplichte wachttijd op trein), vergelijkbaar met de situatie in Lievelde
- trein dan 2x p/u laten rijden (in ieder geval doordeweeks tot 19:00)
- Lijn 45 dan schrappen tussen Ochten en Tiel, hierdoor kun je zelfs met bezuinigingen nog doordeweeks overdag een halfuursdienst Ochten-Kesteren geven (1x door naar Wageningen, 1x overstap op 44 naar Wageningen)
- Lijn 42 (Tiel-Druten) dan een halte geven bij Echteld (komt daar toch al langs, je moet alleen eenmalig aan beide kanten van de N323 een parkeerhaven voor de bus met een trappetje+hellingsbaan aanleggen).
- Voor IJzendoorn kan er dan beter een vervangende buurtbus Ochten-Echteld(-Tiel) ingelegd worden (in Ochten aansluitend op lijn 45), die dan het dorpje zelf ook kan aandoen, in plaats van de huidige buslijn waarvan de halte zo'n 650 tot 1,4 km buiten het dorp ligt. Volgens mij is het dorpje daar veel meer bij gebaat.
Dan heb je .08/.38 aankomst Rhenen Station/Tuinlaan -> vertrek Sprinter naar Amsterdam CS van .09/.39 wordt dan onhaalbaar.
Andersom verbetert wel aanzienlijk -> .18/.48 aankomst Wageningen busstation -> .29/.59 aankomst Rhenen Tuinlaan -> Sprinter uit Amsterdam CS komt .21/.51 aan.
Voor studenten en scholieren in Wageningen en Ede (grootste aandeel passagiers) nog steeds slechte aansluiting in Wageningen gezien schooltijden om .30 beginnen.
In de ochtendspits is een Sprinter City cq. twee buurtbussen achterelkaar zoals bij de huidige Lijn 248 op de nieuwe buurtbuslijn wel vereist. 's Ochtends al snel 20 scholieren en studenten uit Ochten, IJzendoorn, Echteld naar Tiel. Aan de andere kant zullen de meesten uit Echteld komen en Lijn 42 kunnen pakken, moet deze wel via de Heiligestraat rijden.
Op dit moment is de aansluiting in Rhenen belangrijker dan die in Kesteren door de scholen in Veenendaal en de Universiteit van Utrecht. Nu lijkt het alsof Arriva probeert te forceren de aansluiting in Kesteren belangrijker te laten meewegen om zo 1) de stoptrein Tiel-Elst-Arnhem rendabeler te maken & 2) de onderhandelingspositie t.o.v. de NS te verbeteren. In de huidige dienstregeling gaat het best goed: Lijn 44 sluit nu aan op de NS-trein naar Veenendaal/Utrecht/Amsterdam, Lijn 45 op Lijn 80 naar Veenendaal/Amersfoort dat maakt dat je 3x p/uur een vrij goede aansluiting hebt.SuperGhost schreef:De problemen met de treinen te Rhenen en Kesteren is dat die treinen gewoon slecht ten opzichte van elkaar liggen. Ga je de bussen een kwartier verschuiven, dan krijg je diezelfde situatie maar in een omgekeerde situatie. Een van beide treinseries zou dus gewoon een kwartier moeten verschuiven. Arnhem-Tiel wordt lastig gezien het drukke samenloopvak Arnhem-Elst én de aansluiting op de NS-trein in Tiel. Rhenen-Breukelen lijkt me meer haalbaar, zeker aangezien NS plannen heeft om de sprinter Rotterdam-Breukelen-Amsterdam 4x p/u te gaan rijden (en daarvoor zou je deze evt. een knip kunnen geven in Utrecht of door kunnen laten rijden naar Amsterdam, om Breukelen-Amsterdam vast een kwartiersdienst te geven).
De problemen in Wageningen: heb je het nu over aansluitingen (op andere bussen dus) of op aankomsttijd bij scholen, want je gebruikt deze twee nu opeens door elkaar. Er rijdt een halfuursdienst, dus het is ook niet zo dat je een uur van tevoren al op school komt dan. Als de overstap op andere bussen slecht is, stel ik voor om de buslijn Ede-Bennekom-Wageningen (weet even uit mijn hoofd het nummertje niet) vast te maken aan lijnen 44 en 45. Bij een nieuwe concessie kan de provincie (die over al deze lijnen gaat) dit zeer eenvoudig doen door het in één concessie te plaatsen. Dit heeft ook als voordeel dat reizigers uit de Betuwe rechtstreeks met lijn 44 of 45 naar de universiteit in Wageningen zou kunnen (bij lichte routewijziging van die stopbus) én de kenniscampus in Ede.
StefanH schreef:Arriva gaat blijkbaar toch vanaf 19:06 (vanuit Tiel) 19:41 (vanuit Wageningen) op Lijn 44 met 8-persoonsbussen rijden... De dienstregeling is al een drama maar dit is toch wel de druppel :N :')Dave4055 schreef:sirvinniei schreef:Ik ben bang dat er capaciteitsproblemen ontstaan op lijn 44 tussen Wageningen en Rhenen met die 8 persoonsbusjes en daardoor reizigers naar de Betuwe niet mee kunnen
Wie zegt dat er 8 persoons busjes gaan rijden?
Maandag m'n eerste rit met de vernieuwde dienstregeling. Gelukkig gewoon op een tijd dat Lijn 45 aansluit op de begintijd van het tentamen, maar de terugweg in de spits zal waarschijnlijk klacht nummer 1 richting Arriva gaan als gevolg van het missen van de overstap van Lijn 44 op de trein richting Tiel. Met een beetje geluk krijgt Arriva alleen al op traject Tiel-Wageningen tientallen klachten per dag *O*