Pagina 33 van 96

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 07:14
door Daelea
De nieuwe dienstregeling is inmiddels te vinden via arriva.nl, zoeken op dienstregeling per lijn, of in OVinfo.

Tussen 7:43 en 9:43 rijden de 44 en 45 non-stop door vanaf Wageningen Busstation naar de halte Campus/Forum in 13 minuten. In de middag wordt er tussen 14:56 en 17:56 vertrokken vanaf de halte Campus/Forum en wordt er gereden in 11 minuten. Opvallend vind ik dan dat de ritten naar de Campus in beide richtingen opgenomen zijn in de dienstregeling, dus ook 's ochtends van de Campus naar Tiel en in de middag vice versa.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 13:37
door StefanH
Jammer dat Arriva niet één extra rit van Lijn 44 naar de campus laat rijden zodat deze aansluit op het begin van het tweede ochtendblok. Laatste ochtendrit naar de campus zou Lijn 45 van 9:27 uit Kesteren zijn. Het zou logisch zijn om Lijn 44 van 9:57 uit Kesteren ook door te laten rijden naar de campus, i.v.m. het begin van de colleges om 10:30.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 22:49
door albertjan96
Ik heb de dienstregeling van lijn 44 Tiel eens bestudeerd, mede namens de regel
Op het trajectgedeelte Wageningen - Kesteren wordt de dienstregeling gewijzigd om deze robuuster uitvoerbaar te maken. Er zijn onder andere wijzigingen in de rijtijd om dienstregeling minder vatbaar te maken voor vertragingen als gevolg van bijvoorbeeld oponthoud op de weg. Hierdoor denken we de overstap bus trein in Kesteren meer betrouwbaar te maken.
in het document Wijzigingen Vervoerplan Rivierenland 2016.

44 Tiel
...................Was Is
Busstation V.....:41 :37
Costerweg.......:42 :38
Nudenoord.......:44 :40
Grebbesluis..... :47 :44
Mil.Beg...........:48 :45
Ouwehands Zoo..:49 :46
Tuinlaan.......... :50 :47
De Leede......... :55 :52
Station
Kesteren A........:57 :57

Volgens mij is de Aankomsttijd op Station Kesteren verkeerd, en moet dit :54 zijn. In dat geval is de overstap op de trein naar Tiel wel verbeterd :)

Zelfde geld voor lijn 45 Tiel, daar wordt :27 als aankomsttijd gemeld, terwijl dat :24 zou moeten zijn, als de rijtijd tussen De Leede en Station Kesteren maar 2 minuten is

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 31 mar 2016, 07:04
door Daelea
Of Arriva heeft een buffer ingebouwd in het stuk tussen De Leede en Station Kesteren, zodat ook bij een lichte vertraging de geplande aankomsttijd gehaald is. Dit zie je op meer plekken, o.a. vlak voor Metro Centrum in Spijkenisse, waar de meeste bussen met -2/-5 aankomen vanwege deze buffer.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 31 mar 2016, 09:29
door nsimmelink94
Thom69 schreef:Of Arriva heeft een buffer ingebouwd in het stuk tussen De Leede en Station Kesteren, zodat ook bij een lichte vertraging de geplande aankomsttijd gehaald is. Dit zie je op meer plekken, o.a. vlak voor Metro Centrum in Spijkenisse, waar de meeste bussen met -2/-5 aankomen vanwege deze buffer.
Klopt. Dit is heel gebruikelijk voor vervoerders. Op Borculo busstation is het precies zo. Alles komt om .14 en .44 binnen terwijl bij een goede doorstroom de meeste bussen er wel staan rond .10-12 .40-42.

Zo kan je in ieder geval met wat vertraging inderdaad nog je overstap halen. Wachten is iets waar Arriva chauffeurs erg slecht in zijn heb ik gemerkt.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 31 mar 2016, 14:33
door Dave4055
Kun je die laatste zin van je precies uitleggen ? :)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 31 mar 2016, 17:11
door OmniLezer
Om nsimmelink zijn laatst zin te onderbouwen; vaak rijdt jou Arriva bus gewoon te vroeg weg. Dan nog als gevolg dat je 58 minuten te vroeg bent. Dat hebben ze in Duin/Bollenstreek vaak. Volgens mij zijn de schema's te krap of hebben ze gewoon haast.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 31 mar 2016, 19:37
door dennistd
nsimmelink94 schreef:
Thom69 schreef:Of Arriva heeft een buffer ingebouwd in het stuk tussen De Leede en Station Kesteren, zodat ook bij een lichte vertraging de geplande aankomsttijd gehaald is. Dit zie je op meer plekken, o.a. vlak voor Metro Centrum in Spijkenisse, waar de meeste bussen met -2/-5 aankomen vanwege deze buffer.
Klopt. Dit is heel gebruikelijk voor vervoerders. Op Borculo busstation is het precies zo. Alles komt om .14 en .44 binnen terwijl bij een goede doorstroom de meeste bussen er wel staan rond .10-12 .40-42.

Zo kan je in ieder geval met wat vertraging inderdaad nog je overstap halen. Wachten is iets waar Arriva chauffeurs erg slecht in zijn heb ik gemerkt.
Je bedoelt de aansluiting vanaf de 62 op de 23 en 56? Eigenlijk nooit problemen mee, zeker niet als je de chauffeur even vraagt of hij/zij de collega van Arriva even wil vragen om te wachten. Tot een minuut of 3 vertraging (dan spreek ik echt over .35 uit Neede of zo) eigenlijk nooit meegemaakt dat ze dat niet wilden.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: do 31 mar 2016, 23:42
door SuperGhost
Maar wat hij dus zegt is dat als je met zo'n vertraging uit Neede vertrekt, je dan nog altijd makkelijk op tijd in Borculo kan zijn door de extra speling op dat laatste stuk. Dan is het dus logisch dat je dan de overstap nog zou kunnen halen :wink:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 00:30
door dennistd
In dit geval kom je ook vertraagd in Borculo, maar mijn ervaring is dat de Arriva-chauffeurs daar best 2-3 minuten willen wachten. Terwijl nsimmelink94 aangeeft dat Arriva-chauffeurs slecht zijn in wachten (wat volgens mij neerkomt op dat ze niet wachten). Uit zichzelf zullen ze inderdaad vaak niet wachten, want voor hetzelfde geld heeft de 62 tien minuten vertraging (of komt helemaal niet) en dan sta je voor niks je tijd te verspillen daar. Wat dat betreft zou ovinfo ingebouwd moeten zitten in Albatros, InfoXX en EBS (en wat al niet meer gebruikt wordt als boordcomputer).

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 05:49
door SuperGhost
Ik weet niet, maar 2 tot 4 minuten speling en 3 minuten vertraagd zijn als je dat stuk op rijdt geeft toch aardig wat kans dat je wél op tijd komt ;-)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 07:21
door nsimmelink94
SuperGhost schreef:Ik weet niet, maar 2 tot 4 minuten speling en 3 minuten vertraagd zijn als je dat stuk op rijdt geeft toch aardig wat kans dat je wél op tijd komt ;-)
9/10 keer lukt het ook wel, echter komt het ook wel voor dat er chauffeurs aan beide kanten zijn die geen oproep doen aan de andere vervoerder en daarmee "het gewoon laten gebeuren". En momenteel is Borculo een grote bouwput en heeft Arriva de 23 bijna terminaal omgeleid als er via de Leostichting wordt gereden. Dat alles draagt bij aan een verminderde welwillendheid ;)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 09:31
door Dave4055
OmniLezer schreef:
Dave4055 schreef:Kun je die laatste zin van je precies uitleggen ? :)
Om nsimmelink zijn laatst zin te onderbouwen; vaak rijdt jou Arriva bus gewoon te vroeg weg. Dan nog als gevolg dat je 58 minuten te vroeg bent. Dat hebben ze in Duin/Bollenstreek vaak. Volgens mij zijn de schema's te krap of hebben ze gewoon haast.
Te vroeg weg? Nee dat heb ik nog nooit meegemaakt, en rijtijd zat op die lijnen ;)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 02 apr 2016, 07:27
door Nitein-Repart
Uit de bus, in d dorpsauto

NETTERDEN - De dorpen Netterden en Breedenbroek beschikken vanaf vrijdagmorgen over zogeheten dorpsauto's. Een experimenteel alternatief op het reguliere openbaar vervoer en de regiotaxi's.

Geen grote bussen
De dorpsauto's zijn vrijdagochtend bij zaal Ter Horst in Netterden officieel in gebruik genomen, in aanwezigheid van gedeputeerde Conny Bieze. Zij besloot 2 jaar geleden dat er alternatieven moeten komen voor grote bussen op het platteland. Volgens Bieze sluiten die niet meer aan bij de huidige tijd en rijden ze veel te vaak leeg rond. Dat kost te veel geld.

Experiment
De gedeputeerde hoopt dat de dorpsauto's aansluiten bij de wensen van de bewoners. Als het experiment bevalt, komen ze in meer dorpen.

http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... n_splitter

Voor dorpen die nu nog geen OV kennen, zoals Netterden, werkt dit prima, maar ze willen ook kijken naar alternatieven voor de reguliere buslijn 51 tussen Doetinchem en Vorden. Nu rijdt die lijn 's avonds en op zondag met kleine busjes, straks zou Hengelo het grootse dorp van Gelderland worden dat geen regulier OV meer kent in de avonden en op zondag. Verbaasd me ook dat lijn 51 zo slecht loopt, want in zowel Doetinchem als Vorden wordt er goed aangesloten op de trein en het is de snelste verbinding tussen Doetinchem en Noord-Nederland (sneller dan met de trein via Arnhem). Ik zou eerder kijken naar de onzinnige halfuursdiensten op de stille uren tussen Doetinchem en Winterswijk en Zutphen en Apeldoorn, daar bespaar je veel meer mee.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 03 apr 2016, 01:20
door dennistd
Je doelt op de trein? Als je die een uursdienst geeft dan worden ze veel minder aantrekkelijk, waardoor mensen eerder voor de auto zullen kiezen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 03 apr 2016, 12:40
door sirvinniei
Het is niet alsof er nu nog zoveel mensen 's avonds reizen tussen apeldoorn en Zutphen. Meestal zie ik ze voor helemaal niemand stoppen op de tussenliggende stations. Ik denk echt niet dat het veel reizigersverlies geeft, puur omdat er dan weinig reizigers zijn. Bedenk je ook daar dit een lijn met opheffing bedreigd was omdat de diesel prijzen omhoog gingen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 03 apr 2016, 12:53
door Nitein-Repart
Heb liever dat de frequentie van een subsidietrein wordt teruggeschroefd dan dat er relatief grote dorpen 's avonds en op zondag verstoken raken van het OV.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 03 apr 2016, 15:03
door BrengMe
Ook als er vrijwel niemand uit die grote dorpen 's avonds of zondags van die bus gebruik maakt?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 03 apr 2016, 17:45
door sirvinniei
Daar is toch het Vraagafhankelijk vervoer voor? Daar zet Gelderland al vol op in.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 03 apr 2016, 18:50
door Nitein-Repart
Als op lijn A die 1x/uur rijdt 10 reizigers trekt en lijn B die 2x/uur rijdt 100 reizigers trekt en er moet bezuinigd worden heb ik liever dat lijn B naar 1x/uur gaat (en lijn A 1x/uur blijft) dan dat lijn A naar 0x/uur gaat (en lijn B 2x/uur blijft). Als je buslijnen gaat schrappen zorgt dat ervoor dat dorpen compleet onbereikbaar worden en daar ben ik op tegen. Vraagafhankelijk vervoer werkt ook alleen maar voor kleine dorpen, dorpen als Hengelo met 7.000 inwoners wil je niet met vraagafhankelijk vervoer ontsluiten.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 03 apr 2016, 19:22
door busentrein
Wat zou jij als bedrijf doen, 100 reizigers vervoeren ? of in jou geval teruggaan naar 1x per uur en nog maar 70 reizigers vervoeren :X ? In dat opzich snap ik het bedrijfstechnisch ook nog wel dat ze dan voor die 100 reizigers gaan. Dorpen zullen niet zo snel onbereikbaar worden, men laat de reizigers niet in de kou staan.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 03 apr 2016, 20:02
door sirvinniei
:x
Erno-BE schreef:Als op lijn A die 1x/uur rijdt 10 reizigers trekt en lijn B die 2x/uur rijdt 100 reizigers trekt en er moet bezuinigd worden heb ik liever dat lijn B naar 1x/uur gaat (en lijn A 1x/uur blijft) dan dat lijn A naar 0x/uur gaat (en lijn B 2x/uur blijft). Als je buslijnen gaat schrappen zorgt dat ervoor dat dorpen compleet onbereikbaar worden en daar ben ik op tegen. Vraagafhankelijk vervoer werkt ook alleen maar voor kleine dorpen, dorpen als Hengelo met 7.000 inwoners wil je niet met vraagafhankelijk vervoer ontsluiten.
Kleine dorpen? Lijn 85 tussen Ede en Veenendaal rijdt ook 's avonds Vraagafhankelijk...
Maar de provincie zorgt er wel voor dat alle redelijke kernen 7 dagen in de week to 's avonds laat ontsloten worden. Zij het met een gewone bus zij het met een belbus.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 03 apr 2016, 21:30
door Z2N
Nou wil ik niet vervelend zijn, maar dat is een redelijke luxe, 7 dagen in de week 18 uur per dag een reismogelijkheid (al zei het deels per belbus). Hier in Zuid-Holland zat voorbeelden van kernen die daarvan zouden dromen... (A)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 04 apr 2016, 08:23
door SuperGhost
sirvinniei schreef: Kleine dorpen? Lijn 85 tussen Ede en Veenendaal rijdt ook 's avonds Vraagafhankelijk...
Lijn 85 ontsluit geen kernen (alleen een industrieterrein), maar geeft alleen een snellere reistijd tussen Ede en Veenendaal. 's Avonds is er bovendien nog altijd een goede verbinding via station De Klomp. :wink:
busentrein schreef:Wat zou jij als bedrijf doen...
Die beslissing ligt niet bij een bedrijf (Arriva is namelijk vooralsnog verplicht om die buslijn 's avonds minimaal 1x p/u te laten rijden), maar bij de provincie Gelderland en dat is geen bedrijf.

Overigens is zon deelauto natuurlijk leuk, maar is natuurlijk geen enkel alternatief voor iemand die geen rijbewijs heeft en niemand weet die voor hem wil rijden. Ook is het geen alternatief als die op de verkeerde plaats staan. Als je juist naar die kleine kern wil, dan heb je er niets aan als die auto's alleen in die kleine kern staan, dan blijft het alsnog onbereikbaar. En ga je ze in de grotere kern zetten (waar wel regulier OV is), dan loop je juist het risico dat die auto's worden gebruikt als concurrent voor het reguliere OV en hun doel juist voorbij schieten (de goedlopende buslijn wordt dan minder rendabel en bovendien loop je het risico dat de auto's dan niet beschikbaar zijn voor de mensen die naar het kleine dorpje willen reizen...). Er zitten dus nog wel heel wat haken en ogen aan waarvan ik hoop dat ze daar wel goed over na denken.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 04 apr 2016, 08:51
door sirvinniei
Lijn 85 bedient het oosten van Veenendaal en sinds de 580 niet meer rijdt ook de groeiende wijken van Veenendaal Oost. Toch al snel zo'n 10.000 inwoners.
Daarnaast is er op zondag en 's avonds met de buslijnen van Connexxion geen aansluiting meer met de bussen om Veenendaal-de klomp, dus is het de enige verbinding van Veenendaal met het oosten. (Tenzij je graag 20 minuten op een station in het afgelegen gehucht de klomp staat te wachten).

Ik denk op zich dat een deel auto een goed idee is als je zorgt dat er vrijwilligers op oproep zijn die (evt tegen een kleine vergoeding) via een telefoonnummer of app bereikbaar is op de momenten dat er geen bussen rijden.