Pagina 40 van 96

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 24 mei 2016, 16:20
door SuperGhost
Erno-BE schreef:Als je bijv. deze dienstregeling hanteert, kun je in zowel Dieren als Doetinchem goed aansluiten op trein
Dieren .30/.29
Doesburg Kraakselaan .42/.17
Doetinchem A .05/.55
Doetinchem V .10/.49
Gendringen .29/.30

Maar wat gaar er dan met lijn 29 gebeuren dan?
Overstap in Doetinchem (3 minuten) op de trein is zo natuurlijk wel extreem krap.
Wel krijg je ook een mooie busknoop in Dieren, aangezien lijn 43 (Arnhem-Dieren-Apeldoorn) ook in beide richtingen om .00/.30 vertrekt indien de tijden gelijk blijven.

Wat er gaat gebeuren met lijn 29? Ik denk dat die of beperkt wordt tot Doesburg-Arnhem en volledig bij Breng gaat horen, of dat hij geheel geschrapt wordt en lijn 43 een aangepaste route gaat krijgen om Rheden Zuidoost te bedienen.
regenmaker schreef:Busverbinding Eibergen - Neede is verplicht volgens pve. Dus schrappen van dat deel van de lijn 72 gaat niet zomaar.
Je zou net zoals vroeger de bus uit Almelo (huidige lijn 66) weer door kunnen trekken van Neede naar Eibergen, zoals de voormalige lijn 92 deed indien je aan die eis wilt blijven houden (buurtbus 199 doortrekken voldoet niet aan die eis, want ik geloof dat in de spits een halfuursdienst wordt geëist). Ook zou dat deel natuurlijk uit het pve gehaald kunnen worden door de provincie: het lijkt me immers dat lijn 73 ook in het pve staat en die wordt geschrapt.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 24 mei 2016, 17:04
door regenmaker
Dan krijg je wel het probleem dat Neede busstation geheel door Syntus Twente wordt bediend als 66 wordt doorgetrokken. En de provincie Overijssel wil nou net fors gaan bezuinigen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 24 mei 2016, 17:06
door SuperGhost
Als de buurtbus niet meetelt wel ja, maar wat is daarvan nu precies het probleem?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 24 mei 2016, 17:14
door cassie127
Dat de provincie Overijssel alleen maar denkt aan het schrappen van lijnen die onrendabel zijn schrapt ipv het rendabel maken van lijnen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 24 mei 2016, 18:09
door SuperGhost
Maar dat geldt langzaam aan ook voor Gelderland. Ik denk dat de busverbinding tussen Eibergen en Neede hoog op het Gelderse lijstje van te schrappen verbindingen staat. Op zich ook niet onlogisch, want er wordt nauwelijks gebruik van gemaakt en van die mensen die er gebruik van maken, is een deel student die de trein naar Zutphen moet hebben en 1 overstap wil uitsparen ten opzichte van de route via Borculo (kost met een SOV namelijk geen extra geld én de reistijd is gelijk).

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 10:04
door sirvinniei
Ik heb het ov visie bestand gevonden http://gelderland.stateninformatie.nl/d ... /3476027/1
Daarin staat Neede-Eibergen helemaal niet en wordt als alternatief een knooppunt Assinkbos genoemd.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 14:08
door nsimmelink94
sirvinniei schreef:Ik heb het ov visie bestand gevonden http://gelderland.stateninformatie.nl/d ... /3476027/1
Daarin staat Neede-Eibergen helemaal niet en wordt als alternatief een knooppunt Assinkbos genoemd.
Er wordt ook gesproken over N18/N315. De enige kruising van beide wegen is bij het voormalige danspaleis, wat al een paar keer is geopperd. Het lijkt erop dat het ook werkelijk daar terecht gaat komen, mogelijk wordt dat pand ervoor gesloopt of iets dergelijks. Staat toch al lang leeg.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 14:48
door SuperGhost
Dank voor dat document, daar staan ook gewoon de lijnen benoemd zoals Gelderland dat zou willen. Enkele wijzigingen die ik er zo in zie:

Achterhoek:
- Lijn 40 (Doetinchem - Dinxperlo) wordt (op de spits na) definitief ingekort tot Terborg - Dinxperlo en krijgt dan lijnnummer 22
- Lijn 23 (Borculo - Doetinchem) krijgt een kwartiersverdichting in de spits op Zelhem-Doetinchem, maar wordt 's avonds en zondags op Ruurlo - Doetinchem geschrapt (dat deel wordt nachtvlinder)
- Lijn 24 (Doetinchem - 's-Heerenberg) wordt 's avonds en zondags geschrapt (wordt nachtvlinder)
- Een nieuwe lijn 28 Gendringen-Doesburg (naam aan dat deze nog door moet naar Dieren) die in de spits een kwartiersdienst krijgt, maar dan wel een knip in Doetinchem lijkt te krijgen (deel naar Ulft krijgt dan nummer 25)
- Lijn 56 (Borculo - Deventer) moet in de spits tussen Laren en Deventer via de A1 gaan rijden (wat gebeurd er dan met de dorpen die overgeslagen worden?)
- Lijn 72 (Varsseveld - Neede via Lievelde) gaat van/naar Enschede rijden i.p.v. Neede
- Lijn 74 (Doetinchem - Enschede) gaat alleen in de spits rijden en dan met aanhangers (onduidelijk hoe dat samen gepland is met 72 op Groenlo-Enschede)
- De stadsdiensten in Zutphen en Doetinchem worden 's avonds en op zondag nachtvlinders

Rivierenland:
- de trein moet tot 15:00 elk half uur gaan rijden (ik neem aan dat bedoeld wordt dat hij dus tussen de spitsen in ook elk half uur gaat rijden)
- Lijn 165 (Den Bosch - Druten) gaat doorrijden naar Nijmegen en krijgt dan nummer 40 (onduidelijk of dit een koppeling met 85 of 89 is)
- De lijn Den Bosch - Ammerzoden krijgt ook een nummer in de 40-serie, namelijk 41 en rijdt niet 's avonds en zondags (wordt dan nachtvlinder).
- Lijn 42 (Tiel - Druten) rijdt niet meer 's avonds en zondags (onduidelijk op welke lijn die doordeweeks doorgekoppeld wordt in Druten, zie 165)
- Lijn 44 (Tiel - Lienden - Wageningen) rijdt niet meer 's avonds/zondags (wordt nachtvlinder)
- Lijn 45 (Tiel - Ochten - Wageningen) rijdt 's avonds/zondags alleen nog Ochten - Wageningen (Tiel - Ochten wordt nachtvlinder)
- Lijn 46 (Tiel - Vianan) rijdt niet meer 's avonds en zondags (wordt nachtvlinder)
- Lijn 49 (Kerkdriel - Andel) rijdt 's avonds en zondags niet meer tussen Kerkdriel en Zaltbommel (wordt een nachtvlinder op dat deel)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 15:08
door CamilleKreemers
Ik zou in Rivierenland de volgende lijnen dagdekkend houden:

Lijn 165, lijn 85 en lijn 42. Hiermee behoudt je een tussentijdse verbinding naar Tiel en bedien je veel dorpen in Rivierenland

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 15:10
door sirvinniei
busentrein schreef:Het trajectdeel Doesburg - Doetinchem gaat vallen onder de nieuwe 28, die doorgetrokken wordt naar Doesburg - Dieren. Lathum en Giesbeek gaan in de avonduren en weekenden vallen onder "Breng flex" wat dat ook mag inhouden.. :X
Dit dus
Afbeelding
Lijkt op een kolibrie-achtig concept maar dan met vrijwilligers (of tenminste geen echte taxi/buschauffeurs)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 15:29
door SuperGhost
CamilleKreemers schreef:Ik zou in Rivierenland de volgende lijnen dagdekkend houden:

Lijn 165, lijn 85 en lijn 42. Hiermee behoudt je een tussentijdse verbinding naar Tiel en bedien je veel dorpen in Rivierenland
Lijn 85 behoord bij SAN, maar die blijft wel gewoon altijd rijden. Lijn 89 (de sneldienst Nijmegen-Druten) gaat dat ook doen volgens dat document. Alleen lijn 42 dus niet meer.

De vraag die ik alleen houdt is of 42 aan 85 gekoppeld blijft en 165 (40) aan lijn 89, of dat het juist andersom gaat worden (42-89 en 165/40-85)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 19:51
door Meltrain
SuperGhost schreef: - Een nieuwe lijn 28 Gendringen-Doesburg (naam aan dat deze nog door moet naar Dieren) die in de spits een kwartiersdienst krijgt, maar dan wel een knip in Doetinchem lijkt te krijgen (deel naar Ulft krijgt dan nummer 25)
- Lijn 56 (Borculo - Deventer) moet in de spits tussen Laren en Deventer via de A1 gaan rijden (wat gebeurdt er dan met de dorpen die overgeslagen worden?)
Volgens mij moet je de lijnen die onder "spits" staan zien als aanvulling bovenop de lijnen die onder "ma t/m vr overdag en zaterdag" staan.
Dus dat betekent dat lijn 28 tijdens de spitsuren 2x/uur het hele traject rijdt en 2x/uur alleen Doetinchem - Doesburg (- Dieren).
Lijn 25 rijdt daarnaast 4x/uur Doetinchem - Ulft, maar het nut van die lijn ontgaat me een beetje. Mogelijk heeft die binnen Doetinchem een andere route.
Als lijn 25 in plaats van 28 zou rijden, zou Gendringen immers niet meer bediend worden.
Om dezelfde reden denk ik dat lijn 56 tijdens de spitsuren gewoon zijn huidige route en frequentie behoudt en dan wordt aangevuld met een sneldienst tussen Deventer en Lochem. Die sneldienst zou ik dan in de praktijk wel een ander lijnnummer geven.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 20:11
door Nitein-Repart
Ik wordt een beetje droevig als ik die visie leest. Vanuit Doetinchem rijdt op zondag alleen nog de buslijnen naar Gendringen en Doesburg (en de trein) vast en de rest is allemaal op reservering. Waarschijnlijk zou het helaas nog doorgaan. Grof afbraakbeleid in de Achterhoek.

En verder nog Ruurlo-Borculo-Deventer en Varsseveld-Groenlo-Haaksbergen. Deventer-Zutphen weet ik niet.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 20:33
door Ardan
Ik heb nooit gesnapt wat dat hele nachtvlinder-gebeuren nou is. Kan iemand het effe kort uitleggen? :?:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 20:41
door SuperGhost
Ardan schreef:Ik heb nooit gesnapt wat dat hele nachtvlinder-gebeuren nou is. Kan iemand het effe kort uitleggen? :?:
Gewoon een opgepimpte naam voor belbus. Hetzelfde principe als NS die de stoptrein sprinter heeft genoemd: het product beter proberen te vermarkten.
Erno-BE schreef:Ik wordt een beetje droevig als ik die visie leest. Vanuit Doetinchem rijdt op zondag alleen nog de buslijnen naar Gendringen en Doesburg (en de trein) vast en de rest is allemaal op reservering. Waarschijnlijk zou het helaas nog doorgaan. Grof afbraakbeleid in de Achterhoek.

En verder nog Ruurlo-Borculo-Deventer en Varsseveld-Groenlo-Haaksbergen. Deventer-Zutphen weet ik niet.
Vorden - Doetinchem vergeet je nog, die rijdt op zondag ook nog. Als Gelderland nu slim was, dan zouden ze die lijn op zondag via Zelhem sturen, zodat die grote kern in ieder geval ook nog vast OV blijft houden op zondag.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 20:54
door Nitein-Repart
Ardan schreef:Ik heb nooit gesnapt wat dat hele nachtvlinder-gebeuren nou is. Kan iemand het effe kort uitleggen? :?:
Het is gewoon een methode om de laatste reizigers de bus uit te jagen, of het moet heel makkelijk zijn om te reserveren bijv. door middel van een app. Maar zowel 's Heeeenberg-Doetinchem als Doetinchem-Ruurlo hebben mankementen in de huidige zondagsdienstregeling. 's Heerenberg-Doetinchem start heel laat op (10:00 's Heerenberg is de eerste), niet echt handig als je erop uit wilt of moet werken. Doetinchem-Ruurlo heeft dramatische aansluitingen van aan beide zijden meer dan 20 minuten op de trein. Daarmee jaag je ook reizigers weg.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 20:59
door Hainje
Dus eigenlijk hadden ze die service beter "Nachtkaars" kunnen noemen? :D

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 21:22
door Etienne
Ardan schreef:Ik heb nooit gesnapt wat dat hele nachtvlinder-gebeuren nou is. Kan iemand het effe kort uitleggen? :?:
Op de stations Zutphen en Terborg staat telkens een busje klaar (Irisbus, Ducato of whatever) en reizigers die met de trein aankomen kunnen dan in de bus stappen en bij de chauffeur melden naar welke halte ze willen reizen. De chauffeur rijdt vervolgens naar de gewenste haltes. Als je echter vanuit zo'n halte wilt reizen, moet je dit 60 minuten van tevoren bellen naar het regelcentrum en dan komt de bus je daar ophalen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 21:25
door sirvinniei
Zutphen is toch volledig op reservering?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 21:55
door Nitein-Repart
Etienne schreef:
Ardan schreef:Ik heb nooit gesnapt wat dat hele nachtvlinder-gebeuren nou is. Kan iemand het effe kort uitleggen? :?:
Op de stations Zutphen en Terborg staat telkens een busje klaar (Irisbus, Ducato of whatever) en reizigers die met de trein aankomen kunnen dan in de bus stappen en bij de chauffeur melden naar welke halte ze willen reizen. De chauffeur rijdt vervolgens naar de gewenste haltes. Als je echter vanuit zo'n halte wilt reizen, moet je dit 60 minuten van tevoren bellen naar het regelcentrum en dan komt de bus je daar ophalen.
Dit werkt alleen doordeweeks 's avonds waarbij er slechts in één richting een reizigersstroom is. In het weekend heb je reizigersstromen in twee richtingen (winkelpubliek, werkenden, studenten, familiebezoek, etc.) waardoor je eigenlijk twee reserveringsvrije punten moet hebben. Dan lijkt mij 1 vaste bus die telkens heen en weer pendelt goedkoper.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 22:39
door Ardan
En ik maar denken dat 'nachtvlinder' een soort nachtbus was maar het heeft dus helemaal niks met 'nacht' te maken :')

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 23:20
door sirvinniei
Erno-BE schreef:
Etienne schreef:
Ardan schreef:Ik heb nooit gesnapt wat dat hele nachtvlinder-gebeuren nou is. Kan iemand het effe kort uitleggen? :?:
Op de stations Zutphen en Terborg staat telkens een busje klaar (Irisbus, Ducato of whatever) en reizigers die met de trein aankomen kunnen dan in de bus stappen en bij de chauffeur melden naar welke halte ze willen reizen. De chauffeur rijdt vervolgens naar de gewenste haltes. Als je echter vanuit zo'n halte wilt reizen, moet je dit 60 minuten van tevoren bellen naar het regelcentrum en dan komt de bus je daar ophalen.
Dit werkt alleen doordeweeks 's avonds waarbij er slechts in één richting een reizigersstroom is. In het weekend heb je reizigersstromen in twee richtingen (winkelpubliek, werkenden, studenten, familiebezoek, etc.) waardoor je eigenlijk twee reserveringsvrije punten moet hebben. Dan lijkt mij 1 vaste bus die telkens heen en weer pendelt goedkoper.
Om even de prijzen van de veluwe erbij te pakken (in de achterhoek zal het ongeveer hetzelfde zijn) Daarbij zijn de kosten van een DRU 20% van een standaard streekbus en een derde van een achtpersonen bus. Bedenk ook dat een zogeheten "Flexpool" wordt gebruikt zodat ook de personeelskosten worden gedrukt. De Achterhoek heeft het geluk van een uitgebreid spoornet dus daar kan makkelijk op aangesloten worden.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 23:55
door SuperGhost
Daar heeft de Achterhoek inderdaad geluk mee en dat kun je juist ten goede gebruiken. Daarom vind ik het ook een prima oplossing als 's avonds en in het weekend in plaats van lijnen 72, 73 en 74 beiden 1x p/u te laten rijden een nieuwe lijn 72 2x p/u tussen Varsseveld-Lievelde-Haaksbergen laat rijden (zoals Gelderland blijkbaar wil en ze al stappen in hebben gezet door hem al door te trekken naar Varsseveld Station). Je bent dan weliswaar 1 extra overstap kwijt voor een aantal reizigers en voor sommigen ook een iets langere reistijd, maar je behoudt dan nog een prima reismogelijkheid (voor sommigen zelfs een frequentieverhoging), terwijl je alsnog bezuinigd.

Maar om grotere kernen als Zelhem en 's-Heerenberg compleet van het OV te verstoken lijkt me zeer onverstandig. Dan heb ik liever dat voor Zelhem ze dus lijn 51 dan maar een omleiding geven tussen Hengelo en Doetinchem. 's-Heerenberg zou je eigenlijk (vanaf dec'17) dan wellicht 1x p/u een snelbusje (desnoods met klein materieel) tussen 's-Heerenberg busstation en station Emmerich (aansluitend op de nieuwe trein naar Arnhem) kunnen rijden. Dat is veel goedkoper dan een buslijn naar Doetinchem overeind houden en dan blijft 's-Heerenberg alsnog bereikbaar (vanaf Arnhem zou dat zelfs sneller zijn, voor Doetinchem zou dan in Zevenaar overgestapt moeten worden). Als dit beide net te duur is, dan heb ik liever dan men dan maar lijn 28 op zondag in Etten afbuigt naar het vrij nabij gelegen station Terborg, in plaats van door te rijden naar Doetinchem (en geen enkele ander kern aandoend) aangezien het ontsluiten van deze twee grote kernen wat mij betreft belangrijker is dan een iets kortere reistijd vanuit Ulft en Gendringen naar Doetinchem.

Ik mis in het document eigenlijk te veel van dit soort maatwerkopties om grotere kernen goedkoper te kunnen ontsluiten in het weekend. Er wordt nog te veel vastgehouden aan vaste lijnen tijdens de gehele week (al dan niet in een gedeelte als belbus) en alleen voor 72-73-74 is dit ietsjes losgelaten (al rijdt 72 natuurlijk ook de gehele week, maar heeft het wel een iets andere functie doordeweeks) en momenteel wordt dat nog met lijn 23 gedaan (die 's avonds en in het weekend via Overstegen rijdt omdat de stadsbus dan niet rijdt). Zeker in rustigere gebieden zou het helemaal niet zo vreemd zijn als een aantal lijnen in de superdaluren ('s avonds na 20:00 en zondags) een alternatieve route krijgen - of (ter verduidelijking van de gewijzigde route) vervangen worden door een alternatieve lijn - die weliswaar iets langzamer is, maar waardoor je wel rendabeler blijft of soms zelfs een hogere frequentie kan bieden dan wanneer je de originele lijnen blijft rijden.

Daarnaast moeten we ook niet vasthouden aan een grote bus, omdat die lijn doordeweeks daar ook mee rijdt. Het is prima om een buslijn 's avonds laat en/of zondags gewoon met bijv. de kleine busjes te rijden die vrijkomen omdat de buurtbussen en de Doetinchemse stadsbusjes dan niet rijden. Het gaat er op die momenten om dat er vervoer is, niet dat het vervoer er groots uit ziet.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 10:28
door albertjan96
Het viel me op dat in bus 8402 in het Rivierengebied een nieuw apparaat op de plek van het losse kaartjesbord bij de chauffeur is geplaatst. Het lijkt erop alsof hier alleen betaald kan worden dmv contactloos betalen met eeb bankpas. Ook zat er geen geldlade in de bak, maar dat is wel vaker zo.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 11:26
door Dave4055
https://www.flickr.com/photos/143463084 ... res/n4057q

Klopt inderdaad. Is de DC800. hiermee kan je binnenkort je kaartje pinnen.
Het kaartenplankje is inderdaad weggehaald bij deze bus.