Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Ruben » Wo 28 Apr 2010, 13:07

Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem
Geplaatst op: dinsdag 27 april 2010 18:41
Laatst bijgewerkt: woensdag 28 april 2010 13:07


APELDOORN - Een belbus gaat het openbaar vervoer in het weekeinde en de avonduren langs de A50 verzorgen. Provincie Gelderland legt met busvervoerder Veolia de laatste hand aan de voorziening. Wanneer de belbus gaat rijden, staat nog niet vast. Provincie-ambtenaar CarlBieker verwacht dat 'het eerder een kwestie van dagen dan van weken is'.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

waldo79
Berichten: 3620
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor waldo79 » Vr 30 Apr 2010, 12:59

Langs de A50 of via de A50?
Mij best :)

huibf
Berichten: 2516
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor huibf » Wo 02 Jun 2010, 19:51

02-06-2010.

Vanaf 31 mei aanstaande zal lijn 91, die tussen Arnhem en Apeldoorn rijdt, niet meer halteren bij de halten langs de A50.

Uit onderzoek van het ministerie voor verkeer en waterstaat, provincie Gelderland en Veolia is gebleken dat het in-en uitvoegen bij deze halten onaanvaardbare veiligheidsrisico's met zich meebrengt.

De halten waar het hier om gaat zijn: Terlet, Groenendaal en Woeste Hoeve. Lijn 91 stopt in beide richtingen niet meer bij de halte. Op werkdagen voor 19.00 uur worden reizigers vanaf een parallelweg langs de A50 vervoert naar halte Schalterdalweg. Daar kan overgestapt worden op lijn 91 in beide richtingen.

Dit houdt in dat reizigers die aan de andere kant van de snelweg staan, naar de overkant moeten lopen. Bij de halten Terlet en Groenendaal is een voetgangerstunnel naar de overzijde. Bij de Woeste Hoeve moet eerst een stukje in de richting van Apeldoorn gelopen worden. Op het viaduct over de snelweg staat een noodhalte.

Op werkdagen na 19.00 uur en op zaterdagen en zon-en feestdagen rijdt een belbus. Het nummer staat bij de halten aangegeven op een A3-poster. Ook hier geldt: de belbus rijdt slechts aan één zijde van de snelweg op de parallelweg inclusief de noodhalte op het viaduct. De belbus brengt de reizigers naar de halte Schalterdalweg voor de overstap op lijn 91.

Veolia biedt haar excuses aan voor het ongemak.

huibf
Berichten: 2516
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor huibf » Wo 02 Jun 2010, 19:53

wat wel vreemd is dat dit in 2005 al werd gezegd over het gevaar (zie onderstaand bericht)
Echter men heeft het opgelost (invoeg stoken) maar nu is het dus weer niet goed.
De uitvoegstroken zijn zichtbaar via google maps
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 01,,0,5.84


het bericht uit 2005:

Spitsbaan A50 gevaar voor bus BBA

ARNHEM - De nieuwe spitsstroken langs de A50 zijn gevaarlijk voor bussen die invoegen vanaf bushaltes langs de snelweg, vindt busmaatschappij BBA. Het bedrijf wil aparte invoegstroken bij de drie bushaltes. Het gaat om de bushaltes aan beide zijden van de autosnelweg, bij Terlet, het gehucht Groenendaal en de Woeste Hoeve. Rijkswaterstaat is bezig met de aanleg van spitsstroken op de vluchtstroken langs de A50. Assistent-vestigingsmanager Veluwe Nico Pickhard van busmaatschappij BBA: "Als de spitsstroken in gebruik zijn, kunnen wij de vluchtstrook na de halte niet meer gebruiken om vaart te maken. Er is voor bussen geen ruimte meer om dezelfde snelheid te verkrij-gen als het overige verkeer op de rechterbaan van de autosnelweg." "We denken dat je het kunt oplossen door een extra invoegstrook voor de bus aan te leggen." De invoegstroken zouden klaar moe-ten zijn op het moment dat de spitsstroken in gebruik worden genomen. Volgens de planning van Rijkswaterstaat zou dat in februari van 2006 moeten zijn. Rijkswaterstaat neemt de vrees van de BBA serieus, maar zet er wel vraagtekens bij. Woordvoerder Erik Vermeulen: "In 2002 heb-ben we samen met busmaatschappij Connexxion een proef gedaan met het in- en uitvoegen. De conclusie was toen dat geen aan-vullende maatregelen nodig waren. Het verkeer op de rechterstrook rijdt niet harder dan 80, omdat daar de vrachtwagens rijden." Connexxion deed tot vorig jaar het busvervoer op de Veluwe. Daarna kreeg BBA de zogeheten concessie. Vermeulen van Rijkswaterstaat: "De spitsstroken worden aangelegd op basis van het wegaanpassingsbesluit, waarin veiligheid een belangrijke rol speelt. Dat besluit heeft ter visie gelegen en er zijn destijds geen bezwaren tegen ingediend." Dat was overigens op het moment dat BBA nog niet wist dat het op de Veluwe mocht gaan rijden. In september van dit jaar, bij de aanleg van de spitsstrook op het gedeelte in de buurt van Terlet, trok BBA aan de bel over de veilig-heid. "We nemen het serieus en komen half december met BBA en een aantal deskundigen bijelkaar. Als in dat gesprek duidelijk wordt dat het nodig is om maatregelen te nemen, zullen we kijken of het mogelijk is. Al zal dat nog niet zo makkelijk gaan, want we zijn er volop aan het werk." De provincie Gelderland, opdrachtgever van het busvervoer op de Veluwe, weet van de moeite die BBA met de spitsstroken heeft. Provinciewoordvoerster Kirsten van Dijke: "We kunnen ons het probleem voorstellen en wachten het gesprek af."

Bron: De Gelderlander, 3 december 2005

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Vinny » Do 03 Jun 2010, 20:04

Nou dan weet ik nog wel een gevaarlijke bushalte:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.22 ... 92.04,,0,6

:?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Daniel » Do 03 Jun 2010, 20:09

Wel goed lezen he: het betreft het ontbreken van een invoegstrook :wink: Kennelijk vindt Veolia afremmen op de snelweg niet gevaarlijk.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Vinny » Do 03 Jun 2010, 20:20

Nee, dat is natuurlijk volstrekt ongevaarlijk. Dat zien automobilisten aan het remlicht al kilometers van te voren aankomen...
:roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Geert » Do 03 Jun 2010, 22:32

Ja hallo, die bus hoeft toch niet pas op het allerlaatste moment vol in de remmen? Beetje beleid en op tijd opschuiven naar de vluchtstrook, dan moet het goed gaan lijkt me...

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Karl » Do 03 Jun 2010, 22:40

Geert schreef:Ja hallo, die bus hoeft toch niet pas op het allerlaatste moment vol in de remmen? Beetje beleid en op tijd opschuiven naar de vluchtstrook, dan moet het goed gaan lijkt me...

Zet je een bordje "Bus op vluchtstrook" neer en die bus kan honderden meters te gebruiken om af te remmen/snelheid te meerderen...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Daniel » Do 03 Jun 2010, 23:08

Probleem is dus dat daar de vluchtstrook in gebruik is als spitsstrook. Daardoor is 't een probleem geworden, eerst werd de vluchtstrook gebruikt voor het afremmen en optrekken.
Of je zou iets als tussen Papendrecht en Sliedrecht op de A15 moeten gebruiken. Daar is ook een vluchtstrook die in de spits als spitsstrook dient met een pechhaven halverwege (wel een beetje te vergelijken met een bushalte dus). Die pechhaven is in z'n geheel voorzien van detectielussen die zorgen dat de spitsstrook afgekruist wordt als daar iets staat. Al gaat dat met een regelmatig rijdende bus natuurlijk wel potentieel files veroorzaken, iemand enig idee hoe vaak de bus bij de in het artikel genoemde haltes moet stoppen?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Suus » Do 03 Jun 2010, 23:46

Volgens mij worden die bushaltes zelden tot niet gebruikt, er woont daar niemand. Bij de halte Groenendaal staan bijvoorbeeld slechts 6 huizen plus een paar vakantiebungelows. Terlet zijn twee huizen en een zweefvliegtuig-vliegveld.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Daniel » Vr 04 Jun 2010, 09:17

In dat geval zou de optie met detectielussen best een goede kunnen zijn. Al is het wellicht goedkoper (en makkelijker) om gewoon een invoegstrookje na de halte te maken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Meltrain » Vr 04 Jun 2010, 13:42

Ik vraag me vooral af of die 'omweg' reizigers met een OV-Chipkaart tot extra kosten jaagt. :?
Reizigers hebben immers niet gevraagd om die versobering en als ze dan ook nog op kosten worden gejaagd, zijn ze dubbel de dupe.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Vinny » Vr 04 Jun 2010, 21:53

Reiziger Ddrs schreef:In dat geval zou de optie met detectielussen best een goede kunnen zijn. Al is het wellicht goedkoper (en makkelijker) om gewoon een invoegstrookje na de halte te maken.

Heeft de A50 geen parallelweg waar je de bus overheen kan laten rijden?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor Daniel » Za 05 Jun 2010, 00:03

Kennelijk is er een parallelweg ja want daar rijdt de oproepbus over :wink: Maar dan moet je er wel op kunnen vanaf de snelweg en in twee richtingen een beetje snel kunnen rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

waldo79
Berichten: 3620
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Oproepbus ingezet langs A50 Apeldoorn - Arnhem

Berichtdoor waldo79 » Vr 11 Jun 2010, 22:04

Over de snelweg kun je beter opschieten. Daar zitten geen kruispunten en andere snelheidsremmers in 8-)
Mij best :)


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten