Pagina 2 van 2

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: vr 11 jun 2010, 23:10
door Suus
De busbaan in Almere Haven is al helemaal gedaan toch? Kan mij daar iig van herinneren dat ze een ander kleur wegdek hebben bij de halteperrons dan de rest van de busbaan.

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: vr 11 jun 2010, 23:16
door Klaasje
Vanaf de Oorweg (Bij de A6 tussen busstation 't Oor en de steiger) Is Almere Haven helemaal af. Stadhuisplein-Waterwijk is ook helemaal gedaan. Muziekwijk ten Noorden van het spoor is al wat langer terug gedaan. Gooisekant is bijna af. Filmwijk heeft plotseling verf met cijfertjes op de busbaan staan. Stedenwijk is als het goed is bijna aan de beurt... Er gebeurd genoeg.. :pos:
De andere kleur is geloof ik meestal grijs (A)

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: za 12 jun 2010, 22:10
door willy84
Is het zo moeilijk om die gaten met wat beton dicht te smeren of teren? Dat deden ze op de snelweg ook tijdens die vorstperiode.

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: zo 13 jun 2010, 17:09
door Oud forumgebruiker
Milco1995 schreef:Als straks bij de concessiewisseling van de concessie Zaanstreek andere bussen komen voor de lijnen naar Amsterdam, is er grote kans dat de 9101, 9166, 9168 - 9175 vrijkomen.
Dat ze vrijkomen is vrijwel zeker. Het Zaanse wagenpark gaat back to basic. Alleen standaardjes Ambassador en Citea. Of de gelede's die vrij komen dan ook naar Almere gaan weet ik niet. Leeuwarden en Emmeloord hebben in het verleden ook al e.e.a. uit Zaandam aan geledes gekregen in ruil voor standaards.

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: zo 13 jun 2010, 18:50
door Klaasje
't is natuurlijk wel zo dat bijna compleet Connexxion gelede Citaro's heeft opgeofferd voor het Almeerse park. Als ze ergens anders reden zal dat vast wel een bedoeling hebben gehad (A)
In de zomer zijn er meer dan voldoende geledes. Alleen in de winter is het wat krapjes. :mrgreen:
willy84 schreef:Is het zo moeilijk om die gaten met wat beton dicht te smeren of teren? Dat deden ze op de snelweg ook tijdens die vorstperiode.
Bedenk wel dat de grootste gaten bij bushaltes zitten. Als je dat net als op de snelweg doet dan is dat na één bus al weg. (op de snelweg zijn de krachten op het asfalt nauwelijks horizontaal gericht. Bij een bushalte zijn bijna alle krachten horizontaal gericht.)
Wat ze op de snelwegen deden is wat koudasfalt in de gaten leggen en aandrukken. Meer gebeurd er eigenlijk niet. Koudasfalt hecht niet tot nauwelijks en kan dus bijna geen horizontale krachten opvangen.

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: vr 30 jul 2010, 19:44
door Milco
Zou het niet een idee zijn om de Almeerse busbanen niet steeds opnieuw te asfalteren, maar gewoon betonplaten neer te leggen (zoals ook op de Zuidtangentbusbaan)? Als er een hobbel in de weg komt, door wortels onder de grond bijvoorbeeld, hoef je even een betonplaat weg te halen, wortel uit de grond te trekken, betonplaat weer terugleggen, en de bussen kunnen er weer overheen rijden.

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: vr 30 jul 2010, 19:47
door Daniel
Weleens over een betonplatenweg gereden? Da's pas kabonk kabonk kabonk, daar wordt je als chauffeur niet blij van (en als reiziger ook niet echt). Plus dat je dan ook gelijk mag investeren in wat extra schroevendraaiers voor de werkplaats zodat ze alle onderdelen weer vast kunnen draaien na de rit.

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: vr 30 jul 2010, 19:50
door Suus
Is het probleem van betonplaten niet dat bij een onderliggende verzakking de schade nog veel groter is. Het voorkomt spoorvorming, maar problemen in de ondergrond zorgen bij betonplaten juist voor veel problemen. Daarnaast hebben betonplaten het probleem dat er water op blijft liggen (ga maar eens op een Belgische snelweg rijden als het regent) en dat de voegen voor geluidsoverlast zorgen (ga maar eens op een parkeerplaats naast een Belgische snelweg staan).

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: za 31 jul 2010, 12:49
door Vinny
Beton is veel onderhoudsvriendelijker (en dus goedkoper) maar het rijcomfort is navenant slechter. Wat je wel ziet gebeuren is dat bij bushaltes veel gemeenten kiezen voor betonblokken.

De Zuidtangent is daar overigens ook gelijk het mooiste voorbeeld van. Vooral de tunnel tussen Schiphol en Hoofddorp. Het rammelt aan alle kanten. Het is een grote kermisattractie...

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: za 31 jul 2010, 12:53
door Daniel
Vinny schreef:Wat je wel ziet gebeuren is dat bij bushaltes veel gemeenten kiezen voor betonblokken.
Betonblokken bij bushaltes heb ik eigenlijk nog nooit gezien, wel betonasfalt. Da's dus gewoon asfalt wat is afgewerkt met een laagje beton (gegoten, waardoor je het gehobbel niet hebt).
Overigens merk je dat ook nog wel hoor, 'tis vooral ook lawaaiiger

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: za 31 jul 2010, 13:00
door Vinny
Toevallig heb ik dat een paar dagen geleden nog zien aanleggen ;) (waren echt betonblokken, nou ja: dikke platen is misschien een betere omschrijving)

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: ma 02 aug 2010, 03:04
door 030utrechtt
In nieuwegein zie je het bij heel veel halte's, vooral bij wegen die net vernieuwd zijn.
Beton is niet aan te raden, kijk maar naar de busbaan in utrecht op de vleutenseweg, ook allemaal gaten e.d. Er in. De rest van de busbaan door leidsche rijn is gewoon uitgevoerd met asfalt.

Toen ik vorig jaar in almere was vond ik het wel hebben dat op en neer gaan van de bus :) zeker als je achter in een gelede citaro zitN schommel je lekker heen en weer, maargoed het is slecht voor de kwaliteit van de bussen en chaffeurs e.d.

Re: Busbanen in Almere in slechte staat

Geplaatst: do 05 aug 2010, 23:04
door Klaasje
Milco1995 schreef:Zou het niet een idee zijn om de Almeerse busbanen niet steeds opnieuw te asfalteren, maar gewoon betonplaten neer te leggen (zoals ook op de Zuidtangentbusbaan)? Als er een hobbel in de weg komt, door wortels onder de grond bijvoorbeeld, hoef je even een betonplaat weg te halen, wortel uit de grond te trekken, betonplaat weer terugleggen, en de bussen kunnen er weer overheen rijden.
Betonplaten op de polderbodem zou ik niet echt aanraden als wegenbouwspecialist-in-opleiding. Betonplaten zijn onderhoudsarm mits die niet verzakken. Jammer genoeg zakt de zeeklei in Almere best wel stevig en op de ene plek net iets meer dan op de andere plek. Hierdoor kan je veel onderhoud plegen om scheefliggende platen te voorkomen.
Milco;-) weet jij nog de halte Markerkant voor deze onderhoud heeft gehad? Dat waren losse betonplaten. Geen succes toch? (A)
De nieuwe Almeerse methode met het aanleggen van een dikke plaat van 40 meter lang met gewapend beton vind ik wel interessant moet ik zeggen. Als je bekijkt hoeveel bewapening daarin zit kan je volgens mij alle grond onder het midden vandaan halen zonder dat die plaat breekt wanneer de bussen halteren. (A)