NS pakt drukte in treinen in spits Almere aan

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Wubbo » Wo 09 Jun 2010, 22:53

NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn
Geplaatst op: woensdag 9 juni 2010 22:51
Laatst bijgewerkt: woensdag 9 juni 2010 22:53


De Nederlandse Spoorwegen gaan bekijken hoe druk het in de treinen op de Flevolijn is in de spits. Dit is besloten na een gesprek met ChristenUnie Statenlid Kees Tadema, die als reiziger een actie startte voor meer én langere treinen. Over vier weken gaan de twee partijen weer om tafel om de uitkomsten van het onderzoek te bekijken.
Lees verder

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Vinny » Wo 09 Jun 2010, 22:57

Sjonge jonge zeg. Drukte op de Flevolijn is al jaren bekend. Vandaar dat er x miljard euro gestoken wordt in het SAAL project. Wellicht is het zinvol om de mensen een paar relevante PDF-jes te sturen in plaats van weer eens een onzinnig nutteloos onderzoek te doen... :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Wubbo » Wo 09 Jun 2010, 23:01

Alsof SAAL dat oplost. Als je dan alsnog met te korte treinen rijdt lost dat niks op. Meer materieel inzetten kan in een flink aantal gevallen nu ook al, dan hoef je niet op SAAL te wachten.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Vinny » Wo 09 Jun 2010, 23:06

Ze breiden natuurlijk de infrastructuur uit, om meer treinen op het baanvak te laten rijden. Anders hoef je die hele operatie natuurlijk niet uit te voeren. :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Wubbo » Wo 09 Jun 2010, 23:10

Ja, dus? SAAL is ergens in 2020 af, dat betekent niet dat je nu achterover kunt gaan leunen, hard lalala kunt gaan roepen en wachten tot het eindelijk af is. Dan heb je die extra infra vanzelf niet meer nodig.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Suus » Wo 09 Jun 2010, 23:28

Je zou kunnen kijken of het materieel wel juist wordt ingezet. Er is flink gesnoeid in de inzet van SGM. In de s4600 (vorig jaar nog s4700) reed er in 2009 in de spitsen regelmatig negen bakken. Nu heb ik dat al in geen maanden meer gezien. De s4300 is ook met SGM gaan rijden. Hoewel het vaak past, zullen reizigers het gevoel hebben dat het drukker is geworden omdat het aantal zitplaatsen daardoor flink is gedaald. Ook het terugtrekken van de s4900 tot Almere Centrum kan van invloed zijn, een aanzienlijk percentage van de reizigers in Almere komt toch van de drie stations daarna.

SAAL is ambitieus, voor een project waar in 2007 nog niemand van gehoord had is het knap dat ze nu in de bezwaarprocedure voor de bouwvergunning zitten, maar bij het spoor hoeft niet alleen in beton gedacht te worden.
Rame à l'approche

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor M57 » Wo 09 Jun 2010, 23:46

Iets minder SGMm op de oude vertrouwde treinseries wordt gecompenseerd door de nieuwe treinserie s3700 die nu de hele dag door rijdt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Vinny » Do 10 Jun 2010, 21:14

Wubbo schreef:Ja, dus? SAAL is ergens in 2020 af, dat betekent niet dat je nu achterover kunt gaan leunen, hard lalala kunt gaan roepen en wachten tot het eindelijk af is. Dan heb je die extra infra vanzelf niet meer nodig.

Dat beweer ik ook nergens. Wel dat de onderzoeken gewoon al lang bekend zijn, zodat vrijwel op de komma nauwkeurig bekend is wat het reizigersaanbod per uur is, en wat het reizigerspotentieel is... :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Wubbo » Do 10 Jun 2010, 21:26

... en toch gebeurt er niks en komen er klachten. Dan kloppen of je cijfers niet of je klachten niet, en gezien de verhalen en de materieelsamenstelling nu ten opzichte van twee jaar geleden denk ik dat de materieelsamenstelling nu niet is afgestemd op het aantal reizigers. NS is daar kennelijk zelf nog niet achter (anders hadden ze de treinen wel versterkt of nu al aangegeven dat ze de treinen niet kunnen versterken), dus moeten ze onderzoek doen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Geert » Do 10 Jun 2010, 21:28

Wubbo schreef:NS is daar kennelijk zelf nog niet achter (anders hadden ze de treinen wel versterkt of nu al aangegeven dat ze de treinen niet kunnen versterken), dus moeten ze onderzoek doen.

Of NS wil de treinen niet versterken en paait het Statenlid nu door een onderzoek te beloven. Wie weet...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Vinny » Do 10 Jun 2010, 21:30

Ik denk dan weer dat reizigers gewoon een beetje verwend zijn geraakt. Al is de echte uitbreiding natuurlijk vooral in de daluren gekomen met de nieuwe IC Schiphol-Almere. Dat is wel een beetje suf ja. Toch heb ik niet het idee dat er nou heel veel is veranderd sinds ik mijn Tellen-In-De-Trein periode meerdere malen voor de NS een slagje Oostvaarders heb gedaan om te tellen hoeveel reizigers er nou daadwerkelijk in Almere in- en uitstappen... :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Daniel » Do 10 Jun 2010, 21:33

Aan die IC naar Schiphol hebben reizigers die niet naar Schiphol willen natuurlijk niks. De verbinding naar Amsterdam Centraal is in frequentie gelijk gebleven maar 't materieel is wel gewijzigd. Kan daarmee ook een stukje gevoel zijn wat meespeeld aangezien SGMm meer staanplaatsen kent en de NS op de volnorm plant.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Dexter » Vr 11 Jun 2010, 02:16

Er is meer materieel nodig. Nu moet er vaak gekozen worden tussen meer treinen of langere treinen.
Vallend blad maakt rails glad.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Jurjen » Vr 11 Jun 2010, 11:54

Ik heb overigens nooit ergens last van, maar ik reis dan ook alleen na 9 uur 's ochtends, of in de IC's van 8.03 of 8.33 van Alm naar Asd. Drukker kunnen de s4900 zijn, zeker tussen Hvs en Ut.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor reisthijs » Vr 11 Jun 2010, 13:31

Tja, je noemt nu allemaal voorbeelden van de treinen waar het hier juist niet over gaat.
Daniel schreef: Kan daarmee ook een stukje gevoel zijn wat meespeeld aangezien SGMm meer staanplaatsen kent en de NS op de volnorm plant.
Dat betekent dus dat we de komende jaren uit het hele land precies dezelfde klachten kunnen gaan horen, want met de SLT zal dat 'gevoel' van een volle trein nog veel sterker zijn.

Het blijft ook wel raar dat NS voor sommige andere stoptreinen wél met extra lange samenstellingen rijdt in de spits maar hier weer niet terwijl het toch duidelijk nodig lijkt te zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Dexter » Vr 11 Jun 2010, 15:48

Ik zie ook heel vaak dat de voorste (of achterste bakken) van een trein helemaal volgepakt staan en dat er in andere bakken vaak nog zitplaatsen over zijn. Wat dat betreft denk ik dat je in SLT's een betere spreiding over de hele trein gaat krijgen, omdat mensen dan kunnen zien dat er verderop in de trein nog plaats is en zich beter gaan verspreiden.
Vallend blad maakt rails glad.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor iljitsch » Vr 11 Jun 2010, 15:54

Ik zie juist regelmatig het omgekeerde: volle trein, en mensen blijven maar komen op zoek naar een zitplaats. Erg irritant als je op het balkon zit en steeds die ^#&@ deur weer open gaat en je een half minuut in de pestherrie van het spoor en in de stank die om onverklaarbare reden tussen twee treinstellen hangt moet zitten.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor reisthijs » Vr 11 Jun 2010, 16:31

Ik zie juist regelmatig het omgekeerde: dat je op een vol balkon moet blijven staan omdat mensen weigeren door te lopen naar daar waar wat meer plaats is... Er zijn juist veel te weinig mensen die de moeite nemen door de trein te lopen!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Berichtdoor Daniel » Vr 11 Jun 2010, 22:05

Ze zijn er allebei, tenminste, heb ze beiden weleens meegemaakt. Reizigers lijken overigens ook allergisch voor in het gangpad staan. Zelf sta ik daar nog liever als op 't balkon aangezien je er wat meer gelegenheden hebt om je vast te houden aan de banken bijvoorbeeld.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

NS pakt drukte in treinen in spits Almere aan

Berichtdoor Wubbo » Do 08 Jul 2010, 22:26

NS pakt drukte in treinen in spits Almere aan
Geplaatst op: donderdag 8 juli 2010 22:24
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 juli 2010 22:26


ChristenUnie Statenlid Kees Tadema heeft gisteren om tafel gezeten met de Nederlandse Spoorwegen om de situatie op het spoor te bespreken. Volgens Tadema is de eerste stap in de goede richting gezet. ,,We zijn nu in ieder geval 'on speaking terms'. Ik ben blij dat de NS in ieder geval haar best gaat doen om de situatie te verbeteren. Ook vind ik het positief dat de NS en regionale overheden beter gaan samenwerken.''
Lees verder


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten