Pagina 1 van 4

Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: di 13 jul 2010, 23:14
door Daniel
Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen
Geplaatst op: dinsdag 13 juli 2010 23:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 13 juli 2010 23:14


Persbericht

Arriva gaat het treinvervoer op het traject Zwolle – Emmen uitvoeren met gloednieuwe elektrische treinen van het Zwitserse bedrijf ‘Stadler’. In december 2012 gaat de treinconcessie in. Hiervoor heeft Arriva 14 Spurttreinen besteld, waarvan 6 treinen met 2 treinstellen en 8 treinen met 3 treinstellen. Op het traject Almelo – Mariënberg gaat Arriva rijden met bestaande Lint dieseltreinen welke voor aanvang van de concessie geheel worden vernieuwd.

Goede ervaringen Stadler
De leveringsovereenkomst van de nieuwe treinen is op dinsdag 29 juni door de heer Peter Spuhler, CEO Stadler Bussnang AG en de heer Anne Hettinga ondertekend. ‘We hebben hele goede ervaringen met deze treinen in Noord Nederland en op de MerwedeLingelijn. Ze zijn milieuvriendelijk en hebben een laag geluidsniveau, dit is goed voor de omgeving. Daarnaast zijn het natuurlijk prachtige transparante, gelijkvloerse en veilige treinen met airco’. Treinen waarmee het plezierig en comfortabel reizen is. Dat de reizigers dat ook vinden, blijkt wel uit onze nummer 1 positie in de landelijke OV-klantenbarometer’, aldus Anne Hettinga.

In- en exterieur
De gloednieuwe treinen zijn voorzien van onder andere een 1e klas compartiment met 16 zitplaatsen, een werk- en stiltecoupe, genoeg plek voor fietsen, een loungehoek en uniek in Nederland; een vaste balie voor de stewards waar reizigers terecht kunnen met vragen. De huisstijl van de treinen staat nog niet vast.

Vanaf 9 december 2012
Arriva neemt het treinvervoer op de Vechtdallijnen over van NS en Connexxion. Op 9 december 2012 start Arriva op de lijn Zwolle – Emmen, Almelo – Mariënberg volgt een jaar later. Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincies Overijssel, Drenthe en Regio Twente hebben uitgevoerd. Het treinvervoer wordt verleend tot en met december 2027.

Arriva Nederland
Arriva Nederland verzorgt het regionale treinvervoer in de provincies Groningen en Friesland en in de provincies Zuid Holland en Gelderland op de MerwedeLingelijn, het traject tussen Dordrecht en Geldermalsen. Per december 2012 gaat Arriva naast de Vechtdallijnen ook het treinvervoer verzorgen in Achterhoek Rivierenland.
Lees verder

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: di 13 jul 2010, 23:19
door Joshua
Alweer een GTW/Spurt. Er rijden er inmiddels echt veel in Nederland.
En er blijven LINTjes rijden, ook mooi om te horen :D

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 14:44
door Karl
Daniel schreef:(...) Hiervoor heeft Arriva 14 Spurttreinen besteld, waarvan 6 treinen met 2 treinstellen en 8 treinen met 3 treinstellen. (...)
En dat in een persbericht van de vervoerder zelf nota bene. :N

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 01 aug 2010, 13:16
door Meltrain
Ik vraag me overigens af waarom Arriva geen extra D-GTW's koopt voor Almelo - Mariënberg, maar met LINTjes blijft rijden.
Begrijp me goed: ik vind het natuurlijk geweldig dat er nog een aantal LINTen overblijven en hun afschrijvingstermijn is ook nog lang niet verstreken, maar zou het in het kader van eenduidigheid niet beter zijn om ook daar met GTW's te rijden? Bovendien kun je dan eventueel d.m.v. koppelen in Mariënberg rechstreekse treinen Almelo - Emmen rijden.

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 01 aug 2010, 14:43
door Raymond
Dat is op zich vrij makkelijk te verklaren: er is een potje geld voor infra-aanpassingen beschikbaar. Op het moment dat Emmen Zuid (gemiste kans dat dit nu enkelsporig wordt aangelegd en alleen voorbereid op uitbreiding) en Daarlerveen tweesporig worden (of de maximum snelheid op Almelo - Mariënberg verhogen, maar dat is iets duurder) kan je in Mariënberg een overstapknoop van 2-3 minuten creëren in alle richtingen (2x per uur). Dat is in de exploitatie veel goedkoper en voor de reiziger ook een flinke verbetering omdat Almelo - Mariënberg daarmee ook een 30-30 ligging kan krijgen en de verbinding Almelo - Hardenberg ev zo veel beter wordt. Ook ontstaat er dan weer 2x per uur een goede aansluiting in Almelo op de IC's.
Met andere woorden: doortrekken is niet nodig en door de Lintjes te behouden kan je goedkoper inschrijven.

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 01 aug 2010, 14:49
door Suus
Ik heb nog steeds grote vraagtekens bij het hele station Emmen Zuid. De wijk waarvoor dat station onder andere gebouwd moet worden is een grote flop, straat na straat is aangelegd maar hebben alleen percelen vol gras eraan liggen. Want wie wil er nu in Emmen wonen?

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 01 aug 2010, 15:00
door tsov

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 01 aug 2010, 16:01
door Suus
Bekijk dit programma maar eens vanaf 16:40
http://omroep.vara.nl/Uitzending-gemist.6970.0.html

:N :N

Tot zover mijn gebash op Emmen trouwens (A)

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 01 aug 2010, 23:53
door tsov
Waar ze het ook in dat filmpje over hebben is deze woonwijk:
Afbeelding
Ziet er best goed uit toch?

Dit is streetview in die 'wijk':
Afbeelding

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: ma 02 aug 2010, 00:36
door Oud forumgebruiker
Streetview kan natuurlijk achterlopen he, zo is in Amsterdam een deel van de Van Kinsbergenstraat/Witte de Withstraat nog te zien dat allang gesloopt is. Iets anders: op het kaartje zie ik nergens de spoorlijn?

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: ma 02 aug 2010, 00:41
door Karl
ziggy schreef:(...) Iets anders: op het kaartje zie ik nergens de spoorlijn?
Die loopt ten oosten van de N853, waarvan je rechts op de kaart nog een stukje ziet. Als je wel een spoorlijn zag, dan zou er iets goed fout zijn.

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: ma 02 aug 2010, 00:46
door Oud forumgebruiker
De ervaring leert dat een spoorlijn die aan de rand van een woonwijk loopt niet of minder snel reizigers zal trekken.

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 18:30
door Daniel
Voor wie bang was voor te weinig variatie op het Nederlandse spoor, de GTW'tjes op Zwolle - Emmen worden niet rood/wit maar...

Afbeelding

(plaatje laad een beetje traag)

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 18:34
door Suus
Het lijkt mij ondertussen vrij duidelijk dat de provinciebestuurders in Overijssel graag Smurfen hadden willen zijn :mrgreen:

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 18:45
door Daniel
Maar dan weer niet grote smurf :mrgreen:

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 18:52
door BR628
Opvallend dat het hele artikel met geen woord rept over het wel of niet aanwezig zijn van toiletten. Dat lijkt mij in deze tijd toch wel een heet hangijzer cq actueel discussiepunt.

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: zo 24 okt 2010, 19:34
door Raymond
In het bestek is een rolstoelvriendelijk toilet geeist bij aanschaf van nieuw materieel, dus op Zwolle - Emmen komt dat er gewoon. Blijft het feit dat er weinig ruimte overblijft voor zitplaatsen omdat de steward ook een heus loket krijgt in de trein.

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: vr 29 okt 2010, 00:13
door Meltrain
Ik vind hem mooi. :D
En ja, het is inmiddels wel vrij duidelijk dat de provincie Overijssel een voorkeur voor de kleur blauw heeft (en blijkbaar ook Drenthe heeft weten over te halen), maar ik ben echt blij dat er nu een andere kleurstelling komt.
Wat ik me dan wel afvraag: de LINTjes zullen hun Twents rood dan ook wel verliezen voor deze kleurstelling?

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: wo 03 nov 2010, 00:48
door Wilco
Waarom al die nog nieuwe Lint stellen nu alweer afschrijven? ze hebben nog geen roest of ze gaan alweer weg

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: wo 03 nov 2010, 08:56
door reisthijs
De Linten voor Almelo-Mariënberg worden juist niet afgeschreven.

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: wo 03 nov 2010, 11:18
door Dre
Dat zou ook je reinste kapitaalvernietiging zijn, de m44 en m45 zijn immers op 19 september 2005 afgeleverd en daarmee 'nog maar' vijf jaar oud. Een goede renovatie aan de binnenzijde is echter geen overbodige luxe. Die schijnt Syntus altijd te vergeten (aangezien dat door gebrek aan controle van de kant van Syntus alleen maar weggegooid geld is omdat bepaalde lieden het meubilair op ongeëigende manier behandelen). Het zou fijn zijn als er bij Arriva Lints kwamen te rijden zonder ingekraste ruiten, achterzijden van stoelen met de meest uiteenlopende puberale liefdesverklaringen (al dan niet mede mogelijk gemaakt door de Duitse firma Edding) en afgefikt textiel ter hoogte van de hoofdsteunen.
Meltrain schreef:En ja, het is inmiddels wel vrij duidelijk dat de provincie Overijssel een voorkeur voor de kleur blauw heeft (en blijkbaar ook Drenthe heeft weten over te halen), maar ik ben echt blij dat er nu een andere kleurstelling komt.
Blauw is de huisstijlkleur van de provincie. Het provinciale propagandablaadje "Jij & Overijssel" (met site) dat hier in de bus valt is geheel in blauw uitgevoerd en kent een heuse "Blauwe Toer".
Meltrain schreef:Wat ik me dan wel afvraag: de LINTjes zullen hun Twents rood dan ook wel verliezen voor deze kleurstelling?
Volgens mij is de Regio Twente juist concessor in de aanbesteding van de Vechtdallijnen vanwege Aml-Mrb. Je kunt er dus ook donder op zeggen dat voor die lijn een aparte huisstijl komt, waarbij het me overigens niets zou verbazen als dat gewoon de Twents-huisstijl is (er is overigens weinig "Twents" aan Da, Vhp, Gdk en Mrb, maar soit)[wiki][/wiki]

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: wo 03 nov 2010, 11:48
door reisthijs
Maar het zijn wel de Vechtdallijnen, het zou wel heel raar zijn als de ene Vechtdallijn (Zwolle-Emmen) wel treinen in de speciale Vechtdallijnen-kleurstelling zou krijgen maar de andere lijn (Almelo-Mariënberg) niet!

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: wo 03 nov 2010, 12:28
door Joshua
Het lijkt me als Arriva het gehele interieur gaat vernieuwen van de LINT'jes dat ze dan ook wel de buitenkant mee zullen nemen.

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: wo 03 nov 2010, 21:55
door Bastiaan
Dre schreef:(er is overigens weinig "Twents" aan Da, Vhp, Gdk en Mrb, maar soit)
Niet? Op Mariënberg na liggen deze stations allemaal in de Regio Twente, hoor. Kijk maar. Het was in de eerste instantie dan ook de bedoeling dat kenmerken van de Twents-huisstijl terug zouden komen in de huisstijl van de Vechtallijnen. Het resultaat daarvan viel toch niet zo in de smaak, dus het is uiteindelijk een mix tussen Arriva en Overijsselse OV-huisstijl geworden. Die wordt toegepast op zowel Zwolle - Emmen als Almelo - Mariënberg, in het kader van "eenheid" en "herkenbaarheid", je weet wel :wink:

Re: Arriva koopt gloednieuw materieel Vechtdallijnen

Geplaatst: do 04 nov 2010, 10:06
door Dre
Bastiaan schreef:
Dre schreef:(er is overigens weinig "Twents" aan Da, Vhp, Gdk en Mrb, maar soit)
Niet? Op Mariënberg na liggen deze stations allemaal in de Regio Twente, hoor. Kijk maar.
Historisch gezien is er niets Twents aan de gemeenten Hellendoorn (waar Daarlerveen onder valt) en de voormalige gemeente Den Ham (waar Vroomshoop en Geerdijk onder vielen), thans onderdeel van de gemeente Twenterand. De gemeente Hellendoorn zal voor aansluiting bij Twente hebben gekozen omdat je anders bij de regio IJsselland uitkomt (of tot 2009 de Regio IJssel-Vecht) en daar zal men nog minder mee hebben dan met Twente. De voormalige gemeente Den Ham was niet eens lid van het samenwerkingsverband Regio Twente en is daar (net als Holten) door de fusie in meegetrokken. Overigens wordt de visie van de provincie Overijssel in de kwestie ook hier duidelijk gemaakt: Salland op Wikipedia (laatste alinea).
Bastiaan schreef:Het was in de eerste instantie dan ook de bedoeling dat kenmerken van de Twents-huisstijl terug zouden komen in de huisstijl van de Vechtallijnen. Het resultaat daarvan viel toch niet zo in de smaak, dus het is uiteindelijk een mix tussen Arriva en Overijsselse OV-huisstijl geworden. Die wordt toegepast op zowel Zwolle - Emmen als Almelo - Mariënberg, in het kader van "eenheid" en "herkenbaarheid", je weet wel :wink:
Zet op de mix van Arriva/Overijssel-huisstijlen een paar afbeeldingen van het Saksenros en voilá, daar heb je je Twentse element.
reisthijs schreef:Maar het zijn wel de Vechtdallijnen.
Tsja, het moet marketingtechnisch ook aan de man te brengen zijn, en dan is één gezamenlijke naam toch wel wenselijk. Eigenlijk is er geen naam die de lading dekt. Recreatief wordt de naam 'Vechtdal' alleen door de gemeenten Hardenberg, Ommen en Dalfsen gebezigd. Bij Aml-Mrb denk ik toch (vrij cliché) aan veenlandschappen... maarja, dat heeft natuurlijk niet echt glamour... :lol: