Flevoland in november over op OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Klaasje »

Flevoland moet op 18 november volledig overstappen op de OV-chipkaart. De strippenkaart wordt dan afgeschaft. Dat laat de provincie weten. Het college van gedeputeerde staten wil voor de bus speciale wegwerpchipkaarten invoeren ter vervanging van de strippenkaart.

De maatregelen gelden nog niet voor Almere, na november kan nog met andere vervoersmiddelen worden gereisd.

De minister van Verkeer en Waterstaat moet het voorstel van de provincie nog goedkeuren.
Bron
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Raymond »

Iemand idee waarom Almere een uitzondering heeft? Juist Almere sluit qua ligging en reisgedrag aan op Amsterdam waar de chipkaart al verplicht is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Daar is niet de provincie Flevoland verantwoordelijk voor het OV, maar de gemeente Almere. Blijkbaar vinden die het nog niet de tijd ervoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Oud forumgebruiker »

Tot welke concessie behoren de lijnen tussen Amstelstation <-> Almere? Die reizigers vinden het namelijk erg lastig dat hun strippenkaart niet geldig is in de tram...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

Concessie Stads- en Streekvervoer Almere, eentje van de gemeente Almere dus...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Klaasje »

De gemeente Almere wil niet over voordat de Maxx-meerreizenkaart verchipt is. (ik geloof 30 % reizigersaandeel op de stadsdienst) Daarnaast zijn er nog wat probleempjes betreffende abonnementen laden. Die moeten opgelost zijn voordat Almere over wil. Almere wil geen halve oplossingen met een half papieren en half verchipt systeem. Ik kan me daar goed in vinden :pos:
Al heb ik wel het idee dat het gebruik van de chipkaart in Almere stukken beter ingeburgerd is in Almere dan in de rest van de provincie.
@Ziggy Zeker 50+ers uit Almere Haven? :X
Laatst gewijzigd door Klaasje op di 31 aug 2010, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Oud forumgebruiker

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Oud forumgebruiker »

Het ligt dus aan Connexxion wanneer Almere over gaat op de Chip?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Klaasje »

Ja.. Daar komt het wel op neer.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

In Almere kan je inmiddels ook week- en maandabonnementen uit een OV-chipkaartautomaat halen :pos: In Rotterdam kan dat ook, maar bij het GVB kan het (volgens de website) alleen bij een balie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Milco »

Klaasje: hoe bedoel je: "...voordat de Maxx-Meerreizen kaart verchipt is"?
Komt de Maxx meerreizenkaart in een pasjes vorm ofzo? Ik snap 'm even niet.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Klaasje »

Dat kon voordat het in Almere kon ook al in de concessie Amstelland-Meerlanden waar het voor het eerst (en als proef) is toegepast. Aan dit soort ontwikkelingen kun je wel zien dat CXX positief bezig is. :pos: Jammer genoeg kost het wel wat tijd.
Milco: Als het goed is kan je Maxx-meerreizen (10 en 50 strips) straks op een ov-chipkaart zetten als een product. Het is eigenlijk ook de bedoeling dat deze op een anonieme kaart gezet kunnen worden, wat overeenkomt met het papieren maxx-meerreizen systeem.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door midnet »

Voor degenen die niet kunnen/willen chippen blijkt er op die 15x lijnen een apart kaartje te koop: 30 min. voor 2,50 of 60 min. voor 5,-€. Ze verkopen dus al geen landelijk systeem stripkaarten meer. Er staat niet duidelijk op of je er mee mag overstappen. Het is zelfs goedkoper als je net die 30 min. volmaakt als chippen.........
Daar kwam ik achter toen ik meende bij hun nog de landelijke dagkaart (2x*) te kunnen kopen.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Bart »

midnet schreef:Daar kwam ik achter toen ik meende bij hun nog de landelijke dagkaart (2x*) te kunnen kopen.
Daar ook al niet. Dus 30 km van Amsterdam is dat ding niet meer te krijgen. Rotterdam zal hetzelfde voor gelden. Ook Veolia schijnt hem nergens te verkopen. Dan heb je ook nog het geval dat ze op zijn bij de chauffeur. Eigenlijk zouden chauffeurs je gratis mee moeten laten rijden als ze hun assortiment niet op orde hebben.
Oud forumgebruiker

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Oud forumgebruiker »

Als de (dag)kaartjes op zijn, terwijl iemand een kaartje wilt kopen kun je diegene moeilijk de bus uitzetten ja... Gebeurt dat dan?
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Bart »

Ik heb het wel meegemaakt en ik mocht gratis mee, maar dat was in een gebied waar ze ze eigenlijk gewoon verkopen.
Oud forumgebruiker

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Oud forumgebruiker »

Maar:
Eigenlijk zouden chauffeurs je gratis mee moeten laten rijden als ze hun assortiment niet op orde hebben.
Waar is dit dan niet zo?
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Bart »

Dat kan overal zijn. Als de chauffeur geen 8-strippenkaarten heeft besteld (of hoe ik dat dan ook moet noemen) en ze zijn op, vind ik dat je gewoon mee mag rijden als je er twee zou willen kopen. Dan zijn er ook nog gebieden waar de vervoerder ze gewoon niet inkoopt bij VBN. Ik weet niet hoe ze daar omgaan met mensen die die kaartjes willen kopen.
Oud forumgebruiker

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Oud forumgebruiker »

Als het een kaartsoort zou zijn die een chauffeur in dat gebied in zijn pakket zou moeten hebben geef ik je gelijk, en ik kan me ook niet voorstellen dat het niet gebeurd. Is het een kaartsoort die in dat gebied gewoon niet op de wagen verkocht wordt, dan is het jammer maar helaas pindakaas.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Geert »

En hoe moet je als reiziger weten wat de vervoerder als assortiment aanbiedt? Zeker in de tijd dat overal de strippenkaart nog geldig was zou je verwachten dat je overal grijze strippenkaarten e.d. kon kopen, maar dat was toen al niet het geval (zie bijvoorbeeld Veolia). Lang leve de versnippering...
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Flevoland in november over op OV-chipkaart

Bericht door Bart »

Dat is waar. De regionale kaartjes worden maar al te graag vermeld bij de vervoerders, maar over de rest van het assortiment wordt niet gerept. Ik moet toegeven dat ik vanuit het standpunt van de vervoerder ook niet echt een reden zie om nog grijze strippenkaarten te verkopen, als je iedereen een extreem duur kaartje (€4 per rit) op de bus kunt verkopen.

Over een dagkaart: in Londen heb je ook een zogenaamde cap op de chipkaart daar. Dat is een vastgesteld bedrag dat je maximaal kunt uitgeven op een dag. Dat lijkt me op de ov-chipkaart ook wel te realiseren. Het is alleen niet in het voordeel van de vervoerders, dus het zal wel niet gebeuren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten