Twente wil ook nachttreinen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Twente wil ook nachttreinen

Bericht door JeePee »

Plan voor nachtspoornet in Twente
maandag 21 april 2008 | 03:10 | Laatst bijgewerkt op: maandag 21 april 2008 | 07:06

ENSCHEDE - De VVD in Enschede brengt vanavond in de raadsvergadering een voorstel naar voren voor het instellen van een nachtnet in Twente. Het gaat om een trein die rond de klok van half een vertrekt richting Amersfoort en een trein die om drie uur, half vier nog naar de Keistad rijdt.

In Amersfoort sluiten de treinen aan op het bestaande nachtnet van NS Reizigers. Daardoor kunnen bezoekers uit het westen en midden van het land met het openbaar vervoer voorstellingen in het nieuwe Muziekkwartier bezoeken. Ook kunnen bewoners van Enschede, Almelo en Hengelo daardoor op een vroeg tijdstip met de trein naar Schiphol rijden.

"De chartervliegtuigen", verklaart fractievoorzitter Jeroen Hatenboer, "vertrekken steeds vroeger vanaf Schiphol. Een trein die om drie uur 's ochtends uit Enschede vertrekt is voor menige vakantieganger uit Twente een grote uitkomst. Dan hoef je ook niet meer in Amsterdam te overnachten."

De VVD stelt voor om vier ton uit de komende programmabegroting te halen. Van Hengelo en Almelo wordt een bijdrage van elk 50.000 euro verwacht. Ook de provincie en de regio moeten geld geven. Deventer en Apeldoorn kunnen ook meedoen als die gemeenten betalen. Met de PvdA, de grootste partij in de raad, is al positief contact geweest. Jeroen Hatenboer is overtuigd van het succes van het Twentse nachtnet. "Kijk naar Den Bosch. Daar is een dergelijk lijnennet in korte tijd heel populair geworden ."
Bron: Twensche courant Tubantia

Interessant, al hoop ik wel dat ze zich op tijd realiseren dat Amersfoort niet op het nachtnet is aangesloten. Al kunnen ze misschien ook bedoelen dat ze willen aansluiten op de eerste sprinter van 4 uur nog wat.
Laatst gewijzigd door JeePee op ma 21 apr 2008, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Iets uitgebreider bericht gevonden op de regionale pagina van Enschede
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door WSM »

Welke maatschappelijke baten leveren dat (meer dan een) half miljoen voor twee treintjes op?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Fles »

Dat geneuzel over chartervliegtuigen is om te beginnen onzin. Chartermaatschappijen vliegen liever, want goedkoper, vanaf de, trouwens ook dichter bij Twente gelegen, Flughafen Münster-Osnabrück, lijkt me.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Daantje »

Het opzetten van een compleet nachtnet in Twente voor een paar mensen die een paar keer in een jaar een vliegtuig moeten halen midden in de nacht op Schiphol lijkt me een beetje onzin eigenlijk. Steek dat geld dan liever ergens anders in. Er zijn nog zoveel meer plaatsen in Nederland van waar af je niet midden in de nacht op Schiphol kunt komen per trein.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Vinny »

Het hele randstedelijke nachtnet is ooit bedacht om reizigers in de kleine uurtjes naar Schiphol te vervoeren. Opmerkelijk genoeg is het aantal nachtvluchten van Schiphol steeds verder beperkt (vanwege geluidsnormen), de meeste reizigers zijn gewoon studenten die uitgaan. Merk op dat die een OV kaart hebben en dat de exploitatie van nachttreinen daardoor erg onrendabel wordt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Wubbo »

Als dat nachtnet volgens jou zo onrendabel is, waarom rijdt het dan nog en wordt het steeds uitgebreid (2009 wordt Rotterdam - Gouda - Utrecht vv toegevoegd)?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door M57 »

Vinny schreef:Merk op dat die een OV kaart hebben en dat de exploitatie van nachttreinen daardoor erg onrendabel wordt...
Een reiziger met een OV-studentenkaart is voor de vervoerder net zo waardevol (letterlijk en figuurlijk) als een ieder ander met een abonnement: Vervoerders ontvangen evenredige vergoedingen van de overheid.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Mark »

Geloof me, een Twents nachtnet als IC krijg je echt niet vol ;) Ik zie al meer in wat meer nachtelijke stoptreinen in de weekenden...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door air-bus »

JeePee schreef:"De chartervliegtuigen", verklaart fractievoorzitter Jeroen Hatenboer, "vertrekken steeds vroeger vanaf Schiphol. Een trein die om drie uur 's ochtends uit Enschede vertrekt is voor menige vakantieganger uit Twente een grote uitkomst. Dan hoef je ook niet meer in Amsterdam te overnachten."
De charters vanaf Schiphol beginnen al te vliegen vanaf 5 uur 's ochtends, dat haal je dus nooit als je om 3 uur in Twenthe vertrekt en 2 uur van tevoren aanwezig moet zijn.. :?
Deventer en Apeldoorn kunnen ook meedoen als die gemeenten betalen.
Wat moeten ze betalen dan? Als die trein toch al langs komt kan hij toch ook stoppen in Deventer en Apeldoorn?
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Mark »

Volgens mij zit dat heel ingewikkeld in elkaar... ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door deadlock »

WSM schreef:Welke maatschappelijke baten leveren dat (meer dan een) half miljoen voor twee treintjes op?
Het zijn geen twee treintjes voor een half miljoen, dat is een rare berekening natuurlijk. Het gaat om 730 treinen per jaar voor een half miljoen.

Of als het alleen een weekendnet is (wat ik eigenlijk niet denk) dan gaat het om 2x104 treinen per jaar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Thijs »

Daantje schreef:Het opzetten van een compleet nachtnet in Twente voor een paar mensen die een paar keer in een jaar een vliegtuig moeten halen midden in de nacht op Schiphol lijkt me een beetje onzin eigenlijk. Steek dat geld dan liever ergens anders in. Er zijn nog zoveel meer plaatsen in Nederland van waar af je niet midden in de nacht op Schiphol kunt komen per trein.
Zegt iemand uit het randstelijke Rotterdam die al nachtnet heeft :roll: :P pfff

Ik vind het zelf een erg goed idee. Het is een niet gigantische grote investering als ik zo de bedragen lees, zeker niet als het vanuit verschillende gemeentes wordt meebetaald, wie weet nog wat provinciegeld erbij ;) Het zijn maar twee treinen, dat is altijd goedkoper dan een uursdienst ofzo. Het zorgt echt voor een betere bereikbaarheid van Schiphol (even aannemende dat die trein in Amersfoort ergens op wordt aangesloten en/of wordt doorgetrokken) en het heeft best potentie, er wonen redelijk wat mensen in Twente en rond Deventer/Apeldoorn, en eerste en laatste treinen zijn in het algemeen ook goed gevuld daar. En je moet ergens beginnen!
Laatst gewijzigd door Thijs op ma 21 apr 2008, 18:12, 2 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door deadlock »

Precies, je moet ergens beginnen. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat alle provinciehoofdsteden ieder uur met het westen/elkaar verbonden worden. Tenminste, vind ik. Zo krijg je namelijk uiteindelijk veel meer reizigers de trein in, omdat er 'toch altijd wel een trein rijdt'.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Ruben »

Vergeet ook niet dat de laatste trein richting het westen uit Enschede vertrekt om 22:30, uitzonderlijk vroeg dus. Vooral bij bezoeken van culturele voorzieningen is de trein niet interessant, aangezien je nooit meer dezelfde dag terug kan komen (of in de nacht volgend op die dag).
Ook voor Schiphol is het vaak behelpen vanuit die regionen, wederom vormt de trein geen alternatief, betekent dat dat er geen markt voor is? Lijkt me niet...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Als dat nachtnet volgens jou zo onrendabel is, waarom rijdt het dan nog en wordt het steeds uitgebreid (2009 wordt Rotterdam - Gouda - Utrecht vv toegevoegd)?
Omdat de overheid hier miljoenen extra voor uittrekt in het kader van 'maatschappelijk belang' (minder dronken mensen 's nachts in de auto)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:
Wubbo schreef:Als dat nachtnet volgens jou zo onrendabel is, waarom rijdt het dan nog en wordt het steeds uitgebreid (2009 wordt Rotterdam - Gouda - Utrecht vv toegevoegd)?
Omdat de overheid hier miljoenen extra voor uittrekt in het kader van 'maatschappelijk belang' (minder dronken mensen 's nachts in de auto)
Ik merk toch altijd redelijk veel reizigers in die treinen. Zo onrendabel zal het niet zijn. Helemaal niet omdat de provincies en steden meebetalen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:
Wubbo schreef:Als dat nachtnet volgens jou zo onrendabel is, waarom rijdt het dan nog en wordt het steeds uitgebreid (2009 wordt Rotterdam - Gouda - Utrecht vv toegevoegd)?
Omdat de overheid hier miljoenen extra voor uittrekt in het kader van 'maatschappelijk belang' (minder dronken mensen 's nachts in de auto)
Hmmm. In de hele discussie over Nachtnet Brabant kwam duidelijk naar voren dat de provincies en steden mee gingen betalen, in de discussie over Rotterdam - Utrecht kwam dat niet naar voren. Ik kan sowieso met een korte internet-zoektocht geen enkele bron vinden over dat de overheid meebetaalt aan het Nachtnet, dus ik ben benieuwd naar jouw bron?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Ruben »

Met het nachtnet Randstad was het juist zo dat de overheid niet bijdroeg, en dat dit ook om die reden geen onderdeel van de concessie hoofdrailnet is.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Cookie »

Proef met nachttrein naar Schiphol

DEVENTER/APELDOORN
- Deventer en Apeldoorn krijgen een nachtelijke treinverbinding met Schiphol. Dat heeft de NS vandaag bekend gemaakt. Het vervoersbedrijf houdt volgend jaar zomer een proef met een nachttrein tussen Enschede en de luchthaven.

De trein stopt ook in Deventer en Apeldoorn, bevestigt een woordvoerder: " Iedere nacht moet om 01.00 een trein vertrekken, die dan twee uur later op Schiphol aankomt. Tegen half vier 's ochtends rijdt de trein weer terug." De trein is met name bestemd voor vakantiegangers die 's ochtends vanaf Schiphol vertrekken of 's nachts terugkeren.

Het experiment duurt tien weken waarna de NS besluit of de nachtelijke treindienst een vervolg krijgt. De gemeente Enschede heeft meermalen aangedrongen op een nachtverbinding. Zij betaalt ook mee aan de proef.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... hiphol.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door deadlock »

Dat is fijn, dan kan ik tien weken lang nog later naar Utrecht en Amsterdam dan nu (23:15 laatste IC vanuit Zwolle, half uur later de laatste stoptrein) :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door air-bus »

Goeie zaak! Dat is tenminste een goeie tijd om op Schiphol aan te komen als je vroeg moet vliegen!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Ruben »

Hopelijk slaagt de proef dan ook :P
Op zich had ik niet verwacht dat deze "doorbraak" er al zo snel zou liggen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Fles »

Belachelijk. Maar goed, laten we het maar eens proberen, dan weten we tenminste uit een reality-check dat er geen hond in gaat zitten.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Ruben »

Precies als dat zo is, dan is het zo. Op zich zitten in de laatste treinen uit Enschede een hoop van koffer voorziene mensen, en dan met name in de zomer, dus dat is misschien in een nachttrein te evenaren (hopelijk met nieuwe reizigers).
Als ik voor mezelf spreek dan had ik deze trein al 2-3x genomen in de afgelopen 5 jaar, toen mistte IK hem dus wel. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Twente wil ook nachttreinen

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef: Als ik voor mezelf spreek dan had ik deze trein al 2-3x genomen in de afgelopen 5 jaar,
Kijk, dan heb je het over serieuze vraag naar een product ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten