Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor Freek » Ma 13 Sep 2010, 12:32

Er loopt al een topic over de huidige Concessie Arnhem-Nijmegen, maar er wordt al hard gewerkt voor de nieuwe concessie Breng die start in met de begin van het dienstregelingsjaar 2013 (dus in december 2012). Tijd dus voor een nieuw topic.

De concessie behelst het busvervoer Arnhem-Nijmegen en de treindienst Arnhem-Doetinchem (korte slag op Arnhem-Winterswijk).

De nota van uitgangspunten is besproken in een extra commissievergadering van de Stadsregio. De nota is hier te vinden.
Eerste extra eisen van gemeentes zijn ook bekend. Arnhem wil af van dieselbussen.

Ban op vervuilende dieselbussen
ARNHEM - B en W van Arnhem willen de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen in de stadsregio Arnhem-Nijmegen vanaf 2013 zo veel mogelijk beperken. Busvervoerders moeten daarom naar de zogeheten 'nulemissie' gaan streven.
Lees verder

Verder is al zeker dat er GTW's komen te rijden op Arnhem-Doetinchem. Als eis in de concessie Achterhoek-Rivierenland is opgenomen dat men een optie moet nemen op treinen die bestemd zijn voor de concessie Breng 2013. Arriva heeft dus een optie genomen op extra GTW's. Deze optie zal moeten worden gelicht door de winnaar van de concessie Breng 2013, deze eis zal namelijk in het van PvE van deze concessie worden opgenomen.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Breng 2013

Berichtdoor fogeltje » Ma 13 Sep 2010, 19:18

Ik denk dat de naam van dit topic beter veranderd kan worden in "Concessie Arnhem-Nijmegen 2013", Breng is immers de naam waaronder Novio het vervoer nu uitvoert, de concessie heet echter Arnhem-Nijmegen.

Ik vraag me af wat ze willen straks, alles op gas of waterstof? Dat zou wel jammer zijn, dan vervalt de Citea als mogelijke nieuwe bus in de regio (of heeft VDL ook een gas variant ontworpen?)
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie Breng 2013

Berichtdoor Freek » Ma 13 Sep 2010, 19:22

Het is natuurlijk altijd de vraag of de journalist e.e.a. goed heeft begrepen. Nulemissie betekent dat niets extra ten opzichte van het huidige of is nulemissie klimaatneutraal en gooit de toekomstige vervoerder gewoon een paar boompjes de grond in om te compenseren. Ik zeg: alle opties zijn nog open :wink:

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie Breng 2013

Berichtdoor Klaasje » Ma 13 Sep 2010, 19:30

Waarom komt het bij mij nou weer over als iets wat overbodig is en vooral veel geld kost? :X
Dat je bonuspunten bij een aanbesteding geeft: ok! Dat heeft in een aantal concessies ook tot milieuvriendelijk materieel geleid. Maar om zoiets te gaan eisen? :N Het gaat toch om goed openbaar vervoer? Dat het liefst niet tot (stank)overlast leidt? (Dus is EEV/Euro VI voldoende.)

Of zie ik dat nou helemaal verkeerd? :|

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Breng 2013

Berichtdoor Suus » Ma 13 Sep 2010, 21:47

Men zoekt stiekem een exploitant die het trolleybusnetwerk wil uitbouwen omdat ze er zelf te lui/traag/arm voor zijn?
Rame à l'approche

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Concessie Breng 2013

Berichtdoor Joshua » Vr 17 Sep 2010, 02:12

fogeltje schreef:Ik denk dat de naam van dit topic beter veranderd kan worden in "Concessie Arnhem-Nijmegen 2013", Breng is immers de naam waaronder Novio het vervoer nu uitvoert, de concessie heet echter Arnhem-Nijmegen.

Ik vraag me af wat ze willen straks, alles op gas of waterstof? Dat zou wel jammer zijn, dan vervalt de Citea als mogelijke nieuwe bus in de regio (of heeft VDL ook een gas variant ontworpen?)

Maar de merknaam BRENG moet blijven bestaan in de volgende concessie. Dus zo verkeerd is de topic naam niet.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Breng 2013

Berichtdoor fogeltje » Vr 17 Sep 2010, 10:59

Dan blijft het nog steeds verwarrend (en fout, de concessie heet nu eenmaal niet Breng, dat is een productnaam), zeker gezien het andere topic de naam Breng niet in de topic titel heeft.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Concessie Breng 2013

Berichtdoor Joshua » Vr 17 Sep 2010, 13:55

Het treintraject Arnhem - Doetinchem wordt in de concessie opgenomen.
Maar het is naar mijn idee totaal niet logies om 2 concessies te hebben voor Arnhem - Doetinchem en Arnhem - Winterswijk.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Concessie Breng 2013

Berichtdoor Chauf21 » Vr 17 Sep 2010, 19:10

fogeltje schreef:Dan blijft het nog steeds verwarrend (en fout, de concessie heet nu eenmaal niet Breng, dat is een productnaam), zeker gezien het andere topic de naam Breng niet in de topic titel heeft.

Waarom niet allebei? :D (topictitel veranderd)

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Breng 2013

Berichtdoor fogeltje » Za 18 Sep 2010, 00:03

Chauf21 schreef:
fogeltje schreef:Dan blijft het nog steeds verwarrend (en fout, de concessie heet nu eenmaal niet Breng, dat is een productnaam), zeker gezien het andere topic de naam Breng niet in de topic titel heeft.

Waarom niet allebei? :D (topictitel veranderd)


Lijkt mij prima :)
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor Freek » Ma 27 Sep 2010, 13:30

Inmiddels is een concepts PvE te downloaden

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor fogeltje » Ma 27 Sep 2010, 15:08

Even vluchtig doorgenomen. Er staan wat interessante dingen in. De reisinformatie in de bus dient aan bepaalde eisen te voldoen, vergelijkbaar met wat Hermes/SRE nu gebruikt. Ook moet er een OV-loket op station Nijmegen zijn, op de plek van het oude Novio loket. Helaas wordt voor bussen een "goede klimaatbeheersing" geëist, die reizen in zowel winter als zomer comfortabel maakt. Airco wordt alleen voor de chauffeur geëist.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor Freek » Ma 27 Sep 2010, 16:12

Zit er nu ook door heen te lezen. Zo af- en toe kom je nog zaken tegen die nog anders moeten. Onderstaande quote zal wel niet te letterlijk genomen moeten worden:
De concessiehouder dient binnen het concessiegebied ervoor zorg te dragen dat bij iedere halte minimaal de dienstregelinginformatie, de haltenaam, de haltevertrekstaat, het telefoonnummer en (mobiele) website van de concessiehouder en de tarieveninformatie aanwezig is.

Hoe kun je nu een website ter plekke aanwezig hebben? :wink:

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor Reiziger Delft » Ma 27 Sep 2010, 17:02

Ik neem aan dat de link van de website bedoeld wordt. :P

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor Freek » Ma 27 Sep 2010, 18:09

Dat lijkt mij ook en snapte ik ook wel, maar letterlijk staat het er niet :wink:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor Daniel » Ma 27 Sep 2010, 20:05

D'r staat niet voor niets "mobiele" voor :P In principe eist men dus een website die geschikt is om met een mobiele telefoon te bekijken :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor fogeltje » Ma 27 Sep 2010, 20:07

Nog een leuk detail: de vlaggetjes voor NEC en Vitesse worden expliciet toegestaan.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor Bastiaan » Di 28 Sep 2010, 17:31

Laatst tijdens een sollicitatiegesprek werd mij gevraagd: stel, we willen in een volgende concessie materieel hebben rijden dat vergelijkbaar is met het huidige materieel, hoe zou jij dat aanpakken? Tja, dat is een moeilijke kwestie. Je wil natuurlijk degelijk materieel en geen goedkope prut, maar mijn veronderstelling was dat je natuurlijk geen specifiek materieeltype kunt voorschrijven!

Maar nee hoor, bij Stadsregio Arnhem-Nijmegen weten ze heel goed hoe ze die kwestie moeten aanpakken. Willen we dat de vervoerder Stadler GTW's least? Dan eisen we dat gewoon!
Dat mag dus blijkbaar? :shock:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor Suus » Di 28 Sep 2010, 17:42

Ja, en dat leasen moet ook nog van Arriva gebeuren, want die heeft ze aangeschaft. Dat alles om te voorkomen dat er verschillende soorten materieel gaat rijden tussen Arnhem en Doetinchem.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor Karl » Di 28 Sep 2010, 17:43

Nee, dat mag niet. Hier gaat het erom dat Arnehem-Doetinchem (?) apart wordt aanbesteed van Arnhem-Winterswijk en het materieel van Arnhem-Doetinchem compatibel moet zijn met dat - van een heel andere aanbesteding - Arnhem-Winterswijk. Aangezien Arriva voor de lijn naar Winterswijk GTW's heeft gekocht, blijft er voor de lijn naar Doetinchem van alles over dat compatibel is met een Arriva GTW, ofwel een GTW.

Eigenlijk is het net zoiets als aanbesteden dat je product een geel met rode stippen moet zijn en je er koffie uit moet drinken. Dan kan dus alleen de gele-met-de-rode-stippen-beker-fabriek zich inschrijven. :neg:
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor Daniel » Di 28 Sep 2010, 18:40

Bee schreef:Ja, en dat leasen moet ook nog van Arriva gebeuren, want die heeft ze aangeschaft. Dat alles om te voorkomen dat er verschillende soorten materieel gaat rijden tussen Arnhem en Doetinchem.

Nee Arriva heeft die GTW's niet aangeschaft. Ze waren slechts verplicht een optie te nemen op het materieel voor de concessie Arnhem-Nijmegen :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Berichtdoor Freek » Wo 29 Sep 2010, 00:28

En die optie moet verplicht gelicht worden door de winnaar van de c2013. Kortom de winnaar van de tender Achterhoek-Rivierenland had de keuze voor het materieel en was verplicht daarbij een optie te nemen op treinen voor de concessie 2013 van SAN.

Rienstertje
Berichten: 84
Lid geworden op: Di 18 Mei 2010, 16:09
Locatie: Horst
Contact:

Trein Arnhem-Doetinchem straks onder naam Breng

Berichtdoor Rienstertje » Vr 29 Okt 2010, 00:57

Trein Arnhem-Doetinchem straks onder naam Breng
donderdag 28 oktober 2010 | 16:16 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 28 oktober 2010 | 16:44


DOETINCHEM - De trein tussen Arnhem en Doetinchem rijdt vanaf december 2012 onder de naam 'Breng'. Dat stelt de Stadsregio Arnhem-Nijmegen als verplichting in haar programma van eisen voor de vervoersconcessie in haar gebied.

Het is mogelijk dat op de lijn Arnhem-Doetinchem vanaf december 2012 twee vervoerders gaan rijden. De provincie, die gaat over de trein Arnhem-Winterswijk, heeft gekozen voor Arriva; de trein Arnhem-Doetinchem is onderdeel van de vervoersconcessie van de Stadsregio. Die concessie moet nog worden aanbesteed.

In het programma van eisen staat minutieus vermeld op welke manier die twee vervoerders straks moeten samenwerken. Consumentenorganisatie Rocov Gelderland is tegenstander van 'twee vervoerders op één lijn'.

Vrijdag in de Gelderlander: Trein Arnhem-Doetinchem heet straks 'Breng' en wacht maximaal 3 minuten

Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... -Breng.ece
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor Freek » Vr 29 Okt 2010, 13:18

Beheer: bovenstaand nieuwsbericht + mijn reactie meer iets voor hier

Ik ben vooral benieuwd naar de afspraken die met de NS worden gemaakt over het StadsregioRail. Als er ook Breng-NS-sprinters komen dan kan er marketing technisch leuke dingen gedaan worden en krijg je echt een integratie tussen bus en trein. Blijft het bij enkel een Breng trein op Arnhem-Doetinchem en is dat toch een gemiste kans. Dan ben ik vooral benieuwd hoe men deze trein gaat positioneren tussen de Arrivatrein.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Berichtdoor reisthijs » Vr 29 Okt 2010, 13:51

Freek schreef:Als er ook Breng-NS-sprinters komen
Die komen er natuurlijk niet, daarvoor rijden die sprinters veel te ver buiten de Stadsregio (om dezelfde reden wordt Arnhem-Winterswijk ook geen Breng). Of er zou een Sprinter Arnhem-Wijchen moeten komen maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Ik zie ook niet hoe een ander kleurtje trein de integratie bus+trein zou bevorderen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten